جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play
دسته: سلامت روان
افزایش اعتماد به نفس
۱۴ روش موثر برای افزایش اعتماد به نفس

افزایش اعتماد به نفس یک نیاز بسیار مهم در دنیای امروز است. هرچند که اعتماد به نفس کاذب ممکن است خطراتی برای فرد داشته باشد اما نداشتن آن مشکلات بیشتری را ایجاد خواهد کرد. در ادامه درباره مزایا و معایت و همچنین راه های افزایش اعتماد به نفس آن صحبت خواهیم کرد.

میلاد توکلی
۰۱ / ۱۲ / ۰۲
مراجعه به روانپزشک
مراجعه به روانپزشک / دلایل و زمان مراجعه به روانپزشک

مراجعه به روانپزشک برای برخی افراد ترسناک است و متاسفانه در برخی جوامع، نوعی انگ در ارتباط با این کار وجود دارد. به نظر می‌رسد یکی از دلایل گسترش روزافزون اختلالات روانی در جهان هم همین موضوع باشد. تخمین زده می‌شود که تقریبا یک پنجم جمعیت جهان به نوعی از اختلالات روانی مثل اضطراب، افسردگی یا اختلال دو قطبی و... مبتلا هستند. راه های درمان افسردگی شیدایی را در این مطلب بیاموزید.

سارا صاحبی
۲۴ / ۰۷ / ۰۲
علائم اوتیسم در کودکان
علائم اوتیسم در کودکان / اوتیسم را بیشتر بشناسید

علائم اوتیسم در کودکان از فردی به فرد دیگر متفاوت است و به همین دلیل، به این بیماری اختلال طیف اوتیسم یا ASD گفته می‌شود. کودکان مبتلا به آن معمولا دچار ارتباطات و تعامل اجتماعی غیرمعمول و برخی رفتارهای تکراری یا محدودکننده هستند. در سال‌های اخیر تحقیقات گسترده‌ای برای شناخت بهتر این بیماری انجام شده است.

سارا صاحبی
۲۱ / ۱۲ / ۰۲
وسواس شستشو
وسواس شستشو را درمان کنید

وسواس شستشو فقط فرد مبتلا به وسواس را رنج نمی‌دهد، بلکه اطرافیان او را هم آنقدر آزار می‌دهد که معمولاً فرار را بر قرار ترجیح می‌دهند.

تیم تحریریه حال
۲۹ / ۰۸ / ۰۲
عشق در نگاه اول
آیا واقعا می‌توان در نگاه اول عاشق شد؟

«شاید احمقانه به نظر برسد اما از لحظه‌ای که برای اولین بار دیدمت، دیگر نتوانستم تو را از ذهنم خارج کنم.» این جمله‌ای از یک کتاب است، اما حالا می‌خواهیم بررسی کنیم آیا چنین چیزی در واقعیت نیز ممکن است؟ بسیاری از افراد درباره عشق در نگاه اول صحبت کرده‌اند. زنی در مورد معشوق خود چنین می‌گوید: ‌«من در نگاه اول عاشق او شدم. اولین باری که در زندگی احساس شعف کردم، زمانی بود که او را دیدم. احساسی بسیار خوشایند، لطیف و بسیار بدوی. احساسی غافل‌گیرکننده، نفس‌گیر و فراگیر. احساسی که پیش از آن برایم آشنا نبود.» عشق در نگاه اول را نمی‌توان به سادگی توصیف کرد. تا جایی که برخی از افراد امکان آن را از اساس زیر سوال برده و ادعا می‌کنند تنها چیزی که ممکن است در نگاه اول بوجود بیاید، کشش جنسی است. اما به راستی چگونه می‌توانیم پس از یک نگاه کوتاه به‌طور عمیقی عاشق شویم؟ چگونه چنین نگاهی می‌تواند ما را به این باور برساند که می‌خواهیم باقی عمر خود را در آغوش غریبه‌ای بگذرانیم که برای اولین بار او را می‌بینیم؟ اگر می‌خواهید پاسخ این سوالات را بدانید، در این مطلب با ما همراه باشید.

ندا ناجی
۲۴ / ۱۱ / ۰۱
روش های محافظت از خود در برابر خشونت خانگی
روش‌‌های محافظت از خود در برابر خشونت خانگی

خشونت و آزار می‌تواند به شکل‌های مختلفی رخ دهد. جدا از این‌که یک فرد به چه شکلی تحت خشونت باشد، این مساله می‌تواند اثراتی جدی بر سلامت جسمی و روانی فرد برجا بگذارد. خشونت و آزار خانگی می‌تواند پیامدهایی منفی مانند درد مزمن، افزایش خطر سکته مغزی، ابتلا به بیماری‌های قلبی، بیماری‌های ریوی، دیابت، سرطان یا مشکلات زنان و زایمان را به همراه داشته باشد. همچنین نگرانی‌هایی در رابطه با سلامت رفتاری مانند افسردگی، مصرف الکل و سوء مصرف مواد و رفتارهای جنسی پرخطر نیز وجود دارد. علاوه بر این، خشونت خانگی با غیبت از محل کار و عملکرد ضعیف در محل کار نیز مرتبط است و ممکن است به انزوای اجتماعی، خانه نشینی و نگرانی‌هایی در رابطه با مسائل مالی و سلامت جسمی را برای شخص تحت خشونت و خانواده او به همراه داشته باشد. سکوت، بی‌عملی و گذشت در مقابل خشونت خانگی می‌تواند سلامت بسیاری از زنان را در خطر قرار دهد و جان بسیاری از آنان را با تهدید جدی و حتی مرگ روبرو کند. صحیح آن است که بتوانیم با شناخت راهکارهای مقابله با خشونت خانگی و محافظت از خود و دیگران در برابر این خطر، با آن روبرو شویم و از رنجی که بر افراد تحمیل می‌کند، بکاهیم.

ندا ناجی
۱۰ / ۰۸ / ۰۲
۲۰ روش آسان برای کنترل خشم

کنترل خشم به این معنی نیست که داشتن احساس خشم نادرست است؛ خشم یک احساس طبیعی‌ است؛ مثل غم، شادی و نگرانی. کنترل خشم مهارتی است که به شما می‌آموزد که چگونه وقتی خشمگین هستید اختیار رفتارهای خود را از دست ندهید.

پشتیبانی حال
۲۰ / ۰۸ / ۰۲
افسردگی بعد از ترک شیشه
افسردگی بعد از ترک شیشه و درمان آن

شیشه یا مت آمفتامین یک داروی روانگردان با پتانسیل سوء مصرف بالا است. پس از مصرف آن، مقدار زیادی دوپامین در مغز آزاد شده و حس لذت، انرژی بیشتر و هوشیاری را به دنبال دارد که به طور متوسط حدود ۱۲ ساعت طول می‌کشد. به دلیل همین ویژگی، بسیاری از افراد پس از کنار گذاشتن آن، به افسردگی بعد از ترک شیشه دچار می‌شوند. این ماده روانگردان منشا طبیعی نداشته به صورت کاملا صنعتی و در آزمایشگاه‌های غیر قانونی ساخته می‌شود.

سارا صاحبی
۲۲ / ۰۷ / ۰۲
هنر لذت بردن از زندگی را یاد بگیریم

ما همیشه منتظریم! انتظار بی‌پایان برای کار بهتر، خانه بزرگ‌تر، مکانی برای زندگی با آب و هوای مطبوع‌تر و.... انسان محکوم به پیشرفت است و این یکی از بایدهای اساسی زندگی است. چون اگر این طور نبود، بیشتر ما در لحظه‎‌ای با یک کار خوب، یک اثر هنری خارق‌‎العاده و... احساس کمال می‌کردیم و پس از آن دیگر به جست‎‌وجوی راهی برای بهبودی و ارتقاء خود نمی‎‌رفتیم. گرچه این ویژگی از نظر بهره‎‌وری و نوآوری برای ما مفید است، اما واقعا می‎‌تواند لذت بردن از زندگی را دشوار کند و گاهی منجر به پدیدار شدن نشانه های افسردگی در انسان شود. جهان ممکن است ناقص و گاهی بسیار ناامید کننده باشد، اما به طرز حیرت‎‌انگیزی زیبا، جذاب، شوخ‎‌طبع و سرگرم کننده هم هست. زندگی در این جهان یک نعمت بزرگ است که در اختیار انسان قرار گرفته و لذت بردن از آن فقط نیاز به یک نکته دارد: زندگی کردن در لحظه! اگر زندگی ما به یک اتاق انتظار برای دست‌یابی به خواسته‌‌ها و آرزوهایمان یکی پس از دیگری تبدیل نشود، می‌بینیم که می‎‌توان به سادگی از آن لذت برد. در لحظه زندگی کردن و لذت آنی بی‎‌اندازه از آنچه که می‎‌بینیم و حس می‎‌کنیم، بدون تردید هنر لذت بردن از زندگی است. اما آیا می‎‌توانیم یاد بگیریم که از زندگی لذت بیشتری ببریم؟

سارا صاحبی
۰۴ / ۰۴ / ۰۱
راهکارهایی که به کاهش استرس کمک می کنند

آیا تاکنون به این فکر کرده‌اید که چطور روزم را بدون استرس شروع کنم؟ این روزها استرس بخش جدایی ناپذیری از زندگی انسان‌ها و کاهش استرس یک چالش مهم تلقی می‌شود و امکان لذت بردن از زندگی را کم می‌کند. فشار زیاد کار، مشکلات زندگی، نداشتن استراحت و تفریح کاری، استفاده دائمی از وسایل الکترونیکی، تغییر عادات غذایی و... از جمله مواردی هستند که استرس را به یکی از اصلی‌ترین تهدیدهای زندگی تبدیل کرده‌اند.

سارا صاحبی
۰۴ / ۰۹ / ۰۲
پنیک اتک یا حمله هراس
پنیک اتک یا حمله هراس چیست؟

پنیک اتک یا حمله هراس نوعی حمله شدید و ناگهانی است که با واکنش­‌های شدید بدنی همراه می‌­شود. این نوع حملات می­‌توانند بسیار ترسناک باشند. افرادی که دچار حمله هراس می­‌شوند، تصور می­‌کنند که کنترل خود را از دست داده‌­اند، دچار حمله قلبی شده یا در حـال مرگ هستند.

سارا صاحبی
۱۸ / ۱۲ / ۰۰
فعالیت‌های مفیدی در قرنطینه خانگی کرونا
چطور از روزهای قرنطینه روزهای مفید بسازیم؟

وقتی مجبوریم برخلاف میلمان کاری را انجام دهیم. اول با آن مقابله می‌کنیم. ماندن در خانه یا همان قرنطینه خانگی یکی از همان بر خلاف میل هاست. کم کم به آن عادت می‌کنیم و در نهایت تسلیمش می‌شویم. اما همیشه کسانی هستند که به اتفاقات زندگی‌شان از دریچه دیگری نگاه می‌کنند. این تفاوت نه تنها در سبک زندگی بلکه در روند زندگی‌شان اثر می‌گذارد. این روزها که با بحران کرونا و استرس ناشی از آن مواجه بوده و ناچار به قرنطینه خانگی هستیم. خودمان تصمیم می‌گیریم که شرایط را چطور مدیریت کنیم. نتیجه این مدیریت میتواند به یک موفقیت در زندگی‌مان تبدیل شود یا برای همیشه سبک زندگیمان را تغییر دهد. در این مطلب قصد داریم برخی از فعالیت‌های قرنطینه کرونایی را معرفی کنیم که کمتر به آنها توجه شده یا در موردشان صحبت می‌شود.

پشتیبانی حال
۰۲ / ۱۱ / ۰۱