جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

۱۳ راه درمان سوختگی پای نوزاد

درمان سوختگی پای نوزاد
تاریخ بروزرسانی : ۰۴ دی

سوختگی پای نوزاد می تواند از منابع مختلفی ناشی شود، از عوامل بیولوژیکی گرفته تا حساسیت. تشخیص سریع و یتفنم بهترین راه درمان باعث آرامش نوزاد و البته خود پدر و مادر خواهد شد. در ادامه درباره علت های ایجاد سوختگی و راه های درمان سوختگی پای نوزاد صحبت خواهیم کرد.


تصویر خدمات اقساطی

علت های ایجاد سوختگی پای نوزاد

درک منشاء سوختگی برای شناخت، پیشگیری در آینده و هچنین انتخاب راه درست درمان سوختگی پای نوزاد امری ضروری است.

عفونت های قارچی

در محیط گرم و مرطوب پوشک، قارچ ها محل مناسبی برای پرورش پیدا می کنند. مقصر اصلی سوزش و سوختگی در پای نوزاد، قارچی است که به نام کاندیدا شناخته می‌شود. این قارچ از طریق علائمی مانند قرمزی پوست، احساس سوزش و ظاهر برجستگی ناراحتی ایجاد می‌کند.

ضایعات بیولوژیکی اسیدی

هم ادرار و هم مدفوع خواص اسیدی داشته و می‌توانند با رژیم غذایی کودک یا از طریق رژیم غذایی مادر از طریق شیردهی تشدید شوند. این افزایش اسید، پوست اطراف پاها را تحریک کند و منجر به ایجاد علائم سوختگی پای نوزاد می‌شود. این نوع سوختگی عموماً با تغییر رنگ خفیف پوست شروع می‌شود، اما در صورت عدم کنترل، به زخم های شدیدتر تبدیل می‌شود.

حساسیت به پوشک

مواد شیمیایی مورد استفاده در ساخت پوشک های یکبار مصرف، گاهی منجر به واکنش های آلرژیک می‌شود و در نتیجه باعث ایجاد سوختگی در پاهای نوزاد می‌شود که اصطکاک مداوم و قرار گرفتن در معرض مواد محرک، این وضعیت را تشدید می‌کند.

عوارض اسهال

اسهال به دلیل وجود آنزیم های فعال، اثر تحریک کنندگی عمیقی روی پوست نوزاد دارد. پوست حساس پای نوزاد به ویژه در طول دوره‌های اسهال مستعد تحریک ناشی از این آنزیم‌ها است و باعث ایجاد سوختگی پای نوزاد می‌شود.

علائم دندان درآوردن

هنگامی که نوزادان شروع به دندان درآوردن می کنند، اغلب دمای بدنشان افزایش می‌یابد و همراه شدن این گرما با ماهیت انسدادی پوشک‌های پلاستیکی، شرایطی را برای سوزش پا و قرمزی ایجاد می‌کند.

بهترین پماد برای سوختگی پای نوزاد

بهترنین پماد برای سوختگی پای نوزاد بستگی به نوع سوختگی و میزان آن دارد که معمولا پزشک با توجه وضعیت پای نوزاد، بهترین مورد را معرفی می‌کند. برا یاین کار می‌توانید از دکتر اطفال آنلاین مشاوره بگیرید و به راحتی با یک متخصص گفتگو کنید.

به طور کلی پمادهای زیر جزو بهترین پمادها برای درمان سوختگی پای نوزاد هستند.

  • پماد کالاندولا
  • پماد Seba Med (البته به سختی یافت می‌شود)
  • کرم سوختگی پای کودک Hydroderm
  • پماد زینک اکساید 10% فیروز
  • پماد ضد حساسیت چیکو
  • کرم محافظ پای 3 در 1 ماتیلدا
  • کرم ضد سوختگی آردن
  • کرم سوختگی پای کودک بیبی فرست
  • پماد سوختگی پای کودکان سالوویتو
پماد Seba Med

درمان سوختگی پای نوزاد با پماد

راه های درمان سوختگی پای نوزاد

کرم های ملایم

حتما طبق نظر پزشک اطفال آنلاین برای درمان سوختگی پای نوزاد، از کرم هیدروکورتیزون برای کاهش بثورات پوشک استفاده کنید. برای عفونت های قارچی نیز کرم ضد قارچ مناسب است. از کرم های حاوی روی استفاده کنید تا مانعی در برابر رطوبت ایجاد کند و از سوختگی مجدد جلوگیری کند.

تمیز کردن منظم

کودک خود را تمیز نگه دارید یا در هنگام تعویض پوشک پاهای او را با آب ولرم بشویید. این عمل محرک ها را شسته و حساسیت پوست را کاهش می‌دهد.

روغن نارگیل

روغن نارگیل پوست را مرطوب و نرم می‌کند و دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است که به رفع سوختگی بر اثر پوشک کمک می‌کند. یک یا دو بار در روز کمی روی نواحی آسیب دیده بمالید.

روغن درخت چای

روغن درخت چای خواص ضد عفونی کنندگی دارد و به بهبود سوختگی پاهای نوزاد کمک می‌کند.

ماست خنک کننده

ماست ساده و طبیعی خاصیت خنک کنندگی داشته و باعث کاهش التهاب می‌شود. یک لایه روی محل سوختگی بمالید، سپس بعد از ۱۰ دقیقه بشویید تا نوزاد، اثر تسکین دهنده آن را حس کند.

ژل آلوئه ورا

آلوئه ورا که به دلیل خواص تسکین دهنده اش معروف است، باعث کاهش التهاب و از بین بردن تحریکات پوستی نیز می‌شود و در عین حال با باکتری ها نیز مبارزه می‌کند.. استفاده از ژل آلوئه ورا به طور مستقیم روی پای کودک، به آرام کردن و کاهش قرمزی و ناراحتی ناشی از سوختگی کمک می‌کند.

وازلین محافظ

از وازلین استفاده کنید تا سدی تشکیل شود و از ورود باکتری ها جلوگیری و التهاب را کاهش دهد. این کار را می‌توانید دو بار در روز برای محافظت و مرطوب کردن انجام دهید

شی باتر مغذی

شی باتر به دلیل خاصیت آرامش بخشی که دارد، باعث آبرسانی و کاهش التهاب می شود. پس از تمیز کردن پای کودک، شی باتر را به آرامی روی ناحیه مورد نظر بمالید.

درمان سوختگی پای نوزاد

عسل

مقداری عسل طبیعی را به تنهایی یا با مخلوط ماست روی محل سوختگی قرار دهید و بعد از 15 دقیقه شستشو دهید. این کار به درمان سوختگی پای نوزاد و بهبود سریع‌تر آن کمک می‌کند.

پماد کالاندولا

پماد کالاندولا می‌تواند تحریکات پوستی را درمان کرده و از طریق خواص تسکین دهنده اش، باعث تسکین سوختگی و درد پای نوزاد شود.

روغن زیتون

روغن زیتون از پوست کودک شما محافظت کرده و باعث بهبودی سوختگی آن می‌شود. برای بهترین نتیجه دو بار در روز از آن استفاده کنید.

هوا

اجازه دهید پاهای کودکتان نفس بکشد. پوشک را رها کنید و اجازه دهید کودکتان بخشی از روز را روی یک تشک بخوابد و به اندازه کافی هوا به بخش آسیب دیده برسد و روند بهبودی تسریع شود.

درمان گیاهی

استفاده موضعی از مخلوط عصاره گل مغربی با عسل یا روغن زیتون و موم زنبور عسل نیز راهکاری مناسب برای درمان سوختگی پای نوزاد است.

راه های پیشگیری از ادرار سوختگی کودکان

برای محافظت از پوست کودکتان در برابر سوختگی ادرار با مجموعه ای از اقدامات اساسی، می‌توانید تا حد زیادی احتمال تجربه چنین ناراحتی را برای کودک خود کاهش دهید.

پس از کثیف شدن پوشک آن را فورا تعویض کنید.

در هر تعویض پوشک، کودک خود را با آب گرم تمیز کنید و یا از دستمال مرطوب بدون الکل یا عطر استفاده کنید.

پس از شستن، پوست کودک خود را به آرامی با یک پارچه نرم پاک کنید و اجازه دهید کمی هوا بخورد.

پوشک را سفت ببندید اما نه آنقدر سفت که هوا در آن جریان نداشته باشد.

برای کودکان مستعد تحریک ادرار، یک سد پیشگیرانه با استفاده از کرم  درمان سوختگی پای نوزاد، در هر بار تعویض پوشک بسیار کمک کننده است.

کلام پایانی

در حالی که زمانی پودرهایی مانند نشاسته ذرت یا تالک برای محافظت از پوست و جذب رطوبت پیشنهاد می شد، اما امروزه برای درمان سوختگی پای نوزاد توصیه نمی شود زیرا استنشاق ذرات ریز می‌تواند به سیستم تنفسی کودک آسیب برساند و موادی مانند نشاسته ذرت ممکن است بثورات را تشدید کند. بنابراین استفاده از کزم‌های سوختگی پای نوزاد براساس نظر پزشک آنلاین برای این موضوع توصیه می‌شود.

 

منابع:

webmd.com

healthline.com

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

جستجو

جدیدترین مقالات