جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

خواص آلبالو و هر آنچه باید درباره این میوه تابستانی بدانید!

خواص آلبالو
تاریخ بروزرسانی : ۲۰ دی

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

آلبالو یک میوه تابستانی خوشمزه با طعمی ترش یا ملس است که از آن در پخت انواع شیرینی‌، غذا، مربا، شربت و… استفاده می‌شود. این میوه یکی از بهترین طعم دهنده‌های شناخته شده در جهان است و طرفداران زیادی دارد. اما علاوه بر طعم بی نظیر، آن‌چه این میوه را بسیار مورد توجه قرار داده، خواص فوق‌العاده آن برای سلامتی است. تحقیقات پزشکی نشان داده‌اند که خواص آلبالو بسیار متنوع بوده و در کاهش فشار خون، کاهش درد و گرفتگی عضلات، درمان نقرس و… مفید است. برای دریافت مشاوره آنلاین پزشکی در این زمینه از پزشکان متخصص تغذیه حال کمک بگیرید.

همینطور شما می‌توانید فشار خون خود را در منزل پایش کنید: فشار خون در منزل حال

آلبالو میوه‌ای گرد و کوچک است که رنگ آن می‌تواند از قرمز روشن تا قرمز تیره متغیر باشد. پوست آن صاف و براق بوده و یک هسته کوچک به رنگ کرم یا قهوه‌ای روشن در مرکز آن وجود دارد. آلبالو، میوه‌ای بسیار خوش طعم است و از آن می‌توان به شکل تازه، خشک شده، منجمد و آب میوه هم استفاده کرد. بهترین زمان برداشت آن بر حسب رقم و محل کشت، از ماه خرداد تا مرداد است.

از مهم‌ترین ترکیبات موجود در این میوه خوشمزه می‌توان به مس، ویتامین سی، ویتامین آ، فیبر، منگنز، آهن، پتاسیم و ویتامین ب۶ اشاره کرد. برای بهره‌مندی از خاصیت آلبالو لازم است که مقدار مناسبی از این میوه را در برنامه غذایی خود قرار داده و از مصرف بیش از حد آن خودداری کنید. زیاده‌روی در مصرف آلبالو در بیماران مبتلا به مشکلات گوارشی و کلیوی می‌تواند با عوارض جانبی جدی همراه باشد. شما همینطور می‌توانید درباره آمپول نوروبیون که حاوی ترکیبی از ویتامین‌های گروه B است، مقاله مرتبط با آن را بخوانید.



تصویر خدمات اقساطی

خواص آلبالو

میوه آلبالو از جمله میوه‌های بسیار مفید است که مصرف مقدار کافی آن، فواید بسیار زیادی برای سلامتی انسان خواهد داشت. بخشی از خواص آلبالو به رنگ قرمز آن مرتبط است. میوه‌ها و سبزی‌های قرمز رنگ، سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی به نام آنتوسیانین هستند. این ماده شیمیایی باعث رنگ قرمز این میوه‌ها می‌شود و می‌تواند به بهبود گردش خون در انسان، تقویت عملکرد درست اعصاب و کاهش خطر ابتلا به سرطان و… کمک کند.

درباره سرطان ریه در حال بخوانید.

بیشترین میزان آنتوسیانین در میوه‌هایی مانند پرتقال توسرخ، شاتوت، تمشک، آلبالو، توت فرنگی و… وجود دارد. علاوه بر ترکیبات آنتی اکسیدان، ویتامین سی موجود در آلبالو هم نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن ، تولید کلاژن و بهبود زخم‌های بدن دارد. آلبالو حاوی مقدار زیادی ترکیبات مهم و ضروری از جمله انواع ویتامین‌ها، آهن، منیزیم و… است که نقش مهمی در سلامتی عمومی دارند. شما همینطور می‌توانید درباره کمبود آهن و روش‌های درمان آن در حال بخوانید.

از جمله مهم‌ترین فواید آلبالو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تقویت سیستم ایمنی بدن

مقادیر زیاد آنتی اکسیدان موجود در آلبالو نقش مهمی در پیشگیری و درمان عفونت دارد. این توانایی از طریق تقویت سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌شود. ویتامین سی به جذب بهتر آهن در بدن کمک کرده و در نتیجه مقاومت آن در برابر عفونت‌ها هم افزایش می‌یابد. آلبالو یک میوه مغذی سرشار از انواع مختلفی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی مفید است که می‌تواند در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش داشته باشد.

راجع به خواص بادام زمینی که مثل آلبالو حاوی انواع آنتی‌اکسیدان است، حتما در حال بخوانید.

کمک به بهبود عملکرد دستگاه گوارش

آلبالو سرشار از فیبر است که با افزایش حرکات روده، به دفع بهتر مدفوع کمک می‌کند. همچنین برای درمان یبوست هم گزینه مناسبی است. از دیگر خواص آلبالو می‌توان به کاهش خطر ابتلا به التهاب روده، سنگ صفرا، سنگ کلیه و بواسیر اشاره کرد. مصرف مقدار کافی از آن، درد و ناراحتی ناشی از سندرم روده تحریک‌پذیر را هم کاهش دهد. تحقیقات نشان داده که داشتن رژیم غذایی حاوی فیبر زیاد می‌تواند به کاهش اسید معده و کاهش خطر رفلاکس و زخم معده هم کمک کند. شما همینطور می‌توانید راجع به علائم رفلاکس معده و روش های درمان و همینطور مهم‌ ترین علائم زخم معده و روش های درمان آن، در حال بخوانید.

راجع به علائم بواسیر و روش های درمان بواسیر، در حال بخوانید.

پیشگیری از سرطان

گفتیم که آنتوسیانین و ویتامین سی موجود در آلبالو نقش مهمی در تقویت بدن برای مبارزه با بیماری‌ها از جمله سرطان دارند. اما ترکیبات دیگری هم در این زمینه دخیل هستند. این ترکیبات شامل لیمونن، اسید الاژیک و پریلیل الکل بوده که به طور ویژه از بدن در برابر ابتلا به سرطان‌های کبد، سرطان سینه ، ریه، پوست و روده بزرگ محافظت می‌کنند. تحقیقات نشان داده‌‌اند که آنتوسیانین‌های موجود در آلبالو می‌توانند در جلوگیری از رشد و گسترش تومور روده در موش‌های آزمایشگاهی موثر باشند. محققان می‌گویند که بعضی از آنتی اکسیدان‌های موجو در آلبالو نقش مهمی در خاموش کردن ژن‌های مرتبط با گسترش سرطان دارند.

در حال بخوانید: علائم سرطان رحم و روش های درمان آن

خواص آلبالو در تقویت سیستم ایمنی بدن

آنتی اکسیدان‌های موجود در آلبالو نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با بیماری‌ها دارند

کاهش درد

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهند که آلبالو می‌تواند به کاهش پلی نوریت یا نوروپاتی محیطی کمک کند. این عارضه به دلیل آسیب و التهاب چندین عصب محیطی ایجاد می‌شود. به نظر می‌رسد نقش ضد درد آنتوسیانین موجود در آلبالو بیشتر از آسپرین بوده و می‌تواند به کاهش احساس درد کمک کند. راجع به فواید و مضرات قرص آسپرین ، می‌توانید مقاله مرتبط با آن را بخوانید.

کاهش احتمال بروز مشکلات قلبی و عروقی

یکی از مهم‌ترین ترکیبات موجود در آلبالو، کوئرستین نام دارد. این فلاونوئید قدرتمند، از آسیب اکسیداتیو ایجاد شده از طریق رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند. در نتیجه احتمال بروز حملات قلبی و مغزی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. تحقیقات انجام شده بر روی موش‌های صحرایی نشان داده است که مصرف عصاره آن توانسته بهبود قابل توجهی بر عملکرد قلب این موش‌ها از جمله جریان خون و فشار خون داشته باشد. این ترکیبات در درمان نقرس هم نقش دارند.

کمک به کاهش وزن و فشار خون

مطالعات نشان داده‌اند که مصرف آلبالو نقش موثری در کنترل فشار خون و حتی کاهش آن در افراد مبتلا به فشار خون بالا دارد. ضمنا مصرف این میوه با نقشی که در کاهش چربی‌های شکم و میزان کلسترول خون دارد، منجر به کاهش وزن هم می‌شود. این ویژگی‌ها نقش موثری در کاهش احتمال ابتلا به دیابت هم خواهند داشت.

جلوگیری از التهاب

وجود دو ترکیب ضد التهاب مهم از جمله آنتوسیانین و کوئرستین در آلبالو باعث شده است که مصرف این میوه در کاهش علائم آسم و سایر مشکلات تنفسی موثر باشد. تحقیقات نشان داده‌اند که این ترکیبات ضد التهاب با خواصی مشابه ایبوپروفن و سایر داروهای ضد التهاب، می‌توانند در کاهش مشکلات این بیماران نقش داشته باشند.درباره قرص ژلوفن و کاربردها و عوارض آن، مقاله مرتبط با آن را بخوانید.

کمک به افزایش قدرت و کاهش درد عضلانی

مطالعات بسیاری نشان داده‌اند که مصرف آلبالو و به ويژه آب آن، نقش مهمی در کاهش درد عضلات ناشی از فعالیت‌های ورزشی دارد. علاوه بر آن، این ماده می‌تواند به افزایش قدرت عضلات هم کمک کند. این ویژگی باعث شده است که آلبالو در میان ورزشکاران، بسیار پرطرفدار و در حفظ قدرت و سلامتی آن‌ها موثر باشد. ضمنا مصرف این ماده مغذی باعث کاهش تجزیه عضلات و تسریع در بهبود آسیب‌های عضلانی هم می‌شود. درباره قرص ناپروکسن که برای درد مصرف می‌شود، نیز می‌توانید مطلبی را در وبلاگ بخوانید

کمک به سلامت چشم

آلبالو دارای مقادیر زیادی ویتامین آ بوده که برای محافظت از چشم و بهبود دید افراد مهم است. مصرف آلبالو به طور منظم می‌تواند در درمان سندرم خشکی چشم و کاهش بیماری‌های التهابی آن هم موثر باشد. ضمنا ویتامین آ موجود در آلبالو همراه با سایر ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌های موجود در آن، خطر دژنراسیون ماکولا یا تباهی لکه زرد را هم کاهش می‌دهد.

کاهش علائم آرتروز و نقرس

محققان مدعی هستند که آلبالو می‌تواند درد مفاصل و التهاب آن‌ها را کاهش دهد. در یک مطالعه، آب آلبالو باعث کاهش برخی از مارکرهای خونی التهاب در زنان مبتلا به آرتروز شد. نتایج یک تحقیق نشان داد بیمارانی که به طور منظم و روزانه حدود نیم لیتر آب آلبالو نوشیده بودند، بعد از یک و نیم ماه، درد و سفتی مفصل کمتری را تجربه می‌کردند. همچنین به نظر می‌رسد که نوشیدن آب آلبالو به صورت روزانه، با کاهش اسید اوریک خون، حملات مکرر و درد ناشی از نقرس را کاهش می‌دهد. تعداد حملات نقرس در بیمارانی که به صورت روزانه آب آلبالو می‌نوشند هم به نصف کاهش می‌یابد.

درباره آرتروز گردن در وبلاگ بخوانید.

کمک به داشتن خواب بهتر

آلبالو به طور طبیعی حاوی مقادیر زیادی ملاتونین است. این ماده در تنظیم چرخه خواب بدن نقش اساسی دارد. وجود مقدار کافی ملاتونین در بدن باعث بهبود فرآیند خواب و کمک به درمان بی‌خوابی می‌شود. علاوه بر این، آنتوسیانین و تریپتوفان موجود در آلبالو به تولید ملاتونین در بدن کمک کرده و اثرگذاری آن را طولانی‌تر می‌کند. تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف آب آلبالو با افزایش سطح ملاتونین، توانسته تا حد زیادی به بهبود کیفیت و مدت زمان خواب افراد کمک کند. درباره قرص ملاتونین نیز می‌توانید مطلبی را در وبلاگ بخوانید.

خواص آلبالو در کاهش درد و گرفتگی عضلات

آلبالو نقش مهمی در کاهش درد و گرفتگی عضلات ناشی از فعالیت‌های ورزشی دارد

افزایش سلامت مغز

به نظر می‌رسد که بخش بزرگی از بیماری دژنراتیو مثل آلزایمر و پارکینسون به دلیل آسیب‌های ناشی از استرس اکسیداتیو باشد. از آن‌جا که آلبالو حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و سایر ترکیبات مفید گیاهی است، می‌تواند با کاهش اثرات سوء استرس اکسیداتیو، باعث محافظت از سلول‌های مغزی شود. نتایج یک تحقیق که بر روی سالمندان مبتلا به زوال عقل خفیف تا متوسط انجام شد، نشان داد که مصرف ۲۰۰ میلی‌لیتر آب آلبالو به مدت سه ماه باعث بهبود اختلال گفتاری و تقویت حافظه کوتاه مدت و بلند مدت در این افراد شد.

از سوی دیگر، آلبالو حاوی مقادیر کافی مس است. مس محرک فعالیت‌های مغزی است و می‌تواند عملکرد آن را کنترل و هدایت کند. تحقیقات نشان داده‌اند که بین میزان مس موجود در مغز و تفکر خلاق ارتباط مستقیم و موثری وجود دارد. صد گرم آلبالو حدود ۱۷ درصد مس مورد نیاز روزانه بدن را تامین می‌کند.

درمان سرما خوردگی

آلبالو سرشار از ویتامین سی است که نقش مهمی در تقویت ایمنی بدن دارد. این ویتامین می‌تواند از سرماخوردگی، تب و سرفه جلوگیری کرده و توانایی بدن را برای مبارزه با ویروس‌ها و سایر عوامل بیماری‌زا افزایش دهد.


خواص آلبالو خشک

آلبالو را به شکل‌های مختلفی می‌توان مصرف کرد. با توجه به این که مصرف میوه تازه آن، تنها به چند ماه از سال محدود است، ترکیبات دیگری از این محصول مثل آب آلبالو، آلبالوی منجمد و آلبالوی خشک هم طرفداران زیادی دارد. آلبالو خشک را به شکل‌های مختلفی از جمله خشک کردن در آفتاب یا توسط دستگاه‌های صنعتی تهیه می‌کنند. آلبالو خشک سرشار از ویتامین‌های آ، ب، ث و مواد معدنی مثل آهن، پتاسیم، روی و… است.

از مهم‌ترین خواص آلبالو خشک می‌توان به اثرگذاری در کاهش پوکی استخوان به دلیل دارا بودن مقدار زیادی ویتامین دی و کلسیم اشاره کرد. برای افزایش نگهداری این ترکیب، برخی مواقع به آن مقداری نمک اضافه می‌کنند. باید توجه کرد که اضافه کردن نمک به آلبالو ممکن است بر ویژگی‌های آن اثر منفی داشته باشد. سایر خواص آلبالو خشک شامل جلوگیری از روماتیسم، کاهش درد معده، کمک به بهبود عملکرد سیستم گوارشی، کاهش درد و تنظیم قند خون است. این میان وعده مقوی نسبت به آلبالوی تازه کالری بالاتری دارد و افرادی که رژیم کاهش وزن دارند، باید نسبت به مصرف آن توجه کافی داشته و از مصرف بیش از حد آن خودداری کنند.

خواص آلبالو خشک

آلبالو خشک یک میان وعده مغذی و سرشار از انواع ویتامین‌ها برای همه به ویژه کودکان و نوجوانان است

مضرات زیاده روی در مصرف آلبالو

با وجود همه خواص بی‌نظیری که برای آلبالو ذکر کردیم، مصرف آن برای برخی افراد از جمله کودکان زیر سه سال، مادران شیرده، افراد سرد مزاج، بیماران کلیوی و افراد دارای ورم معده و روده مناسب نیست. همچنین همه افراد باید مقدار مجاز در مصرف آن را رعایت کرده و از زیاده روی در خوردن آلبالو خودداری کنند. این زیاده روی ممکن است باعث بروز عوارضی مثل نفخ و دل پیچه، اسهال، هضم کُند غذا و… در مصرف‌کنندگان شود.

حرف آخر

آلبالو میوه‌ای قرمز رنگ و کوچک با طعم ترش یا ترش و شیرین بوده که در فصل تابستان به صورت تازه قابل استفاده است. از جمله خواص آلبالو می‌توان به دارا بودن آنتی اکسیدان، داشتن انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی ضروری بدن، تقویت سیستم ایمنی بدن و… اشاره کرد. به علاوه، این میوه دارای خواص ضد التهاب و کنترل‎کننده درد است. با وجود همه این ویژگی‌های خوب، مصرف بیش از حد آن ممکن است عوارض نامطلوبی مثل نفخ، اسهال و… داشته باشد. پزشکان مصرف آن را برای زنان شیرده، بیماران مبتلا به مشکلات کلیوی و کیسه صفرا مجاز نمی‌دانند. برای طرح سوالات خود درباره خواص آلبالو می‌توانید از مشاوران تغذیه حال کمک بگیرید. شما از آلبالو به چه شکل‌هایی استفاده می‌کنید؟

 

سوالات متداول

بهترین خواص آلبالو کدامند؟

این میوه خوشمزه منبعی غنی از آنتی اکسیدان‌ها است که در پیشگیری از انواع سرطان نقش مهمی دارند. مصرف آلبالو می‌تواند باعث بهبود کیفیت خواب، کاهش التهاب بدن، کاهش درد و گرفتگی عضلات و حتی کاهش وزن شود.

آلبالو به چه شکل‌هایی قابل مصرف است؟

بهترین نوع مصرف این میوه به شکل تازه است. اما می‌توان از آن برای تهیه انواع مربا، شیرینی، شربت، آب میوه و… هم استفاده کرد. نوع خشک شده آن هم یک میان وعده عالی به‌ویژه برای کودکان است.

چه تعداد آلبالو در روز بخوریم؟

با توجه به این که مقدار کالری آلبالو کمتر از گیلاس است، پزشکان مصرف حدود ۱۰۰ عدد آلبالو را در روز و برای افراد سالم مجاز می‌دانند. در حالی که این عدد در مورد گیلاس تنها ۲۵ عدد است.

آیا آب آلبالو برای کلیه‌ها مضر است؟

آلبالو منبع خوبی از آنتی‎اکسیدان‌ها و انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مثل پتاسیم است. با توجه به این که نصف فنجان آلبالو بیش از ۱۳۰ میلی‌گرم پتاسیم دارد، ممکن است برای مبتلایان به مشکلات کلیوی مناسب نباشد.

برای اضافه کردن آلبالو به برنامه غذایی روزانه از چه پزشکی کمک بگیریم؟

با توجه به این که مصرف آلبالو ممکن است برای برخی از افراد مثل مبتلایان به مشکلات گوارشی یا کلیوی مناسب نباشد، بهتر است در مورد مصرف آن با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

منابع

www.healthbenefitstimes.com

www.naturehills.com

foodfacts.mercola.com

www.webmd.com

www.healthline.com

www.livestrong.com

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات