جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

۱۴ روش موثر برای افزایش اعتماد به نفس

افزایش اعتماد به نفس
تاریخ بروزرسانی : ۲۵ فروردین

افزایش اعتماد به نفس یک نیاز بسیار مهم در دنیای امروز است. هرچند که اعتماد به نفس کاذب ممکن است خطراتی برای فرد داشته باشد اما نداشتن آن مشکلات بیشتری را ایجاد خواهد کرد. در ادامه درباره مزایا و معایت و همچنین راه های افزایش اعتماد به نفس آن صحبت خواهیم کرد.


تصویر خدمات اقساطی

تعریف اعتماد به نفس

اعتماد به نفس نگرشی در مورد مهارت ها و توانایی های شماست. یعنی شما خودتان را می‌پذیرید و به آن اعتماد می‌کنید و در زندگی خود احساس کنترل دارید. شما نقاط قوت و ضعف خود را به خوبی می‌شناسید و دیدگاه مثبتی نسبت به خود دارید. انتظارات و اهداف واقع بینانه تعیین می کنید، قاطعانه ارتباط برقرار می‌کنید و می توانید انتقادات را مدیریت کنید.

از سوی دیگر، اعتماد به نفس پایین ممکن است باعث شود شما احساس شک و تردید کنید، منفعل یا مطیع باشید یا در اعتماد به دیگران مشکل داشته باشید. ممکن است احساس حقارت کنید، مورد بی مهری قرار بگیرید یا نسبت به انتقاد حساس باشید.

اعتماد به نفس پایین ناشی از تجارب مختلفی مانند بزرگ شدن در یک محیط غیرحمایت کننده و انتقادی، جدا شدن از دوستان یا خانواده برای اولین بار، قضاوت بیش از حد خود یا ترس از شکست است. افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند اغلب در تفکر خود دچار اشتباه می شوند.

مزایای افزایش اعتماد به نفس

افزایش اعتماد به نفس کلید داشتن یک زندگی شاد و رضایت بخش است و اعث می‌شود احساس خوبی نسبت به خود و توانایی‌های خود داشته باشید. شما می‌توانید خود را به خاطر آنچه هستید و آنچه را که برای آن تلاش می‌کنید دوست داشته باشید.

وقتی ما به خود و توانایی‌های خود ایمان داشته باشیم، در کار یا روابط شخصی به موفقیت خواهیم رسید. زیرا وقتی بیشتر از دیگران به خودمان ایمان داشته باشیم، می‌توانیم انتظارات بیشتری از خودمان نسبت به آن‌ها داشته باشیم.

گاهی اوقات اعتماد به نفس پایین نشانه یک بیماری روانی مانند افسردگی یا اضطراب است. اگر اعتماد به نفس شما در کار، زندگی اجتماعی یا تحصیل شما اختلال ایجاد می‌کند حتما با یک روانشناسی آنلاین مشورت کرده و بهترین راهکار درمانی را دریافت کنید.

مزایای افزایش اعتماد به نفس

افزایش اعتماد به نفس مزایای زیر را برای فرد به همراه دارد:

زندگی شادتر

داشتن عزت نفس بالا یکی از مهم ترین کارهایی است که می توانید برای داشتن یک زندگی شاد و رضایت بخش انجام دهید. این فقط یک احساس نیست؛ یک روش تفکر، احساس و رفتار است.

اعتماد به نفس به میزان ارزش شما نسبت به خود، توانایی‌ها، مهارت‌ها و ویژگی‌های شخصیتی تان مربوط می‌شود. اگر شخصی اعتماد به نفس پایینی داشته باشد فکر می‌کند که به اندازه کافی خوب نیست یا استانداردهای دیگران را نمی سنجد.

برای این افراد سخت است که چیزهایی را در مورد خودشان باور کنند زیرا این باعث می‌شود که نگران شوند که آیا دیگران درباره آن‌ها فکر منفی می‌کنند یا خیر.

وقتی به این فکر می‌کنیم که چه چیزی برای من (یا هر شخص دیگری) یک زندگی شاد را تشکیل می‌دهد، معمولاً روی چیزهایی مانند روابط با اعضای خانواده یا دوستان، ثبات مالی و غیره تمرکز می‌کنیم. اما بخش مهم دیگری از این فهرست گم شده است و آن اعتماد به نفس است.

موفقیت در حرفه خود

  • هنگام درخواست افزایش حقوق، اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت.
  • به احتمال زیاد چالش ها و مسئولیت های جدیدی را به عهده خواهید گرفت.
  • پروژه‌ها و فرصت‌های جدید را قبول خواهید کرد.
  • در مواقعی که نیاز به کمک داشته باشید، درخواست کمک خواهید داشت.

موفقیت در روابط شخصی

با افزایش اعتماد به نفس می‌توانید به دیگران اعتماد کنید و قابل اعتماد هم باشید. راحت‌تر می‌توانید با دیگران صحبت کنید و حتی ممکن است به دلیل این ویژگی در شخصیت خود در برقراری ارتباط با دیگران نیز بهتر عمل کنید که این منجر به ایجاد روابط عمیق‌تر با افراد دیگر خواهد شد.

مهارت‌های ارتباطی بهتر

یکی از بزرگترین مزایای داشتن عزت نفس بالا این است که می توانید خود را ابراز کنید و با دیگران ارتباط برقرار کنید. همچنین در موقعیت‌های اجتماعی راحت‌تر خواهید بود، زیرا احساس نمی‌کنید توسط دیگران مورد قضاوت قرار می‌گیرید یا نسبت به آنچه در مورد شما فکر می‌کنند تردیدی به خود نخواهید داشت.

احساس امنیت در درون خود

یعنی می‌توانید خودتان باشید بدون توجه به اینکه چه کسی یا چه چیزی در اطراف شما است. می‌توانید ریسک کنید، چیزهای جدید را امتحان کنید و با دیگران به راحتی برخورد کنید.

معایب افزایش اعتماد به نفس

افزایش اعتماد به نفس می‌تواند چیز خوبی باشد. اما با این حال دارای معایبی نیز می‌باشد.

غرور

غرور اولین چیز این است که افراد دارای اعتماد به نفس بالا اغلب دچار آن می‌شوند. اعتراف در زمانی که مرتکب اشتباه شده‌اند یا مورد ظلم قرار گرفته‌اند برای آن‌ها بسیار دشوار است زیرا غرور مانع از پذیرش واقعیت در آن‌ها می‌شود.

اعتماد به نفس بیش از حد

افزایش اعتماد به نفس، گاهی اوقات ممکن است باعث شود بیش از حد اعتماد به نفس دپیدا کنید و ممکن است فکر کنید که از همه بهتر هستید. اگر اینطور باشد، اعتماد به نفس شما منجر به ریسک‌های بیشتر در محل کار یا موقعیت‌های دیگری که در آن خطر وجود دارد (مثل رانندگی) و افزایش خطرات می‌شود.

عدم توانایی برای زندگی بعد از شکست

اگر عزت نفس بالایی دارید، این احتمال وجود دارد که خودتان را فردی بهتر از دیگران تصور کنید و در صوزت وجود مشکل و شکست خوردن، نمی‌توانید دوباره به زندگی بازگردید.

دوری افراد از شما

مشکل دیگر افزایش اعتماد به نفس کاذب، این است که مردم ممکن است به شما نزدیک نشوند زیرا احساس می کنند نظر آن‌ها برای شما اهمیتی ندارد.

راه های افزایش اعتماد به نفس

راه های افزایش اعتماد به نفس

اگر اعتماد به نفس پایینی دارید، چند کار وجود دارد که می‌توانید برای تقویت اعتماد به نفس خود انجام دهید که برخی از این کارها فقط تغییرات کوچکی در چارچوب ذهنی شما هستند. به عنوان اولین راهکار بهتر است از مشاوره آنلاین روانشناسی استفاده کرده و با یک متخصص مشورت کنید تا با توجه به شرایط خودتان بهترین راهکار را ارائه کند. در صورت عدم تمایل می‌توانید کارهای زیر را به عنوان راه های افزایش اعتماد به نفس امتحان کنید.

به آنچه قبلاً به دست آورده اید نگاه کنید

اگر باور داشته باشید چیزی به دست نیاورده اید، از دست دادن اعتماد به نفس آسان‌تر می‌شود. فهرستی از همه چیزهایی که در زندگی خود به آنها افتخار می کنید، اعم از گرفتن نمره خوب در امتحان یا یادگیری گیتار، تهیه کنید. لیست را نزدیک خود نگه دارید و هر زمان که کاری را انجام می دهید که به آن افتخار می کنید به آن اضافه کنید. وقتی اعتماد به نفستان کم است، فهرست را بیرون بیاورید و از آن برای یادآوری تمام کارهای عالی که انجام داده اید استفاده کنید. این کار باعث افزایش اعتماد به نفس می‌شود.

به چیزهایی فکر کنید که در آن‌ها مهارت دارید

همه افراد دارای قدرت و استعدادهایی هستند. استعداد شما در چیست؟ تشخیص آنچه در آن مهارت دارید، و تلاش برای ساختن آن چیزها، به شما کمک می کند تا به توانایی های خود اعتماد کنید.

چند هدف تعیین کنید

اهدافی را تعیین کنید و گام‌هایی را که برای رسیدن به آن‌ها باید بردارید مشخص کنید. آن‌ها نباید اهداف بزرگی باشند. این کار می‌تواند چیزهایی مانند پختن کیک یا برنامه ریزی برای یک شب بیرون رفتن با دوستان باشد. فقط برخی از دستاوردهای کوچک را هدف قرار دهید که می‌توانید آن‌ها را از لیست علامت بزنید تا به شما در به دست آوردن اعتماد به خود و افزایش اعتماد به نفس کمک کند.

با خودتان صحبت کنید

اگر نظرات منفی در ذهنتان جاری شود و به شما می‌گوید که خوب نیستید، پس هرگز احساس اعتماد به نفس نخواهید داشت. با خودتان مثل بهترین دوستتان رفتار کنید و خودتان را مدام تشویق کنید.

سرگرمی داشته باشید

سعی کنید کاری را پیدا کنید که واقعاً به آن علاقه دارید. عکاسی، ورزش، بافتنی یا هر چیز دیگری که باعث سرگرمی شما می‌شود! وقتی برای کاری اشتیاق داشتید، خود را متعهد کنید که آن را انجام دهید. این کار باعث افزایش اعتماد به نفس شما خواهد شد.

از مقایسه خود با دیگران دست بردارید

آیا ظاهر خود را با افرادی که در اینستاگرام دنبال می کنید مقایسه می کنید؟ یا شاید حقوق خود را با مقداری که دوستتان می گیرد. نظریه مقایسه اجتماعی توضیح می‌دهد که انجام مقایسه طبیعی است. اما به احتمال زیاد به افزایش اعتماد به نفس شما کمکی نخواهد کرد. حتی ممکن است اثر معکوس هم داشته باشد.

یک مطالعه در سال 2018، ارتباط مستقیمی بین حسادت و احساس ما نسبت به خود را مشخص کرد. به طور خاص، محققان گفتند که وقتی افراد خود را با دیگران مقایسه می کنند،به نوعی حسادت را تجربه می‌کنند. و هر چه حسادت بیشتری داشته باشند، احساس بدتری نسبت به خود دارند.

اگر نسبت به زندگی شخص دیگری حسادت می کنید، یادآوری نقاط قوت و موفقیت های خود نیز مفید است. رسانه‌های اجتماعی در این راه بسیار مضر هستند. زیرا درواقع سیستمی برای ایجاد مقایسه بین افراد هستند. سعی کنید زندگی دیگران را دنبال نکنید و از داشته‌های خودتان لذت ببرید.

افزایش اعتماد به نفس با دوری از افراد مضر

افرادی که با آنها وقت می گذرانید می‌توانند بر افکار و نگرش‌های شما در مورد خودتان تأثیر بگذارند. اگر بعد از معاشرت با شخص خاصی احساس بدی نسبت به خود دارید، ممکن است زمان خداحافظی با او فرا رسیده باشد.

در عوض، اطراف خود را با افرادی پر کنید که شما را دوست دارند و بهترین‌ها را برای شما می‌خواهند. به دنبال افرادی باشید که مثبت اندیش هستند و می‌توانند باعث افزایش اعتماد به نفس شما می‌شوند.

مراقب بدن خود باشید

این نکته برای اعتماد به نفس بیشتر مبتنی بر این ایده است که اگر از بدن خود سوء استفاده می کنید، احساس خوبی نسبت به خودتان نخواهید داشت. وقتی مراقبت از خود را تمرین می‌کنید، می‌دانید که برای ذهن، بدن و روح خود کار مثبتی انجام می‌دهید و به خودتان ارزش بیشتری می‌دهید که همین کار باعث افزایش اعتماد به نفس می‌شود.

برای مراقبت از خود می‌توانید این کارها را انجام دهید:

  • رژیم غذایی سالم
  • ورزش
  • مدیتیشن
  • خواب مناسب و کافی

با خودتان مهربان باشید

مهربانی با خود مستلزم این است که وقتی اشتباه می کنید یا شکست می‌خورید با مهربانی با خودتان رفتار کنید. این کار به شما امکان می‌دهد از نظر عاطفی انعطاف پذیرتر شده و احساسات چالش برانگیز را بهتر مدیریت کنید و ارتباط خود را با خود و دیگران تقویت کنید.

خودگویی مثبت را تمرین کنید

خودگویی منفی توانایی‌های شما را محدود کند و اعتماد به نفستان را نیز با متقاعد کردن ناخودآگاهتان به اینکه “نمی توانید از عهده چیزی برآیید” یا “خیلی سخت است” و “حتی نباید تلاش کنید” کاهش می‌دهد. از سوی دیگر خودگویی مثبت برعکس عمل کرده و باعث تقویت اعتماد به نفستان می‌شود.

چند نمونه از راه‌های به چالش کشیدن خودگویی بدبینانه و اصلاح افکارتان به شیوه‌ای مثبت‌تر و افزایش اعتماد به نفس در طول زندگی در ادامه ذکر شده است:

  • “من نمی‌توانم با این کار کنار بیایم” یا “این غیرممکن است” تبدیل شود به “من می توانم این کار را انجام دهم” یا “تنها کاری که باید انجام دهم این است که تلاش کنم”.
  • “من نمی‌توانم هیچ کاری را درست انجام دهم” تبدیل شود به “من می‌توانم دفعه بعد بهتر انجام دهم” یا “حداقل چیزی یاد گرفتم”.
  • “من از سخنرانی در جمع متنفرم” تبدیل شود به “من سخنرانی در جمع را دوست ندارم” و “همه نقاط قوت و ضعفی دارند.”

با ترس های خود روبرو شوید

از به تعویق انداختن کارهایی مانند درخواست از کسی برای قرار ملاقات یا درخواست برای ترفیع، خودداری کنید. یکی از بهترین راه‌ها برای ایجاد اعتماد به نفس در این موقعیت‌ها، روبه‌رو شدن با ترس‌هایتان است. رویارویی با برخی از ترس‌های خود را که ناشی از کمبود اعتماد به نفس است بیشتر تمرین کنید.

راه های افزایش اعتماد به نفس

کارهایی را انجام دهید که در آن‌ها مهارت دارید

وقتی کارهایی را انجام می دهید که در آن مهارت دارید چه اتفاقی می‌افتد؟ اعتماد به نفس شما شروع به افزایش می‌کند. نقاط قوتی که دارید، قوی تر می شوند و در نتیجه باورتان به خودتان بیشتر می‌شود. به این ترتیب میزان رضایت شما از زندگی نیز افزایش می‌یابد.

یک مطالعه نشان داد که باور به توانایی خود به میزان متوسطی با سطح رضایت از زندگی مرتبط است. به عنوان مثال، اگر در ورزش خاصی مهارت دارید، حداقل یک بار در هفته تمرین کنید یا بازی کنید. اگر در کار خاصی مهارت دارید، سعی کنید آن کار را بیشتر انجام دهید. این کار باعث افزایش اعتماد به نفس شما می‌شود.

بدانید چه زمانی نه می‌گویید

نه گفتن به کارهایی که باعث از بین رفتن اعتماد به نفس شما می شود، اصلا اشکالی ندارد. تعیین مرزهای اجتماعی و عاطفی شما را قادر می سازد از نظر روانی احساس امنیت بیشتری کنید. همچنین به شما کمک می‌کند که کنترل بیشتری در زندگی خود داشته باشید. اعتماد به نفس تا حدی به این موضوع بستگی دارد که احساس کنید کنترل زندگی خود را در دست دارید. مرزها به ایجاد این احساس کنترل کمک می‌کنند.

دفعه بعد که کسی انجام کاری را پیشنهاد کرد که می‌دانید اعتماد به نفس شما را کاهش می‌دهد، با احترام و با اطمینان نه بگویید. البته لازم نیست برای همیشه از آن فعالیت اجتناب کنید. هنگامی که یاد گرفتید چگونه اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید، ممکن است آنقدر قوی شده باشید که دوباره آن را امتحان کنید.

اهداف واقع بینانه تعیین کنید

معمولا رسیدن به اهداف تعیین شده، شامل چندین بار شکست می‌باشد. تعیین اهداف بلندمدت و ناتوانی در دستیابی به آن‌ها به سطح اعتماد شما آسیب می‌رساند. برعکس، اهداف واقع بینانه قابل دستیابی هستند. و هرچه بیشتر به اهداف خود دست یابید، اعتماد به نفس و توانایی هایتان نیز بیشتر می‌شود.

برای تعیین اهداف واقع بینانه، آنچه را که می خواهید به دست آورید بنویسید. بعد از خود بپرسید چه شانسی برای رسیدن به آن دارید. اگر پاسخ کم باشد، باید درمورد آن تجدید نظر کنید یا اطلاعات خود را در مورد آن هدف بیشتر کنید. به عنوان مثال، اگر هدفی برای کاهش وزن دارید، کارشناسان توصیه می کنند برای کاهش وزن سالم و طولانی مدت نیم کیلو در هفته مناسب است. دانستن این موضوع به شما کمک می کند تا هدفی مطابق با این دستورالعمل تعیین کنید و اعتماد به نفس خود را افزایش دهید.

 

منابع:

believeinmind.com

verywellmind.com

تصویر نویسنده
میلاد توکلی

میلاد توکلی

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات