جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

هفته ۲۲ بارداری / هفته بیست و دوم بارداری چی بخوریم

هفته بیست و دوم بارداری نیز مانند سایر هفته‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و نیاز است تا مادر تمام تلاش خود را کرده و اصول یک بارداری خوب را رعایت کند. در ادامه مقاله های هفته به هفته بارداری درباره بایدها و نبایدهای هفته 22 بارداری و تغذیه مناسب در هفته بیست و دوم بارداری صحبت خواهیم کرد.


تصویر خدمات اقساطی

وضعیت جنین در هفته بیست‌ و دوم بارداری

همانطور که بارداری شما پیش می‌رود، لگدهای کودک شما نیز شروع می‌شود و ممکن است باعث ایجاد احساس پر بودن مثانه و اختلالات گهگاهی در خواب شما شود. در هفته بیست و دوم بارداری، طول جنین به حدود 28 سانتی متر و وزن آن حدود 450 گرم می رسد که شبیه یک عروسک کوچک است. در این مرحله، گوشی پزشکی می‌تواند ضربان قلب جنین را که بین ۱۱۰ تا ۱۶۰ ضربه در دقیقه است، تشخیص دهد. در این میان ضربان قلب مادر بین 60 تا 100 تپش در دقیقه است.

علاوه بر این، جنین به بلع مایع آمنیوتیک ادامه می دهد، عملی که از حدود هفته هفدهم بارداری شروع شد. این عمل به بهبود توانایی های مکیدن کمک کرده و به شکل گیری حرکات روده نیز کمک می‌کند.

در طول این هفته، یک نقطه عطف مهم برای جنین، رشد ساختار استخوانی قوی تر است. برای این رشد، تامین کافی کلسیم توسط مادر بسیار مهم است. ضمن اینکه جنین در دستان خود مهارت بیشتری برای حرکت پیدا می‌کند. اکنون می تواند صورت خود را لمس کند و حتی بند ناف را بگیرد.

مشاوره آنلاین با خانم دکتر شایان آقایان

علائم و نشانه های هفته بیست و دوم بارداری

در هفته بیست و دوم بارداری علائم مختلفی ظاهر می شود و برخی از آن ها از هفته های قبل وجود داشته و ادامه می یابد.

  • گرفتگی عضلات پا: از آنجایی که رحم به وریدهای اصلی فشار وارد می کند و به دلیل افزایش وزن، گرفتگی عضلات پا، به خصوص در شب، ممکن است رخ دهد.
  • فراموشی: برای زنان باردار معمولاً فراموشی، سردرگمی یا حواس پرتی رایج است.
  • هوس غذایی (ویار): تغییرات هورمونی منجر به هوس خوردن غذاهای خاص در دوران بارداری می‌شود.
  • گرفتگی بینی: افزایش گردش خون و نوسانات هورمونی باعث تجمع مخاط بینی و در نتیجه گرفتگی بینی می‌شود.
  • تغییرات پوستی: احتمال ایجاد لکه‌های پوستی در دوران بارداری شایع است.
  • سوزش سر دل: تغییرات هورمونی دریچه معده را شل کرده و باعث سوزش سر دل می‌شود.
  • گرگرفتگی: به دلیل تغییرات هورمونی و افزایش متابولیسم و در نتیجه احساس گرما و تعریق زیاد رخ می‌دهد.
  • بیرون زدگی ناف: با رشد رحم و بزرگ شدن شکم، ممکن است ناف بیرون زده و شبیه یک دکمه شود.
  • انقباضات رحمی: انقباضات براکسون هیکس معمولا از هفته بیستم بارداری شروع می شود. در حالی که برخی از زنان ممکن است این انقباضات را احساس نکنند، اما مشخصه آن سفت شدن ماهیچه های رحم است.

هفته بیست و دوم بارداری

تغییرات مادر در هفته بیست و دوم بارداری

در هفته بیست و دوم بارداری، مادران ممکن است علائم مختلفی را تجربه کنند که می تواند باعث نگرانی شود. برخی از علائم بارداری رایج عبارتند از یبوست و هموروئید. علاوه بر این، تغییرات دیگری مانند اسپاسم پا، فراموشی، گرفتگی بینی و تغییرات در پوست نیز وجود دارد.

تغییرات پوستی در این مرحله شامل ایجاد آکنه و بروز ترک ها و شکاف های ناشی از کشش شکم است. افزایش آکنه و جوش را نیز می‌توان به ترشح بیش از حد سبوم نسبت داد که منجر به مسدود شدن منافذ و تجمع چربی و باکتری در لایه های زیرین پوست می‌شود.

ترک‌های پوستی یکی دیگر از موارد رایج است که بسته به رنگ پوست مادر صورتی یا قهوه‌ای تیره به نظر می‌رسد. این علائم معمولاً روی شکم ظاهر می‌شوند و در برخی موارد ممکن است روی باسن، ران‌ها یا سینه‌ها نیز ایجاد شوند.

اگر علائمی دارید که باعث نگرانی شما شده است بهتر است با دکتر زنان و زایمان آنلاین مشورت کنید.

چکاپ و آزمایش در هفته 22 بارداری

آزمایشات و معاینات در هفته بیست و دوم بارداری نقش مهمی در تضمین سلامت مادر و جنین دارد. با وجود اینکه این دوره در مقایسه با سه ماهه اول حساسیت کمتری دارد، باز هم مشورت با پزشک و انجام غربالگری ها و آزمایشات مختلف ضروری است.

از جمله معایناتی که پزشکان در هفته بیست و دوم توصیه می کنند، آزمایش دیابت بارداری است. هدف از این آزمایش تشخیص و پیشگیری از دیابت بارداری، است. به ویژه برای زنانی که در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند.

به طور معمول، آزمایش دیابت بارداری بین هفته های 24 تا 28 بارداری برای افرادی که در معرض خطر کمتری هستند، برنامه ریزی می‌شود. با این حال، در برخی موارد، پزشکان ممکن است این آزمایش را در هفته بیست و دوم توصیه کنند. در طول آزمایش، محدوده طبیعی قند خون باید زیر 130-140 میلی گرم در دسی لیتر باشد. اگر نتیجه آزمایش از این آستانه فراتر رود، ممکن است آزمایش‌های بیشتری مانند آزمایش قند خون ناشتا و تست تحمل گلوکز توسط پزشک تجویز شود.

یکی دیگر  از این آزمایشات هفته بیست و دوم بارداری، سونوگرافی سطح 2 است که به عنوان سونوگرافی سه ماهه دوم نیز شناخته می شود. در طی این سونوگرافی که معمولا بین هفته 18 تا 22 انجام می شود، آناتومی و سرعت رشد جنین به دقت بررسی می شود. اگر مادر حامل چند قلو باشد، آناتومی و رشد هر جنین به صورت جداگانه ارزیابی می شود. سونوگرافی تصاویر دقیقی از مغز، قلب، ستون فقرات، ویژگی های صورت، اندام های شکمی و تناسلی و همچنین سایر اندام های حیاتی ارائه می دهد.

برای این کار می‌توانید از بخش سونوگرافی در منزل استفاده کرده و این کار را در خانه خودتان انجام دهید.

اکوکاردیوگرافی جنین که بین هفته 18 تا 22 بارداری انجام می شود، وضعیت قلب جنین را بررسی می کند که برای مادرانی با مشکلات خانوادگی و ارثی امری واجب و ضروری است.

آزمایش ضروری دیگری که به غربالگری چهارگانه معروف است، می تواند در هفته 15 تا 22 بارداری انجام شود. هدف این غربالگری تشخیص ناهنجاری های ژنتیکی به ویژه سندرم داون است. این روش شامل تجزیه و تحلیل چهار پروتئین موجود در خون مادر است.

آزمایش در هفته 22 بارداری

مراقبت های هفته بیست و دوم بارداری

مراقبت های دوران بارداری در هفته بیست و دوم بارداری نیز باید مانند سایر هفته ها رعایت شود.

فعالیت بدنی منظم عوارض بارداری را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. اضافه وزن و افزایش فشار بر رحم، عضلات مثانه را ضعیف و منجر به نشت ادرار می‌شود. برای جلوگیری از چنین عوارضی انجام تمرینات کگل توصیه می‌شود. این تمرینات به تقویت عضلات لگن کمک کرده و در نتیجه کنترل مثانه را بهبود می‌بخشد.

به دلیل افزایش دمای بدن در دوران بارداری، توصیه می‌شود اتاق خواب را کمی خنک تر از حد معمول نگه دارید. این مسئله باعث خواب راحت‌تر مادر می‌شود.

با رشد رحم، ناف ممکن است بیرون زده و در تماس با لباس زیر باعث ناراحتی شود. پوشیدن لباس های بازتر و راحت تر در دوران بارداری این مشکل را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، لباس بارداری جریان هوا را بهتر کرده و از بروز اگزما در ناحیه ترک‌های پوستی جلوگیری می‌کند.

هفته بیست و دوم بارداری چی بخوریم

تغذیه در هفته بیست و دوم بارداری نقش مهمی در سلامت کلی مادر و جنین در حال رشد دارد.

منیزیم برای رشد استخوان ها و دندان های کودک حیاتی است. همچنین از عملکرد آنزیم، تنظیم انسولین و کنترل قند خون پشتیبانی می‌کند و مصرف ناکافی منیزیم منجر به خستگی و ضعف عضلانی می‌شود.

ویتامین C نقش مهمی در رشد سیستم ایمنی و عصبی کودک شما دارد. علاوه بر این، به تولید کلاژن و به شکل گیری پوست، لثه ها، استخوان ها و عروق خونی کمک می کند.

وجود کلسیم برای جلوگیری از نرم شدن استخوان و اختلالات عصبی در جنین ضروری است. همچنین سیستم انعقاد خون را بهبود می بخشد و به تنظیم ریتم قلب و گردش خون برای نوزاد و مادر کمک می کند.

به زنان باردار توصیه می شود که ویتامین D کافی را نیز دریافت کنند، زیرا جذب کلسیم را افزایش می دهد و تراکم استخوان را برای مادر و جنین افزایش می دهد.

در این هفته و در ادامه بارداری خود غذاهای زیر را به رژیم خود اضافه کنید.

  • ماهی سالمون یا ساردین: این گونه های ماهی چرب منابع عالی کلسیم و همچنین اسیدهای چرب امگا 3 هستند که برای رشد مغز کودک ضروری هستند.
  • سبزیجات برگ سبز تیره: کلم بروکلی و کلم پیچ سرشار از کلسیم، آهن و فولات هستند که همگی برای رشد مادر و جنین ضروری هستند.
  • غذاهای غنی شده: به دنبال غلات و آب پرتقال باشید که با کلسیم غنی شده اند.
  • محصولات لبنی کم چرب: شیر، پنیر و ماست منابع عالی کلسیم هستند. برای حفظ وزن سالم در دوران بارداری، گزینه های کم چرب یا بدون چربی را انتخاب کنید.

برای دریافت رژیم غذایی مناسب می‌توانید با یک متخصص تغذیه آنلاین مشورت کنید.

کمردرد در هفته بیست و دوم بارداری

در هفته بیست و دوم بارداری، کمردرد یکی از مشکلات رایج بسیاری از زنان است.

با پیشرفت بارداری، بدن مادر دچار تغییرات فیزیکی از جمله افزایش تدریجی وزن می شود. این وزن اضافی عضلات، رباط ها و مفاصل کمر را تحت فشار قرار داده و منجر به ناراحتی یا درد می‌شود.

با رشد کودک، مرکز ثقل بدن مادر به جلو منتقل می شود که این موضوع باعث تغییراتی در وضعیت بدن خواهد شد. با افزایش منحنی در ناحیه کمر. وضعیت نامناسب، مانند خم شدن یا ایستادن برای مدت طولانی، کمردرد را بیشتر می‌کند.

در دوران بارداری، هورمون هایی مانند ریلکسین برای کمک به شل شدن رباط ها و مفاصل در آمادگی جهت زایمان راحت‌تر ترشح می‌شود. این افزایش انعطاف پذیری بر ثبات ستون فقرات تأثیر گذاشته و باعث کمردرد می‌شود. در برخی موارد، وضعیتی به نام دیاستاز رکتی ممکن است رخ دهد که در آن عضلات شکم به دلیل رشد رحم جدا می شوند و باعث فشار اضافی بر روی عضلات پشت و درد می‌شود.

مشاوره با پزشک در هفته 22 بارداری

در هفته بیست و دوم بارداری مانند سایر هفته‌ها باید تحت نظر باشید و تمام خوراکی‌ها و رفتارهای شما تحت نظر دکتر زنان و زایمان باشد. دکتر زنان آنلاین از این نظر بسیار مناسب است که در هر ساعت از شبانه روز در کنار شما بوده و پاسخگوی سوالات شما می‌باشد. برای گفتگو با پزشک بدون نیاز به نوبت گیری می‌توانید شکل‌های چت متنی، تماس صوتی و تماس تصویری ارتباط برقرار کنید.

 

منبع:

nhs.uk

pampers.com

این مقاله را به اشتراک بگذارید:

سوالات مرتبط به بارداری در تالار گفتگو:

ازمایش خون برای بارداری چه زمانی باید انجام بشه؟

مشاهده پاسخ

چندتا قرص ال دی بخوریم باعث سقط جنین میشه ؟

مشاهده پاسخ

ممکنه ازمایش خون بارداری را تشخیص نده؟

مشاهده پاسخ

مامانا من ماه آخر بارداریمه چی بخورم بچه زردی نگیره ؟؟؟

مشاهده پاسخ

کسی میدونه با بیمه سلامت عمل سزارین توی بیمارستان های دولتی چقدره؟

مشاهده پاسخ

توی بارداری چی بخورم بچم خوشگل و باهوش بشه ؟

مشاهده پاسخ
نظرات کاربران