جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

نوار قلب در منزل / گرفتن نوار قلب در منزل توسط پرستار

نوار قلب در منزل
تاریخ بروزرسانی : ۲۷ خرداد

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

نوار قلب در منزل (electrocardiogram) یک آزمایش ساده و غیرتهاجمی است که ریتم قلب و فعالیت الکتریکی آن را ثبت می‌کند. پزشکان از این تست که اصطلاحا به آن ECG گفته می‌شود، برای تشخیص برخی از بیماری‌های قلبی از جمله ریتم غیرطبیعی قلب و بیماری‌های عروق کرونری مثل حمله قلبی و آنژین استفاده می‌کنند. علاوه بر این، نوار قلب برای نظارت بر عملکرد سایر درمان‌ها مثل مصرف داروها یا دستگاه‌ها قلبی قابل کاشت هم استفاده می‌شود. این تست به طور معمول در مواجهه با علائم مشکوکی مثل تنگی نفس، تپش قلب، سرگیجه و… توسط پزشک تجویز می‌شود.

برای دسترسی ساده و آسان بیماران به این تست، امکان گرفتن نوار قلب در منزل ذر بخش خدمات پزشکی در منزل توسط سامانه حال فراهم شده است. در این روش نوار قلب توسط پرستار حرفه‌ای، بدون نیاز به خروج از منزل و در سریع‌ترین زمان ممکن گرفته می‌شود. برای آشنایی بیش‌تر شما با چگونگی این کار، به معرفی و بیان روش انجام آن در مطلب پیش رو می‌پردازیم.


تصویر خدمات اقساطی

نوار قلب چیست

سلول‌های عصبی و ماهیچه‌ای شما با استفاده از سیگنال‌های الکتریکی و شیمیایی با هم ارتباط برقرار می‌کنند. این سیگنال‌های منظم ضربان قلب را هم کنترل می‌کنند. در واقع سیگنال‌ها توسط گروهی از سلول‌ها در دهلیز راست قلب ارسال می‌شوند و به صورت تکانه‌های الکتریکی کوچکی از طریق بافت عضله پخش می‌شوند.

به دنبال این اتفاق، ابتدا دهلیزها و سپس بطن‌های قلب منقبض خواهند شد. نحوه انتشار این سیگنال‌ها توسط قلب را می‌توان از روی سطح پوست هم اندازه گیری کرد. دستگاه الکتروکاردیوگراف این تغییرات در سیگنال‌های الکتریکی یا ولتاژ آن‌ها را در نواحی مختلف پوست اندازه گیری کرده و به صورت یک نمودار ترسیم می‌کند.

نوار قلب

نمودار به دست آمده همان نوار قلب است که با تجویز پزشکان و برای تشخیص و کنترل بسیاری از مشکلات قلبی به کار می‌رود. گرفتن نوار قلب به سه شکل انجام می‌شود:

  • ECG در حال استراحت: در این حالت فرد باید در آرامش دراز بکشد
  • ECG در حال ورزش: در حال استفاده از تردمیل یا دوچرخه ثابت انجام می‌شود
  • ECG سرپایی یا هولتر مانیتور: الکترودها از طریق یک دستگاه کوچک قابل حمل که به کمر بسته می‌شود، روی پوست وصل می‌شوند تا عملکرد قلب را برای یک روز کامل یا بیش‌تر ثبت کنند.

آریتمی قلبی را بیشتر بشناسید

ضربان قلب نرمال و غیر نرمال

قلب طبیعی انسان حدود صد هزار بار در روز می‌تپد. این ضربان در حالت استراحت حدود هفتاد ضربه در دقیقه است؛ اما ضربان قلب بین چهل تا بیش از نود هم می‌تواند در افراد عادی مشاهده شود. ضربان قلب به طور طبیعی در حالت خواب کاهش می‌یابد و با ورزش و احساسات مختلف می‌تواند به بالاترین حد خود برسد.

ریتم طبیعی قلب یک ریتم سینوسی است. زمانی که به هر دلیلی این ریتم به هم بخورد، آریتمی روی می‌دهد. این اختلال به دو شکل برادی کاردی یا ضربان قلب آهسته یعنی کم‌تر از پنجاه ضربه در دقیقه و تاکی کاردی یا ضربان سریع قلب یعنی  بیش از صد ضربه در دقیقه است.

چگونگی گرفتن نوار قلب

علت گرفتن نوار قلب

نوار قلب آزمایشی بسیار رایج است و تنها راهی است که به کمک آن می‌توان مشکلات خاص موجود در تکانه‌های الکتریکی قلب را کشف و شناسایی کرد. به علاوه، پزشکان به کمک نوار قلب می‌توانند انواع احتمالات پزشکی را تایید را رد کنند.

با انجام نوار قلب، علت درد قفسه سینه، تنگی نفس، ضربان قلب نامنظم و.. بررسی می‌شود. از سوی دیگر، این کار یک تست رایج برای بیش‌تر افرادی است که می‌خواهند عمل جراحی انجام دهند. پزشکان برای اطمینان از این که دستگاه‌های ضربان‌ساز یا داروهای قلب اثرگذاری کافی دارند هم آن را تجویز می‌کنند.

به طور کلی، دلایل متعددی برای گرفتن نوار قلب وجود دارد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • فشار خون بالا
  • ضربان قلب نامنظم
  • تنگی نفس در هنگام فعالی
  • علائم مشکوک به مشکلات دریچه قلب

درباره ضربان قلب نرمال بیشتر بدانید

مواردی که با نوار قلب در منزل مشخص می‌شود

یک نوار قلب غیرعادی نشان می‌هد که قلب شما به طور طبیعی کار نمی‌کند. این موضوع می‌تواند نشانه‌ای از اختلال یا بیماری در ماهیچه قلب و عملکرد آن باشد. به طور کلی، مواردی که در نوار قلب مشخص می‌شوند عبارتند از:

  • آریتمی قلبی (ضربان خیلی سریع، خیلی کند یا نامنظم)
  • کاردیومیوپاتی (زمانی که دیواره قلب ضخیم یا بزرگ می‌شود)
  • مشکلات مربوط به گسترش فعالیت الکتریکی در قلب
  • بیماری عروق کرونر قلب (جایی که جریان خون توسط تجمع مواد چرب مسدود یا قطع می‌شود)
  • یک حمله قلبی خاموش که با وقفه ناگهانی در جریان خون عروق کرونر بدون علائم معمول حمله قلبی توصیف می‌شود

پرستاران قلب

آمادگی برای گرفتن نوار قلب

طبق گفته وب سایت www.mayoclinic.org برای انجام نوار قلب به آمادگی خاصی نیاز ندارید و می‌توانید به طور معمول غذا بخورید. پیش از انجام آن باید لباس‌های بالا تنه خود را در آورید و به صورت صاف روی تخت دراز بکشید. ممکن است به شما توصیه شود که برای اتصال بهتر الکترودها، موهای سینه خود را بتراشید.

برای گرفتن نوار قلب، ده الکترود برای ثبت نماهای مختلف از فعالیت الکتریکی قلب بر روی نقاط مختلف بدن قرار می‌گیرد. چهار عدد از این الکترودها به مچ‌ها و شش عدد دیگر به قفسه سینه متصل می‌شوند. کمی استراحت پیش از انجام نوار قلب بسیار مهم است؛ چون این کار به اتصالات الکترود اجازه می‌دهد تا پایدار شوند. در نتیجه نوار قلب شما قابل اعتمادتر خواهد بود.

در طول مدتی که الکترودها به شما وصل هستند، عملکرد قلب به صورت نمودار روی دستگاه ثبت می‌شوند. این آزمایش فقط چند دقیقه طول می‌کشد و پس از آن در صورتی که پزشک بستری شدن در بیمارستان را تجویز نکند، می‌توانید به خانه برگردید.

علائم نارسایی قلبی را از اینجا بخوانید و بشناسید

گرفتن نوار قلب در منزل توسط خانم

گاهی ممکن است خروج از منزل با هدف دریافت نوار قلب برای بیماران و به خصوص سالمندان دشوار باشد. از سوی دیگر، مشکلات حضور در فضای آلوده بیرون به ویژه در روزهای شلوغ و پرترافیک، دسترسی افراد به مراکز درمانی را سخت می‌کند. به جز این موارد، انجام خدماتی مثل نوار قلب در برخی از مراکز درمانی ممکن است توسط پرسنل غیرهمجنس با بیمار انجام شود. با توجه به این که برای انجام نوار قلب نیاز است بالا تنه بیمار کاملا عریان باشد، بسیاری از خانم‌ها ترجیح می‌دهند این کار را تحت نظر یک پرستار زن انجام دهند.

اگر خانم هستید و تمایل دارید که نوار قلب شما توسط یک پرستار خانم گرفته شود، انجام نوار قلب در منزل می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد. با این کار، علاوه بر این که نیازی به خروج از منزل و مراجعه حضوری به بیمارستان یا سایر مرکز درمانی ندارید، این کار توسط پرستار حرفه‌ای مورد نظر شما انجام خواهد شد.

نوار قلب در منزل

نحوه گرفتن نوار قلب

نوار قلب در منزل یکی از خدمات تخصصی سامانه حال است که با هدف ارائه خدمات پزشکی سریع و آسان به هموطنان عرضه می‌شود. شما برای دسترسی به این خدمات تنها لازم است به سایت یا اپلیکیشن حال مراجعه و از منوی خدمات، گزینه پزشک و پرستار در منزل را انتخاب کنید.

پس از آن به صفحه‌ای منتقل می‌شوید که لیستی از کلیه خدمات قابل ارائه در منزل توسط پرستاران مجرب پیش روی شما قرار می‌گیرد. در این صفحه و از میان خدمات مختلف، گزینه نوار قلب در منزل را انتخاب و دکمه مرحله بعد را می‌زنید.

در این بخش مشخصات خود، اطلاعات تماس و آدرس را به طور دقیق وارد کرده و به مرحله بعد می‌روید. پس از تعیین زمان مراجعه و پرداخت هزینه نوار قلب در منزل و هماهنگی‌های لازم از سوی کارشناسان حال، پرستاران مجرب این سامانه در زمان مقرر به آدرس ثبت شده مراجعه و اقدام به دریافت نوار قلب در منزل شما می‌کنند.

هزینه انجام نوار قلب در منزل

گرفتن نوار قلب در منزل می‌تواند به تنهایی یا همراه با سایر خدمات پرستاری در منزل باشد. در صورتی که تنها به گرفتن نوار قلب نیار دارید، برای انجام آن در منزل باید مبلغ ۲۹۰ تومان بپردازید. انجام نوار قلب همراه با هریک از خدمات ارائه شده توسط این سامانه، مبلغ مشخصی را به هزینه نهایی پرداختی اضافه خواهد کرد.

پزشک مناسب برای تفسیر نوار قلب

دستگاه الکتروکاردیوگراف یا نوار قلب معمولا ریتم قلب و فعالیت الکتریکی آن را به صورت یک نمودار چاپ شده روی کاغذ به شما ارائه می‌دهد. از طریق این نمودار، اطلاعات مربوط به قلب شما برای پزشک در دسترس است. شما برای تفسیر دقیق نوار قلب، به راهنمایی یک پزشک متخصص قلب و عروق نیاز دارید. این پزشکان با بررسی نتایج می‌توانند به شما بگویند که احتمالا مشکلی در قلب شما وجود دارد یا خیر.

گاهی ممکن است برای رسیدن به نتیجه قطعی در مورد برخی از بیماری‌های قلبی، به آزمایش‌های دیگری هم نیاز داشته باشید. اگر در حال حاضر به پزشک متخصص قلب و عروق برای تفسیر نوار قلب خود دسترسی ندارید، می‌توانید همین حالا با یکی از پزشکان متخصص سامانه حال به صورت آنلاین مشورت کنید. پزشکان قلب آنلاین حال می‌توانند پس از بررسی تصویر نوار قلب و وضعیت موجود، راهنمایی‌های لازم را به شما ارائه کنند.

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات