جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

درمان سوختگی و معرفی انواع پماد سوختگی

درمان سوختگی
تاریخ بروزرسانی : ۰۴ دی

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

درمان سوختگی از کودکی یکی از نگرانی های پدر و مادرها است؛ تا اینکه بچه ها بزرگ شده و خودشان نگران درمان سوختگی های احتمالی باشند. به همین خاطر آن را معمولا یک آسیب خانگی می‌دانند. اما گاهی سوختگی انواع شدیدتری دارد که حتی ممکن است به مرگ منجر شود. این نوع از سوختگی‌ها گرچه شایع نیستند، اما به دلیل عوارض جدی و آسیب‌های زیادشان باید به آن‌ها رسیدگی فوری پزشکی کرد.

در این مطلب می‌خواهیم انواع سوختگی‌ها را معرفی کنیم و راه درمانشان را هم توضیح دهیم. خواندن این مطلب به شما کمک می‌کند که اگر به سوختگی دچار شُدید به خودتان کمک بیشتری کنید، و در صورتی که دیگران دچار این سانحه شدند، امدادگر بهتری برایشان باشید.


تصویر خدمات اقساطی

سوختگی چیست؟

اگر پوست و بافت بدن با منبعی گرم یا داغ تماس پیدا کنند، ممکن است دچار سوختگی شوند. چیزهایی که باعث سوختن می‌شوند عبارتند از: آتش، مایعات داغ، اجسام داغ، اشعه ماورابنفش (آفتاب سوختگی)، الکتریسیته و برخی مواد شیمیایی.

سوختگی در خانه معمولاً با وسایلی مثل اجاق گاز، اتو و ظروف داغ و همچنین با مایعات داغ اتفاق می‌افتد. در محل کار هم سوختن معمولاً به دلیل آتش‌سوزی و تماس با الکتریسیته و مواد شیمیایی رخ می‌دهد. اما گاهی هم سوختن به دلیل خشونت و حمله اتفاق می‌افتد (مثل اسیدپاشی) که فرد را دچار آسیب‌های جدی فیزیکی و روانی می‌کند.

بعضی از سوختگی‌ها در اثر تماس با جسم داغ اتفاق نمی‌افتد. مثلا زمانی که یک نوزاد دچار ادرار سوختگی می‌شود یا وقتی که عرق سوز می‌شویم، البته نوع سوختگی و درمانش متفاوت است که در این مطلب دربارۀ آن‌ها هم توضیح خواهیم داد.

درمان سوختگی با پماد
شناخت انواع سوختگی

طبقه‌بندی سوختگی اهمیت زیادی دارد؛ چون به کمک آن می‌توانیم آسیب‌های انواع سوختگی را تفکیک کنیم و راه درمانش را بشناسیم.

محل سوختگی در بدن، درجۀ حرارت منبع گرما، و مدت زمانی که پوست در معرض گرما بوده، سه عامل مهمی هستند که بر شدت سوختگی  اثرگذارند. هرچه سوختگی شدیدتر باشد، ضخامت بیشتری از پوست و بافت زیر آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد و درمان سوختگی را متفاوت خواهد کرد.

سوختگی را بر اساس میزان شدت، به چهار درجه تقسیم‌بندی می‌کنند:

  • سوختگی سطحی یا درجه یک: این نوع از سوختن باعث قرمز شدن سطح پوست می‌شود؛ اما بدون تاول است. درد آن معمولا تا سه روز طول می‌کشد.
  • سوختگی درجه دو: در سوختگی درجه دو، آسیب به بعضی از لایه‌های زیرین پوست گسترش پیدا می‌کند. این نوع سوختگی معمولا با تاول همراه است و اغلب دردناک است. بهبودی سوختگی درجه دو ممکن است تا هشت هفته طول بکشد و معمولا باید تحت نظر پزشک درمانش کرد.
  • سوختگی درجه سه: در این نوع از سوختن آسیب به همۀ لایه‌های پوست گسترش می‌یابد. در این نوع سوختگی به دلیل آسیبی که به اعصاب وارد شده، دردی وجود ندارد و ناحیۀ سوخته سفت است. سوختگی درجۀ 3 حتما نیاز به مداوای پزشکی دارد.
  • سوختگی درجه چهار: در سوختگی درجه چهار بافت‌های عمیق‌تر مثل ماهیچه و استخوان هم آسیب می‌بینند. ناحیۀ سوخته معمولا به رنگ سیاه است. این نوع سوختن معمولاً موجب از دست دادن بخش سوختۀ بدن می‌شود.

انواع سوختگی

بهترین درمان سوختگی با آب جوش

احتمالا تجربۀ سوختن با آب داغ یا بخار آب را داشته‌اید. این نوع آسیب اکثر به هنگام سرو یا نوشیدن مایعات داغ رخ می‌دهد. تماس با آب جوش یا مایعات داغ دیگر معمولاً در عرض یک ثانیه پوست را دچار سوختگی می‌کند.

سوختگی با آب جوش را معمولاً می‌توان با راهکارهای خانگی درمان کرد؛ البته به شرط اینکه شدید نباشد، یا عضو حساسی از بدن را درگیر نکرده باشد. برای درمان سوختگی با آب جوش به نکات زیر توجه کنید:

  • منبع حرارت را از ناحیه سوخته دور کنید.
  • عضو سوخته را حداقل به مدت 20 دقیقه زیر آب جاری خنک نگاه دارید؛ البته اگر بخش بزرگی از بدن سوخته، نباید فرد آسیب دیده را در آب خنک غوطه ور کنید. این کار باعث از دست رفتن گرمای بدن و تشدید آسیب سوختگی می‌شود.
  • لازم است که لباس و جواهراتی را که روی ناحیۀ سوخته هستند، بردارید. اما اگر به ناحیۀ سوخته چیزی چسبیده آن را جدا نکنید.
  • محل سوخته را با یک باند یا پارچۀ تمیز و مرطوب بپوشانید.
  • تاول‌ها را نترکانید.
  • بهتر است وضعیت بدن فرد سوخته به شکلی باشد که ناحیۀ سوخته بالاتر از قلب قرار بگیرد.
  • در صورتی که این علائم را مشاهده کردید حتما به پزشک مراجعه کنید: شوک، علائم عفونت، سطح سوختگی بزرگ که بیش از 3 اینچ یا 7.5 سانتی متر مربع است.

مشاوره آنلاین متخصص پوست و مو

درمان سوختگی صورت بر اثر آب جوش

با توجه به اینکه صورت ناحیۀ حساسی از بدن است، درمان سوختگی آن نیز بسیار مهم است و اگر سوختگی جزئی نباشد، لازم است که حتما به برای مداوای آن به پزشک مراجعه کنید. اگر سوختگی جزئی بود، دستوراتی برای مراقبت و مداوای سوختگی در خانه وجود دارد که رعایتشان ضروری است. به موارد زیر توجه کنید:

  • مهم است که صورت را تمیز و مرطوب نگاه دارید. این کار باعث می‌شود که پوست صورتتان خشک نشود و ترک نخورد.
  • لازم است که صورتتان را با دقت بشویید. بهتر است این شستشو را طبق دستور پزشک انجام دهید. در روزهای اول احتمالا لازم است که این کار را بیش از یک بار در روز انجام دهید. این کار موجب از بین رفتن پوسته‌ها و پوست خشک نواحی سوخته می‌شود. برای شستشو از صابون ساده و بدون عطر استفاده کنید و سپس صورت را با یک حولۀ تمیز به آرامی خشک کنید.
  • مردان لازم است که هرروز صورتشان را اصلاح کنند تا پوست مرده و پوسته‌هایی که در ریش جمع می‌شوند، از بین بروند. این کار باعث کاهش احتمال عفونت می‌شود.
  • یک پماد نرم‌کننده یا پمادی که پزشک برایتان تجویز کرده را روی نواحی سوخته بمالید.
  • چشمانتان نیاز به مراقبت زیادی دارند. اگر پزشک برایتان پماد چشمی تجویز کرده از آن روی چشم و پلکتان بزنید.
  • لب‌ها را مرطوب و نرم نگاه دارید تا از ترک خوردنشان جلوگیری کنید.
  • اگر صورتتان تورم دارد، هنگام خواب بیش از یک بالش زیر سر خود بگذارید.
  • روی نواحی سوختۀ صورت مواد آرایشی نزنید. این مواد ممکن است سوختگی را تحریک کنند.

درمان سوختگی آب جوش
درمان سوختگی بر اثر اسید و مواد شیمیایی

سوختن با اسید و مواد شیمیایی بسیار خطرناک است و درمان سوختگی در این مورد، نیازمند مراقبت فوری پزشکی است. سوختگی با این مواد معمولا به دو نوع جزئی و شدید تقسیم می‌شود:

  • سوختگی جزئی: این نوع سوختگی به لایۀ خارجی پوست و برخی لایه‌های زیرین آسیب می‌زند. سوختگی جزئی با مواد شیمیایی معمولا با مراقبت‌های رایج بهبود می‌یابد و کمترین جای زخم از آن برجای می‌ماند.
  • سوختگی شدید: اگر سوختگی شدید باشد، فرد آسیب دیده باید حتما به مراکز درمانی تخصصی سوختگی مراجعه کند. احتمالاً لازم است که او چند روز در بیمارستان بستری شود. همچنین ممکن است پزشکان برای ترمیم ناحیۀ آسیب دیده جراحی را لازم ببینند و با پوست قسمت دیگری از بدن، ناحیۀ سوخته را ترمیم کنند. مداوای سوختگی شدید با اسید و مواد شیمیایی ممکن است ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول بکشد و معمولا جای زخم تا حدی باقی می‌ماند. این نوع سوختگی ممکن است موجب نابینایی و محدودیت عملکرد اندام‌های دیگر نیز بشود.

خدمات اقساطی حال برای جراحی زیبایی

برای کمک به فرد آسیب دیده از سوختگی با مواد شیمیایی یا اسید، قبل از هرچیز باید با اورژانس تماس بگیرید و کمک بخواهید. سپس باید لباس‌های آلوده به مواد شیمیایی یا اسید را از تن فرد خارج کنید تا با پوست و بدن او تماس نداشته باشد. مراقب باشید که خودتان مواد شیمیایی را لمس نکنید. ناحیۀ آسیب دیده را به طور مداوم با آب تمیز در اسرع وقت بشویید. هنگام شستن با آب توجه کنید که آب روی پوست جمع نشود و از ناحیۀ آسیب دیده خارج شود. همچنین دقت کنید که ناحیۀ سوخته و آسیب‌دیده را با مالش دادن پاک نکنید.

در بیمارستان نیز لازم است که مادۀ خورنده و سوزاننده با آب شسته و کاملا پاک شود. سپس محل سوختگی باید تمیز شود و با پانسمان پوشانده شود. معمولا برای کاهش درد از مُسکن استفاده می‌کنند.

سوختگی با اسید

راهکار درمان سوختگی با اتو

وقتی از اتو استفاده می‌کنید، احتمال اینکه دست خود را بسوزانید وجود دارد. حتی ممکن است پس از اتو کردن فراموش کنید که آن را از برق بکشید و فرد دیگری در خانه، بی‌خبر به اتو دست بزند و دچار سوختگی شود.

این نوع سوختگی معمولاً از نوع درجه یک است و جای نگرانی زیادی ندارد. در بیشتر موارد کافی است محل سوخته را زیر آب خنک نگاه دارید و در بهترین جالت از آرد سفید یا سفیده تخم مرغ استفاده کنید و دست را چند دقیقه داخل آن بگذارید تا متوجه معجزه این دو در درمان سوختگی با اتو شوید اما اگر سوختگی شدیدتر و از نوع درجۀ دو باشد، بهتر است محل سوختگی را به آرامی بپوشانید (بدون اینکه باند یا پارچه را سفت ببندید) و به پزشک مراجعه کنید.

 

سوختگی دهان و راه های درمان آن

شاید پیش آمده باشد که هوس کنید از غذای داغ روی اجاق گاز بچشید و دچار سوختگی دهان و زبان بشوید. این سوختگی‌ها عموماً از نوع درجه یک هستند و نیاز به مراقبت پزشکی ندارند. در این بخش به شما راهکارهایی را معرفی می‌کنیم که می‌توانید از آن‌ها برای درمان سوختگی دهان و زبان استفاده کنید:

  • خوردن و نوشیدن مواد غذایی خنک: برای کاهش درد چیزی خنک بخورید یا بنوشید. به ویژه نوشیدنی‌هایی مثل شیر می‌تواند کل فضای دهان را بپوشاند و آن را تسکین دهد. شیر این کار را بهتر از آب انجام می‌دهد. مواد غذایی دیگری مثل ماست و بستنی هم می‌توانند به کاهش درد شما کمک کنند.
  • پرهیز از خوردن و نوشیدن برخی مواد غذایی: از مواد غذایی ترد، موادی که لبه‌های تیز دارند، غذاهای تند و غذاهای اسیدی پرهیز کنید. این غذاها حساسیت و درد پوست داخل دهان را تشدید می‌کنند. غذاهای نرم و خنک را برای خوردن انتخاب کنید. خوردن غذاهای اسیدی مثل گوجه فرنگی و پرتقال هم توصیه نمی‌شود.
  • ضدعفونی کردن دهان: عفونت ناشی از سوختگی‌های خفیف و جزئی نادر است. اما شستشوی دهان با آب نمک می‌تواند به کاهش درد کمک کند.
  • استفاده از داروهای بدون نسخه: می‌توانید از مسکن‌هایی مثل ایبوپروفن و استامینوفن به مقدار محدود و مجاز استفاده کنید.
  • استفاده از آلوئه ورا: آلوئه ورا می‌تواند سوختگی پوست را تسکین دهد. البته این موضوع ثابت نشده است. اما می‌توانید از آلوئه ورا به صورت خوراکی استفاده کنید. همچنین می‌توانید دهانشویه‌ای خریداری کنید که حاوی عصارۀ آلوئه ورا باشد.
  • اجتناب از کشیدن سیگار: در مدتی که دهانتان دچار سوختگی شده، از کشیدن سیگار و قلیان پرهیز کنید.

درمان سوختگی دهان

راه های درمان آفتاب سوختگی

کسانی که در فضای آزاد بیرون از خانه کار و فعالیت می‌کنند (برای مثال کشاورزان، رانندگان و …)، در فصل‌های گرم گاهی دچار آفتاب سوختگی می‌شوند. همچنین ممکن است شخصی پس از آفتاب گرفتن در بخش‌هایی از بدنش دچار سوختن بشود. به همین دلیل لازم است که این افراد نکات مراقبتی را برای درمان سوختگی با آفتاب بدانند و از پوست خود مراقبت کنند.

