جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

هفته چهلم بارداری؛ دانستنی های هفته ۴۰ بارداری

در هفته های پایانی بارداری یعنی هفته چهلم بارداری، نوزاد به بلوغ کامل رسیده و آماده به دنیا آمدن است. هفته 40 بارداری پایان سه ماهه سوم بارداری بوده و با پایین آمدن نوزاد در لگن، فشار روی نواحی اطراف آن افزایش می‌یابد که منجر به ناراحتی احتمالی در لگن و ناحیه تناسلی می‌شود.

در این زمان باید علائم خاصی که ممکن است نشانه شروع زایمان باشد را بشناسید که شامل ترشحات قهوه ای یا قرمز، اسهال، انقباضات قوی و منظم رحم و ترشح مایع آمنیوتیک از واژن است. اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، به پزشک خود اطلاع داده و یا به بیمارستان مراجعه کنید. پزشکان زایمان بین هفته های 39 تا 40 بارداری را توصیه می‌کنند، زیرا این زمانی است که کودک معمولاً در سالم‌ترین حالت خود قرار دارد.


تصویر خدمات اقساطی

هفته چهلم بارداری یعنی ماه چندم؟

هفته 40 بارداری ماه نهم بارداری شما است و احتمالا در این هفته زایمان انجام خواهد شد.

هفته 40 بارداری چگونه خواهد بود؟

هفته 40 بارداری یعنی آمادگی برای زایمان. با نزدیک شدن به هفته چهلم بارداری، احتمالاً علائم زایمان را تجربه خواهید کرد که نشان دهنده فرارسیدن زمان زایمان است. البته اگر هنوز هیچ نشانه‌ای از زایمان را مشاهده نکرده اید نگران نباشید – هنوز تا هفته 42 برای زایمان فرصت دارید.

در هفته چهلم، نوزاد شما بدون توجه به قومیت یا نژاد شما، به وزن مناسبی رسیده است. هنگامی که جنین به داخل لگن می‌افتد، به لگن فشار وارد می کند و برای زندگی خارج از رحم آماده می شود.

پیاده روی و رابطه جنسی در دوران بارداری به تشویق کودک شما برای حرکت به سمت پایین کانال زایمان کمک می‌کند و باعث بهتر شدن زایمان می‌شود. حتی پزشک زنان نیز ممکن است این فعالیت‌ها را برای تحریک انقباضات و آماده‌سازی بدن شما برای زایمان توصیه کند.

مشاوره آنلاین با خانم دکتر شایان آقایان

زمان زایمان در هفته چهلم بارداری

دکتر زنان باید علائم و تغییرات فیزیکی یک مادر باردار را ارزیابی کند تا تعیین کند چه زمانی برای به دنیا آوردن نوزاد مناسب است. یکی از علائم مهم، پارگی کیسه آب است که نیاز به توجه فوری دارد. یکی دیگر از علائمی که نشان دهنده قریب الوقوع بودن زایمان است، تغییرات در دهانه رحم است. در هفته چهلم بارداری، دهانه رحم معمولاً دستخوش تغییرات قابل توجهی می‌شود. نرم‌تر، کوتاه‌تر و متسع‌تر می‌شود و این نشان می‌دهد که زایمان باید به زودی انجام شود.

علائم هفته 40 بارداری

با نزدیک شدن به هفته 40 بارداری، احتمال دارد که طیف وسیعی از علائم را تجربه کنید. برخی از رایج‌ترین علائمی که ممکن است با آن مواجه شوید عبارتند از:

  • گرفتگی و اسپاسم عضلانی در پاها، که می تواند ناراحت کننده و حتی دردناک باشد
  • خستگی؛ زیرا بدن شما برای حمایت از کودک در حال رشد شما کار می کند
  • اضطراب و استرس که هنگام آماده شدن برای زایمان کمی طبیعی است.
  • انقباضات براکستون هیکس، که بخشی طبیعی از آماده سازی رحم شما برای زایمان است.

علاوه بر این، هنگامی که کودک شما به سمت پایین به داخل لگن حرکت می‌کند، فشار لگنی را افزایش می‌دهد و باعث درد می‌شود. عوامل دیگری مانند بزرگ شدن شکم، تکرر ادرار و استرس زایمان نیز الگوهای خواب شما را مختل می‌کنند.

جنین در هفته چهلم بارداری

اکنون طول جنین تقریباً 36 سانتی متر است و طول سر تا پا 51.5 سانتی متر است. وزن آن نزدیک به 3600 گرم شده و تقریباً آماده پذیرش دنیای خارج از رحم است.

در این مرحله، اندام‌های کودک شما به طور کامل بزرگ شده و عملکرد خوبی دارد. او می‌تواند دمای بدن خود را تنظیم کند. چشمان او نیز به اندازه کافی رشد کرده و نور و تاریکی را تشخیص می‌دهد، اما پلک‌ها ممکن است هنوز کاملاً باز نشده باشند و در صورت به دنیا آمدن، ممکن است در ابتدا نتواند به وضوح ببیند. جالب اینجاست که تحقیقات نشان می‌دهد که تنها حدود 5 درصد از نوزادان دقیقاً در موعد مقرر متولد می‌شوند. یکی از دلایل این امر این است که استخوان‌های جمجمه جنین هنوز به طور کامل با هم ادغام نشده‌اند.

او اکنون صدای شما را می‌شنود و پس از زایمان نیز صدای شما را تشخیص می‌دهد.

حرکات جنین در هفته 40 بارداری

در طول هفته به هفته بارداری، مادران حرکات جنین را زیر نظر دارند اما در هفته 40 بارداری، این حرکات به صورت انفجارهای آرام و ریتمیک توصیف شده است. این توصیف گواهی بر نشانه‌های ظریف و در عین حال غیرقابل انکار فعالیت جنین است که با افزایش سن بیشتر می‌شود.

نوزاد شما در بدو تولد

پس از ماه‌ها چیزی جز نگاه کردن گاه به گاه کودکتان از طریق سونوگرافی، وقت آن است که برای ملاقات رو در رو با کودک خود آماده شوید. بلافاصله پس از تولد، نوزادان خیس هستند و شسته می‌شوند.

جمجمه نوزاد نرم و منعطف خواهد بود، که امکان انتقال نرم‌تر از طریق کانال زایمان را فراهم می‌کند، اما در صورت زایمان واژینال، پزشک، سر مخروطی شکل را نیز برای او ایجاد می‌کند.
چشم های کودک ممکن است کاملا متورم باشد.
دست و پای کودک شاید آبی رنگ باشد.
ممکن است نقاط سفید، آکنه یا بثورات قرمز روی صورت یا پوست کودک وجود داشته باشد.
سینه ها و اندام تناسلی نوزاد نیز گاهی متورم است.

در حالی که ظاهر کودک شما ممکن است در ابتدا کمی عجیب باشد اما به سرعت تغییراتی روی بدن و ظاهر او ایجاد شده و به شکل یک انسان کاملا طبیعی در می‌آید.

تست های هفته ۴۰ بارداری

با رسیدن به هفته چهلم بارداری، برنامه ریزی یک ویزیت روتین قبل از زایمان کاملا توصیه می‌شود. این دیدار احتمالاً آخرین دیدار قبل از به دنیا آمدن نوزاد خواهد بود. در طول این ویزیت، پزشک شما یک سری آزمایش‌ها و معاینات را برای ارزیابی سلامت شما و نوزادتان انجام می‌دهد.

چکاپ شامل اندازه گیری وزن و فشار خون شما و همچنین گوش دادن به ضربان قلب کودک برای اطمینان از نرمال بودن همه چیز است. پزشک همچنین هرگونه تورم در بدن شما را بررسی می‌کند و آزمایش ادرار نیز ممکم است برای رد دیابت بارداری، پره اکلامپسی و عفونت انجام شود. علاوه بر این، دکتر، شکم شما را برای ارزیابی وضعیت جنین و وضعیت کلی خودتان بررسی می کند و در نهایت نیز، یک معاینه دهانه رحم برای ارزیابی و تغییرات دهانه رحم انجام می‌شود.

گاهی یک معاینه اولتراسوند نیز برای ارزیابی میزان مایع آمنیوتیک اطراف کودک شما توصیه می‌شود. این آزمایش برای ارزیابی وضعیت نوزاد و اطمینان از رشد کامل او انجام می‌شود.

آزمایش هفته ۴۰ بارداری

ورم پاها در هفته 40 بارداری

یکی از دلایل اصلی ورم پا، افزایش احتباس مایعات است. در دوران بارداری، بدن شما خون و پلاسمای بیشتری برای جنین در حال رشد تولید می‌کند. این مایع اضافی، منجر به تورم در پاها می‌شود. علاوه بر این، تغییرات هورمونی نیز به احتباس مایعات کمک می‌کند و باعث می‌شود بدن شما آب بیشتری را حفظ کند.

ضمن اینکه افزایش وزن و کاهش گردش خون نیز می‌تواند به تورم پا کمک کند. با پیشرفت بارداری و به دلیل افزایش سطح پروژسترون، احتباس مایعات بیشتری نیز اتفاق می‌افتد. این هورمون به شل شدن ماهیچه‌ها کمک می‌کند و می‌تواند باعث انبساط عروق خونی و در نهایت منجر به تورم شود.

برای کنترل تورم پا، نوشیدن مقدار زیادی آب و پوشیدن جوراب‌های فشرده یا جوراب ساق بلند ضروری است. بالا بردن پاها هنگام نشستن یا دراز کشیدن نیز می‌تواند به کاهش تورم پا در بارداری کمک کند. اگر این تورم شدید و آزار دهنده بود حتما با دکتر زنان انلاین مشورت کنید تا راهکارهای خوبی به شما ارائه شود.

هفته 40 بارداری و نداشتن درد

نداشتن درد در این هفته نگران کننده نیست و شما می‌توانید با مشورت پزشکتان، تا هفته 42 صبر کنید. زیرا برخی از مادران در هفته چهل و دوم دردشان شروع شده و زایمان خود را انجام می‌دهند.

کمر درد در هفته چهلم بارداری

کمردرد یکی از عوارض رایج در بین زنان باردار به خصوص در هفته های پایانی بارداری است. با رشد کودک و نزدیک شدن به موعد مقرر، فشار روی اعصاب لگن و ستون فقرات افزایش می‌یابد و منجر به ناراحتی و درد در پشت می‌شود. درواقع کمردرد در هفته چهلم بارداری یک اتفاق طبیعی برای بسیاری از مادران باردار است.

در برخی موارد، زنان باردار ممکن است ذزذ سیاتیک را نیز تجربه کنند و از قسمت پایین کمر به سمت پشت ساق پا می‌رود. این عارضه به دلیل فشار روی عصب جنین در حال رشد ایجاد می‌شود و معمولا پس از زایمان برطرف خواهد شد.

در صورتی که درد شما آزاردهنده است حتما از طریق پزشک آنلاین با یک متخصص صحبت کرده و راهنمایی بگیرید. این گفتگو بسیار راحت بوده و نیازی به دریافت نوبت ندارد.

نزدیکی در هفته چهلم بارداری

آیا می توان رابطه جنسی را در هفته 40 بارداری ادامه داد؟ این سوال برخی از والدین است. آمیزش جنسی به طور کلی در طول بارداری، از جمله هفته چهلم، مشکلی ایجاد نمی‌کند. با این حال اما قبل از انجام فعالیت‌های جنسی، با توجه به شرایط خاصی که خودتان دارید، با پزشک خودتان مشورت کنید،

البته با نزدیک شدن به موعد مقرر، ممکن است احساس ناراحتی، خستگی یا علائم دیگری را تجربه کنید که می تواند بر تمایل شما به فعالیت جنسی تأثیر بگذارد. در این مدت با شریک زندگی خود در مورد نیازهای خودتان صحبت کنید و  خودتان را در اولویت قرار دهید.

سفت شدن شکم در هفته چهلم بارداری

احساس سفت شدن شکم یکی از حس‌های ریایج در اواخر بارداری است. این احساس به عنوان انقباضات براکستون هیکس شناخته می‌شود که به نام دکتری که اولین بار آن‌ها را توصیف کرده گذاشته شده است. این انقباضات بخشی طبیعی از بارداری است و به دلیل سفت شدن رحم در آمادگی برای زایمان ایجاد می‌شود. این سفت شدن، ممکن است مانند دردهای خفیف قاعدگی یا احساس فشردن در شکم شما باشد و می تواند با تغییر وضعیت، کم آبی یا فعالیت بدنی ایجاد شود.

فراوانی و شدت این انقباضات نیز متفاوت است، اما معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست، مگر اینکه شدید یا مکرر باشد که در این صورت باید با دکتر زنان آنلاین مشورت کنید تا نگرانی شما از بین برود.

علائم زایمان در هفته چهلم بارداری

اکنون احتمالاً علائم زایمان را نیز تجربه خواهید کرد. بنابراین بهتر است این علائم را بشناسید. اینکه چه نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد زایمان نزدیک است امری حیاتی است.

  • انقباضات: اگر رحم شما به طور منظم شروع به انقباض کند و به مرور زمان تشدید شود، نشانه این است که زایمان  نزدیک است.
  • پارگی کیسه آمنیوتیک: مایع شفافی که از واژن شما جاری می‌شود، نشانه واضحی از پارگی کیسه آب و شروع زایمان است.
  • تغییرات گوارشی: افزایش هورمون پروستاگلاندین در زمان زایمان باعث اسهال می‌شود.
  • تغییرات در ترشحات دهانه رحم: هنگامی که دهانه رحم شروع به گشاد شدن می‌کند، پلاک مخاطی ناپدید شده و به دنبال آن ترشحات قهوه‌ای یا قرمز ایجاد می‌شوند.

البته به جز پارگی کیسه آمنیوتیک، این علائم ممکن است چند روز یا چند هفته قبل از زایمان نیز شروع شده باشند. بنابراین مهمترین علائم زایمان در هفته 40 بارداری، همان پاره شدن کیسه آب است.

علائم زایمان در هفته چهلم بارداری

نکاتی از هفته چهلم بارداری

نکاتی وجود دارد که برای بسیاری از مادران در هفته چهلم بارداری ایجاد سوال می‌کند. شما نیز بهتر است این موارد را بدانید.

سفت شدن شکم در هفته 40 بارداری

در هفته 40 بارداری زنان، ممکن است احساس سفتی در شکم خود داشته باشند که به دلیل انقباضات براکستون هیکس ایجاد می‌شود و راهی طبیعی برای آماده شدن رحم جهت زایمان است. این انقباضات با انقباضات زایمان متفاوت است، اما دانستن علائم هرکدام برای همه مادران امری ضروری است.

در طول سه ماهه سوم، شاید انقباضات براکستون هیکس مکرر و شدیدتر بشود. خانم ها باید به الگو و مدت این انقباضات و همچنین دفعات آن توجه کنند. اگر انقباضات منظم، قوی و طولانی مدت شوند، ممکن است نشانه زایمان باشد. در صورت مشاهده هر گونه علائم یا نگرانی غیرعادی حتما با پزشک خود صحبت کنید.

پاره شدن کیسه آب در هفته چهلم بارداری

حدود 15 درصد از مادران باردار این پدیده را تجربه می‌کنند. اگر کیسه آب شما قبل از انقباضات پاره شود، این یک نشانه واضح است که می‌گوید نوزاد شما در عرض 24 ساعت به دنیا می‌آید. اما چگونه می‌توانید تفاوت بین نشتی ادرار و پارگی کیسه آب را تشخیص دهید؟ یک راه ساده انجام تمرینات کگل است. اگر بعد از ورزش چکیدن مایع متوقف شود، احتمالاً نشت ادرار است. اما اگر مایع به جریان خود ادامه دهد، نشانه پارگی کیسه آب است.

تشخیص رنگ مایع آمنیوتیک نیز بسیار مهم است، زیرا می‌تواند نشان دهنده مشکلات احتمالی باشد. در حالی که مایع معمولاً بی‌رنگ و بی‌بو است و رنگ قهوه‌ای یا سبز آن نیز می‌تواند نشان دهنده خطر بالای سندرم آسپیراسیون مکونیوم در کودک شما باشد. این وضعیت زمانی رخ می دهد که کودک مکونیوم، اولین مدفوع را قبل از تولد می‌بلعد و منجر به مشکلات تنفسی می‌شود.

خوشبختانه، سومین آزمایش غربالگری که بین هفته های 27 و 40 بارداری انجام می‌شود، اطلاعات ارزشمندی در مورد رشد کودک شما ارائه می‌کند. این آزمایش مشکلات احتمالی را شناسایی کرده و به پزشکان اطلاعات ارزشمندی درباره میزان سلامت کودک می‌دهد.

در صورت پارگی کیسه آب فوراً به کلینیک یا بیمارستان مراجعه کنید.

لکه بینی در هفته چهلم بارداری

ممکن است در این هفته، پلاک مخاطی که در طول بارداری از دهانه رحم محافظت می‌کند، شروع به شل شدن کرده و در نهایت از واژن خارج شود. این روند طبیعی نشانه نزدیک شدن زایمان است.

در هفته های پایانی بارداری، پلاک مخاطی  از دهانه رحم جدا شده و باعث ترشح ناگهانی ترشحات غلیظ، قهوه ای یا قرمز می‌شود. این ترشح که از آن به عنوان لکه بینی یاد می‌شود، یک شاخص رایج است که نشان می‌دهد زایمان نزدیک است.

سزارین در هفته چهلم بارداری

برای برخی از مادران باردار، زایمان طبیعی واژینال سنتی امکان پذیر نیست که علت آن برخی مسائل مانند ابتلا به دیابت بارداری یا پره اکلامپسی در دوران بارداری است. در مواردی نیز کودک ممکن است آنقدر بزرگ باشد که به طور ایمن از کانال زایمان عبور نکند. هنگامی که این شرایط ایجاد می‌شود، سزارین بهترین گزینه است. در بیشتر موارد، پزشکان برای اطمینان از اینکه همه چیز درست است، قبل از هفته چهلم بارداری، سزارین را برنامه ریزی می‌کنند.

پیاده روی در هفته چهلم بارداری

پیاده روی به طور کلی یک فعالیت کم خطری در هفته 40 بارداری محسوب می‌شود. در واقع، پیاده روی حتی می‌تواند به کاهش کمردرد و بهتر شدن رشد جنین کمک کند. برای پیاده رودی در بارداری، اگر هر گونه ناراحتی، درد یا تنگی نفس را تجربه کردید، بهتر است توقف کنید و استراحت کنید. علاوه بر این، حتما کفش و لباس راحت بپوشید و از ورزش در دماهای شدید یا رطوبت بالا خودداری کنید. ضمن اینکه بهتر است در صورت داشتن شرایط ویژه حتما با تایید پزشک، پیاده روی کنید.

درد پریودی در هفته 40 بارداری

با نزدیک شدن به پایان بارداری زنان، به دلیل افزایش فشار جنین، درد شکمی ناراحت کننده‌ای که مانند درد پریودی است در برخی از مادران ایجاد می‌شود. وضعیت قرارگیری نوزاد، معمولاً رو به پایین بوده و به لگن و ناحیه تناسلی فشار وارد می‌کند و منجر به گرفتگی و ناراحتی می‌شود. این نوع درد نشانه‌ای از آماده شدن بدن برای زایمان است، زیرا انقباضات رحم شروع به تقویت و تشدید می‌کند.

آمپول فشار در هفته 40 بارداری

هنگامی که زایمان مطابق انتظار پیش نمی‌رود، پزشک از روش‌های مختلفی برای تحریک انقباضات و انجام زایمان استفاده می‌کند. آمپول فشار یکی از این ابزارها است که برای القای زایمان یا افزایش سرعت آن استفاده می‌شود. اما همیشه اولین گزینه در نظر گرفته نمی‌شود. اگر روش‌های سنتی جواب ندهد، پیتوسین یا آمپول فشار را از طریق تزریق داخل وریدی تجویز می‌شود. دوز در سطح پایین شروع می‌شود و به تدریج افزایش می‌یابد تا زمانی که انقباضات هر دو تا سه دقیقه رخ دهد.

در طول این فرآیند، تیم پزشکی به دقت مادر و نوزاد را تحت نظر دارند تا اتفاقی نیفتد. اگر انقباضات بیش از حد قوی یا طولانی شوند، پیتوسین تنظیم یا متوقف می‌شود. هنگامی که زایمان شروع می‌شود، روند مانند یک زایمان ناخواسته پیش می‌رود. پیتوسین معمولاً در عرض 30 دقیقه زایمان را القا می‌کند و منجر به انقباضات شدید، مکرر و منظم می‌شود.

تغذیه در هفته چهلم بارداری

همانطور که وارد مرحله نهایی بارداری خود یعنی هفته چهلم بارداری می‌شوید، یک رژیم غذایی خوب نیز برای حفظ سلامت خود و کودکتان بسیار ضروری است زیرا هفته چهلم بارداری یک دوره حیاتی است و مصرف مواد مغذی شما نقش مهمی در تضمین زایمان آرام و داشتن یک نوزاد سالم دارد.

غلات کامل مانند نان سبوس دار باید جزء اصلی رژیم غذایی شما باشد. سرشار از فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی است که به سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند و برای مدت طولانی‌تری احساس سیری خواهید داشت. همچنین برای اطمینان از دریافت طیف وسیعی از مواد مغذی، استفاده از غلات کامل مختلف توصیه می‌شود.

خرما منبع عالی ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌های ضروری است. شبزیجات نیز سرشار از فیبر هستند و به هضم غذا و جلوگیری از یبوست کمک می‌کنند. میوه‌های خشک مانند زردآلو، آلو خشک و کشمش نیز گزینه‌های عالی بوده و سرشار از فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند.

غذاهای غنی از پروتئین مانند مرغ، ماهی و حبوبات نیز برای رشد جنین ضروری بوده و به راحتی قابل هضم هستند. سبزیجات برگدار مانند اسفناج و کلم پیچ سرشار از آهن و کلسیم بوده و برای رشد کودک نیز مفید هستند. از انواع سبزیجات رنگارنگ مانند فلفل دلمه ای، بروکلی و هویج در وعده های غذایی خود استفاده کنید تا مطمئن شوید که طیف وسیعی از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری را دریافت می‌کنید.

ضمن اینکه پرهیز از غذاهای چرب و سنگین در هفته 40 بارداری بسیار مهم است. در عوض، گزینه‌های سبک‌تری مانند سوپ مرغ یا سبزیجات را انتخاب کنید که به راحتی هضم می‌شوند و می‌توانند به کاهش هر گونه ناراحتی کمک کنند. توصیه می‌شود از کره بادام زمینی که دارای چربی بالایی است و می‌توانند مشکلات گوارشی را تشدید کنند، اجتناب کنید.

به یاد داشته باشید که با نوشیدن مقدار زیادی آب و محدود کردن مصرف نوشیدنی های شیرین، هیدراته بمانید و با پیروی از این دستورالعمل‌های تغذیه ای، سلامت خود و کودکتان را در هفته های آخر بارداری تضمین کنید.

منابع:

nhs.uk

pampers.com

verywellfamily.com

babycenter.com

این مقاله را به اشتراک بگذارید:

سوالات مرتبط به بارداری در تالار گفتگو:

ازمایش خون برای بارداری چه زمانی باید انجام بشه؟

مشاهده پاسخ

چندتا قرص ال دی بخوریم باعث سقط جنین میشه ؟

مشاهده پاسخ

ممکنه ازمایش خون بارداری را تشخیص نده؟

مشاهده پاسخ

مامانا من ماه آخر بارداریمه چی بخورم بچه زردی نگیره ؟؟؟

مشاهده پاسخ

کسی میدونه با بیمه سلامت عمل سزارین توی بیمارستان های دولتی چقدره؟

مشاهده پاسخ

توی بارداری چی بخورم بچم خوشگل و باهوش بشه ؟

مشاهده پاسخ
نظرات کاربران

نگار

1 ماه پیش

من به هفته چهلم بارداری نرسیدم و زودتر زایمان کردم
پاسخ دهید
0

لیلا

2 ماه پیش

اطلاعات خوبی بود
پاسخ دهید
0

یونس

2 ماه پیش

ممنون بابت مقاله
پاسخ دهید
0