سلامت روان

مدیتیشن راهی برای کاهش اضطراب

اضطراب در واقع یک ابزار برای بقای اجداد ما بوده است . به عنوان یک بیمار مبتلا به اضطراب تقریبا با 17 سال سن ، من به سختی می توانم به یاد بیاورم زمان هایی که به خاطر ترس از چیزی عصبی نبوده ام . اضطراب من از سن پنج سالگی شروع شد . اما زمانی که جوان بودم، حتی نمی دانستم که اضطراب چه هست .تا زمانی که یک کلاس روانشناسی در دبیرستان داشتم که با سلامت روان آشنا شدم. متوجه شدم که من اضطراب، افسردگی و لیست  بلندی از مشکلات دیگر را داشتم . اما در طول سال گذشته ، من زمان زیادی را صرف تحقیق و انجام روشهای بهتر برای مقابله با این بیماری ها کرده ام.در مقایسه با تمام ابزارهای دیگر که باعث از بین رفتن اضطراب من می شوند، دریافتم که مدیتیشن موثرتر و سودمندتراز بقیه روش ها برای آرامش روان من است. وقتی ما کلمه “مراقبه” را می بینیم ، گاهی اوقات یک راهب را تصور می کنیم که در بالای یک صخره در یک کوه نشسته است. در حالی که این مدیتیشن در نظر گرفته می شود، ولی این تنها راه برای انجام آن نیست. مدیتیشن، در اصل، یک عمل آرام کردن ذهن است. این می تواند در دل یک کوه یا دراتاق نشیمن شما باشد.

مدیتیشن کلاسیک

بهترین بخش در مورد آنچه که من به «مدیتیشن کلاسیک» از آن نام می برم این است که نیاز به هیچ چیز اضافه ای جز خودتان ندارید و تنها مسئله یافتن یک مکان آرام است، نشستن بر روی صندلی و بستن چشمانتان .
هنگامی که یک محل مطلوب را پیدا کرده اید و چشمانتان را بستید ، سعی کنید توجه خود را به نفس کشیدن خود متمرکز کنید. تنفس عمیق در اینجا مهم است. من دوست دارم که بین هر نفس کشیدن و بیرون آوردن تا سه بشمارم .
سعی کنید فقط بر روی یک مورد تمرکز کنید. با این حـال ممکن است متوجه شوید که گفتنش خیلی راحت تر از انجام آن است . این به این دلیل است که مغز ما در حـال حرکت بین افکار مختلف بدون توجه به لحظه است. وقتی تمرین مدیتیشن، کلاسیک یا غیره را انجام می دهید، به شما می آموزد که چگونه افکارتان را آرام کنید و توجه خود را تنها بر روی یک چیز متمرکز کنید .
من آن را “آزاد” می نامم زیرا شما مجبور نیستید در مکانی ساکت با چشمانی بسته باشید. در حقیقت، تقریبا هر شرایطی می تواند شرایط مناسب محسوب شود.
به عنوان مثال، من قصد دارم به شکل مورد علاقه خود از مدیتیشن آزاد اشاره کنم: موسیقی. این که آیا من به آن گوش می دهم،  یا آن را ضبط می کنم، موسیقی باعث میشه گذر زمان رو فراموش کنم . من شروع به نوشتن متن یک آهنگ می کنم، و قبل از آنکه بفهمم، دو ساعت به طول انجامید. این کلید مراقبه آزاد است.
مشغول بودن می تواند کمک کند که اضطراب خود را کمتر کنید . از سوی دیگر، مدیتیشن آزاد شامل درگیرشدن به طور کامل در هر کاری است که انجام می دهید. این می تواند بازی، خواندن یک کتاب، پیاده روی در طبیعت باشد یا هر چیزی. هدف شما این است که همه چیز را مسدود کنید به جز یک کار که در حـال کاربرروی آن هستید.
یعنی افکار خود را فقط صرف کاری که انجام میدهید کنید .

انتخات با شماست

اگر افراد بیشتری از مدیتیشن آزاد آگاهی داشته باشند، ممکن است بیشتر تمایل به استفاده از آن داشته باشند. این ابزار برای پایان دادن به اضطراب شما نیست بلکه می تواند آن را بطور قابل توجهی کاهش دهد. داشتن یک ذهن باز بسیار بهتر از آن است که ذهن با ترس و نگرانی پر شود.

تیم کارشناسی سامانه مشاور آنلاین «حال» می‌تواند شما را با یک کلیک به مشاور وصل کند. ما در «حال» باور داریم حق هر کسی‌ست که امکان مشاوره‌ی امن، راحت و با قیمت مناسب را داشته باشد.
اگر شما هم می‌خواهید از شر فکرهای آزاردهنده و مشکلات فکری راحت شوید، همین الان اپلیکیشن موبایل را نصب کنید. یا از نسخه‌ی وب آن استفاده کنید و به یکی از مشاوران آنلاین «مشورت»‌ وصل شوید.

4 thoughts on “مدیتیشن راهی برای کاهش اضطراب

  1. سمیرا ناصری گفت:

    واقعا ممنونم موضوعات جالبی رو در سایت مطرح میکنید.
    اما یک انتقاد من واقعا امروز سعی داشتم روی تمامی مطالب مرور داشته باشم اما نحوه جمله بندی برخی مطالب نا مناسب بود و مجبور بودم برای درکشون چند بار مطالعشون بکنم که خیلی اذیت کننده بود امیدوارم که رفع بشه . خیلی خیلی سپاس گذارم

    1. مدیریت گفت:

      با سلام و وقت بخیر
      ما حتما سعی میکنیم جمله بندی های مطالب رو بهتر کنیم. اگر فکر می کنید قسمت خاص دیگری وجود داره که باید بهبود پیدا کنه ، ممنون میشیم که نظر بدید.
      ممنون از توجهتان به مطالب

  2. روزبه کامرانی گفت:

    خیلی علاقه مند شدم که این راه رو امتحان کنم برای کاهش استرس ناشی از کارم

    1. مدیریت گفت:

      حالی عزیز، از اینکه مقاله ما برای شما کاربردی و مفید واقع شده است، بسیار خوشحالیم.
      از همراهی شما متشکریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.