  • اگر درد دارید، می‌توانید از مُسکن‌های بدون نسخه مثل ایبوپروفن و استامینوفن، به مقدار محدود و مجاز استفاده کنید. همچنین می‌توانید از مسکن‌هایی که به شکل ژل و پماد در دسترس‌اند، استفاده کنید.
  • پوستتان را خنک نگاه دارید. حمام آب سرد و استفاده از حولۀ تمیز مرطوب به تسکین درد شما کمک می‌کند.
  • روی پوستتان از مرطوب کننده‌ استفاده کنید. برای مثال لوسیون کالامین یا لوسیون آلوئه ورا می‌توانند به شما کمک کنند.
  • زیاد آب بنوشید. این کار کمک می‌کند که آب بدنتان کاهش پیدا نکند.
  • اگر تاول زده‌اید، آن‌ها را دستکاری نکنید. اگر تاولتان ترکیده، پوست مرده را با یک قیچی تمیز و کوچک جدا کنید. سپس محل آن را با صابون ملایم و آب تمیز کنید. یک پماد آنتی بیوتیک روی آن بمالید و رویش را بپوشانید.
  • لایه‌های مرده پوست را به آرامی و با احتیاط بردارید. استفاده از مرطوب کننده را فراموش نکنید.
  • در صورتی که پوستتان خارش دارد، می‌توانید از داروهای ضدخارش مثل آنتی هیستامین استفاده کنید.
  • در معرض آفتاب مستقیم قرار نگیرید. از نور خورشید دوری کنید و استفاده از بهترین کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید
    را فراموش نکنید.
  • از داروهای بی‌حس کنندۀ موضعی مثل لیدوکائین یا بنزوکائین (داروهایی که پسوند کائین دارند) تا حد امکان استفاده نکنید. زیرا ممکن است باعث تحریک پوست و حساسیت شوند.

 

درمان سوختگی ادرار نوزاد

اگر در خانه‌تان نوزادی دارید، احتمالا تجربه کرده‌اید که کوچولوی زیبایتان در بخش‌هایی از بدنش که داخل پوشک است، مثلاً کشالۀ ران، دچار سوختگی ادرار شود. نگران نباشید؛ این عارضه شایع است و با رعایت نکاتی می‌توانید آن را درمان کنید و از تکرارش پیشگیری کنید.

ادرار سوختگی زمانی اتفاق می‌افتد که:

  • پوشک خیس و کثیف نوزاد را مدت طولانی عوض نکنید
  • پوشک در بدن کودکتان بچرخد و به پوستش ساییده شود
  • کودکتان به پوشک حساسیت داشته باشد
  • کودکتان دچار عفونت قارچی یا باکتریایی شود.

ادرار سوختگی نوزاد

برای درمان سوختگی پای نوزاد با ادرار، نکات زیر را رعایت کنید:

  • دستهایتان را قبل و بعد از عوض کردن پوشک او بشویید
  • پوشک نوزادتان را مرتب بررسی کنید و به محض خیس و کثیف شدن آن را عوض کنید
  • برای شستشوی بدن نوزاد از آب ساده استفاده کنید.
  • محل سوختگی را نمالید، بلکه آن را به آرامی تمیز و خشک کنید.
  • اگر در موقعیتی هستید که ناچارید برای تمیز کردن کودک به جای آب از دستمال مرطوب استفاده کنید، از دستمال‌های مرطوبی که حاوی عطر یا الکل هستند پرهیز کنید. از یک دستمال نرم و تمیز استفاده کنید.
  • قبل از پوشاندن پوشک جدید مطمئن شوید که بدن نوزادتان کاملاً خشک است.
  • می‌توانید از کرم یا پماد اکسید روی یا پودر بچه استفاده کنید. همچنین اگر پزشک تشخیص داده که کودک دچار عفونت قارچی یا باکتریایی است، از کرم ضدقارچ یا آنتی بیوتیک موضعی تجویز شده استفاده کنید. از پمادهای استروئیدی استفاده نکنید (مگر با توصیۀ پزشک)، زیرا ممکن است پوست کودک را بیشتر تحریک کند.
  • اگر سوختگی بدن نوزادتان شدید است، بهتر است تا جایی که می‌توانید اجازه دهید کودکتان بدون پوشک بماند. هرچقدر که محل سوختگی در معرض هوای آزاد باشد، زودتر بهبود پیدا می‌کند.
  • اگر کودکتان به پوشک حساسیت دارد، مارک پوشک را عوض کنید یا از پارچه‌های تمیز یکبار مصرف استفاده کنید. اگر از پارچه‌ای استفاده می‌کنید که آن را می‌شویید؛ از شویندۀ ملایم و ضدحساسیت استفاده کنید. همچنین می‌توانید هنگام آبکشی پارچه از مقداری سرکه هم استفاده کنید.

اگر موارد زیر را مشاهده کردید حتما با دکتر اطفال آنلاین مشورت کنید:

  • کودکتان تب دارد
  • سوختگی‌اش پس از دو سه روز به درمان پاسخ نمی‌دهد
  • این موارد را روی بدن او مشاهده می‌کنید: برجستگی‌های زرد، بثورات قرمز متورم، ضایعات سفید، جوش‌های قرمز در خارج از ناحیۀ پوشک، قرمزی در چین‌های پوست.

داروهای درمان سوختگی

داروسازان برای درمان سوختگی داروهای زیادی ساخته‌اند. این داروها را که اغلب پماد هستند، در بخش بعدی معرفی می‌کنیم. در اینجا می‌خواهیم برایتان توضیح دهیم که چگونه با استفاده از داروها و روش‌های ساده، سوختگی‌های خفیف خود را تسکین دهید و درمان کنید.

آب خنک

قرار دادن سوختگی زیر آب خنک و جاری نخستین کاری است باید انجام دهید.

احتمالاً بعضی از این روش‌ها را از والدین یا اطرافیان خود شنیده‌اید؛ ما در ادامه به 10 نکته برای درمان سوختگی اشاره می‌کنیم:

  1. آب خنک اولین و بهترین گزینۀ شماست. بلافاصله پس از سوختن، محل آسیب دیده را به مدت چندین دقیقه زیر آب خنک جاری بگیرید.
  2. از یخ پرهیز کنید. یخ ممکن است حتی به بافت سوخته آسیب بیشتری بزند.
  3. آلوئه ورا برای درمان و تسکین سوختگی‌های خفیف مفید است.
  4. پس از آنکه بخش سوخته را زیر آب خنک گرفتید، می‌توانید روی بخش سوخته تکه‌هایی از سیب‌زمینی خام بگذارید.
  5. استفاده از عسل روی نواحی سوخته پوست مفید است؛ به ویژه چون عسل خاصیت ضدعفونی قوی دارد.
  6. احتمالاً شنیده‌اید که استفاده از خمیردندان باعث کاهش درد سوختگی می‌شود. وقتی خمیردندان را روی ناحیۀ سوخته می‌مالید، معمولاً بلافاصله احساس کاهش درد می‌کنید. اما مراقب باشید که آن را روی زخم باز یا سوختگی شدید (درجه 2 به بالا) نمالید.
  7. گذاشتن چای کیسه‌ای مرطوب و خنک هم می‌تواند به کاهش درد در سوختگی‌های خفیف کمک کند. اسید تانیک موجود در آن گرمای ناحیۀ سوخته را به خود جذب می‌کند.
  8. استفاده از سفیده تخم مرغ و یا آدر سفید تاثیر شگفت انگیزی در درمان سوختگی دارد.
  9.  وانیل یا سرکه هم در سوختگی‌های خفیف تسکین دهنده هستند. می‌توانید مقداری از آن‌ها را روی ناحیۀ سوخته بمالید. سرکه همچنین خاصیت ضدعفونی نیز دارد.
  10. از روغن و کره پرهیز کنید. مالیدن روغن روی بخش سوخته گرما را به دام می‌اندازد و سوزش و درد شما را زیاد می‌کند.

 

انواع پماد سوختگی و کاربرد آن‌ها

استفاده از پماد یکی از راه‌های موثر در تسکین و درمان سوختگی است. سطح سوخته را تمیز کنید و پماد بزنید. به ویژه اگر پماد حاوی آنتی بیوتیک باشد، پوست شما را در برابر باکتری‌ها در امان نگاه می‌دارد و از عفونت جلوگیری می‌کند.

پماد همچنین لایۀ محافظی را روی پوست ایجاد می‌کند و نمی‌گذارد که پانسمان به پوستتان بچسبد. پس از استفاده از پماد، ناحیۀ سوخته را با پانسمان بپوشانید. این پانسمان می‌تواند با یک پارچۀ تمیز معمولی یا گاز استریل انجام بشود. پانسمان خود را روزی یک یا دو بار عوض کنید.

پماد برای سوختگی

پمادهای سوختگی را بر اساس کاربردشان می‌توانیم به سه دسته تقسیم کنیم:

1- برای تسکین درد و سوزش

2- برای جلوگیری از عفونت

3- برای ترمیم زخم ناشی از سوختگی

در این بخش برای درمان سوختگی به شما 10 نوع پماد سوختگی را معرفی می‌کنیم.

  1. پماد کالاندولا: این پماد برای تسکین آفتاب سوختگی و همچنین تسکین سوختگی پوست نوزادان بر اثر تماس با ادرار استفاده می‌شود. اگر پس از استفاده از آن متوجه شدید که به آن حساسیت دارید و دچار قرمزی و خارش و تورم شده‌اید، با پزشک مشورت کنید.
  2. پماد تتراسایکلین: این پماد هم برای برای تسکین سوختگی و پیشگیری از عفونت آن مفید است. البته افرادی که دچار ناراحتی کلیوی یا کبدی هستند، و همچنین کسانی که بر اثر مصرف تتراسایکلین دچار حساسیت پوستی می‌شوند، لازم است که با پزشک مشورت کنند.
  3. پماد آلفا: این پماد نیز نیز برای درمان سوختگی و ترمیم زخم‌های ناشی از آن استفاده می‌شود. عارضۀ شایع در استفاده از پماد آلفا حساسیت پوستی است. باید توجه داشته باشید که پماد آلفا را همراه با پمادهای سوختگی دیگر استفاده نکنید. همچنین برای سوختگی‌های عمیق خودسرانه آن را مصرف نکنید.
  4. پماد وازلین: از این پماد برای سوختگی‌هایی استفاده می‌شود که بر اثر حرارت خارجی اتفاق نیفتاده باشد. مثلا زمانی که شخص دچار عرق سوز شدن یا زخم بستر شده از این پماد برای درمان او استفاده می‌کنند. اما در سوختگی‌هایی که لایه‌های پوستی بر اثر تماس با یک حرارت خارجی آسیب دیده، به ویژه وقتی سوختگی تازه است، نباید از وازلین استفاده کرد. چون ماده‌ای روغنی است و گرما را به دام می‌اندازد. علاوه بر آن استریل نیست و ممکن است باعث عفونت شود. همچنین مانع از رسیدن هوا به زخم می‌شود.
  5. پماد سیلور سولفادیازین: از این پماد برای پیشگیری از عفونت در سوختگی‌های عمیق و وسیع استفاده می‌شود. افرادی که دچار ناراحتی کبد و کلیه، بیماری فاویسم یا واکنش‌های آلرژیک هستند، نباید از این پماد استفاده کنند.
  6. پماد نیتروفورازون: از این پماد نیز برای پیشگیری از عفونت در سوختگی‌های درجه 2 و 3 و همچنین پیش از جراحی پیوند پوست استفاده می‌کنند. واکنش حساسیتی مهم‌ترین عارضۀ آن است.
  7. پماد موپیروسین: این پماد موجب از بین بردن باکتری‌ها در محل سوختگی و پیشگیری از عفونت می‌شود. عارضۀ شایع آن سوزش یا درد، یا واکنش‌های حساسیتی است.
  8. پماد مفناید: این دارو یک آنتی بیوتیک موضعی ضدباکتری و ضدقارچ است. از این پماد برای جلوگیری از عفونت‌های ناشی از سوختگی استفاده می‌کنند. عارضۀ شایع آن درد در محل سوختگی و واکنش‌ حساسیتی است.
  9. پماد سدیم هیالورونات: این پماد یک لایۀ محافظتی روی زخم ایجاد می‌کند و از آن برای درمان و ترمیم زخم‌های ناشی از سوختگی استفاده می‌کنند. در صورتی‌که حساسیت، التهاب و قرمزی مشاهده کردید، باید با پزشک مشورت کنید.
  10. پماد سوختگی مدرما: مدرما یکی از محبوب‌ترین پمادها برای ترمیم زخم‌های ناشی از سوختگی است. آلانتوئین مادۀ اصلی این پماد است. از مدرما برای آب‌رسانی به پوست و لایه‌برداری استفاده می‌شود.

 

 

سخن پایانی

امیدواریم این مطلب به شما کمک کرده باشد که اگر دچار سوختگی خفیف شدید، بتوانید در خانه آن را درمان کنید، و اگر کسی دچار سانحۀ سوختگی شد، بتوانید به او بهترین کمک‌رسانی را انجام دهید. در صورتی که سوختگی درجه 2 به بالا باشد، حتما لازم است که از پزشک برای درمان کمک بگیرید.

بهترین کار مراجعه به بیمارستان و درمانگاه‌هایی است که دارای بخش تخصصی سوانح سوختگی هستند. همچنین در صورتی که برای سوختگی‌های خفیف خود یا درمان و ترمیم جای زخم‌های ناشی از سوختن نیازمند مشورت هستید، می‌توانید در سایت «حال» یا بخش سلامت در اپلیکیشن آپ، با دکتر پوست آنلاین مشاورۀ غیرحضوری داشته باشید.

 

 

 

سوالات متداول

[sc_fs_multi_faq headline-0=”h2″ question-0=”بهترین پماد برای درمان سوختگی با لیزر کدام است؟” answer-0=”اگر برای ترمیم زخم‌های ناشی از سوختگی از لیزردرمانی استفاده می‌کنید، باید با نظر پزشک پماد مناسب خود را مصرف کنید. اما معمولا پس از لیزر درمانی بلافاصله به بیمار پماد زینک اکساید می‌دهند تا در موضع لیزر شده استفاده کند.” image-0=”” headline-1=”h2″ question-1=”معرفی پماد از بین بردن جای سوختگی” answer-1=”برای ترمیم جای سوختگی پمادهای مختلفی وجود دارد که بعضی از آن‌ها را در این مطلب معرفی کردیم. از محبوب‌ترین پمادها، پماد مدرماست.” image-1=”” headline-2=”h2″ question-2=”چه چیزی برای سوختگی خوب است؟” answer-2=”بهترین و نخستین کاری که پس از سوختن باید انجام دهید، گرفتن ناحیۀ آسیب دیده زیر آب خنک و جاری به مدت 20 دقیقه است. پس از آن، اگر سوختگی خفیف باشد، می‌توانید از موادی مثل عسل، سیب‌زمینی، خمیر دندان، چای کیسه‌ای مرطوب و خنک، آلوئه ورا یا پماد کالاندولا یا تتراسایکلین استفاده کنید. در صورتی که سوختگی عمیق‌تر است، بلافاصله به بیمارستان یا پزشک مراجعه کنید.” image-2=”” count=”3″ html=”true” css_class=””]

 

 

 

منابع:

https://www.urmc.rochester.edu

https://www.healthline.com/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/

https://en.wikipedia.org/

https://www.medicalnewstoday.com/

https://www.nhs.uk/

https://www.healthywa.wa.gov.au/

https://www.wikihow.com/

https://facty.com/

https://www.webmd.com/

https://www.emedicinehealth.com/

https://www.goodrx.com/

 

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات