جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

فراموشی پس از جدایی ممکن یا غیر ممکن؟

چطور فراموشش کنم
تاریخ بروزرسانی : ۲۸ تیر

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

جدایی اتفاق افتاده است و امروز حسی تو خالی درونتان وجود دارد.

با خود به این فکر می‌کنید  فراموشی پس از جدایی ممکن است یا فقط در مقاله های مجله‌های زرد وجود دارد.

دنبال راهی برای فراموش کردن عشق اول یا رابطه از دست رفته‌تان هستید؟ میخواهید طوری فراموشش کنید که انگار اتفاق بزرگی هم نبوده است؟

راه‌های فراموشِی پس از جدایی، دقیقا همان موضوعی است که قصد داریم در این مطلب در مورد آن صحبت کنیم.


تصویر خدمات اقساطی

عشق اول برای مردان و زنان چه معنایی دارد؟

فراموش کردن عشق اول؛ شبیه جعبه‌ای است که به سختی می‌توان آن را مهر و موم کرد. هر بار که به یاد عشق اول می‌افتید، انگار که مهر و مومش را باز کرده‌اید. اگر یک بار مهر و مومش را باز کنید یعنی مردد هستید ولی  میتوانید مجددا آن را ببندید و کم کم فراموشش کنید.

اگر برای بار دوم بازش کنید یعنی ناراحت هستید. باز کردنش برای مرتبه سوم برایتان دردآور است.

ولی بعد از اینکه چند بار مهر و مومش را باز کردید دیگر قفل جعبه به خوبی بار اول نیست، دقیقا مثل قلبتان که شکافته می‌شود. هنگامی که شکافته شد تا زمانی که زنده هستید و احساس دارید، فقط سعی می‌کنید با آن کنار بیایید.

بعد از گذشت مدت‌ها، زمانی می‌رسد که بی اختیار به آن فکر کنید ولی دیگر خبری از آن احساس ناراحتی و درد عمیقی که بار اول داشتید، نیست؛ به این ترتیب با آن کنار می‌آیید.»

این زیباترین و دقیق‌ترین توصیفی است که میتوان درباره فراموشی پس از جدایی از عشق اول برای مردان و زنان گفت. با این وجود تجربه عشق اول برای مردان و زنان با همه شیرینی‌هایش همراه با تجربه است.

ممکن است که ما حتی درگیر رابطه عاطفی نامناسب باشیم و خودمان تصمیم بگیریم نقطه پایان برای این رابطه هرچند تلخ در نظر بگیریم.

اگر در کنار سختی‌های از دست دادن این عشق، تجربیات آن را در زندگی آینده بکار بگیرند،  شاید هرگز به چشیدن یک شکست تلخ دیگر محکوم نشوند.

چگونه فراموشی پس از جدایی را رقم بزنیم؟

تحقیقات منتشر شده در یک مجله روانشناسی نشان می‌دهد که 11 هفته طول می‌کشد تا بعداز پایان یک رابطه عاشقانه احساس بهتری پیدا کنید. شکست عشقی و فراموش کردن عشق یک طرفه غم انگیز است ولی عوامل مختلفی در بهبودی نقش دارند که در ادامه برخی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

  • همه چیز طبیعی است!

وقتی یک رابطه طولانی یا عاشقانه عمیق به پایان می‌رسد احساس می‌کنید که بخشی از وجودتان را گم کردید به همین دلیل فکر می‌کنید بی هدف و خالی شدید، اسم این مرحله فروپاشی است.

اکثر افراد در یک رابطه بخشی از وجودشان را گسترش می‌دهند و این رشد چون به واسطه رابطه جدید ایجاد شده بعد از پایان ارتباط از بین می‌رود.

چطور فراموشش کنم

نمیتوانید با دوستانتان مثل قبل خوش بگذرانید و حفره‌ای در قلبتان ایجاد شده است

. ملاقات کردن فردی جدید برای فراموش کردن عشق اول شما را به یک کلاهبردار تبدیل می‌کند حتی نمیتوانید برای لحظاتی تظاهر به شادی کنید و حالتان هر روز بدتر از دیروز می‌شود.

برای شروع جدید و خارج شدن از این حالت کافی است از مرحله انکار عبور کنید. تمام شدن رابطه را قبول کنید و به خودتان حق دهید که بی‌نهایت ناراحت باشید.

  • احساسات منفی را از رده خارج کنید

بعد از قبول کردن شرایط، میتوانید قدم بعدی را برای روبرو شدن با احساساتتان بردارید. ناراحتی و غصه خوردن، احساس خیانت، خشم، عصبانیت و.. همه اینها نمیتوانند تا ابد در وجودتان باقی بمانند.

پس دلیل هر یک از احساساتتان را یادداشت کنید. چرا از تمام شدن رابطه عصبانی هستید؟

نوشتن به شما کمک می‌کند به دنبال علت بگردید و ته مانده ذهنتان را بالا بیاورید، انگار که قلب و مغزتان دچار دل پیچه شده است. همه چیزهایی که مربوط به عشق اولتان است را روی کاغذ بنویسید طوری که دیگر حرف ناگفته‌ای باقی نماند.

بعضی‌ها معتقدند سوزاندن این یادداشت‌ها احساس بهتری به فرد می‌دهد. مثل اینکه که خاطراتش هم در ذهنتان میسوزد و نابود می‌شود.

چطور فراموشش کنم

تظاهر کردن به شادی در طولانی مدت حتی از مواجه شدن با احساس ناراحتی‌تان دردناک‌تر است. همینطور استرس‌های عاطفی میتوانند باعث بروز بیماری‌های قلبی، بی‌خوابی و اختلالات خود ایمنی شوند. بنابراین به جای اینکه به خودتان دورغ بگویید، احساساتتان را آزاد کنید.

سوال اینجاست که خیلی از افراد حتی در بیان احساساتشان خوب نیستند چطور میتوانند آنها را آزاد کنند؟

مرحله اول: احساسات را مشخص کنید

اگر بیش از یک احساس به عشق اول یا فرد موردنظرتان دارید، فقط یکی را انتخاب کنید. اگر نمی‌دانید احساستان چیست کمی بنشینید و به آن فکر کنید. به هر یک از احساسات اسمی بدهید و آن را روی تکه کاغذ بنویسید.

برای مدیریت بهتر احساسات‌تان از مراقبه و مدیتیشن غافل نشوید. به محض اینکه این عادت را به زندگی‌تان اضافه کنید، اثرات جادویی آن را خواهید دید.

مرحله دوم: به خودتان کمی فرصت دهید

چشمانتان را ببندید و فرض کنید که آن احساس شبیه یک نقطه رنگی در مقابل شما قرار دارد. طوری که به سادگی میتوانید آن را ببینید.

مرحله سوم: به سوالات پاسخ دهید

حالا که این احساس در خارج از جسم شما است؛ بگویید:

  • نقطه رنگی (احساستان) چه اندازه‌ای است؟
  • به آن شکل دهید؛ چه شکلی دارد؟
  • چه رنگی است؟

حالا که اندازه، شکل و رنگ احساستان را مشخص کردید، آن را با همین خصوصیات بپذیرید. وقتی که اماده شدید آن را  دوباره به جسمتان برگردانید و چشم‌هایتان را باز کنید.

چطور فراموشش کنم

مرحله چهارم: تفکر و اندیشیدن

بعد از تمرین کمی فکر کنید؛ چه چیزی دیدید؟ احساستان با قبل از تمرین چه فرقی دارد؟ متوجه تغییری در حستان شدید؟

شاید این تمرین کمی عجیب باشد ولی افرادی که شکست عشقی خوردند با کمک آن میتوانند به راحتی با واقعیت احساسشان مواجه شوند؛ آن را بپذیرند و در نهایت رهایش کنند.

  • واقعیت را ببینید

احساستان و ماهیتش را دیدید حالا زمان آن رسیده که بدون تعصب به رابطه عشقانه‌تان نگاه کنید. چه نمره‌ای به رابطه‌تان میدهید؟ به چهار سوال زیر جواب دهید:

  • آیا 100% در زمان رابطه‌تان راضی و خوشحال بودید؟
  • آیا رابطه‌تان به هیچ وجه مانع زندگی خصوصیتان نشده بود؟
  • قبل از شروع رابطه‌تان خوشحال بودید؟
  • چه چیزهایی در مورد شریک عشقی‌تان شما را ناراحت می‌کرد؟

چطور فراموشش کنم

وقتی صادقانه به این سوالات پاسخ دهید میبینید که شاید تمام شدن یک رابطه پایان زندگی نباشد و  حتی راهی برای پیدا کردن معنای جدید در زندگیتان است. همینطور در این رابطه تجربیاتی بدست آوردید که با استفاده از آن میتوانید رابطه بهتری در آینده بسازید.

 

امیدوارم که تیم مشاوره آنلاین روانشناسی حال تا اینجا توانسته باشد به سوالات ذهن شما پاسخ داده باشد. ولی این را هم می‌دانیم که خیلی ساده نیست که با خواندن چند توصیه توانست از پس فراموشی پس از جدایی برآمد.

گاهی ما نیاز داریم که گوشی وجود داشته باشد تا دل به حرف‌های ما بسپارد و خیال‌مان راحت باشد که ما را قضاوت نخواهد کرد و در این مسیر دستمان را خواهد گرفت.

دوست، خانواده،‌ هم‌فکر همه این‌ها می‌تواند از تالمات شما بکاهد و کمک کند غم این دوران را از سر بگذرانید. ولی گزینه بهتر برای اینکه فقط نگذرانید بلکه موفقیت آمیز بگذرانید و از بستر این تجربه جدایی روابط بعدی را محکم‌تر بسازید کمک گرفتن از مشاور و روانشناس است.

ممکن است با خود فکر کنید وقت و هزینه‌اش را نمی‌توانید تامین کنید، ما برای شما پیشنهادی داریم.

نام مشاوره انلاین روانشناسی یا مرکز مشاوره تلفنی را شنیده‌اید. می‌توانید با مراجعه به سایت حال از این سامانه استفاده کنید و در راه زندگی عاقلانه‌تر قدم بردارید.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

نودی

4 سال پیش

عالیی بود مث همیشه
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات