جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

مهم‌ترین خواص هندوانه برای سلامتی

خواص هندوانه
تاریخ بروزرسانی : ۰۱ بهمن

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

تصویر خدمات اقساطی

خواص هندوانه

هندوانه میوه‌ای خوشمزه و گواراست که مخصوصا در فصل تابستان محبوبیت زیادی دارد. خواص هندوانه بسیار است. این ماده غذایی در هر فنجان فقط ۴۶ کالری دارد اما سرشار از ویتامین C، ویتامین A و بسیاری از ترکیبات گیاهی سالم است. در این مقاله به ۹ خاصیت مهم هندوانه اشاره می‌کنیم.


هندوانه به هیدراته ماندن بدن کمک می‌کند

نوشیدن آب مهم‌ترین روش برای هیدراته نگه داشتن بدن است. با این حال، خوردن غذاهایی که آب زیادی دارند نیز‌ می‌تواند به هیدراته ماندن بدن‌تان کمک کند. جالب است بدانید که هندوانه ۹۲ درصد آب دارد.

علاوه بر این، وجود آب زیاد یکی از دلایلی است که میوه‌ها و سبزیجات به شما احساس سیری‌ می‌دهند. ترکیب آب و فیبر موجود در این گیاهان به این معنی است که شما مقدار زیادی غذا می‌خورید بدون این که کالری زیادی دریافت کنید.

بنابراین اصلی‌ترین خاصیت هندوانه این است که حجم آب بالایی دارد و این موضوع باعث آبرسانی به بدن و احساس سیری در شما‌ می‌شود.

بیشتر بخوانید: آیا قطره دنتول عوارض دارد؟

هندوانه حاوی مواد مغذی و ترکیبات گیاهی مفید است

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، هندوانه یکی از کمترین کالری‌ها را در میان میوه‌ها و گیاهان دارد (فقط ۴۶ کالری در هر فنجان) که حتی از میوه‌های با قندکم مانند توت نیز کمتر است.

یک فنجان (۱۵۴ گرم) هندوانه دارای بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز برای بدن است، از جمله این ویتامین‌ها و مواد معدنی زیر:

ویتامین C: ۲۱ درصد میزان مصرف روزانه

ویتامین A: ۱۸ درصد

پتاسیم: ۵ درصد

منیزیم: ۴ درصد

ویتامین‌های B1، B5 و B6: ۳ درصد

هندوانه دارای مقدار زیادی کاروتنوئید از جمله بتاکاروتن و لیکوپن و همچنین حاوی سیترولین (یک اسید آمینه مهم) است. در ادامه مهم‌ترین آنتی اکسید‌‌آن‌های موجود در هندوانه را بررسی خواهیم کرد.

مهم‌ترین خواص هندوانه

هندوانه به دلیل داشتن آب زیاد می‌تواند بدن شما را هیدراته نگه دارد

ویتامین سی

ویتامین C یک آنتی اکسیدان است که به جلوگیری از آسیب رسیدن به سلول توسط رادیکال‌های آزاد کمک‌ می‌کند.

کاروتنوئیدها

کاروتنوئیدها دسته‎ای از ترکیبات گیاهی بوده که شامل آلفا کاروتن و بتاکاروتن هستند. بدن شما ‌‌آن‌ها را به ویتامین A تبدیل‌ می‌کند.

لیکوپن

لیکوپن نوعی کاروتنوئید است که به ویتامین A تبدیل نمی‌شود. این آنتی اکسیدان قوی به برخی گیاهان مانند گوجه فرنگی و هندوانه رنگ قرمز‌ می‌دهد و برای سلامتی بدن بسیار مفید است.

کوکوربیتاسین E

کوکوربیتاسین E یک ترکیب گیاهی با اثرات آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی است. خربزه تلخ (Bitter melon)، از خانواده هندوانه، حاوی میزان زیادی کوکوربیتاسین E است.

بیشتر بخوانید: فواید و مضرات قهوه

بهترین برنامه رژیم لاغری را براساس شاخص توده بدنی خودتان دریافت کنید

هندوانه حاوی ترکیباتی است که‌ می‌تواند به جلوگیری از سرطان کمک کند

از دیگر خواص هندوانه، تاثیر آن در جلوگیری از سرطان است. محققان لیکوپن و سایر ترکیبات گیاهی موجود در هندوانه را از نظر اثرات ضد سرطانی بررسی کرده‎اند. اگرچه مصرف لیکوپن با کاهش خطر ابتلا به برخی سرط‌آن‌ها همراه است، اما مطالعات جدید می‌گوید لیکوپن بیش از هر چیز می‌تواند در مقابل انواع سرط‌آن‌های دستگاه گوارش از بدن ما محافظت کند.

به نظر‌ می‌رسد این ماده با کاهش فاکتور رشد شبه انسولین (IGF) – پروتئینی که در تقسیم سلولی نقش دارد – خطر سرطان را کاهش‌ می‌دهد. سطح بالای IGF با سرطان ارتباط دارد.

علاوه بر این، تحقیقات روی کوکوربیتاسین E نیز نشان داده که این ماده در مهار رشد تومورهای سرطانی موثر است.

بیشتر بخوانید: آمپول بتامتازون برای کهیر

هندوانه می‌تواند سلامت قلب را بهبود بخشد

بیماری قلبی اولین عامل مرگ در سراسر جهان است. انتخاب یک سبک زندگی سالم از جمله داشتن رژیم غذایی مناسب، ممکن است با کاهش فشار خون و سطح کلسترول، خطر حمله قلبی و سکته را کاهش دهد. مواد مغذی موجود در هندوانه فواید خاصی برای سلامت قلب دارد.

مطالعات نشان‌ می‌دهد که لیکوپن ممکن است به کاهش کلسترول و فشار خون کمک کند. همچنین‌ می‌تواند از آسیب اکسیداتیو به کلسترول نیز جلوگیری کند.

هندوانه همچنین حاوی سیترولین، یک اسید آمینه بسیار مفید است که می‌تواند سطح اکسید نیتریک را در بدن افزایش دهد. اکسید نیتریک به انبساط رگ‌های خونی شما کمک‌ می‌کند و فشار خون را کاهش‌ می‌دهد.

ویتامین‌ها و سایر مواد معدنی موجود در هندوانه نیز برای قلب شما مفید است. این مواد شامل ویتامین‌های A، B6، C، منیزیم و پتاسیم هستند.

بیشتر بخوانید: قرص ناپروکسن برای زانو درد

هندوانه می‌تواند التهاب و استرس اکسیداتیو را کاهش دهد

التهاب، عامل اصلی بسیاری از بیماری‌های مزمن است. هندوانه ممکن است به کاهش التهاب و آسیب اکسیداتیو کمک کند، زیرا این ماده غذایی سرشار از آنتی اکسیدان‎های ضدالتهابی مانند لیکوپن و ویتامین C است.

لیکوپن به عنوان یک آنتی اکسیدان، ممکن است به سلامت مغز، مثل به تاخیر انداختن شروع و پیشرفت بیماری آلزایمر کمک کند.

هندوانه ممکن است به جلوگیری از تخریب ماکولا کمک کند

لیکوپن در چندین قسمت چشم یافت‌ می‌شود که به محافظت از آن در برابر آسیب اکسیداتیو و التهاب کمک‌ می‌کند.

همچنین ممکن است از تخریب ماکولای وابسته به سن (AMD) جلوگیری کند. ماکولا، یک بیماری شایع چشمی است که دید مرکزی را تحت تاثیر قرار‌‌ می‌دهد و می‌تواند باعث کوری در افراد مسن شود.

لیکوپن به عنوان یک ترکیب آنتی اکسیدان و ضد التهاب‌ می‌تواند از ابتلا و پیشرفت بیماری ماکولا جلوگیری کند.

هندوانه به رفع درد عضلات کمک می‌کند

از دیگر خواص هندوانه می‎توان به رفع درد عضلات اشاره کرد. سیترولین، اسید آمینه موجود در هندوانه، ممکن است درد عضلات را کاهش دهد. جالب اینجاست که به نظر‌ می‌رسد مصرف آب هندوانه جذب سیترولین را هم افزایش‌ می‌دهد.

در یک تحقیق به تعدادی ورزشکار، آب هندوانه ساده، آب هندوانه مخلوط با سیترولین یا یک نوشیدنی حاوی سیترولین دادند. محققان مشاهده کردند مصرف آب هندوانه به خودی خود منجر به درد عضلانی کمتر و بهبود سریع ضربان قلب‌ در ورزشکاران شد.

آب هندوانه نوشیدنی مناسبی برای بعد از ورزش است و سیترولین موجود در آن ممکن است تا حدی در کاهش درد عضلات بدن موثر باشد.

بیشتر بخوانید: علائم بیماری لوپوس در زنان

هندوانه برای پوست و مو مفید است

دو ویتامین موجود در هندوانه یعنی ویتامین A و C برای سلامت پوست و مو بسیار مهم هستند . ویتامین C به بدن کمک‌ می‌کند تا کلاژن تولید کند، کلاژن پروتئینی است که پوست را نرم و موهای شما را مقاوم و سالم نگه‌ می‌دارد.

ویتامین A نیز برای سلامت پوست مهم است، زیرا به ایجاد و ترمیم سلول‌های پوستی کمک‌ می‌کند. بدون ویتامین A کافی، پوست شما خشک و پوسته پوسته‌ می‌شود. لیکوپن و بتاکاروتن نیز ممکن است به محافظت از پوست شما در برابر آفتاب سوختگی کمک کنند.

سوالات پوست و مو خود را میتوانید از طریق بخش خدمت متخصص پوست آنلاین مجموعه حال با پزشکان مطرح کنید و راه حل مناسب را انتخاب کنید.

فواید هندوانه برای پوست و مو

هندوانه به دلیل داشتن ویتامین‌های A و C به سلامت پوست و مو کمک می‌کند

هندوانه می‌تواند هضم را بهبود ببخشد

یکی دیگر از خواص هندوانه، کمک به هضم غذا است. هندوانه حاوی مقدار زیادی آب و مقدار کمی فیبر بوده که هر دوی این‌ها برای بهبود هضم غذا مهم هستند.

مصرف آب و فیبر به کارکرد دستگاه گوارش کمک کرده و دفع را آسان‌تر می‎کند. خوردن میوه‌ها و سبزیجات سرشار از آب و فیبر، از جمله هندوانه،‌ می‌تواند برای تقویت حرکات طبیعی روده بسیار مفید باشد.

خواص تخمه هندوانه

حالا که با خواص هندوانه آشنا شدیم، بد نیست کمی هم از خواص تخمه هندوانه بگوییم.

تخمه هندوانه کالری کم و مواد مغذی زیادی دارد. این آجیل می‌تواند جای سایر میان وعده‌‌های ناسالم را در رژیم غذایی شما بگیرد. در ادامه با برخی از مهم‌ترین خواص تخمه هندوانه آشنا می‌شویم:

کالری کم

یک مشت تخمه هندوانه حدود ۲۳ کالری دارد. این میزان کالری خیلی کم است و به راحتی می‌توانید این ماده غذایی را جایگزین خوراکی‌های چاق‎کننده‌ای مثل چیپس و پفک کنید.

منیزیم

یکی از مواد معدنی موجود در تخمه هندوانه‌، منیزیم است. با خوردن یک مشت تخمه هندوانه (حدود ۵ گرم) شما ۲۱ میلی‌گرم منیزیم دریافت خواهید کرد که ۵ درصد مقدار روزانه مورد نیاز بدن است.

موسسه ملی بهداشت (NIH) توصیه می‌کند افراد بزرگسال روزانه ۴۲۰ میلی‎گرم از این ماده معدنی را دریافت کنند. منیزیم برای بسیاری از عملکردهای متابولیکی بدن ضروری است. همچنین برای حفظ عملکرد عصب، عضله، قلب و سلامت استخوان لازم است.

آهن

یک مشت تخمه هندوانه حاوی حدود ۰.۲۹ میلی‌گرم آهن دارد که حدود ۱.۶ درصد مقدار روزانه این ماده است. حتما با خودتان می‌گویید این میزان که خیلی زیاد نیست! خوب است بدانید NIH به بزرگسالان توصیه‌‌ می‌کند فقط ۱۸ میلی‌گرم آهن در روز مصرف کنند، بنابراین این میزان آهنی که از تخمه هندوانه جذب می‌کنید هم می‌تواند در سلامت بدن‌تان موثر باشد.

راجع به کمبود آهن بیشتر بخوانید.

آهن از اجزای مهم هموگلوبین است که اکسیژن را در بدن حمل‌‌ می‌کند. همچنین آهن به بدن شما کمک‌‌ می‌کند کالری را به انرژی تبدیل کند.

خواص تخمه هندوانه

تخمه هندوانه کالری کمی دارد و حاوی منیزیم، روی و آهن است

چربی‌های مفید

تخمه هندوانه همچنین منبع خوبی از اسیدهای چرب اشباع نشده است. طبق نظر انجمن قلب آمریکا‌، این چربی‌‌ها برای محافظت در برابر حمله قلبی و سکته مغزی و کاهش سطح کلسترول بد خون مفید هستند.

روی

تخمه هندوانه منبع خوبی از روی یا همان زینک است. یک مشت بزرگ از ‌این ماده غذایی (حدود ۴ گرم) حدود ۲۶ درصد نیاز روزانه بدن به روی را تامین می‌کند. روی یک ماده مغذی مهم است که برای سیستم ایمنی بدن ضروری بوده و همچنین برای

سیستم‌‌های هضم و عصبی بدن، رشد و تقسیم سلول، حس چشایی و بویایی لازم است.

مضرات هندوانه

اگر هندوانه به مقدار مناسب خورده شود‌، هیچ عارضه جانبی جدی‌ای برای بدن ایجاد‌‌ نمی‌کند. اما اگر هر روز مقدار خیلی زیادی از میوه را بخورید‌، ممکن است به دلیل داشتن بیش از حد لیکوپن یا پتاسیم با مشکلاتی روبه‌رو شوید.

طبق نظر انجمن سرطان آمریکا‌، مصرف بیش از ۳۰ میلی‌گرم لیکوپن در روز‌‌ می‌تواند باعث حالت تهوع‌، اسهال‌، سوءهاضمه و نفخ شود.

افرادی که دچار هایپرکالمی جدی (میزان زیاد پتاسیم در خون) هستند‌، احتمالا نباید بیش از یک فنجان هندوانه در روز مصرف کنند که کمتر از ۱۴۰ میلی‎گرم پتاسیم دارد. طبق  موسسه ملی بهداشت‌، هایپرکالمی‌‌ می‌تواند منجر به بی‎نظمی ضربان قلب و سایر مشکلات قلبی عروقی و همچنین کاهش کنترل عضلات شود.

مصرف غذاهای پر آب مانند هندوانه برای کسانی که رژیم دارند و به دنبال کاهش وزن هستند‌‌ می‌تواند وسوسه انگیز باشد، زیرا به آن‌ها کمک‌‌ می‌کند احساس سیری کنند. اما محققان می‌گویند باید از افراط و تفریط پرهیز کرد. خوردن میوه و سبزیجات در رژیم غذایی خیلی خوب است. اما نباید فقط با هندوانه خودتان را سیر کنید. این ماده غذایی نمی‌تواند تمام نیازهای ضروری بدن شما تامین کند.

همچنین افرادی که در خوردن هندوانه افراط می‌کنند باید مراقب قند خود باشند. اگرچه قند هندوانه، قند طبیعی است و با شکر و سایر شیرین‌کننده‌های مصنوعی فرق دارد؛ اما با این حـال در صورت مصرف بیش از حد می‌تواند قند خون‌تان را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: خالی کردن زانو چیست

خواص هندوانه برای مردان

هندوانه هم برای زنان و هم برای مردان مفید است. با این حال‌ برخی کارشناسان می‌گویند خواص هندوانه برای مردان می‌تواند بیشتر باشد. یک تحقیق در سال ۲۰۰۸ نشان داد که هندوانه‌‌ می‌تواند به سلامت جنسی مردان کمک کند. این به دلیل وجود ماده سیترولین در هندوانه است.

البته باید یه این نکته توجه کنید که سیترولین موجود در هندوانه می‌تواند جریان خون را بهبود ببخشد اما مستقیما روی میل جنسی تاثیر ندارد.

متاسفانه‌، سوءتعبیرهای زیادی درباره این ادعا وجود دارد که هندوانه به زندگی جنسی شما کمک‌‌ می‌کند. هندوانه فقط کمک می‌کند تا جریان خون شما بهتر شود. جریان خون بهتر به مردان کمک می‌کند تا نعوظ راحت‌تری داشته باشند. با این حـال هنوز معلوم نشده چه میزان از این ماده غذایی باید مصرف شود تا فرد نیاز به داروهایی مانند ویاگرا نداشته باشد.

تحقیقات نشان می‌دهد سیترولین موجود در هندوانه در نزدیکی پوست بیشتر است. بنابراین ته هندوانه را دور نیاندازید یا با پوست آن مربا و ترشی تهیه کنید.

علاوه بر سیترولین‌، هندوانه حاوی لیکوپن هم هست و این ماده یک کاروتنوئید بسیار مفید برای سلامت قلب و عروق به شمار می‌رود. البته این خاصیت هندوانه هم برای مردان مفید است و هم برای زنان. زیرا همه افراد برای حفظ پمپاژ خون و رسیدن به ارگاسم، به سلامت قلبی عروقی نیاز دارند.

برخی مطالعات نشان‌‌ می‌دهد که افزایش مصرف لیکوپن ممکن است از بروز سرطان پروستات جلوگیری کند. همچنین تخمه هندوانه هم می‌تواند برای سلامت جنسی مردان مفید باشد. همان‌طور که بالاتر گفتیم، تخمه هندوانه منبع خوبی از آهن‌، منیزیم و روی محسوب‌‌ می‌شوند و اسن سه ماده، مواد مغذی اصلی برای سلامت جنسی هستند. کمبود آهن‌‌ می‌تواند باعث خستگی و بی‌حالی شود. منیزیم در تولید هورمون‌‌های جنسی نقش دارد. روی هم برای سلامتی پروستات و اسپرم ضروری است.

 

سوالات متداول

خواص هندوانه چیست؟

خواص هندوانه بسیار زیاد است. از این میان می‌توانیم به کمک به هضم غذا، آبرسانی به بدن، پیشگیری از بروز بسیاری از سرطان‌ها از جمله سرطان‌های دستگاه گوارش، کمک به کاهش وزن، حفظ شادابی پوست و مو و جلوگیری از تخریب ماکولا که یک بیماری شایع چشمی است، اشاره کرد.

خواص دانه هندوانه چیست؟

دانه هندوانه حاوی مواد مغذی زیادی است و مصرف آن به سلامتی بدن کمک می‌کند. کالری کم و داشتن چربی‌های مفید، منیزیم، آهن، روی و…، تخمه هندوانه را به میان وعده بسیار سالم و مفیدی تبدیل کرده است.

پوست هندوانه چه خاصیتی دارد؟

پوست هندوانه به عنوان یک پاک‎کننده طبیعی عمل می‌کند، باعث جلوگیری از آسیب‌های پوستی شده و ذوب شدن چربی‎های بدن را هم تسریع می‎کند. همچنین پوست هندوانه سرشار از فیبر است و به حفظ حرکات منظم روده و کاهش خطر ابتلا به بیماری‎های روده بزرگ کمک می‌کند.

آیا هندوانه میل جنسی مردان را زیاد می‌کند؟

هندوانه به‌طور مستقیم نمی‌تواند میل جنسی مردان را زیاد کند؛ با این حـال سیترولین موجود در هندوانه به بهبود جریان خون کمک می‌کند و این موضوع باعث می‌شود تا مردان نعوظ بهتری داشته باشند.


منبع

www.healthline.com

www.eatsomethingsexy.com

www.livescience.com

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات