جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

هفته ۲۳ بارداری / درد زیر شکم در هفته بیست و سوم بارداری

هفته 23 بارداری یک مرحله مهم در طول بارداری است و در این زمان از هفته به هفته بارداری سیستم عصبی جنین در حال رشد و توسعه بوده و بعضی از حواس او مانند بینایی و شنوایی پیشرفت چشمگیری می‌کنند. در ادامه درباره بایدها و نبایدهای این هفته و علائم  و وضعیت جنین بیشتر توضیح خواهیم داد.


تصویر خدمات اقساطی

هفته بیست و سوم بارداری چندمین ماه بارداری است؟

هفته بیست و سوم بارداری آغاز ماه ششم بارداری است. بارداری به مدت 9 ماه یا 40 هفته از اولین روز آخرین قاعدگی یک زن محاسبه می شود. هر ماه در دوران بارداری چهار هفته در نظر گرفته می‌شود، بنابراین هفته بیست و سوم در محدوده ماه ششم است.

مشاوره آنلاین با دکتر شایان آقایان

درد زیر شکم در هفته بیست و سوم بارداری

در این هفته، حواس جنین به سرعت در حال رشد است و توانایی شنیدن صداهای دنیای بیرون را دارد. پوست او با تشکیل رسوبات چربی در زیر آن، شفاف‌تر می‌شود و ممکن است چرخه خواب و بیداری قابل تشخیصی داشته باشند.

برای مادر، تغییرات فیزیکی برجسته است. رحم در حال حاضر بالاتر از ناف قرار دارد و با برجسته‌تر شدن حرکات کودک، کمی درد در زیر شکم در هفته بیست و سوم بارداری طبیعی است.

علائم و نشانه های هفته 23 باردرای

در هفته بیست و سوم بارداری، ممکن است ترکیبی از علائم مداوم و برخی علائم جدید را در نتیجه افزایش هورمون های بارداری تجربه کنید که شامل موارد زیر است:

  • در دوران بارداری هوس غذایی خاص و ایجاد بیزاری نسبت به برخی غذاها بسیار رایج است.
  • تغییرات هورمونی و وزن اضافی رحم بر رگ‌های پا فشار وارد می‌کند و منجر به گرفتگی عضلات پا می‌شود.
  • برخی از مادران باردار به ویژه در سه ماهه دوم و سوم بارداری، دچار فراموشی یا سردرگمی می‌شوند،
  • تغییرات هورمونی باعث شل شدن عضلات و رباط ها می‌شود و در حالی که رحم در حال رشد به رباط های اطراف خود فشار وارد می کند، منجر به درد در یک یا هر دو طرف شکم می‌شود.
  • تغییرات هورمونی و افزایش وزن باعث می‌شود زنان باردار بیش از حد معمول احساس گرما کنند.
  •  افزایش مایعات بدن و تغییرات هورمونی منجر به مشکلات بینایی در دوران بارداری می‌شود. تاری دید، خشکی چشم و حساسیت به لنز از علائم شایع این دوره هستند.

در ه رمرحله از بارداری می‌توانید از طریق پزشک آنلاین با بهترین متخصصان صحبت کرده و راهنمایی بگیرید.

وضعیت جنین در هفته بیست و سوم بارداری

در هفته بیست و سوم بارداری، جنین به طور معمول حدود 28 سانتی متر طول و تقریباً 500 گرم وزن دارد. در این مرحله، جنین معمولاً در یک موقعیت خمیده بوده و به رشد متناسب‌تری رسیده است. به طوری که پاهای او اکنون به طول مناسب‌تری نسبت به تنه‌شان رسیده و پوست شفافیت کمتری پیدا می‌کند.

شکل جنین در هفته 23 بارداری

در هفته بیست و سوم بارداری، جنین شما به اندازه یک کدو تنبل است. برای احساس برخی حرکات پر جنب و جوش آماده شوید زیرا کودک در این مرحله بسیار فعال‌تر می‌شود. پوست ممکن است کمی شل به نظر برسد زیرا سریع‌تر از چربی رشد می‌کند و باعث می‌شود اندام‌ها و استخوان‌ها کمی در زیر پوست دیده شوند. با افزایش بافت چربی، پوست شفاف تر می‌شود و حریم خصوصی بیشتری را برای جنین فراهم می‌شود.

تغییرات مادر در هفته بیست و سوم بارداری

با ادامه رشد سریع جنین، هر هفته شکم شما بزرگ می‌شود. در آماده شدن برای شیردهی، سینه‌های شما شروع به تولید آغوز می‌کنند که گاهی منجر به نشت شیر نیز می‌شود. برای سازگاری با شکم در حال رشد، قفسه سینه شما نیز دستخوش تغییرات جزئی می‌شود و ممکن است بیشتر از قبل دچار تنگی نفس شوید.

در این مرحله، رحم بالاتر از ناف قرار دارد و منجر به احساس سنگینی یا ناراحتی در شکم می‌شود. حرکات کودک نیز ممکن است بارزتر شده و مادر فعالیت بیشتری از جنین را احساس خواهد کرد.

بارداری همچنین تغییراتی را در پوست شما ایجاد می‌کند. از این مرحله به بعد، برخی از مادران باردار متوجه لکه های قهوه ای روی بدن خود می‌شوند. یکی دیگر از اتفاقات رایج، ایجاد یک خط کم رنگ است که از ناف تا ناحیه شرمگاهی امتداد می یابد که نوسانات هورمونی در دوران بارداری عامل بروز این خط است.

علائم مادر در هفته بیست و سوم بارداری

تجربه هفته بیست و سوم بارداری تغییرات و احساسات جدیدی را به همراه دارد. در حال حاضر، اندازه شکم شما به احتمال زیاد از استخوان شرمگاهی تا بالای رحم حدود 21 تا 25 سانتی متر است که با اندازه جنین 23 هفته ای شما مطابقت دارد. متوجه خواهید شد که حرکات کودکتان متمایزتر می شود. اکنون کودک شما مانند یک استاد کونگ فو کوچولو به شکم شما ضربه می‌زند که کاملا قابل حس شدن است.

علائم شایع هفته بیست و سوم بارداری عبارتند از:

1. تورم دست و پا

2. انقباضات براکستون هیکس

3. کمردرد (بیشتر بدانید: کمر درد عصبی چیست)

4. خونریزی یا تورم لثه‌ها

زایمان در هفته بیست و سوم بارداری

در هفته 23 بارداری، نوزاد به شدت نارس بوده و شانس زنده ماندن در خارج از رحم بسیار کم است. میزان بقای نوزادانی که در هفته 23 متولد می شوند، به طور کلی پایین است و از 15٪ تا 70٪ در سراسر جهان متغیر است. این ارقام بسته به عوامل مختلف، از جمله وزن و سلامت کلی نوزاد، و همچنین دسترسی به بخش‌های ویژه مراقبت‌های ویژه نوزادان (NICU) متفاوت است.

نوزادانی که در این مدت متولد می‌شوند، به دلیل رشد ناکافی اندام‌ها و سیستم‌ها، به ویژه ریه‌ها، سیستم عصبی مرکزی و سیستم ایمنی، مشکلات زیادی را تجربه می‌کنند. سندرم دیسترس تنفسی، خونریزی داخل بطنی (خونریزی در مغز)، عفونت ها از عوارض شایع هستند.

برای بهبود شانس زنده ماندن جنین، تنفس مصنوعی، تجویز سورفکتانت برای کمک به عملکرد ریه، کنترل دما، مدیریت عفونت‌ها، تغذیه و سایر اقدامات مراقبتی انجام می‌شود.

باید ها و نبایدهای هفته بیست و سوم بارداری

بایدهای هفته بیست و سوم بارداری:

1. طبق توصیه پزشک، ویتامین های دوران بارداری خود را به طور منظم مصرف کنید.
2. رژیم غذایی متعادل و مغذی شامل میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین های بدون چربی را حفظ کنید.
3. با نوشیدن مقدار زیاد آب در طول روز هیدراته بمانید.
4. پس از مشورت با دکتر زنان آنلاین، ورزش های سبک تا متوسط مانند پیاده روی یا شنا را ادامه دهید.
5. به پهلو بخوابید، ترجیحاً به پهلوی چپ، تا جریان خون مناسب به جنین افزایش یابد.
6. در معاینات دوران بارداری منظم شرکت کنید.

هفته بیست و سوم بارداری

نبایدهای هفته بیست و سوم بارداری:

1. از سیگار کشیدن، استفاده از داروها یا مصرف الکل خودداری کنید.
2. مصرف کافئین را به حداقل برسانید یا از آن اجتناب کنید زیرا مقادیر بیش از حد آن بر رشد کودک شما تأثیر می‌گذارد.
3. از فعالیت‌های پرخطری که ممکن است شما یا کودکتان را به خطر بیندازد، مانند ورزش های تماسی یا فعالیت های بدنی شدید، دوری کنید.
4. از قرار گرفتن در معرض مواد مضر مانند مواد شیمیایی، حشره کش‌ها یا تشعشعات اجتناب کنید.
5. لباس های تنگ نپوشید.
6. از جکوزی، سونا یا فعالیت هایی که دمای بدن شما را بیش از حد بالا می برد خودداری کنید.
7. هیچ دارو، محصولات گیاهی یا مکملی را بدون مشورت با پزشک خود مصرف نکنید.
8. از سلامت دندان خود غافل نشوید. به مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم ادامه دهید و به دندانپزشک خود در مورد بارداری خود اطلاع دهید.

غذاهای مناسب هفته 23 بارداری

تغذیه در هفته بیست و سوم بارداری برای سلامت مادر و جنین در حال رشد بسیار مهم است. با پیشرفت بارداری در سه ماهه سوم به کالری بیشتری در روز نیاز خواهید داشت.

برای اطمینان از یک رژیم غذایی متعادل در این مدت، موارد زیر را در برنامه غذایی خود در نظر بگیرید:

1. انواع منابع گیاهی و حیوانی مانند ماهی، مرغ، تخم مرغ و عدس را بخورید.

2. کربوهیدرات های غنی از فیبر را از منابعی مانند جو، سیب زمینی شیرین و میوه ها در وعده های غذایی به غذاهای خود اضافه کنید.

3. چربی‌های سالم را از منابعی مانند آووکادو، آجیل، دانه ها، روغن زیتون و ماست بگیرید.

4. مصرف غذاهای غنی از ویتامین D که در ماهی، آب، شیر، آب پرتقال و محصولات صبحانه یافت می شود فراموش نکنید.

خونریزی در هفته بیست و سوم بارداری

تجربه خونریزی در هفته بیست و سوم بارداری غیرمعمول است و اگر شدید باشد، ممکن است نشان دهنده مشکلی در بارداری باشد. علل احتمالی خونریزی، التهاب خفیف، مشکلات جفت یا مشکلات دهانه رحم است. خونریزی در این مرحله لزوماً به این معنی نیست که شما در حال زایمان یا سقط جنین هستید. در سه ماهه دوم و سوم، لکه بینی یا خونریزی خفیف، که ممکن است به رنگ قهوه ای، صورتی یا قرمز ظاهر شود، به طور کلی دلیلی برای نگرانی نیست. چنین خونریزی اغلب به دلیل مشکلات دهانه رحم مرتبط با مقاربت یا معاینه واژن رخ می دهد.

اما به طورکلی اگر در هفته بیست و سوم بارداری متوجه خونریزی شدید همراه با درد شکم شدید، ممکن است نشانه سقط جنین باشد که در صورت مشاهده علائمی که نشان دهنده سقط جنین باید فورا به پزشک زنان و زایمان مراجعه کنید.

کلام پایانی و زمان مشاوره با پزشک زنان

از آنجایی که رحم مستقیماً بالای مثانه قرار دارد، ممکن است به دلیل فشار مداومی که وارد می‌کند، نیاز به رفتن دستشویی به دفعات زیاد را داشته باشید. همچنین ممکن است هنگام خنده، سرفه یا عطسه نیز ترشح ادرار داشته باشید.

اگر متوجه هر یک از موارد زیر شدید، با پزشک خود تماس بگیرید به بخش اورژانس بروید.

– خروج ناگهانی مایع از واژن، بر خلاف ترشحات طبیعی واژن یا نشت ادرار.
– نشت مایعات هنگام دراز کشیدن، اما نه هنگام ایستادن، نشستن یا راه رفتن.
– خروج مایعی شفاف که بویی ندارد و شبیه ادرار نیست.

برای کنترل فشار خون خود، استفاده از فشارسنج خانگی نیز نیاز است. افزایش ناگهانی فشار خون می تواند نشان دهنده پره اکلامپسی باشد که یک عارضه شدید در دوران بارداری است و نیاز به مراجعه به پزشک را دارد.

این مقاله را به اشتراک بگذارید:

سوالات مرتبط به بارداری در تالار گفتگو:

ازمایش خون برای بارداری چه زمانی باید انجام بشه؟

مشاهده پاسخ

چندتا قرص ال دی بخوریم باعث سقط جنین میشه ؟

مشاهده پاسخ

ممکنه ازمایش خون بارداری را تشخیص نده؟

مشاهده پاسخ

مامانا من ماه آخر بارداریمه چی بخورم بچه زردی نگیره ؟؟؟

مشاهده پاسخ

کسی میدونه با بیمه سلامت عمل سزارین توی بیمارستان های دولتی چقدره؟

مشاهده پاسخ

توی بارداری چی بخورم بچم خوشگل و باهوش بشه ؟

مشاهده پاسخ
نظرات کاربران