جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

قرص آلندرونیت / آشنایی با دارویی برای درمان پوکی استخوان

قرص آلندرونیت
تاریخ بروزرسانی : ۱۵ بهمن

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

قرص آلندرونیت با نام انگلیسی Alendronate یکی از داروهای شناخته‌شده برای بیماران مبتلا به پوکی استخوان و سایر کسانی است که در معرض این بیماری قرار دارند. بیش‌تر مصرف‌کنندگان آن را زنان یائسه و افرادی که به هر دلیلی تحت درمان با کورتیکواستروئیدها (کورتون‌ها) قرار گرفته‌اند، تشکیل می‌دهند. ما در این مقاله تلاش کردیم تا اطلاعات کلی درباره این قرص، نحوه مصرف و عوارض آن به شما ارائه کنیم. در صورتی که درباره مصرف قرص آلندرونیت نیاز به راهنمایی تخصصی دارید، می‌توانید از اپلیکیشن مشاوره آنلاین پزشکی و روانشناسی حال کمک بگیرید.

مشاوره پزشکی


تصویر خدمات اقساطی

قرص آلندرونیت چیست؟

قرص آلندرونیت یا آلندرونیک اسید دارویی متعلق به گروه بیس فسفونات‌ها است که به عنوان رایج‌ترین درمان برای پوکی استخوان شناخته می‌شوند. پزشکان معمولا این داروها را برای افراد دارای استخوان‌های ضعیف و کسانی که در معرض پوکی استخوان قرار دارند، تجویز می‌کنند. بیماران مبتلا به پاژه استخوان (یک بیماری مزمن اسکلتی) هم از دیگر مصرف‌کنندگان آلندرونیت هستند.

این دارو باعث کُند‌شدن فعالیت سلول‌هایی می‌شود که در تجزیه استخوان نقش دارند. بنابراین مصرف آن می‌تواند در تقویت استخوان‌ها و کاهش خطر شکستگی آن‌ها، به ویژه در سالمندان موثر باشد. این دارو به کاهش دردهای ناشی از شکستگی استخوان کمکی نمی‌کند و بیماران باید از سایر روش‌های درمانی برای تسکین دردهای خود استفاده کنند.

فراموش نکنید قرص آلندرونیت تنها زمانی که به طور منظم مصرف شود، می‌تواند به درمان و پیشگیری از پوکی استخوان کمک کند. افزایش تراکم استخوان ناشی از درمان با این دارو ممکن است سه ماه یا بیش‌تر طول بکشد. پس سعی کنید برای اثربخشی آن، در مصرف دارو استمرار و نظم داشته باشید.

درباره آزمایش کلسیم و انجام آن در منزل این مطلب را بخوانید

عکس پوکی استخوان

پزشکان داروی آلندرونیت را برای درمان بیماران مبتلابه پوکی استخوان تجویز می‌کنند

نحوه مصرف قرص آلندرونیت

قرص آلندرونیت در دوزهای ۵، ۱۰، ۳۵، ۴۰ و ۷۰ میلی‌گرمی عرضه می‌شود. پزشک با توجه به شرایط بیمار، دوز مناسب این دارو را برای مصرف روزانه یا هفتگی تجویز می‌کند. فارغ از مقدار دوز تجویزی، نحوه مصرف آن باید صبح‌ها، با معده خالی و تنها با یک لیوان آب باشد.

شما باید قرص خود را بلافاصله بعد از بلندشدن از رختخواب و قبل از خوردن یا نوشیدن هر چیز دیگری مصرف کنید. هرگز آن را قبل از خواب مصرف نکنید و به هیچ عنوان تا سی دقیقه بعد از مصرف قرص، دراز نکشید. خوردن و آشامیدن هر چیزی به ویژه ویتامین‌ها و آنتی اسیدها هم تا سی دقیقه بعد از مصرف این دارو ممنوع است؛ چون هر ماده دیگری بر میزان جذب دارو توسط بدن تاثیر منفی خواهد داشت. تا زمانی که حداقل نیم ساعت از خوردن دارو بگذرد و اولین غذای روز خود را بخورید، باید کاملا صاف بنشینید یا ایستاده بمانید. اما چرا این نکات این‌قدر مهم هستند؟

اگر قرص آلندرونیت طبق این دستورالعمل مصرف نشود، به درستی عمل نمی‌کند. علاوه بر این ممکن است به مری شما به شدت آسیب بزند یا باعث ایجاد زخم در دهان شود. به همین دلیل لازم است روش مصرف دارو را به درستی اجرا کنید و اگر متوجه دستورات پزشک نمی‌شوید یا فراموش می‌کنید، برای مصرف دارو از یکی از نزدیکان خود کمک بگیرید.

بیماری پاژه استخوان را بیشتر بشناسید

مصرف قرص آلندرونیت

قرص آلندرونیت را باید صبح‌ها با یک لیوان آب بنوشید و پس از آن، حداقل برای سی دقیقه صاف بنشینید یا بایستید

عوارض مصرف قرص آلندرونیت

قرص آلندرونیت هم مانند هر داروی دیگری ممکن است عوارض جانبی ناخواسته‌ای ایجاد کند. دل درد به عنوان رایج‌ترین عارضه ناشی از مصرف این قرص شناخته می‌شود. اما برخی از مصرف‌کنندگان، دردهای عضلانی، سوزش سر دل، اختلال در بلع، یبوست یا اسهال، نفخ و تحریک یا درد مری را هم تجربه کنند. این دارو به ندرت در برخی از افراد باعث بروز بثورات پوستی می‌شود. بهتر است در صورت مشاهده هر نوع عارضه غیرعادی شدید یا ادامه‌دار، شرایط خود را از طریق مشاوره با متخصص به او اطلاع دهید.

مواردی که نباید از داروی آلندرونیت استفاده کرد

آلندرونیت برای همه بیماران مناسب نیست و ممکن است برای افراد دارای شرایط زیر، بهترین گزینه درمانی نباشد:

  • زنان باردار یا شیرده
  • کسانی که به اختلال بلع دچار هستند
  • بیماران هیپوکلسمی (کمبود کلسیم خون)
  • کسانی که نمی‌توانند سی دقیقه صاف بنشینند یا بایستند
  • بیماران مبتلا به مشکلات کلیوی شدید
  • سوء جذب (شرایطی که در آن بدن فرد نمی‌تواند مواد مغذی را از غذا به خوبی جذب کند)
  • بیماران مبتلا به مری بارت (نوعی بیماری ناشی از رفلاکس اسید که بافت پوششی مری را تغییر می‌دهد)

یکی از عوارض مصرف آلندرونیت، بروز مشکلات استخوان فک است که بیش‌تر در افراد مبتلا به سرطان استخوان، اختلالات سلول‌های خونی، مشکلات دندانی و کسانی که تحت درمان با استروئیدها، شیمی درمانی یا پرتودرمانی هستند روی می‌دهد. کسانی که در چنین شرایطی قرار دارند باید حتما پیش از تجویز دارو، وضعیت را به طور کامل برای پزشک خود شرح دهند.

محدودیت مصرف داروی آلندرونیت

آلندرونیت گزینه مناسبی برای درمان پوکی استخوان در بیماران مبتلا به اختلال بلع نیست

قیمت قرص آلندرونیت و خرید آن

برندهای مختلف ایرانی و خارجی، آلندرونیت را تولید و عرضه می‌کنند. در حال حاضر، انواع مختلف آن در داروخانه‌های سراسر کشور موجود است و شما می‌توانید با نسخه پزشک، به راحتی آن را تهیه کنید. قیمت قرص آلندرونیت به شرکت سازنده دارو، دوز آن و نوع بیمه‌ای که تحت پوشش آن هستید بستگی دارد. اگر نیاز به اطلاعات بیش‌تری درباره خرید آلندرونیت و قیمت آن دارید یا می‌خواهید داروی خود را به صورت آنلاین خریداری کنید، داروخانه آنلاین حال بهترین گزینه برای شماست.

کلام پایانی درباره قرص آلندرونیت

قرص آلندرونیت یکی از داروهای پرکاربرد برای درمان بیماری پوکی استخوان و پیشگیری از آن است. نحوه مصرف این دارو می‌تواند در اثربخشی آن تاثیر جدی داشته باشد. چنانچه دارو مطابق دستور مصرف نشود یا به هر دلیلی دوره درمان ناقص باقی بماند، نتیجه درمانی کم‌تر از حد انتظار خواهد بود. پس در صورتی که دستورالعمل مصرف آلندرونیت را فراموش کرده‌اید یا درباره این دارو سوالی دارید، همین حالا از مشاوران آنلاین سامانه حال راهنمایی بگیرید.

مشاوره پزشکی

سوالات متداول

[sc_fs_multi_faq headline-0=”h2″ question-0=”قرص آلندرونیت ۷۰ برای چیست؟” answer-0=”از آلندرونیت ۷۰ برای درمان استئوپروز یا پوکی استخوان ناشی از یائسگی در زنان، استئوپروز مردان و بیماری پاژه استفاده می‌شود. این قرص معمولا برای مصرف، به صورت هفتگی یعنی یک بار در هفته تجویز می‌شود؛ اما دوزهای پایین‌تر آن را می‌توان روزانه مصرف کرد.” image-0=”” headline-1=”h2″ question-1=”آیا قرص آلندرونیت باعث سرگیجه می‌شود؟” answer-1=”مصرف این قرص در بعضی از مصرف‌کنندگان باعث بروز عوارض جانبی می‌شود که سرگیجه هم یکی از آن‌هاست. موارد خفیف این عوارض به تدریج و خود‌به‌خود بهبود می‌یابند. اما در صورتی که وضعیت با گذشت زمان بدتر شد، حتما با پزشک مشورت کنید.” image-1=”” count=”2″ html=”true” css_class=””]

 

“مراقبت از سلامت فردی یک امر مهم انسانیست، زیرا بر فرصت‌های ما برای پیگیری اهداف زندگی تأثیر مستقیم دارد؛ درد و رنج را کاهش داده و شرایط مورد نیاز برای برنامه ریزی درباره آینده را فراهم می‌کند. «حال» با شعار حال خوب برای همه شکل گرفت تا خدمات پزشکی به شکلی کامل و جامع در اختیار همه افراد قرار بگیرد”

 

منابع

medlineplus.gov

mayoclinic.org

theros.org.uk

drugs.com

webmd.com

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

سعیدی

8 ماه پیش

سلام وقت بخیر من کانسر سینه داشتم و‌قرص الندرونیت مصرف میکنم الان دندون درد دارم و میخوام بکشم احتمال نکروز استخوان هست؟
پاسخ دهید
0

کارشناس حال

2 ماه پیش

سلام وقت بخیر شما درباره نحوه و تاثیرات سایر داروها بر روند دندان پزشکی حتما باید با دندان پزشک خودتون در ارتباط باشید شاید لازم باشه داروهای دیگه ای رو برای شرایط خاص شما تجویز کنه.
پاسخ دهید
0

Reza.aaa

11 ماه پیش

سلام مادر من 66 ساله هستن و دکتر این قرص رو براشون تجویز کرده برای پوکی استخوان و از طرفی هم برای مشکل قند که دارن متفورمین و رپاگلینید مصرف میکنن برای زمان مصرف برای مصرفشون مشکلی وجود نداره از نظر تداخل دارویی؟
پاسخ دهید
1

مدیریت سایت

9 ماه پیش

سلام و وقت بخیر در حالت کلی، داروی آلندرونیت (Alendronate) با متفورمین (Metformin) تداخلی ندارد و مصرف همزمان آن‌ها معمولاً ایمن است. در مورد تداخل دارویی بین آلندرونیت و رپاگلینید- اکسیر 1 میلی گرم قرص، اطلاعات دقیقی در دسترس نیست. با این حال، برای اطمینان از عدم تداخل دارویی بین دو دارو، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید همچنین، در صورتی که هرگونه علائم ناخوشایندی در طول مصرف داروها تجربه کردید، به پزشک خود اطلاع دهید.
پاسخ دهید
0

Reza.aaa

11 ماه پیش

سلام مادر من 66 ساله هستن و دکتر این قرص رو براشون تجویز کرده برای پوکی استخوان و از طرفی هم برای مشکل قند که دارن متفورمین و رپاگلینید مصرف میکنن برای زمان مصرف برای مصرفشون مشکلی وجود نداره از نظر تداخل دارویی؟
پاسخ دهید
0

کارشناس حال

2 ماه پیش

سلام و وقت بخیر داروهایی که مادر شما در حال مصرف آنها است عبارتند از: 1. آلندرونات (Alendronate): برای پوکی استخوان. 2. متفورمین (Metformin): برای مدیریت قند خون در دیابت. 3. رپاگلینید (Repaglinide):نیز برای کنترل قند خون در دیابت. از نظر تداخل دارویی، در مورد تداخل متفورمین و رپاگلینید با آلندرونات تا حد زیادی خبری نیست و اطلاعات دقیق‌تری نیاز است. اما باز هم برای اطمینان بیشتر و تصمیمات دقیق‌تر، بهتر است این موضوعات را با پزشک معالج مادرتان مطرح کنید. پزشک معالج می‌تواند با در نظر گرفتن تاریخچه پزشکی، وضعیت سلامت کنونی و نیازهای درمانی، به شما راهنمایی دقیق‌تری ارائه کند و اطمینان حاصل شود که هیچ تداخلی بین داروها ایجاد نمی‌شود.
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات