جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

یک خوراکی سالم و خوشمزه:‌ معرفی خواص بادام زمینی

خواص بادام زمینی
تاریخ بروزرسانی : ۰۵ تیر

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

شاید در گذشته مردم آجیل و دانه‌های روغنی را تنها برای مزه، عطر و طعم دلپذیرشان می‌خوردند. اما امروزه، با گسترش تحقیقات و مطالعه علمی روی انواع خوراکی‌ها، بشر به این نتیجه رسیده که هر یک از خوراکی‌ها چه خاصیت و عوارضی دارند. مثلا درباره خواص بادام زمینی به عنوان یکی از خوشمزه‌ترین اعضای خانواده آجیل‌ها، صحبت‌های زیادی شده است. این دانه روغنی با آن‌که یکی از ارزان‌ترین آجیل‌هاست، اما خواص بی‌نظیری دارد. اگر شما هم می‌خواهید بادام زمینی را که برخی به آن پسته شامی نیز می‌گویند، بهتر بشناسید و از فواید آن آگاه شوید، در ادامه این متن همراهمان باشید.



تصویر خدمات اقساطی

خواص بادام زمینی

با اینکه در اروپا و امریکا، بادام زمینی بیشتر در کیک‌ها و دسرها یا به شکل کره مصرف می‌شود، اما ما ایرانی‌ها بنا بر عادت آجیل‌خوریمان، بدون این تشریفات، بادام زمینی لذیذ را دانه‌دانه هم می‌خوریم. شاید همین عادت خوشایند، باعث شود تا هم لذت بیشتری ببریم و هم از فواید بادام زمینی بیشتر بهره‌مند شویم.

بنا بر تحقیقاتی که روی خاصیت بادام زمینی انجام شده، می‌توان گفت این دانه روغنی به کاهش وزن کمک می‌کند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، بادام زمینی حاوی ویتامین‌ها، املاح معدنی و ریزمغذی‌های فراوانی است. برخی از مهم‌ترین ویتامین‌ها و املاح موجود در بادام زمینی عبارت‌اند از: بیوتین، مس، نیاسین، اسید فولیک، منگنز، ویتامین e، تیامین، پتاسیم، فسفر و منیزیم. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، بادام زمینی منبعی غنی از انواع ویتامین‌ها و املاح است که برای تمام افراد در سنین و شرایط مختلف ضروری است.

از دیگر فواید بادام زمینی می‌توان به نقش آن در تنظیم سطح کلسترول خون، کم کردن احتمال سکته قلبی و مبارزه با دیابت نوع دو اشاره کرد. راجع به علائم کلسترول بالا ، مقاله مرتبط با آن را در حال بخوانید. همینطور راجع به آزمایش چربی خون نیز می‌توانید به مقاله مرتبط با این موضوع  مراجعه کنید.

ضمنا از آنجایی که بادام زمینی حاوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان نیز هست، در پایین آوردن احتمال ابتلا به انواع سرطان و کاهش آثار پیری کمک زیادی می‌کند. شما همینطور می‌توانید راجع به سرطان خون ، مقاله مرتبط با آن را بخوانید.

در حال بخوانید: خواص روغن زیتون برای پوست

مضرات بادام زمینی

یک نکته مهم و کلیدی که باید آن را به‌خاطر داشته باشید، این است که در خوردن خوراکی‌ها، هر قدر هم که مفید و سالم باشند، نباید افراط کرد. اصولا زیاده‌روی در هر کاری، زیان‌بار است. این قاعده درباره بادام زمینی هم صدق می‌کند. یعنی به همان اندازه که خواص بادام زمینی فراوان است و می‌تواند برای درمان یا پیشگیری از بیماری‌ها مفید باشد، به همان اندازه هم زیاده‌روی در آن خطرناک و آسیب‌رسان است.

اگرچه چربی موجود در بادام زمینی مفید است، اما به هر حـال چربی‌ست و دارای کالری بالا! بنابراین اگر اضافه وزن دارید یا رژیم غذایی لاغری را دنبال می‌کنید، حواستان به میزان مصرف بادام زمینی باشد. افراط در آن باعث چاقی خواهد شد.

علاوه بر این، شما می‌توانید راجع به برنامه غذایی برای چاق شدن در حال بخوانید.

دیگر ضرر استفاده بیش از حد از بادام زمینی، موضوع جلوگیری از جذب املاح معدنی است. در بخش خواص بادام زمینی، اشاره کردیم که این دانه روغنی حاوی فسفر است؛ همین فسفر که فواید فراوانی دارد، اگر مقدارش زیاد باشد، مانع از جذب برخی املاح مانند آهن، زینک، کلسیم و منیزیم توسط بدن می‌شود. درباره قرص زینک پلاس و ارتباط آن با چاقی ، مقاله مرتبط با آن را در حال بخوانید.

و در نهایت باید به آلرژی برخی افراد به بادام زمینی اشاره کرد. گروهی از مردم به بادام زمینی حساسیت دارند. یعنی اگر چند دانه بادام زمینی بخورند، دچار حمله‌های شدید تنگی نفس و سرفه می‌شوند. با این اوصاف بهتر است در مصرف بادام زمینی تعادل را رعایت کنید؛ و در کل اندازه نگه‌دار که اندازه نکوست!

شما می‌توانید راجع به علائم حساسیت فصلی در حال بخوانید.

کره بادام زمینی

کره بادام زمینی

کره بادام زمینی، خوراکی لذیذی است که تا ساعات طولانی احساس سیری در افراد ایجاد می‌کند

کره بادام زمینی یکی از مفیدترین و در عین حـال خوشمزه‌ترین فرآورده‌های این دانه روغنی است. اگرچه کره بادام زمینی پیشتر در برنامه غذایی ایرانی‌ها جایی نداشت، اما چند سالی است که وارد سفره‌های ما هم شده است. ناگفته پیداست که این کره را طی فرآیندی نه چندان پیچیده از بادام زمینی می‌گیرند. بنابراین طبیعی است که بیشتر خواص بادام زمینی را در خود داشته باشد، اما از آنجایی که این کره، عصاره و چکیده است، این خواص نیز در آن غلظت یافته‌اند. منظور این است که مثلا برای تهیه ۱۰۰ گرم کره، خیلی بیشتر از ۱۰۰ گرم بادام زمینی استفاده شده است. بنابراین کره آن دارای خواص بیشتر از جمله چربی بیشتر است؛ از این رو در مصرف آن باید بسیار محتاط بود.

در حال بخوانید: خواص روغن نارگیل برای مو

بهترین برنامه رژیم لاغری را براساس شاخص توده بدنی خودتان دریافت کنید

خواص کره بادام زمینی

حال می‌خواهیم ببینم که خواص کره بادام زمینی چیست. اگر اهل رژیم گرفتن باشید، حتما از فواید کره بادام زمینی برای لاغری آگاه هستید. کره بادام زمینی، جایگیزینی ایده‌آل برای کره‌های حیوانی، خصوصا در وعده صبحانه است. چرا که علاوه بر تامین نیازهای روزانه، احساس سیری پایداری را نیز در شما به وجود می‌آورد. همین احساس سیری مانع از خوردن هله‌هوله و دریافت کالری اضافی در طول روز می‌شود. اگر کره بادام زمینی را به منظور کاهش وزن مصرف می‌کنید، موقع خرید حواستان باشد که کره شما نمک و قند اضافه نداشته باشد. این اطلاعات در نوشته‌های روی شیشه موجود است.

از دیگر خواص کره بادام زمینی، می‌توان به غنی بودنش از پروتئین اشاره کرد. در واقع کره بادام زمینی، یک منبع گیاهی عالی برای تامین پروتئین است. ضمنا از آنجایی که این محصول حاوی کربوهیدارت بسیار پایینی‌ست، برای کسانی که دیابت نوع دو دارند و کسانی که به دنبال رژیم‌های سالم غذایی می‌گردند، بسیار مفید بوده و از سوی متخصصان توصیه می‌شود.

کره بادام زمینی مانند خود بادام زمینی، حاوی انواع آنتی‌اکسیدان است. آنتی‌اکسیدان‌هایی که فواید آن برای سلامتی انسان‌ها به اثبات رسیده و دیگر جای بحث ندارد. حتما می‌دانید که آنتی‌اکسیدان‌ها در کاهش احتمال ابتلا به انواع سرطان و به تاخیر انداختن فرایندهای پیری نقش پررنگی دارند.

کره بادام زمینی برای بدنسازی

کره بادام زمینی برای بدنسازی

کره بادام زمینی با داشتن کالری بالا و پروتئین، یکی از بهترین خوراکی‌ها برای ورزشکاران است

تا به اینجا درباره خواص بادام زمینی و کره آن، صحبت‌هایی کردیم. حـال می‎‌خواهیم این موضوع را بررسی کنیم که آیا کره بادام زمینی برای بدنسازی مفید است یا خیر. همان‌طور که گفته شد، کره بادام زمینی، گزینه‌ای عالی برای صبحانه است؛ اما از آنجایی که تا ساعت‌ها می‌تواند افراد را سیر نگه دارد، می‌تواند میان‌وعده‌ای مفید برای ورزشکاران هم باشد. زیرا با حداقل میزان کالری، بیشترین میزان سیری را دریافت خواهید کرد.

علاوه بر این، کره بادام زمینی منبعی عالی برای تامین پروتئین گیاهی است، از این رو برای ورزشکارانی که نیاز به پروتئین‌های فراوان دارند، مفید خواهد بود. و از آنجایی که میزان کربوهیدرات کره بادام زمینی خیلی کم و ناچیز است، برای ورزشکارانی که می‌خواهد مصرف کربوهیدراتشان را محدود کنند، بازهم جذاب‌تر خواهد شد.

اگر خوردن کره بادام زمینی به تنهایی برایتان خوشایند نیست، می‌توانید آن را در ترکیب با انواع اسموتی یا اوتمیل‌ها، نوش جان کنید.


کالری بادام زمینی

اینکه می‌گوییم خواص بادام زمینی زیاد و مصرف آن مفید است، معنیش آن نیست که مشت مشت از آن بخورید. بادام زمینی یک دانه روغنی است و کالری نسبتا بالایی دارد، بنابراین مصرفش باید حساب و کتاب داشته باشد. برای اینکه این حساب و کتاب از دستتان نرود، در ادامه، کالری بادام زمینی را در اندازه‌های مختلف آورده‌ایم:

۱۰۰ گرم بادام زمینی: ۵۶۷ کالری

یک فنجان بادام زمینی: ۱۱ کالری

طبع بادام زمینی

اگر از آن دسته افرادی هستید که ملاحظات طب سنتی را در تغذیه خود رعایت می‌کنید احتمالا می‌خواهید بدانید طبع بادام زمینی چگونه است. بادام زمینی طبعی گرم و تر دارد و طب سنتی می‌گوید که اگر کسی با طبع گرم، زیادی از این دانه روغنی مصرف کند، دچار مشکل خواهد شد. در عوض اگر طبعتان سرد است، خوردن بادام زمینی برایتان مفید است. البته شکی نیست که بهره بردن از خواص بادام زمینی برای تمام افراد امکان‌پذیر است به شرط آنکه تعادل در خوردن آن رعایت شود.

بادام زمینی در بارداری

بادام زمینی در بارداری

بادام زمینی با داشتن پروتئین، بیوتین و اسید فولیک برای خانوم‌های بارداری بسیار مفید است

بادام زمینی یکی از بهترین خوراکی‌هایی است که یک خانوم باردار می‌تواند در ایام حاملگی میل کند. در خواص بادام زمینی گفتیم، این دانه روغنی حاوی مقادیر قابل‌توجهی پروتئین، بیوتین و اسید فولیک است و همان‌طور که می‌دانید هر سه این‌ها برای خانم‌های باردار بسیار ضروری هستند. اما برای خوردن بادام زمینی در ایام بارداری باید به دو نکته مهم توجه داشته باشید.

اول اینکه مطمئن باشید به بادام زمینی حساسیت ندارید؛ زیرا واکنش‌های حساسیتی به این دانه روغنی در ایام بارداری می‌تواند بسیار خطرناک باشد و حتی سلامت مادر و جنین را به خطر بیندازد.

و دیگر اینکه، سعی کنید بادام زمینی بدون نمک بخورید. زنان باردار به طور جدی در معرض فشار خون هستند، بنابراین باید در مصرف نمک به شدت دقت کنند. در بیشتر موارد نمک روی پوست نازک بادام زمینی است که به راحتی می‌توانید این پوست را جدا کنید.


کالری کره بادام زمینی

احتمالا پس از بررسی میزان کالری بادام زمینی، می‌خواهید از میزان کالری کره آن‌ها هم اطلاع داشته باشید. بنا بر مطالعاتی که در این زمینه انجام شده، اعداد و ارقام زیر به دست آمده است:

یک قاشق سوپ‌خوری کره بادام زمینی: ۱۰۰ کالری

یک قالب شکلات کره بادام زمینی: ۱۰۰ کالری

یک تکه نان تست که کره بادام زمینی روی آن مالیده شده: ۱۹۰ کالری

بنابراین به همان اندازه که به خواص بادام زمینی و میزان کالری آن حساس هستید، باید درباره کره‌اش هم حساسیت داشته باشید.

مضرات کره بادام زمینی

کره بادام زمینی طعم و مزه خاصی دارد و ممکن است برخی از افراد تمایل زیادی به خوردن آن نداشته باشد. در عوض بسیاری از افراد، طرفدار پر و پاقرص این نوع کره هستند. اگرچه خواص بادام زمینی و کره آن اثبات شده است اما هر یک عوارض خود را هم دارند. مثلا از آنجایی که کره بادام زمینی کالری بالایی دارد، مصرف زیاد آن باعث افزایش وزن خواهد شد. در حالیکه خوردن مقدار کمی کره بادام زمینی برای وعده صبحانه یا میان‌وعده در بسیاری از رژیم‌های غذایی لاغری توصیه می‌شود.

علاوه بر این، کره بادام زمینی حاوی چربی‌های اشباع زیادی است که مصرف زیاد آن می‌تواند به مشکلاتی جدی منتهی شود.

کره بادام زمینی برای چاقی

اگر از آن دسته افرادی هستید که برای افزایش وزن و چاقی، رژیم غذایی خاصی را دنبال می‌کنید، خواص بادام زمینی و کره آن را از یاد نبرید.

در واقع شما می‌توانید کره بادام زمینی را به عنوان یک خوراکی پرکالری در وعده‌های غذایی‌تان بگنجانید بدون اینکه نگران افزایش کلسترول خونتان باشید. زیرا میزان کلسترول کره بادام زمینی صفر است. با این حـال بهتر است از میزان کره بادام زمینی تجویز شده توسط کارشناس تغذیه فراتر نروید و به همان اندازه بسنده کنید.

بادام زمینی و کبد چرب

بادام زمینی و کبد چرب

چربی موجود در بادام زمینی برای افراد مبتلا به کبد چرب مضر نیست؛ البته اگر در مصرف آن زیاده‌روی نشود

خب حتما می‌دانید که خوردن انواع چربی‌ها برای کسانی که مبتلا به کبد چرب هستند، مضر است. اما آیا بادام زمینی هم برای این افراد خوب نیست و ممکن است شرایط آن‌ها را بدتر کند؟

در پاسخ باید گفت بادام زمینی برای کبد چرب خوب است، اما برای اینکه از نتیجه آن مطمئن باشید در خوردن این دانه روغنی، زیاده‌روی نکنید و اجازه دهید رژیمتان متعادل بماند. برای اطمینان بیشتر با پزشک یا مشاور تغذیه‌ هم مشورت کنید و نظر آن‌ها را هم در این مورد بخواهید. راجع به خوراکی‌های ضروری برای درمان کبد چرب بیشتر بخوانید.

و در پایان

تا اینجا مشاهده کردید که بادام زمینی به عنوان یکی از دانه‌های روغنی، علاوه بر خوش‌خوراک بودن، خواص تغذیه‌ای فراوانی نیز دارد. سرشار بودن از ویتامین‌ها و املاح، دارا بودن مقادیر فراوانی پروتئین، فیبر و آنتی‌اکسیدان، بادام زمینی را به یکی از منابع مطمئن و سالم غذایی تبدیل کرده است؛ منبعی که برای گروه‌های مختلف جامعه از جمله زنان باردار، کودکان، ورزشکاران و… مورد نیاز است. اما نکته‌ای که پیشتر هم درباره آن گفته شد، رعایت کردن حد و اندازه و پیشگیری از زیاده‌روی در مصرف آن است.

فرآورده‌هایی نظیر کره بادام زمینی هم علاوه بر طعم دلپذیر، با خواص متعدد و مفید خود، برای وعده‌های مختلف غذایی نظیر صبحانه یا میان‌وعده بسیار مفیدند. با تمام این تفاسیر، هیچ دلیل و عاملی باعث نمی‌شود که در مصرف بادام زمینی یا کره آن افراط کنید. سعی کنید میزان معقول و مناسبی از آن‌ها را در وعده‌های غذایی خود بگنجانید. و دیگر اینکه اگر به بادام زمینی حساسیت دارید، از خوردن آن به شدت اجتناب کنید. ضمنا تا قبل از یک سال به کودکان خود بادام زمینی یا کره آن را ندهید، زیرا ممکن است بدنشان واکنش‌های حساسیتی شدیدی بروز دهد.

 

سوالات متداول

آیا بادام زمینی چاق کننده است؟

اگر در خوردن بادام زمینی افراط نشود،  این ماده غذایی چاق‌کننده نیست. حتی به خاطر خواص بی‌نظیر بادام زمینی و کره آن، این مواد در رژیم‌های لاغری گنجانده می‌شوند. کره بادام زمینی اثر سیرکنندگی قابل‌توجهی دارد.

خواص کره بادام زمینی چیست؟

کره بادام زمینی نیز مانند خود این دانه روغنی، حاوی پروتئین، فیبر و انواع ویتامین و املاح معدنی است. آنتی‌اکسیدان بالا و کربوهیدرات پایین، کره بادام زمینی را به خوراکی ایده‌آل برای گروه‌های مختلف جامعه از جمله ورزشکاران و کودکان تبدیل کرده است.

کره بادام زمینی را با چه بخوریم؟

کره بادام زمینی به دلیل شیرینی، به تنهایی هم خوش‌خوراک است؛ علاوه بر این، کمی کره بادام زمینی روی یک تکه نان تست جو و چند قطره عسل، ترکیبی بی‌نظیر و سالم برای صبحانه یا میان‌وعده فراهم می‌کند. ضمنا می‌توانید کره بادام زمینی را در اسموتی یا اوتمیل نیز بریزید.

آیا زنان باردار می‌توانند بادام زمینی بخورند؟

اگر باردار هستید و به بادام زمینی حساسیت ندارید، حتما در روز چند دانه از آن را بخورید. بادام زمینی حاوی، پروتئین، بیوتین و اسید فولیک است و همان‌طور که می‌دانید هر سه‌ی آن‌ها برای زنان باردار بسیار مفیدند. ضمنا سعی کنید بادام زمینی بی‌نمک بخورید تا فشار خونتان بالا نرود.


منابع

www.healthline.com

www.medicalnewstoday.com

www.livestrong.com

www.webmd.com

www.livestrong.com

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات