جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

چطور از شر شوره سر خلاص شویم؟

چگونه از شر شوره سر خلاص شویم؟
تاریخ بروزرسانی : ۱۶ بهمن

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

شوره سر یک عارضه نسبتا شایع است که باعث پوسته پوسته شدن و ریزش پوست سر می‌شود. با این که داشتن شوره، یک بیماری مسری و جدی نیست، اما می‌تواند آزاردهنده و خجالت‌آور باشد. شوره سر دلایل مختلفی داشته و ایجاد و گسترش آن اغلب به جنس پوست، عادات شست‌و‌شو و تغذیه فرد بستگی دارد. پزشکان می‌گویند که استرس شدید و زندگی در محیط سرد و خشک هم باعث تشدید شوره می‌شوند. شوره‌های خفیف و جزئی را می‌توان به کمک شامپوهای مخصوص و ملایم از بین برد. اما در صورتی که این راه به درمان شوره کمک نکند، لازم است از روش‌های تخصصی‌تر و راهنمایی پزشک کمک گرفت. اگر به این عارضه دچار هستید و برای رفع آن، نیاز به کمک تخصصی دارید از خدمات پزشک پوست آنلاین حال استفاده کنید.


تصویر خدمات اقساطی
ثبت درخواست

عوامل ابتلا به شوره سر

اگر شما هم جزو افرادی هستید که پوست سر و صورتتان پوسته پوسته شده و روی موها، ابروها، ریش، سبیل و شانه‌هایتان می‌ریزد، احتمالا به شوره دچار هستید. البته این عارضه در نوزادان هم مشاهده می‌شود. یک پزشک به راحتی و با مشاهده و بررسی مو و پوست سر به وجود آن پی می‌برد. متخصصان عوامل مختلفی را برای بروز شوره سر در نظر می‌گیرند که مهم‌ترین آن‌ها پوست چرب و تحریک شده، پوست خشک، نوعی قارچ، حساسیت به محصولات بهداشتی و آرایشی (درماتیت تماسی)، بیماری‌های پوستی مثل اگزما و… هستند. هر کسی ممکن است دچار شوره سر شود؛ اما عواملی وجود دارد که باعث می‌شود برخی افراد مستعد ابتلا به آن شوند. این عوامل شامل موارد زیرند:

جنسیت

آمارها نشان می‌دهند که مردان بیش از زنان در معرض ابتلا به شوره سر قرار دارند.

برخی از بیماری‌ها

ضعف سیستم ایمنی بدن (مثل ابتلا به HIV و…) یکی از عوامل اثرگذار بر ایجاد شوره سر است. بیماری‌های خاصی که بر سیستم عصبی بدن تاثیر می‌گذارند (مثل پارکینسون و…) هم می‌توانند ریسک ابتلا به شوره را افزایش دهند.

برای تشخیص آسان بیماری از دکتر آنلاین رایگان کمک بگیر

سن

شوره سر معمولا در سنین جوانی ایجاد می‌شود و تا میانسالی باقی می‌ماند. البته برخی افراد در سنین بالا به آن دچار می‌شوند و در بعضی از مبتلایان هم برای همیشه و از سنین جوانی تا پیری با فرد باقی می‌ماند.

درمان شوره سر

می‌توان گفت خارش و شوره سر تقریبا همیشه قابل درمان است. انتخاب روش درمان هم به شدت عارضه بستگی دارد. به طور کلی برای درمان شوره سر از شامپوها و داروهای شیمیایی، تغییراتی در سبک زندگی که منجر به بهبود سلامت بدن می‌شود و درمان‌های خانگی استفاده می‌کنند. گاهی بهره‌گیری از یک یا دو روش درمان و یا همه آن‌ها برای رسیدن به نتیجه مطلوب توصیه می‌شود. در ادامه به معرفی هر یک از این روش‌ها می‌پردازیم.

استفاده از شامپوها و ترکیبات شیمیایی ضد شوره

بیشتر پزشکان متخصص پوست و مو روی استفاده از شامپوهای ضد شوره برای کنترل این عارضه، اتفاق نظر دارند و آن را بهترین و سریع‌ترین راه برای رفع شوره می‌دانند. برای برطرف کردن شوره سر خفیف، شست‌و‌شوی پوست با یک شامپوی ملایم بسیار موثر است. این کار باعث می‌شود تا چربی و تجمع سلول‌های مرده پوست کاهش یابد. در مواردی که این کار موثر نباشد، استفاده از شامپوهای دارویی مخصوص شوره تجویز می‌شود. استفاده از این شامپوها معمولا برای دو تا سه روز در هفته تجویز شده و توصیه می‌شود که در روزهای دیگر، موها را با یک شامپوی ملایم روزانه بشویید. البته تعداد دفعات شست‌و‌شوی موها با شامپو به جنس مو هم بستگی دارد. هر چه موها خشک‌تر باشند، لازم است دفعات شامپو زدن را کاهش دهید و از مرطوب‌کننده‌های مناسب هم استفاده کنید.

استفاده از شامپو برای درمان شوره

استفاده از شامپوهای ضد شوره یکی از سریع‌ترین روش‌های درمان شوره سر است

شامپوهای ضد شوره در فرمولاسیون‌های مختلفی تهیه می‌شوند. برخی از آن‌ها به راحتی در دسترس بوده و برای دریافت بعضی دیگر از آن‌ها، نیاز به تجویز پزشک دارید. گاهی استفاده از محصولات مراقبت و زیبایی پوست و مو مثل فوم، ژل، اسپری و… منجر به ایجاد شوره می‌شوند. این نوع شوره‌ها معمولا موقت هستند و پس از ترک استفاده از آن محصول، رفع می‌شوند. حتما محصولات مناسب و سازگار با پوست و موی خود را پیدا و به طور منظم از آن‌ها استفاده کنید. اگر در اثر استفاده از محصولی به خارش یا سوزش پوست دچار شدید، مصرف را قطع کنید و در صورت بروز واکنش‌های آلرژیک مثل کهیر، بثورات پوستی و یا اختلال تنفسی، از یک پزشک راهنمایی بگیرید. بعضی از شامپوهای دارویی که برای درمان شوره سر مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از:

شامپوهای پیریتیون روی

این شامپوها حاوی عامل ضد باکتری و ضد قارچی به نام پیریتون روی هستند که می‌توانند شوره سر را کنترل ‌کنند.

شامپوهای بر پایه زغال فعال یا زغال سنگ

قطران زغال سنگ می‌تواند سرعت مرگ و پوسته پوسته شدن سلول‌های پوست سر را کاهش دهد. این شامپوها ممکن است در برخی باعث حساسیت به نور خورشید شده و در افرادی که موهای روشن دارد، منجر به تغییر رنگ کمی در موها شود.

شامپوهای حاوی اسید سالیسیلیک

محصولات حاوی این ماده به از بین رفتن شوره‌ها و کاهش پوسته پوسته شدن سر کمک کرده و با لایه‌برداری پوست، از تشدید شوره جلوگیری می‌کنند.

شامپوهای سلنیوم سولفاید

این شامپوها حاوی نوعی ماده ضد قارچ هستند. استفاده از آن‌ها باید مطابق دستور مصرف باشد و موها پس از استفاده از آن به خوبی آبکشی شوند.

شامپوهای کتوکونازول

برخی از شوره‌ها در اثر قارچ ایجاد می‌شوند. این دسته از شامپوها برای از بین بردن قارچ‌های ایجاد کننده شوره سر که روی سطح پوست زندگی می‌کنند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. یادتان باشد شامپوهای کتوکونازول را هم باید با تجویز پزشک استفاده کنید.

شامپوهای فلوسینولون

این محصولات حاوی نوعی کورتیکواستروئید هستند که برای کمک به کنترل خارش سر، پوسته پوسته شدن و تحریک پوست سر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

استفاده از یک نوع شامپو برای مدت طولانی، ممکن است اثربخشی کافی نداشته باشد و باعث مقاوم شدن شوره به درمان شود. پس توصیه می‌شود حداقل دو نوع شامپو مدنظر داشته باشید و آن‌ها را در دوره‌های منظم با هم جایگزین کنید. بعد از کنترل شوره سر هم بهتر است از شامپوهای دارویی ملایم برای حفظ سلامت مو و پیشگیری از شوره استفاده شود. نگهداری از موها و استفاده از شامپوها باید طبق دستورات پزشک و بر اساس دستورالعمل‌های نوشته شده بر روی محصول باشد. برخی از شامپوها باید برای چند دقیقه روی موها باقی بمانند؛ در حالی که بعضی دیگر لازم است فورا شسته شوند. به این نکات حتما توجه کنید و اگر بعد از استفاده چند هفته‌ای از یک شامپوی دارویی، تغییری در روند بهبودی موها ندیدید، حتما با پزشک خود مشورت کنید. در این شرایط پزشک می‌تواند استفاده از یک شامپوی قوی‌تر یا لوسیون‌های استروئیدی را برای شما تجویز کند.

تغییر در سبک زندگی در راستای سلامتی

گاهی می‌توان با بهره‌گیری از روش‌های سلامتی زیر، میزان شوره سر را در مبتلایان کاهش داده و آن را کنترل کرد. این روش‌ها عبارتند از:

داشتن رژیم غذایی سالم

پزشکان می‌گویند تغذیه نامناسب می‌تواند منجر به ایجاد شوره سر شود. غذاهای حاوی کربوهیدرات زیاد، باعث تجمع گلیکوژن در پوست می‌شوند. این ماده‌ای است که قارچ‌ها از آن تغذیه می‌کنند و گسترش می‌یابند. برخی پزشکان ادعا می‌کنند غذاهایی که در ایجاد آکنه موثر هستند، می‌توانند باعث بروز شوره سر هم بشوند. غذاهای شیرین و لبنیات با تحریک غدد چربی، منجر به تولید چربی بیشتر بر روی سطح پوست می‌شوند. پس بهتر است افرادی که مبتلا و یا مستعد ابتلا به شوره سر هستند، در مصرف کربوهیدرات و قندها دقت کرده و میزان مصرف آن‌ها را کاهش دهند. اضافه کردن غذاهای سرشار از روی، ویتامین B و انواع چربی‌های سالم از بهترین راهکارها برای جلوگیری از ایجاد شوره سر و حتی درمان و کنترل آن است.

میوه‌ها وسبزیجات تازه حاوی بسیاری از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌های ضروری هستند که در کاهش التهاب نقش دارند. بر اساس نتایج حاصل از تحقیقات جدید، به نظر می‌رسد افرادی که در رژیم روزانه خود از مقدار بیشتری میوه و سبزی استفاده می‌کنند، کمتر به درماتیت سبورئیک دچار می‌شوند. کمبود بیوتین یا ویتامین B7 هم نقش مهمی در ابتلا به بیماری‌های مربوط به پوست، مو و ناخن دارد. برای جذب مقدار کافی از آن باید در رژیم غذایی خود از آجیل، بعضی از ماهی‌ها مثل سالمون، زرده تخم مرغ و مکمل‌های خوراکی حاوی آن استفاده کنید.

نقش تغذیه در درمان شوره سر

داشتن تغذیه سالم و تامین ویتامین‌ها و مواد مغذی لازم از طریق غذاها، از رشد و گسترش شوره سر جلوگیری می‌کند

مصرف پروبیوتیک‌ها

پروبیوتیک‌ها در واقع باکتری‌های مفیدی برای سلامتی هستند که می‌توانند از بدن در برابر آلرژی‌ها، افزایش کلسترول خون و.. محافظت کنند. یکی از مهم‌ترین نقش‌های این ترکیبات، افزایش عملکرد و تقویت سیستم ایمنی بدن است. این مسئله باعث می‌شود که بدن بتواند با عفونت‌های قارچی موثر در ابتلا به شوره سر کمک کند. ضمنا مصرف منظم پروبیوتیک‌ها، در کاهش علائم بیماری‌هایی مثل اگزما و درماتیت هم نقش دارد. خوردن غذاهای تخمیر شده، مکمل‌های خوراکی و محصولاتی که با استفاده از پروبیوتیک‌ها غنی شده‌اند، بهترین راه جذب این مواد است.

مدیریت استرس

استرس می‌تواند بر ابعاد مختلف سلامتی انسان تاثیر بگذارد و بدن را مستعد ابتلا به انواعی از بیماری‌ها کند. استرس طولانی مدت نقش مهمی در افزایش فشار خون، مشکلات قلبی و التهاب دارد. این موضوع حتی به تحریک ایجاد شوره و تشدید آن کمک می‌کند. اگرچه استرس ممکن است مستقیما باعث بروز مشکلات پوستی نشود، اما باعث تحریک یا بدتر شدن شرایط خواهد شد. از سوی دیگر، استرس با کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن، احتمال ابتلا به عفونت‌های قارچی، بیماری‌های پوستی و شوره سر را در افراد بالا می‌برد. بر اساس نتایج یک تحقیق، افراد مبتلا به درماتیت آتوپیک، سطوح بالاتری از استرس را نسبت به افرادی که به این بیماری مبتلا نبودند نشان داده‌اند.

مصرف اسیدهای چرب امگا ۳

اسیدهای چرب امگا ۳ از بهترین حامیان سلامت پوست و مو به حساب می‌آیند. استفاده از خوراکی‌های حاوی این اسیدهای چرب، در جنبه‌های مختلف سلامتی از جمله کاهش کلسترول، سلامت قلب و مغز هم موثر است و کمبود آن، عوارضی مثل شکنندگی ناخن‌ها، خشکی پوست، شوره سر و… را به دنبال خواهد داشت. انواع ماهی به ویژه ماهی آزاد، گردو و… حاوی مقادیر کافی از این اسیدهای چرب هستند. در صورتی که قادر به جذب کافی این ماده از طریق غذاها نیستید، می‌توانید امگا ۳ مورد نیاز بدن خود را با مشورت پزشک و از طریق مکمل‌های خوراکی موجود تامین کنید.

داشتن روتین پوست و موی مناسب

استفاده از شامپوها و محصولاتی که به رفع خشکی بیش از حد یا کنترل ترشح چربی در پوست و موها کمک می‌کنند، در کنترل این عارضه موثر است. شامپوهای متناسب با جنس پوست و مو، آبکشی دقیق موها بعد از شامپو زدن و ماساژ پوست سر هم به کاهش بروز شوره و درمان آن کمک می‌کند. البته شست‌و‌شوی موها برای همه افراد به یک اندازه توصیه نمی‌شود. به نظر می‌رسد باقی ماندن چربی روی پوست، باعث گسترش قارچ‌های پوستی می‌شود.

هر چه موها دیرتر شسته شوند، روغن‌ها و سلول‌های مرده پوست بیشتری روی سر تجمع پیدا می‌کند. به همین دلیل پزشکان به بیمارانی که مستعد شوره سر و یا درماتیت سبورئیک هستند، توصیه می‌کنند که حداقل چند بار در هفته برای کاهش تجمع چربی در موها، آن‌ها را بشویند. استفاده از لایه‌بردارهای پوست سر هم با مشورت پزشک برای این افراد مناسب است. لایه‌برداری پوست سر معمولا با مقدار کمی اسید سالیسیلیک قابل انجام است و سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد. افراد مبتلا به شوره می‌توانند از یک اسکراب موی مناسب بر روی موها تمیز و شسته شده، مطابق دستورالعمل‌های آن استفاده کنند.

شست‌و‌شوی پوست سر با شامپو

اگر چه شامپوهای ضد شوره می‌توانند به خوبی این عارضه را کنترل کنند، اما استفاده مداوم از آن‌ها بر روی ساقه مو، می‌تواند به خشکی و وز شدن موها منجر شود. اگر می‌خواهید از این اتفاق جلوگیری کنید، بهتر است شامپوی ضد شوره خود را فقط بر روی پوست سر استفاده کنید. گفته می‌شود برای اثربخشی بیشتر شامپوهای ضد شوره، شامپو باید مستقیما با پوست سر در تماس باشد نه موها. پس از حدود پنج دقیقه ماساژ آرام پوست سر با شامپو، موها را کاملا آبکشی کنید تا مواد فرصت جذب شدن در پوست را داشته باشند و باقیمانده آن‌ها روی سر باقی نماند.

درمان شوره سر با مکمل‌های خوراکی

مصرف غذاهای حاوی امگا ۳ و یا مکمل‌های حاوی این ماده می‌تواند به رفع شوره سر کمک کند

محدود کردن استفاده از محصولات حالت دهنده مو

استفاده مداوم و طولانی مدت از محصولات حالت دهنده مو مثل انواع اسپری‌ها، روغن‌ها، ژل‌ها، فوم‌ها و… زمینه را برای چرب شدن بیش از حد پوست و مو فراهم کرده و منجر به افزایش شوره می‌شود. در صورتی که به شوره سر دچار هستید، می‌توانید با محدود کردن استفاده از این محصولات یک گام اساسی در کنترل این عارضه بردارید.

استفاده از فوائد از نور خورشید

آفتاب گرفتن یکی از بهترین و ساده‌ترین راه‌ها برای کنترل شوره سر، به ویژه شوره ناشی از قارچ‌های پوستی است. اما چون قرار گرفتن زیاد و طولانی مدت در معرض اشعه ماورای بنفش، باعث آسیب پوستی و افزایش احتمال ابتلا به سرطان پوست می‌شود، توصیه می‌شود این کار را در مدت زمانی کوتاه انجام دهید. حتما از پوست خود با استفاده از کرم ضد آفتاب محافظت کنید و برای دقایقی، موها و پوست سر را در معرض نور ملایم خورشید قرار دهید.

خودداری از لمس زیاد و خارش سر

افراد مبتلا به شوره سر معمولا از خارش پوست خود شکایت می‌کنند. اما باید بدانید که خاراندن پوست، به جز تشدید التهاب و تحریک آن، هیچ فایده‌ای ندارد. خاراندن شدید پوست سر، به ویژه با ناخن‌های بلند می‌تواند منجر به زخم شدن پوست سر، التهاب و بروز عفونت شود. برای کاهش احساس خارش پوست سر بهتر است از ماساژ ملایم پوست کمک بگیرید. ضمنا اگر موهای بلندی دارید، بهتر است آن‌ها را ببندید. باز گذاشتن موها باعث آزادی حرکت آن‌ها شده و احتمال ریزش پوسته‌ها بیشتر خواهد بود.

مصرف زینک کافی

زینک یا روی یک ماده معدنی موثر در سلامتی است که نقش مهمی در بهبود سستم ایمنی بدن دارد. مقادیر کافی از این ماده در بدن می‌تواند از ریزش مو، ضعف بدنی و مشکلات پوستی و… جلوگیری کند. محققان می‌گویند کمبود این ماده یکی از اصلی‌ترین دلایل بالقوه بروز شوره سر و درماتیت سبورئیک است. برای تامین زینک مورد نیاز بدن‌تان می‌توانید از غذاهایی مثل حبوبات، آجیل، زرده تخم مرغ، ماهی و… و یا مکمل‌های خوراکی حاوی آن استفاده کنید. بهترین شامپو برای ریزش مو را پس از مطالعه این مطلب انتخاب کنید

 

بیشتر بخوانید: کاشت ابرو اقساطی

روش‌های خانگی رفع شوره سر

شوره سر خفیف را می‌توان بدون نیاز به تجویز پزشک و با راهکارهای ساده خانگی کنترل کرد. در ادامه با مهم‌ترین روش‌های خانگی رفع شوره آشنا می‌شوید.

استفاده از ماسک روغن

درمان‌های مبتنی بر روغن می‌توانند به تعادل تولید چربی بیش از حد پوست سر کمک کنند. برای این کار می‌توان از محبوب‌ترین روغن مناسب مو یعنی روغن نارگیل یا سایر محصولات مشابه استفاده کنید. این روغن به حفظ رطوبت، کاهش تحریک و جلوگیری از رشد قارچ در پوست سر کمک می‌کند. برای دریافت بیشترین تاثیر، بهتر است روغن را کمی گرم کرده و پوست سر را با آن ماساژ دهید. البته این روش بیشتر برای مقابله با خشکی پوست سر و مو مفید است و احتمالا نمی‌تواند درمان موثری برای شوره سر ناشی از رشد قارچ باشد. اگر دسترسی مستقیم به روغن‌های گیاهی مثل روغن نارگیل برای شما امکان‌پذیر نیست، می‌توانید از شامپوها و سایر محصولات مراقبت از مو که حاوی این روغن‌ها هستند استفاده کنید.

روش‌های خانگی درمان شوره سر

روغن‌های گیاهی مثل روغن درخت چای یا علف لیمو با خواص ضد قارچی و ضد میکروبی خود شوره سر را رفع می‌کنند

استفاده از روغن علف لیمو

از روغن به دست آمده از گیاه علف لیمو، به طور سنتی برای درمان اختلالات گوارشی، کاهش استرس و فشار خون استفاده می‌شود. علاوه بر این، روغن علف لیمو دارای خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی هم هست که می‌تواند به کنترل شوره سر کمک کند. یک تحقیق انجام شده بر روی خواص این روغن نشان داد استفاده از تونیک‌های مو حاوی ده درصد از این روغن برای مدت حداقل دو هفته، می‌تواند بیش از ۸۰ درصد شوره سر را کاهش دهد. از آن‌جا که استفاده مستقیم از این روغن می‌تواند به واکنش‌های حساسیتی منجر شود، بهتر است چند قطره از آن را به شامپوی خود اضافه کرده و به این شکل از آن استفاده کنید.

ماساژ پوست سر با سرکه سیب

برخی از پزشکان معتقدند که سرکه سیب با خواص ضد میکروبی و ضد التهابی خود می‌تواند در کاهش التهاب پوست سر و شوره سر ناشی از آن موثر باشد. بر اساس نظر این پزشکان، کسانی که به شوره خفیف سر دچار هستند، می‌توانند نصف فنجان سرکه سیب را با یک و نیم فنجان آب ترکیب کرده و بعد از شامپو زدن موها، از آن برای آبکشی پایانی مو استفاده کنند. البته سرکه سیب خواص مختلفی برای سلامت پوست دارد و از آن می‌توان به عنوان پایه‌ای برای تونر، آب گرم درمانی و… هم استفاده کرد. با توجه به بوی تند سرکه، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از روش‌های دیگری برای رفع شوره سر خود استفاده کنند. اگر شما این روش را انتخاب کرده‌اید، نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنید!

استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین یا بی‌کربنات سدیم از جمله موادی است که می‌تواند به صورت یک لایه بردار، پوسته‌های اضافی سطح پوست را از بین برده و با کاهش چربی پوست سر، شوره را کاهش دهد. خواص ضد قارچی جوش شیرین هم به مبارزه با شوره سر ناشی از رشد قارچ کمک می‌کند. البته استفاده از این ماده باید با احتیاط انجام شود؛ چون مقادیر بیش از اندازه آن باعث از بین رفتن چربی طبیعی مو و خشکی و خارش پوست سر می‌شود.

استفاده از روغن درخت چای و فرآورده‌های آن

شوره سر یک درمان خانگی آسان دیگر هم دارد و آن استفاده از روغن درخت چای و سایر شوینده‌های حاوی آن است. این روغن دارای خواص ضد التهاب و ضد میکروبی است که می‌تواند با سرکوب قارچ‌ها و باکتری‌های روی پوست سر، به کاهش شوره سر کمک و آن را کنترل کند. سال‌هاست که از این روغن در درمان آکنه، درماتیت و… استفاده می‌شود. اگر به شامپوها، ماسک مو و سایر محصولات حاوی آن دسترسی ندارید، فقط کافی است چند قطره از این روغن را به شامپوی خود اضافه کرده و برای شست‌و‌شو از آن استفاده کنید. استفاده مستقیم از این روغن بر روی پوست توصیه نمی‌شود؛ چون ممکن است باعث بروز واکنش‌های آلرژیک مثل التهاب یا بثورات پوستی شود.

استفاده از ژل آلوئه ورا

احتمالا تاکنون گیاه آلوئه ورا را دیده‌اید و از خواص بی‌نظیر آن آگاهی دارید. آلوئه ورا یک گیاه گوشتی و آبدار بوده که ژل موجود در برگ آن، حاوی ترکیبات زیستی مهم برای سلامتی از جمله آنتی اکسیدان‌ها و اسیدهای آمینه است. این ترکیبات زیستی می‌توانند در کاهش التهاب و رفع شوره سر موثر باشند. از سوی دیگر، این ژل توانایی حفظ رطوبت پوست سر و جلوگیری از خشک شدن آن را هم دارد و با کاهش التهاب، از خارش و پوسته پوسته شدن پوست سر جلوگیری می‌کند. خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی این ژل از طریق تحقیقات متعدد انجام شده بر روی آن تایید شده است.

استفاده از پودر آسپرین

پیشتر گفتیم که یکی از مهم‌ترین عوامل مبارزه با شوره سر، اسید سالیسیلیک است که به عنوان ماده فعال در بسیاری از شامپوهای ضد شوره استفاده می‌شود. آسپرین حاوی اسید سالیسیلیک است که مقادیر کافی از آن، می‌تواند به لایه‌برداری پوسته‌های اضافی سر، تجمع چربی در پوست و کاهش التهاب آن کمک کند. اگر شامپوی حاوی سالیسیلیک اسید در دسترس ندارید، می‌توانید یک یا دو عدد قرص آسپرین را به شکل پودر در آورده و به شامپوی معمولی خود اضافه کنید. برای اثربخشی بهتر، لازم است که شامپو چند دقیقه روی سر باقی مانده و سپس به خوبی آبکشی کنید.

درمان شوره سر با آلوئه ورا

استفاده از ژل آلوئه ورا یک روش طبیعی برای درمان شوره سر است

حرف آخر

شوره سر عارضه نسبتا شایعی است که طبق آمارها، حدود نیمی از مردم در دوره‌ای از زندگی خود، آن را تجربه می‌کنند. این عارضه با خارش و پوسته پوسته شدن و ریزش پوست سر نمایان شده و در برخی، با چرب شدن شدید پوست همراه است. عواملی مختلفی مثل رشد قارچ‌ها، خشکی بیش از حد پوست سر، درماتیت سبورئیک و… در ایجاد آن نقش دارند که پزشکان بر اساس علت آن، درمان مناسبی برای رفع شوره انتخاب می‌کنند. البته شوره خفیف را می‌توان با شامپوهای بدون نسخه و یا درمان‌های خانگی برطرف کرد. بسیاری از شما این سوال را مطرح می‌کنید که چگونه از شر شوره سر خلاص شویم. برای دریافت پاسخ در این زمینه می‌توانید از مشاوران متخصص پوست حال کمک بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا شوره سر خطرناک است؟

این یک عارضه جدی و خطرناک نیست و مستقیما در ریزش مو و یا ایجاد سایر مشکلات پوستی نقش ندارد. اما وجود آن در برخی باعث خارش شدید پوست، ریزش موقت مو و احساس خجالت و… خواهد شد.

چه کسانی به شوره سر دچار می‌شوند؟

هر کسی ممکن است دچار این عارضه شود. اما شیوع آن در سنین پایین‌تر، مردان و کسانی که دارای پوست سر چرب یا خیلی خشک هستند بیشتر است. استرس طولانی هم می‌تواند در ایجاد آن نقش داشته باشد.

چگونه می‌توان از شر صد در صد شوره سر خلاص شد؟

روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد که بسته به شدت شوره، می‌توان از روش‌هایی مثل شوینده‌های شیمیایی یا گیاهی، روغن علف لیمو، آسپرین، جوش شیرین، تغییر عادات غذایی و بهداشتی و… استفاده کرد.

چگونه رشد شوره سر را متوقف کنیم؟

مصرف غذاهای سالم حاوی روی، ویتامین B و… با جذب مقدار کافی آنتی اکسیدان‌ها و اسید آمینه‌های مورد نیاز توسط بدن، می‌تواند از پیشرفت عوامل ایجاد کننده شوره سر جلوگیری کند. شست‌و‌شوی مناسب و ماساژ پوست سر هم موثر هستند.

برای درمان شوره سر از چه کسی کمک بگیریم؟

شوره سر را می‌توان با کمک روش‌های خانگی و یا راهنمایی پزشک برطرف کرد. اگر شوره سر شما با روش‌های خانگی رفع نشد، می‌توانید با مراجعه به پزشک متخصص پوست و مو، از راهنمایی تخصصی استفاده کنید.

 

منابع

www.medicalnewstoday.com

www.thecut.com

www.mayoclinic.org

www.healthline.com

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات