جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

مراجعه به روانپزشک / دلایل و زمان مراجعه به روانپزشک

مراجعه به روانپزشک
تاریخ بروزرسانی : ۲۴ مهر

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

مراجعه به روانپزشک برای برخی افراد ترسناک است و متاسفانه در برخی جوامع، نوعی انگ در ارتباط با این کار وجود دارد. به نظر می‌رسد یکی از دلایل گسترش روزافزون اختلالات روانی در جهان هم همین موضوع باشد. تخمین زده می‌شود که تقریبا یک پنجم جمعیت جهان به نوعی از اختلالات روانی مثل اضطراب، افسردگی یا اختلال دو قطبی و… مبتلا هستند. راه های درمان افسردگی شیدایی را در این مطلب بیاموزید.

ارزیابی‌های روانپزشکی می‌تواند به شناسایی مشکلات، علل و پیداکردن گزینه‌های درمانی کمک کند. اگر در مورد مراجعه به روانشناس یا روانپزشک تردید دارید یا از این کار خجالت می‌کشید، این مقاله می‌تواند به شما کمک کند تا مشاوره روانشناسی آنلاین را بیشتر بشناسید و در صورت تمایل از آن استفاده کنید.


تصویر خدمات اقساطی

زمان مناسب برای مراجعه به روانپزشک

تعیین اینکه چه زمان به روانپزشک مراجعه کنیم اغلب مستلزم ارزیابی شفاف علائم و تجربیات روزانه شما است. شما طبیعتا نمی‌توانید به عنوان یک فرد غیرمتخصص هیچ نوع مشکل روانی را تشخیص دهید، اما می‌توانید رفتارها، احساسات و الگوهای فکری ناسالم را شناسایی کنید. این الگوهای فکری احتمالا زندگی روزمره شما را مختل می‌کنند؛ بنابراین لازم است نسبت به آن‌ها آگاه باشید و پس از شناسایی تغییرات، هوشمندانه عمل کنید. درباره نشانه های نیاز به مشاوره روانشناسی این مطلب را بخوانید

در برخی از موارد هم یک پزشک یا روانشناس، پس از بررسی علائم و شواهد جسمی و روانی بیمار، او را به روانپزشک ارجاع می‌دهد. اپیزودهای سلامت روان ممکن است به طور تصادفی، به ندرت یا ثابت باشند. نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که اگر آن‌ها بر کیفیت زندگی شما تاثیر منفی می‌گذارند، نشانه واضحی برای درخواست کمک از روانپزشک هستند. شما میتوانید از خدمات دکتر روانپزشک آنلاین سامانه حال استفاده کنید.

در ادامه دلایل مراجعه به روانپزشک را به شما معرفی خواهیم کرد.

۵ دلیل برای مراجعه به روانپزشک

بسیاری از افرادی که از مشکلات سلامت روان رنج می‌برند، به دنبال کمک نمی‌روند. برخی از این افراد از بیان مشکلات خود خجالت می‌کشند یا در مواردی ممکن است آگاهی کافی در مورد کسی که می‌تواند به آن‌ها کمک کند، نداشته باشند. در این بخش به شما می‌گوییم که در صورت مشاهده چه علائمی به مشورت با یک روانپزشک نیاز دارید یا دلایل مراجعه شما به روانپزشک چیست:

انواع بیماری های روانی خطرناک

به طور کلی بیش‌تر اختلالات روانی ناتوان‌کننده هستند و عدم درمان آن‌ها می‌تواند به بدترشدن شرایط و تشدید بیماری منجر شود. اما گروهی از این مشکلات روانی به دلیل آسیب‌زابودن برای خود فرد و اطرافیان او، خطرناک به حساب می‌آیند و نیاز به درمان جدی و فوری دارند. مشکلاتی مثل توهم، هذیان‌گویی، اختلال شیدایی، افسردگی اساسی همراه با افکار خودکشی و موارد دیگر در دسته اختلالات روانی خطرناک قرار می‌گیرد و باید تحت نظر روانپزشک درمان شوند.

مشکلات جنسی و مراجعه به روانپزشک

مشکلات جنسی از جمله اختلالاتی هستند که ممکن است ریشه روانی داشته باشند. برخی افراد به دلایل مختلف جسمی با چنین اختلالاتی مواجه شوند، اما مسائل روانی مثل سابقه تجاوز در کودکی، سوء مصرف مواد مخدر، افسردگی، تجربه‌های استرس‌زا و… هم به صورت جدی در بروز آن‌ها نقش دارند. تشخیص و درمان این مشکلات یکی از دلایل مراجعه به روانپزشک است که باید مورد توجه قرار گیرد.

بیماری های روانی خطرناک

انواع اعتیادها

برخی از افراد مبتلا به اختلالات روانی به دلایل مختلف درگیر اعتیاد به مواد مخدر یا الکل می‌شوند. گاهی هدف آن‌ها رسیدن به آرامش و رهایی از افکار مزاحم است. برخی دیگر هم از مواد مخدر به عنوان یک تکنیک مبارزه با استرس یاد می‌کنند. به هر حال زمانی که آرامش و راحتی فردی به استفاده از مواد مخدر یا الکل و… گره بخورد، زنگ خطری در مورد اعتیاد به این مواد به صدا در می‌آید. لازم است برای درمان و کنار گذاشتن اعتیاد، حتما از راهنمایی یک تیم درمانی که روانپزشک هم در آن حضور دارد استفاده کنید.

بررسی سلامت روان توسط روانپزشک

همه افراد در طول زندگی خود با احساسات مختلفی مثل غم، عصبانیت، خشم، ناامیدی و… مواجه می‌شوند. وجود چنین احساساتی در همه انسان‌ها طبیعی است و نشان‌دهنده جریان عادی زندگی خواهد بود. با این حال زمانی که فرد در هر یک از این موارد، وضعیت شدیدتر و غیرعادی را تجربه می‌کند یا دچار اختلال خواب، کابوس و… شود، هشداری برای سلامت روان او تلقی خواهد شد. در چنین مواردی مراجعه به روانشناس یا روانپزشک برای بررسی سلامت روان و اقدامات درمانی یا پیشگیرانه ضروری به نظر می‌رسد.

چکاپ روانی

حتما در مورد چکاپ جسمی اطلاعاتی دارید و می‌دانید که این کار به تشخیص و درمان بسیاری از مشکلات جسمی کمک می‌کند. وقتی شما همین کار را در مورد سلامت روان خود انجام دهید، به آن چکاپ روانی می‌گویند. چکاپ روانی از طریق مراجعه به روانپزشک و انجام تست‌های مختلف ارزیابی روانی انجام می‌شود. گفت‌و‌گوهای بین پزشک و بیمار هم به این کار کمک زیادی خواهد کرد. به بیان ساده می‌توان گفت که چکاپ روانی شما را از وضعیت روحی و روانی‌تان آگاه می‌کند و به تشخیص درست و درمان به‌موقع بسیاری از مشکلات روانی کمک خواهد کرد.

مراجعه به روانپزشک

تفاوت روانشناس و روانپزشک

روانپزشک پزشکی است که می‌تواند شرایط سلامت روان را بررسی کند، اختلالات و بیماری‌ها را تشخیص دهد و اقدامات درمانی مورد نیاز را تجویز کند. این پزشکان می‌توانند از داروها و سایر درمان‌های پزشکی برای درمان بیماران استفاده کنند. در حالی که یک روانشناس دارای مدرک لیسانس، فوق لیسانس یا دکترای روانشناسی بالینی است که آموزش‌های گسترده‌ای در زمینه تحقیق یا درمان بالینی دارد.

روانشناسان شرایط سلامت روان را با تکنیک‌های گفت‌وگومحور و روان‌درمانی کنترل می‌کنند و نمی‌توانند دارو تجویز کنند. روانپزشکان معمولا نسبت به روانشناسان به درمان‌های روانی پیچیده‌تری می‌پردازند؛ به ویژه بیماری‌هایی که نیاز به دارو یا درمان‌های خاص دارند. به طور کلی روانشناسی مطالعه ذهن، عواطف و رفتار است؛ در حالی که روانپزشکی یکی از گرایش‌های پزشکی است که بر تشخیص و درمان مشکلات سلامت روان تمرکز دارد.

برای درمان افسردگی به چه دکتری مراجعه کنیم

مراجعه به روانپزشک برای افسردگی

وقتی یک بیمار مبتلا به افسردگی به روانپزشک مراجعه می‌کند، گزینه‌های درمانی بیش‌تری نسبت به روانشناس پیش رو خواهد داشت. امکان تجویز دارو که روانپزشک مجاز به آن است می‌تواند به بیماران کمک کند؛ اگرچه همه بیماران نیاز به مصرف دارو ندارند. روانپزشک بر اساس شدت علائم، شرایط بیمار و تاثیر افسردگی بر فعالیت‌های روزمره او، برنامه درمانی را تنظیم می‌کند. اگر می‌خواهید بدانید افسردگی چیست این مطلب را مطالعه کنید.

به طور کلی روان‌درمانی بخش مهمی از فرایند درمان افسردگی را تشکیل می‌دهد. یک روانپزشک می‌تواند به تنهایی یا با کمک‌گرفتن از یک روانشناس یا روان‌درمانگر اقدام به این کار کند. روانپزشک علاوه بر این کار، قادر به تصمیم‌گیری درباره سایر روش‌های تشخیص و درمانی و پیگیری آن‌ها هم هست. روان درمانی به تنهایی یا همراه با مصرف دارو، تغییر دوز داروها، تجویز بستری بلندمدت یا کوتاه مدت در مراکز توانبخشی و… بخشی از راهکارهایی است که یک روانپزشک برای درمان بیماران مبتلا به افسردگی در نظر می‌گیرد.

درمان افسردگی

مراجعه به روانپزشک به دلیل اضطراب

زندگی با اختلال اضطراب آسان نیست. بیماران دائما نگران هستند که اضطراب، آن‌ها را فراگیرد و این وضعیت ممکن است باعث اختلال در زندگی روزمره شود. خوشبختانه شما می‌توانید از طریق مراجعه به روانپزشک چنین مشکلاتی را درمان کنید. روانپزشکان علاوه بر تجویز دارو برای افراد مبتلا به اضطراب، واجد شرایط روان درمانی و مداخلات روانی اجتماعی برای درمان بیماران هستند.

اگر می‌خواهید بدانید از کجا بفهمیم نیاز به روانپزشک داریم می‌توانید این مطلب را مطالعه کنید

تکنیک‌های رایج مرتبط با درمان اضطراب، شامل درمان شناختی رفتاری برای شناسایی چگونگی افکار و رفتار اضطرابی و مواجهه درمانی است. در این روش بیمار را در معرض چیزهایی قرار می‌دهند که از آن‌ها می‌ترسند یا اجتناب می‌کنند تا بتوانند احساس اضطراب را مدیریت کنند. تصمیم به استفاده از درمان‌های دارویی یا روش‌های تکمیلی بر عهده روانپزشک است که می‌تواند با توجه به شرایط بیمار، انواعی از آن‌ها را انتخاب کند.

ترس از مراجعه به روانپزشک

تصمیم‌گیری برای مراجعه به روانپزشک یک گام مثبت و بزرگ برای حل مشکلات و اختلالات روانی است؛ اما رسیدن به این مرحله ممکن است برای همه آسان نباشد. ترس از مراجعه به روانشناس یا روانپزشک یک احساس شایع است که می‌تواند مانع اقدامات درمانی به موقع و تشدید بیماری شود. پس لازم است آن را جدی بگیرید و تلاش کنید با ترس یا خجالت و احساس ناخوشایند خود کنار بیایید.

اولین قدم برای مقابله با ترس، شناسایی علل آن است. لازم است برای تشخیص آن از خود بپرسید که چرا از برخورد با روانپزشک می‌ترسید؟ ترس شما به خاطر احساس تمسخر است یا تحقیر؟ می‌ترسید بیمار روانی باشید یا دیگران درباره زندگی شما چیزهایی را بفهمند که دوست ندارید؟ آیا این ترس منطقی است؟

سپس تصمیم بگیرید که آیا رسیدن به حال خوب، ارزش غلبه بر ترس‌های‌تان را دارد یا خیر. البته که ارزش دارد! شما می‌توانید با قدم گذاشتن در یک راه درست، مشکلات خود را پشت سر بگذارید و به سمت درمان پیش روید. خوشبختانه امروز با گسترش روش‌های غیرحضوری مثل مشاوره روانشناسی آنلاین  همه افراد می‌توانند راحت‌تر با یک روانپزشک یا روانشناس صحبت کنند.

مشاوره آنلاین با روانشناس

فواید مراجعه به روانپزشک

درمان‌های روانپزشکی در سال‌های اخیر، به پیشرفت‌های بزرگی رسیده‌اند. با این حال، هنوز برخی افراد برای مراجعه به آن‌ها با هدف بررسی سلامت روان خود مطمئن نیستند. دلیل آن هر چه هست، به نظر می‌رسد ناآگاهی مردم درباره فواید مراجعه به روانپزشک نقش موثری در این کار دارد. اگر افراد آگاهی بیش‌تری در این زمینه داشته باشند، احتمالا تمایل بیش‌تری برای حل مشکلات و اختلالات سلامت روان خود تحت نظر یک متخصص روانپزشکی خواهند داشت. از مهم‌ترین مزایای مراجعه به روانپزشک یا مشاوره روانشناسی آنلاین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشاوره با روانپزشک به صورت کاملا امن خواهد بود
  • به افزایش خودآگاهی و عزت نفس در بیمار کمک می‌کند
  • روانپزشک به درک صحیح علائم بیماری کمک می‌کند
  • در شناسایی محرک‌ها و عوامل آسیب‌زا نقش دارد
  • با بررسی‌های دقیق، اصلی‌ترین دلیل بیماری را پیدا می‌کند
  • تجویز داروی مناسب یا تغییر دوز دارو را به عنوان بخشی از فرایند درمان در نظر می‌گیرد
  • مهارت‌های مقابله‌ای با هدف درمان را به فرد می‌آموزد
  • سایر شرایط پزشکی بیمار از جمله مشکلات تیروئید، دیابت، کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی و… کنترل می‌کند
  • به بیماران برای بهبود روابط خود با دیگران کمک می‌کند
  • احتمال بازگشت عادت‌های نادرست را کاهش می‌دهد

فواید مراجعه به روانپزشک

روانپزشک یک فرد آموزش دیده است

روانپزشک را می‌توان مناسب‌ترین متخصص برای تشخیص و درمان اختلالات روانی دانست. او کسی است که اختلالات روانی، عاطفی و رفتاری را ارزیابی می‌کند، مشکلات را تشخیص می‌کند و اقدامات درمانی موثر را انجام می‌دهد. این فرد آموزش دیده است تا برنامه‌های درمانی فردی شامل روان درمانی، دارو درمانی و سایر روش‌های تکمیلی را شروع کند و در طول مسیر درمان همراه بیمار باشد.

روانپزشک از ابتدا تا انتها کنار شماست

وقتی فرایند درمان بیمار با مراجعه به روانپزشک آغاز می‌شود، او خود را متعهد می‌داند تا انتها همراه بیمار باشد. این حضور به شکل مشاوره‌های منظم و ارزیابی وضعیت بیمار بر اساس درمان‌های جدید، تغییر دوز داروهای مصرفی و… خواهد بود. همراهی روانپزشک در طول فرایند درمان باعث می‌شود تا هر نوع اختلال در این مسیر به درستی شناسایی شود و اقدامات اصلاحی در پروسه درمان بیمار انجام شود.

در جلسه مشاوره با روانپزشک چه بگوییم

برای استفاده حداکثری از قرار ملاقات خود با روانپزشک، لازم است که آماده باشید. برای آماده‌بودن بهتر است پیش از جلسه در مورد آن‌چه می‌خواهید بگویید فکر کنید و در صورت نیاز، فهرستی از نکات مهم را با خود به همراه داشته باشید. این لیست می‌تواند شامل موارد زیر باشد: درباره اینکه به روانپزشک چه بگوییم می‌توانید مطلب مشخص شده را نیز مطالعه کنید

  • فهرستی از علائم و تغییرات جدید یا قبلی
  • هر گونه تغییر در سلامت کلی بدن
  • سابقه شرایط سلامت جسمی و روانی سایر اعضای خانواده
  • وضعیت رفتار اعضای خانواده، همکاران و… با شما
  • لیستی از تمام داروهایی که مصرف می‌کنید

علاوه بر این‌ها لازم است برای پاسخ‌گویی به سوالات احتمالی روانپزشک هم آماده باشید. همه چیز را صادقانه و بدون سانسور مطرح کنید تا پزشک به شناخت دقیقی از شما دست پیدا کند. این شناخت به تشخیص بهتر بیماری و در نهایت به انتخاب هوشمندانه‌تر روش‌های درمانی کمک خواهد کرد. علاوه بر این می‌توانید سوالات زیر را در مراجعه به روانپزشک بپرسید:

  • گزینه‌های درمان من چه چیزهایی هستند؟
  • چه زمانی می‌توانم انتظار بهترشدن را داشته باشم؟
  • چطور بفهمم که حالم بهتر است؟
  • اگر حالم بدتر شد چه کنم؟
  • عوارض جانبی داروهای من چیست؟
  • آیا نیاز به کمک گرفتن از سایر پزشکان یا روانشناسان دارم؟
  • در شرایط اورژانسی از چه کسی کمک بگیرم؟

مراجعه به روانپزشک

دکتر روانپزشک خوب در تهران

تصمیم‌گیری برای مراجعه به یک روانپزشک اقدامی شجاعانه است. این بدان معنا است که شما تشخیص می‌دهید به کمک نیاز دارید و قصد دارید از یک متخصص آگاه راهنمایی بگیرید. با وجود اهمیت مراجعه به روانپزشک، دسترسی به چنین تخصصی ممکن است برای برخی افراد آسان نباشد. از سوی دیگر، بسیاری از بیماران احتمالا زمان و انرژی کافی برای حضور در مراکز مشاوره و مراجعه به روانشناس را ندارند.

مشاوره روانشناسی آنلاین «حال» با هدف دسترسی آسان و سریع به دکتر روانپزشک خوب در تهران و سایر شهرهای ایران ایجاد شده است تا در هر زمان و مکانی که هستید بتوانید به بهترین روانپزشک دسترسی داشته و با او مشورت کنید. شما می‌توانید به جای مراجعه حضوری به روانپزشک، از مشاوران آنلاین سامانه حال در تمام روزهای هفته و در زمان دلخواه مشاوره بگیرید.

منابع

thelightprogram.pyramidhealthcarepa.com

pyramid-healthcare.com

cognitive-psychiatry.com

my.clevelandclinic.org

talkspace.com

thoughtcatalog.com

 

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات