جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

خواص آب لیمو و ۱۰ فایده شگفت انگیز آن برای سلامتی

خواص آب لیمو
تاریخ بروزرسانی : ۰۵ شهریور

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

لیمو، یکی از انواع مرکبات است که بیشتر در مناطق نیمه گرمسیری و گرمسیری کاشته می‌شود. هر چه از خواص آب لیمو بگوییم، کم گفته‌ایم! این ماده غذایی کاربردهای بی شماری دارد، از آشپزی گرفته تا صنعت داروسازی. از لیمو در دسرها، نوشیدنی‌ها و طبخ انواع غذاهای گوشتی و ماهی‌ها استفاده می‌شود. آب لیمو یک پاک‌کننده طبیعی است و می‌تواند لکه‌ها را به راحتی پاک کند.

صدها سال است که از آب لیمو به عنوان یک محصول دارویی هم استفاده می‌شود. مردم از زمان‎های خیلی دور، آب لیمو را برای پیشگیری از ویروس استفاده و آن را با عسل و زنجبیل به عنوان یک درمان موثر سرماخوردگی مخلوط می‌کردند. ترکیبات ضد باکتری موجود در لیمو می‌توانند عفونت‌های دهانی مانند التهاب لثه را درمان کرده و به عنوان یک ملین طبیعی عمل کنند. از خواص شربت آب لیمو هم نباید غافل شوید. مصرف این شربت در فصل تابستان، مخصوصا اگر در خانه تهیه شود، به رفع تشنگی و حفظ شادابی بدن کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: قیمت تست کرونا

یک قاشق غذاخوری آب لیمو حاوی موارد زیر است:

  • کالری: ۳
  • پروتئین: ۰ گرم
  • چربی: ۰ گرم
  • کربوهیدرات: ۱ گرم
  • فیبر: ۰ گرم
  • قند: ۰ گرم

یکی از اصلی‌ترین خواص آب لیمو وجود مقدار زیادی ویتامین C است. آب لیمو منبع خیلی خوبی برای ویتامین C بوده و می‌تواند در پیشگیری و درمان برخی از بیماری‌ها موثر باشد.

ویتامین C برای تشکیل استخوان، ترمیم بافت همبند و سلامت لثه ضروری است. همچنین به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند تا با عفونت‌ها مقابله کنند. محققان دریافته‏اند که ویتامین C با تقویت دیواره‌های رگ‌ها، به جلوگیری از تصلب شرایین کمک می‌کند و در درمان ناباروری و اختلالات عصبی مانند آلزایمر نیز مفید است.



تصویر خدمات اقساطی

۱۰ خاصیت شگفت‌انگیز آب لیمو

آب لیمو دارای چندین اثر تقویت‌کننده سلامتی است. برخی از مهم‌ترین خواص آب لیمو عبارت‌اند از:

اثرات ضد باکتری

آب لیمو خاصیت ضد باکتری و ضد قارچی دارد. یک مطالعه نشان داده که ترکیبات گیاهی موجود در کنسانتره آب لیمو به طور موثری از رشد سالمونلا، استافیلوکوک و کاندیدا جلوگیری می‌کند. همچنین در برابر یک باکتری مقاوم به آنتی بیوتیک که باعث ذات‌الریه و عفونت‌های خونی می‌شود نیز موثر است.

پایین آوردن فشار خون

یکی دیگر از خواص آب لیمو، کنترل فشار خون است. محققان ژاپنی دریافته‌اند که مصرف آب لیمو با میزان فشار خون رابطه عکس دارد. هر چه بیشتر از آب لیمو استفاده کنید، فشار خون‌تان کمتر می‌شود. اگر به‌طور طبیعی فشار خون پایینی دارید، بهتر است در مصرف آب لیمو دقت کنید.

برای مطالعه درباره کنترل فشار خون در منزل کلیک کنید

بهترین برنامه رژیم لاغری را براساس شاخص توده بدنی خودتان دریافت کنید

پیشگیری از سرطان

آب لیمو منبع ارزشمندی از فلاونوئیدها است که به محافظت از بدن در برابر سرطان کمک می‌کنند. فلاونوئیدها خاصیت آنتی اکسیدانی دارند و در پیشرفت و گسترش سرطان نقش دارند. یک مطالعه نشان داده که مصرف آب لیمو در جلوگیری از رشد سلول‌های سرطان خون موثر بوده است. البته در صورتی که به این بیماری دچارید، بهتر است با پزشکتان در مورد مقدار مصرف آب لیمو مشورت کنید.

درمان سرطان

یک رژیم غذایی سالم و سرشار از میوه و سبزیجات ممکن است به جلوگیری از برخی سرطان‌ها کمک کند. آب لیمو می‌تواند در درمان برخی سرطان‌ها مفید باشد، زیرا رشد تومورها را سرکوب می‌کند. البته فراموش نکنید که آب لیمو درمان اصلی سرطان نیست! بیماران مبتلا به سرطان می‎توانند در کنار درمان اصلی خود، از این ماده غذایی هم کمک بگیرند.

کمک به کاهش وزن

تحقیقات نشان داده که آنتی اکسیدان‌های پلی فنول موجود در آب لیمو به طور قابل توجهی باعث کاهش وزن در موش‎هایی می‌شود که اضافه وزن دارند. به همین دلیل، برخی از متخصصان تغذیه معتقدند مصرف لیمو و آب لیمو می‌تواند روی روند کاهش وزن انسان نیز تاثیرات مثبتی بگذارد.

برای مشاهده راه های درمان سوختگی مطلب مشخص شده را مطالعه کنید

کمک به نوشیدن آب بیشتر

از دیگر خواص آبلیمو کمک به نوشیدن آب بیشتر است. متخصصان می‌گویند هر فرد باید روزانه به‌طور متوسط، ۸ لیوان آب بنوشد. بعضی افراد از بی‌طعم بودن آب خوششان نمی‌آید و همین موضوع باعث می‌شود تا تمایلی به نوشیدن آب نداشته باشند. وقتی آب کافی به بدن نرسد، بدن‌تان دی‌هیدراته می‌شود و ممکن است مشکلات فراوانی برای‌ سلامتی‌تان به وجود بیاورد. چکاندن چند قطره آب لیمو در لیوان آب یا تهیه کردن دتاکس آبلیمو کمک می‌کند تا آب بیشتری مصرف کنید.

خواص آبلیمو ترش ناشتا

اگر تمایلی به نوشیدن آب بی‌طعم ندارید، دتاکس لیمو می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد

بهبود سلامت پوست

ویتامین C موجود در لیمو ممکن است به کاهش چین و چروک پوست، خشکی پوست و آسیب‌ ناشی از آفتاب‌سوختگی کمک کند. اگر پوست شما رطوبت خود را از دست بدهد، خشک و مستعد چین و چروک می‌شود. یک مطالعه آزمایشگاهی در سال ۲۰۱۶ نشان داد که مصرف نوشیدنی‎های حاوی مرکبات، به جلوگیری از ایجاد چین و چروک در موش‌های بدون مو کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید:  روانشناسی رنگ زرد

کمک به هضم غذا

برخی از افراد برای جلوگیری از یبوست، آب لیمو را به عنوان ملین صبحانه روزانه می‌نوشند. نوشیدن یک لیوان آب ولرم به همراه آب لیمو به صورت ناشتا، به بهبود سیستم هضم و دشتگاه گوارش کمک می‌کند

از بین بردن بوی دهان

آیا تا به حـال برای از بین بردن بوی سیر یا بوهای شدید دیگر، پوست لیمو به دست خود مالیده‎اید؟ همین روش ممکن است در رفع بوی بد دهان ناشی از خوردن غذاهای با بوی تند مانند سیر، پیاز یا ماهی موثر باشد.

نوشیدن یک لیوان آب لیمو بعد از غذا و همچنین در اول صبح، می‌تواند به رفع بوی بد دهان کمک کند. ترشی لیمو بزاق را تحریک می‌کند و همین اتفاق باعث می‌شود تا دهانتان مرطوب باشد. مرطوب بودن دهان می‌تواند منجر به کاهش بوی بد دهان (ناشی از باکتری) شود.

برای مطالعه بیشتر درباره بوی بد دهان این مطلب را از دست ندهید.

جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه

اسید سیتریک موجود در لیمو می‌تواند به جلوگیری از سنگ کلیه کمک کند. سیترات، یکی از اجزای اسید سیتریک، باعث کاهش اسیدی بودن ادرار می‌شود و حتی ممکن است سنگ‌های کوچک را از بین ببرد. با نوشیدن آب لیمو نه تنها سیترات ایجاد می‌شود، بلکه آبی که برای جلوگیری یا دفع سنگ از کلیه نیاز دارید را هم به بدن می‌رسانید.

جلوگیری از کم خونی

کم خونی ناشی از فقر آهن یک بیماری شایع است و زمانی اتفاق می‌افتد که بدن شما نتواند آهن کافی را از غذاهایی که می‌خورید دریافت کند.

لیمو و آب لیمو حاوی مقداری آهن است، اما این ماده غذایی با بهبود جذب آهن از غذاهای گیاهی، می‌تواند از ابتلا به کم خونی جلوگیری کند. روده شما آهن را از گوشت، مرغ و ماهی بسیار راحت جذب می‌کند، در حالی که تامین آهن از منابع گیاهی به همین راحتی نیست. با این حال، با مصرف ویتامین C و اسید سیتریک می‌توان میزان این جذب را بهبود بخشید.

از آنجا که آب لیمو هم ویتامین C و هم اسید سیتریک دارد، می‌تواند باعث جذب بیشتر آهن از منابع گیاهی شود.

عوارض جانبی آب لیمو

از آنجا که خواص آب لیمو خیلی زیاد است، باید قبل از مصرف آن یا هر مکمل دیگری با پزشک خود مشورت کنید. قبل از نوشیدن آب لیمو موارد زیر را در نظر بگیرید:

آلرژی مرکبات

اگر به مرکباتی مثل پرتقال با گریپ‌فروت حساسیت دارید، ممکن است به آب لیمو نیز حساسیت داشته باشید. از شایع‌ترین نشانه‎های آلرژی مرکبات می‌توان به خارش، سوزش یا تورم دهان و گلو اشاره کرد. ممکن است برخی افراد سردرد یا ناراحتی گوارشی را هم تجربه کنند.

فرسایش مینای دندان

افرادی که مقدار زیادی آب لیمو مصرف می‌کنند، ممکن است پس از مدتی دچار فرسایش مینای دندان شوند. اسیدهای طبیعی موجود در آب لیمو در صورت مصرف زیاد می‌توانند مینای دندان را از بین ببرند. برای کم کردن این خطر، آب لیمو را با نی بنوشید و سپس دهان خود را آب بکشید.

تحریک سردرد میگرنی

آب لیمو سرشار از تیرامین است. اگر به تیرامین حساس هستید، نوشیدن آب لیمو می‌تواند سردرد میگرنی شما را تحریک کند.

خواص آبلیمو برای صورت

لیمو به عنوان یک منبع غنی از ویتامین C و اسید سیتریک، به عنوان یک نوشیدنی سم‌زدا هم معرفی می‌شود. برخی متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند چند برش لیمو رو در پارچ آب بریزید و پس از چند ساعت، آب آن را بنوشید. همچنین لیمو و آب آن به عنوان یک درمان طبیعی برای بیماری‌های پوستی مثل لکه‌های پیری و آکنه هم شناخته می‌شود. با این حال، استفاده بیش از حد از آب لیمو بر روی صورت می‌تواند به پوست شما آسیب برساند. در ادامه این مقاله خطرات و خواص آب لیمو برای پوست را بررسی می‌کنیم.

فواید استفاده از آب لیمو برای پوست

خواص آبلیمو برای پوست تا حد زیادی به اسیدیته طبیعی این مرکبات و همچنین ویتامین C آن مربوط می‌شود. از لیموها گاهی اوقات برای موارد زیر استفاده می‌شود:

درمان آکنه

آب لیمو به دلیل اسیدی بودن، خاصیت قابض دارد. موادی با سطح pH بالا مانند آب لیمو می‌توانند به کاهش التهاب و چربی پوست کمک کنند که ممکن است در ایجاد آکنه نقش داشته باشد.

 

علاوه بر این، اسید سیتریک، نوعی آلفا هیدروکسی اسید (AHA)، می‌تواند به تجزیه سلول‌های مرده پوست منجر شود که باعث ایجاد اشکال غیرالتهابی آکنه مانند جوش‌های سرسیاه می‌شود.

خواص آبلیمو برای صورت

اگر پوست حساسی ندارید، آب لیمو می‌تواند به بهبود آکنه صورت شما کمک کند

اثرات ضد میکروبی

لیموها همچنین دارای اثرات ضد میکروبی هستند که ممکن است به رفع باکتری‌های آکنه که منجر به آکنه‌های التهابی می‌شوند، کمک کنند.

همچنین آب لیمو دارای اثرات ضد قارچی است، که ممکن است به درمان بثورات قارچ کاندیدا و قارچ پوست سر که گاهی اوقات با درماتیت سبورئیک ایجاد می‌شود، کمک کند.

بیشتر بخوانید:‌ علت به وجود آمدن پولیپ روده

روشن شدن پوست

مواد موجود در مرکباتی مثل آب لیمو همچنین ممکن است در رفع لکه‌های پیری یا جای جوش‌های قدیمی شما موثر باشند. در سال‌های اخیر بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده محصولات آرایشی و بهداشتی، کرم‌های حاوی ویتامین C تولید می‌کنند که به روش شدن پوست کمک می‌کند. آب لیمو هم به دلیل داشتن ویتامین C چنین خاصیتی دارد.

درمان پسوریازیس و شوره سر

از آنجا که آب لیمو می‌تواند سلول‌های مرده پوست را از بین ببرد، برخی متخصصان عقیده دارند که این ماده ممکن است لکه‌های پوستی ناشی از پسوریازیس و شوره سر را نیز از بین ببرد.

افزایش کلاژن

برخی طرفداران استفاده از آب لیمو روی پوست می‌گویند مرکبات یک روش طبیعی برای افزایش کلاژن صورت است. کلاژن به خودی خود پروتئینی است که به طور طبیعی با افزایش سن تجزیه شده و در نتیجه باعث ایجاد چین و چروک می‌شود.

ویتامین C موجود در آب لیمو ممکن است به جلوگیری از فعالیت رادیکال‌های آزاد که به کلاژن آسیب می‌رسانند، کمک کرده و در نتیجه پوست صاف‎تری برای شما ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: تفسیر آزمایش تالاسمی مینور

عوارض جانبی آب لیمو روی پوست

عوارض استفاده از آب لیمو برای پوست از فواید آن بیشتر است! اگر پوست حساسی دارید یا پس از استفاده از لیمو، صورت خود را در معرض آفتاب قرار دهید، خطرات آن می‌تواند بیشتر هم بشود.

تحریک پوست

تحریک پوست، شایع‌ترین عارضه جانبی ناشی از استفاده از اسیدهای میوه است. اسیدی بودن آب لیمو می‌تواند پوست شما را تحریک کند.

پس از استفاده از آبلیمو، ممکن است خشکی، قرمزی و لایه برداری پوست بیشتر شود. بنابراین اگر پوست‌تان حساس است، به هیچ وجه سراغ این ماده نروید.

فیتوفوتودرماتیت

فیتوفوتودرماتیت نوعی واکنش پوستی به مرکباتی مثل آب لیمو و برخی دیگر از مواد غذایی مانند جعفری، کرفس و هویج است. هنگامی که لیمو یا آب آن را روی پوست خود می‌گذارید و سپس پوست‌تان را در معرض اشعه ماورا بنفش قرار می‌دهید، ممکن است یک واکنش التهابی ایجاد شودکه با علائمی مانند قرمزی، تورم و تاول همراه است.

لکودرما

لوکودرما که به آن ویتیلیگو نیز گفته می‌شود، هنگامی رخ می‌دهد که پوست شما به دلیل از دست دادن ملانین (ماده‌ای که رنگ طبیعی پوست شما را ایجاد می‌کند) روشن می‌شود.

در حالی که برخی از افراد برای روشن شدن جای جوش و لکه‌های قدیمی از آب لیمو بر روی پوست استفاده می‌کنند، ممکن است مصرف این ماده منجر به ایجاد لکه‌های سفید و بزرگ لکودرمی شود.

عوارض آبلیمو روی پوست

یک بیمار مبتلا به لکودرما

آفتاب سوختگی

آب لیمو وقتی به صورت موضعی روی پوست استفاده شود، می‌تواند خطر آفتاب سوختگی را افزایش دهد. هرگز قبل از بیرون رفتن و قرا گرفتن در معرض تابش مستقیم آفتاب، از آب لیمو استفاده نکنید.

قبل از اقدام به استفاده از آب لیمو بر روی صورت، آن را روی قسمت داخلی بازر (که پوست نازک‎تری دارد) امتحان کرده و یکی دو روز صبر کنید تا مطمئن شوید که هیچ عارضه جانبی برای پوست‌تان ایجاد نمی‌شود.

اگر حساسیت نداشتید، مقدار کمی آب لیموی تازه را روی یک پنبه بفشارید. با استفاده از فشار ملایم به آرامی آن را به ناحیه مورد نظر پوست بزنید (مالش ندهید). پس از خشک شدن آب لیمو، می‌توانید به بقیه برنامه‌های مراقبت از پوست خود ادامه دهید. به محض مشاهده عوارض جانبی، به سرعت مصرف آن را قطع کنید.

بیشتر بخوانید: علائم اختصاری آزمایش خون

خواص آب لیمو و عسل

خواص آب لیمو و عسل بسیار زیاد است و به جز طب سنتی، منابع علمی هم مصرف این دو ماده را توصیه می‌کنند. اما ترکیب این دو در یک نوشیدنی خوش طعم چه مزایایی دارد؟

به کاهش وزن کمک می‎کند

نوشیدن آب، محصوصا آب لیمو و عسل ، ممکن است به کاهش وزن کمک کند. چندین مطالعه نشان داده که افزایش مصرف آب می‏تواند سوخت و ساز بدن شما را افزایش دهد و باعث شود تا احساس سیری داشته باشید.

نوشیدن آب لیمو و عسل قبل از خوردن غذا باعث کم شدن گرسنگی و منجر به کاهش کالری دریافتی می‌شود. جایگزین کردن نوشابه‌های پرکالری و شیرین با آب لیمو و عسل نیز ممکن است باعث کم شدن میزان کالری و قند دریافتی شود.

به تقویت سیستم ایمنی کمک می‎کند

به دلیل خاصیت تسکین‌دهنده عسل و مقدار زیاد ویتامین C موجود در لیمو، نوشیدن آب لیمو و عسل ممکن است در مواقعی به سرماخوردگی دچار می‌شوید، مفید باشد. ویتامین C در سالم ماندن سیستم ایمنی بدن شما نقش دارد. مثلا ویتامین C به تحریک تولید گلبول‌های سفید خون کمک می‎کند تا بدن شما بتواند با عفونت مقابله کند.

همچنین برخی تحقیقات نشان می‌دهند که ویتامین C می‌تواند طول دوره سرماخوردگی را کاهش دهد. درباره تقویت سیستم ایمنی بدن بیشتر بخوانید.

 

سلامت دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد

هیدراته ماندن بدن به سالم نگه داشتن دستگاه گوارش کمک می‌کند. کمبود آب بدن می‎تواند باعث یبوست شود، این بیماری یک مشکل شایع در کودکان، زنان باردار و افراد مسن است.

مصرف مایعات کافی برای نرم نگه داشتن مدفوع و جلوگیری از یبوست ضروری است. نوشیدن آب لیمو و عسل با آب‌رسانی به بدن، یبوست را تسکین می‌دهد. نوشیدنی‌های طعم‌دار مانند آب لیمو و عسل می‏تواند برای آب‌رسانی به کودکانی که نوشیدن آب بی‌طعم را دوست ندارند، مفید باشد.

خواص آبلیمو ترش ناشتا

خواص آبلیمو ترش ناشتا از عوارض آن بیشتر است. البته متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند اگر به زخم معده، سوزش سر دل یا رفلاکس معده دچارید، آبلمیو ترش را ناشتا مصرف نکنید. با این حـال اگر چنین مشکلاتی ندارید، اضافه کردن چند قطره آب لیمو ترش به یک لیوان آب ولرم می‎تواند در بهبود کارکرد دستگاه گوارش، تصفیه سیستم دفع، متعادل شدن اسیدیته بدن، سرحال شدن و افزایش انرژی، رفع بوی بد دهان و… موثر باشد.

سوالات متداول

نوشیدن آب لیمو چه فوایدی دارد؟

کمک به کاهش وزن، بهبود کارکرد دستگاه گوارش، پیشگیری از سرطان، کمک به هضم غذا، بهبود سلامت پوست و… از اصلی‌ترین خواص آب لیمو هستند.

اگر هر روز آب لیمو بنوشید چه اتفاقی می‎افتد؟

نوشیدن آب لیمو با آب گرم در هر روز، به حفظ تعادل pH بدن کمک کرده، باعث سم‌زدایی می‌شود و به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند. لیمو حاوی منابع غنی از ویتامین C، پتاسیم، کلسیم، فسفر، منیزیم و… است.

عوارض جانبی آب لیمو چیست؟

آب لیمو می‌تواند به مینای دندان آسیب بزند، در بعضی افراد باعث بروز واکنش‌های آلرژیک شود و سردردهای میگرنی را در افراد مستعد تحریک کند.

آیا آب لیمو باکتری‌های گلو را از بین می‌برد؟

آب لیمو هم مانند آب نمک و عسل برای گلودرد بسیار مفید است زیرا می‌تواند به تجزیه مخاط و تسکین درد کمک کند. علاوه بر این، لیمو ویتامین C  دارد که می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و به آن قدرت بیشتری برای مقابله با عفونت بدهد.


منبع

www.healthline.com

www.webmd.com

steptohealth.com

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

بنیامین موسی زاده

3 ماه پیش

تشکر فراوان بابت اطلاعات خوبتون
پاسخ دهید
0

کارشناس حال

3 ماه پیش

سلام ممنون از توجه شما :)
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات