جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

عمل ژنیکوماستی و راه های درمان بزرگی سینه مردان

عمل ژنیکوماستی
تاریخ بروزرسانی : ۱۶ خرداد

در عمل ژنیکوماستی، ظاهر زشت و جلو آمده سینه در آقایان اصلاح شده و علاوه بر اینکه باعث زیبایی می‌شود، اعتماد به نفس فرد را نیز افزایش می‌دهد زیرا دیگر از بودن در کنار دوستان و یا سایر مردم احساس خچالت نمی‌کند. این اختلال معمولا به دلیل مشکل در عملکرد سیستم غدد درون ریز ایجاد می‌شود اما راه درمان ژنیکوماستی مشخص بوده و شامل دارو و جراحی می‌شود. برای مشاوره با پزشک می‌توانید از بخش پزشک آنلاین، به سرعت با بهترین متخصص ارتباط برقرار کرده و از او زاهنمایی بگیرید.


تصویر خدمات اقساطی

عمل ژنیکوماستی یعنی چه؟

عمل ژنیکوماستی شامل برداشتن چربی اضافی از بافت سینه مردان برای داشتن ظاهری مردانه تر است. این کار عزت نفس و اعتماد به نفس افراد را تا حد زیادی افزایش می‌دهد، زیرا می تواند ظاهر این افراد را با یا بدون لباس به طور قابل توجهی تغییر دهد. در واقع، جراحی ژنیکوماستی تأثیر زیبایی شناختی قابل توجهی دارد و به افراد این امکان را می‌دهد تا در کنار افراد، احساس راحتی بیشتری داشته باشند.

برای مردان مبتلا به ژنیکوماستی، هدف اصلی کاهش اندازه بافت سینه است. این عارضه، با یک روش جراحی معروف به کوچک کردن سینه مردانه یا عمل ژنیکوماستی درمان می شود. عدم تعادل هورمونی علت اصلی ژنیکوماستی است که در آن تولید بیش از حد استروژن یا کاهش سطح تستوسترون وجود دارد و منجر به بزرگ شدن سینه می‌شود.

عوارض عمل ژنیکوماستی در مردان

مانند هر روش جراحی دیگری، عمل ژنیکوماستی خطراتی را به همراه دارد. هرچند که اکثر مردانی که تحت این جراحی قرار می‌گیرند، بهبودی را به آرامی تجربه می‌کنند اما برخی نیز ممکن است با عوارضی مواجه شوند. این عوارض می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خونریزی شدید یا چرک در محل برش
  • اندازه نامتقارن سینه
  • کبودی یا جای زخم که بیشتر از حد انتظار محسوس است
  • لخته شدن خون یا خونریزی بیش از حد در حین یا بعد از عمل
  • بی‌حسی یا کاهش حس در سینه‌ها
  • دردی که بیشتر از حد انتظار طول بکشد
  • تنگی نفس یا درد قفسه سینه
  • باز شدن بخیه‌ها
  • درد، تورم یا تب شدید که می‌تواند نشانه عفونت باشد.

برای به حداقل رساندن عوارض عمل ژنیکوماستی در مردان بهتر است دستورالعمل های پزشک خود را به دقت دنبال کنید.

راه های درمان ژنیکوماستی

در بسیاری از موارد، ژنیکوماستی خود به خود و بدون درمان برطرف می‌شود. با این حال، اگر وضعیت ادامه دار باشد و سینه بزرگتر شود نیاز به درمان خواهد بود. اولین مرحله درمان ژنیکوماستی معمولاً هورمون درمانی و دارو درمانی است. اگر این درمان ها بی اثر باشند، عمل ژنیکوماستی انجام خواهد شد.

عمل ژنیکوماستی

انواع عمل ژنیکوماستی

برای درمان ژنیکوماستی روش های جراحی مختلفی نیز وجود دارد که به شدت بیماری، سن بیمار و عوامل دیگر بستگی دارد.

عمل ژنیکوماستی به کمک لیزر

یک روش نسبتا جدید برای درمان ژنیکوماستی است که شامل استفاده از لیزر برای شکستن چربی اضافی و سفت کردن پوست است. همچنین از فناوری لیزر برای تحریک تولید کلاژن استفاده می‌شود که به بهبود ظاهر کلی ناحیه قفسه سینه کمک می‌کند. این روش تحت بی حسی موضعی انجام می‌شود و تنها به برش های کوچک نیاز دارد.

ماستکتومی

ماستکتومی یک روش جراحی است که معمولا برای درمان سرطان سینه در زنان استفاده می‌شود. با این حال، می‌توان از آن برای درمان ژنیکوماستی در مردان نیز استفاده کرد. این روش شامل برداشتن بافت، چربی و پوست اضافی سینه است. این عمل تحت بیهوشی عمومی انجام می شود و نیاز به برش بزرگتری در ناحیه قفسه سینه دارد.

لیپوساکشن

شامل استفاده از یک لوله فلزی نازک به نام کانولا برای مکش چربی است. این روش برای موارد خفیف تا متوسط ​​ژنیکوماستی توصیه می‌شود و فقط نیاز به برش‌های کوچک دارد.

جراحی لیپوماتیک

عمل لیپوماتیک یکی دیگر از گزینه های جراحی برای درمان ژنیکوماستی است. این روش شامل ایجاد یک برش کوچک زیر سینه و قرار دادن یک لوله کانولا برای شکستن و برداشتن چربی است.

عمل ژنیکوماستی بدون بیهوشی

در برخی موارد، عمل ژنیکوماستی را می‌توان با بی حسی موضعی انجام داد، به این معنی که بیمار بیدار است اما در ناحیه قفسه سینه بی حس است. این روش برای عمل‌هایی مانند لیپوساکشن یا جراحی لیزری استفاده می‌شود که تنها به برش های کوچک نیاز دارند. از مزایای بی حسی موضعی می‌توان به دوره نقاهت کوتاه‌تر و کاهش خطر عوارض ناشی از بیهوشی اشاره کرد.

نحوه عمل ژنیکوماستی

نحوه و انتخاب نوع عمل ژنیکوماستی بسته به مورد فردی متفاوت است و بعد از 18 سالگی انجام می‌شود. در برخی موارد، لیپوساکشن به تنهایی ممکن است کافی باشد. در موارد دیگر، بافت غده پستان باید برداشته شود و گاهی اوقات ترکیبی از هر دو روش انجام می‌شود
هنگامی که از لیپوساکشن استفاده می شود، نیازی به بیهوشی نیست. جراح چند برش کوچک در ناحیه سینه ایجاد می‌کند و یک لوله ساکشن را برای برداشتن چربی اضافی وارد می‌کند. اندازه و محل برش‌ها به اندازه سینه میزان چربی بستگی دارد.
اگر بافت غده سینه نیاز به برداشتن داشته باشد، این روش معمولاً تحت بیهوشی انجام می شود که البته به برش‌های کمی بزرگتر نیاز دارد. سپس جراح بافت و چربی اضافی را برمی‌دارد و در صورت لزوم نوک پستان و آرئول را کمی جا به جا کرده و بخیه می‌زند.

عکس عمل ژنیکوماستی

در این تصویر می‌توانید عمل ژنیکوماستی را مشاهده کنید.

عکس عمل ژنیکوماستی

درمان ژنیکوماستی با ورزش

ژنیکوماستی می‌تواند یک قاتل واقعی اعتماد به نفس باشد، اما با یک روال ورزشی مناسب می‌توانید از بک سینه صاف‌تر و زیبارت برخوردار شوید.

شنای سوئدی یک تمرین عالی برای ایجاد قدرت و استقامت کلی است. برای شروع، باید تمریناتی مانند TRX، شنای پلایومتریک و شنای الماس را انجام دهید. این تمرینات به شما کمک می کند تا توده عضلانی در سینه و شانه های خود بسازید.

یکی دیگر از تمرینات عالی برای تقویت عضلات قفسه سینه، فلای سیمکش ایستاده است. انجام این حرکت آسان است و به سوزاندن چربی در ناحیه سینه شما کمک بسیاری می‌کند. به سادگی پاهای خود را به اندازه عرض شانه باز کنید، یک دسته سیم را در هر دست بگیرید و آن را به سمت سینه خود بکشید. این کار را برای 3 ست 10-12 تایی تکرار کنید.

برای تمرین تاثیرگذارتر، سعی کنید حرکات پلانک را با شنای سوئدی ترکیب کنید. در حالت پلانک با نگه داشتن وزن بدن روی آرنج و ساعد خود شروع کنید و مطمئن شوید که بدن خود را در یک خط مستقیم نگه دارید. در مرحله بعد، با صاف کردن بازوها و بلند کردن بدن خود از روی زمین، به حالت فشار وارد شوید. این حالت اولیه یک شناگر در استخر را تقلید می کند.

دویدن با سرعت بالا نیز می‌تواند به چربی سوزی و تقویت عضلات سینه شما کمک کند. شما همچنین می توانید تمرینات قدرتی مانند پرس سینه را برای شکل دادن به سینه‌ها انجام دهید.

پرس سینه یک تمرین فوق العاده برای تقویت ماهیچه های سینه شماست. انواع مختلفی از این تمرین وجود دارد، از جمله پرس شیب دار، پرس نزولی و پرس تخت که می توان با استفاده از انواع مختلف تجهیزات مانند دمبل یا هالتر آن‌ها را انجام داد.

اگر در این تمرین تازه کار هستید، توصیه می کنیم با سه ست ده تکراری شروع کنید.

برای شروع کار با پرس سینه، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • با دراز کشیدن روی یک نیمکت صاف شروع کنید.
  • میله وزنه را با دست‌ها به اندازه عرض شانه از هم باز کنید.
  • وزنه را بالا بیاورید، سپس به آرامی در حین دم آن را به سمت سینه خود پایین بیاورید.
  • وزنه را در حین انجام بازدم به حالت اولیه برگردانید.

در نهایت، دمبل پولاور نیز یک تمرین عالی برای تقویت عضلات سینه شماست. برای انجام این تمرین روی یک نیمکت دراز بکشید و یک دمبل را بالای سینه خود نگه دارید. به آرامی وزنه را به سمت سینه های خود پایین بیاورید، سپس آن را به حالت اولیه برگردانید. این کار را برای 3 ست 10-12 تکراری تکرار کنید.

درمان ژنیکوماستی با دارو

برای درمان ژنیکوماستی با دارو، پزشکان اغلب به داروهای خاصی روی می‌آورند که این داروها به تنظیم سطح هورمون کمک می‌کنند. این داروها با تنظیم تعادل استروژن و تستوسترون در بدن عمل کرده و باعث کاهش علائم ژنیکوماستی می‌شوند. برخی از رایج ترین داروهای تجویز شده برای این بیماری عبارتند از تاموکسیفن، رالوکسیفن، کلومیفن و لتروزول.

درمان ژنیکوماستی با دارو

هزینه عمل ژنیکوماستی

هزینه عمل ژنیکوماستی کاملا متغیر است و به چندین عامل بستگی دارد، مثلا هزینه عمل ژنیکوماستی در بیمارستان میلاد، هزینه عمل ژنیکوماستی با لیزر، هزینه عمل ژنیکوماستی در بیمارستان دولتی، هزینه عمل ژنیکوماستی با بیمه تامین اجتماعی، هزینه عمل ژنیکوماستی با بیمه نیروهای مسلح یا هزینه عمل ژنیکوماستی بیمه تکمیلی هرکدام شرایط و هزینه‌های خاصی دارند. اما به طور میانگین هزینه عمل ژنیکوماستی 1403 از حدود 15 میلیون تومان به بالا می‌باشد که البته با توجه به شرایطی مانند پزشک جراح و مرکزی که انتخاب می‌کنید متغیر خواهد بود.

In the UK, breast reduction surgery for men costs £3,500 to £5,500, plus the cost of any consultations or follow-up care that may not be included in the price for the surgery.

در انگلستان، جراحی کوچک کردن سینه برای مردان 3500 تا 5500 پوند هزینه دارد، به علاوه هزینه مشاوره یا مراقبت های بعدی که ممکن است در قیمت جراحی لحاظ نشود.

www.nhs.uk

آیا عمل ژنیکوماستی شامل بیمه می‌شود؟

از آنجایی که این عمل، یک عمل زیبایی است تحت پوشش بیمه نیست و تقریبا باید همه هزینه را خودتان پرداخت کنید. البته از طریق سرویس پیکرتراشی اقساطی در وب سایت «حال» می‌توانید با استفاده از وام 50 میلیونی سلامت، عمل ژنیکوماستی را انجام داده و هزینه آن را به صورت قسطی پرداخت نمایید.

کارهای قبل از عمل ژنیکوماستی

ابتدا، با جراح خود جلسه‌ای خواهید داشت تا در مورد سابقه پزشکی، علائم و داروهای مصرفی خود صحبت کنید. ضمن اینکه ممکن است نیاز به آزمایش خون هم داشته باشید.

در مرحله بعد، بافت سینه شما اندازه گیری می‌شود و از سینه‌های شما عکس گرفته می‌شود. غربالگری سرطان سینه مردانه نیز برای برخی از افراد توصیه می‌شود.

حداقل دو هفته قبل از عمل نباید سیگار بکشید. استفاده از تنباکو، زمان بهبودی شما را طولانی‌تر خواهد کرد. بنابراین بهتر است به طور کامل از آن اجتناب کنید. همچنین باید طبق دستور پزشک مصرف داروهای رقیق کننده خون را متوقف کنید.

در روز جراحی، حداقل 8 ساعت قبل از آن چیزی نخورید تا بعد از عمل که پزشک به شما دستور غذایی خواهد داد.

مراقبت‌های بعد از عمل ژنیکوماستی

عمل ژنیکوماستی یک روش نسبتا ساده است که به صورت سرپایی انجام می‌شود. پس از انجام جراحی، مراقبت از خودتان بسیار مهم و ضروری است.

در چند روز اول پس از جراحی، ممکن است کمی ناراحتی و درد در سینه خود احساس کنید که این کاملا طبیعی است و باید ظرف یک هفته فروکش کند. در این زمان پزشک داروهای ضد درد نیز تجویز خواهد کرد.

  • برای کاهش تورم چند هفته لباس تنگ نپوشید و محل برش را تمیز نگه دارید و بانداژ را مرتباً تعویض کنید تا از عفونت جلوگیری شود.
  • گاهی ممکن است در حین جراحی لوله های نازکی زیر پوست قرار داده شود تا مایع و خون اضافی تخلیه شود. پزشک این لوله ها را زمانی که دیگر نیازی به آنها نباشد، خارج می‌کند.
  • اکثر افراد حدود دو هفته پس از جراحی می توانند فعالیت های عادی خود را از سر بگیرند. با این حال، اجتناب از بلند کردن اجسام سنگین، خم شدن، یا بالا بردن بازوهایتان بالای سر در طول دوره نقاهت ضروری است.
  • پس از جراحی یک پانسمان بر روی محل برش گذاشته می شود و حدود یک تا دو هفته در آنجا باقی می‌ماند. پس از برداشتن بخیه ها، پانسمان را می توان برداشت. مدت زمان پانسمان و برداشتن بخیه بستگی به سرعت بهبود زخم شما دارد.
  • اجتناب از ورزش شدید و فعالیت بدنی سنگین حداقل تا یک ماه پس از جراحی نیز واجب است.
  • برای تغذیه نیز باید مایعات زیادی بنوشید و به تدریج غذاهای جامد را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. از استعمال دخانیات و مصرف الکل نیز خودداری کنید.

آیا عمل ژنیکوماستی خطرناک است؟

به طور کلی این عمل خطرناک نیست اما مانند هر عمل جراحی دیگری عوارض و خطرات خود را دارد. مواردی چون خطرات بیهوشی، عدم تقارن سینه، دفرمه شدن شکل سینه، آسیب به ساختارهای عمیق تر، مانند اعصاب، رگ های خونی، ماهیچه‌ها و ریه‌ها و یا درد مدارم همگی از مشکلاتی هستند که ممکن است رخ دهند.

 

منابع:

my.clevelandclinic.org

سوالات متداول

تصویر نویسنده
میلاد توکلی

میلاد توکلی

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

4 هفته پیش

ممنون از مقاله خوبتون
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات