جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

قرص فلوکونازول / راهی برای درمان عفونت های قارچی

قرص فلوکونازول
تاریخ بروزرسانی : ۲۹ مهر

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

قرص فلوکونازول یک داروی ضد قارچ است. اگر به عفونت قارچی مبتلا شده باشید و به پزشک مراجعه کنید، ممکن است برایتان قرص فلوکونازول را تجویز کند. این دارو همچنین به شکل تزریقی نیز وجود دارد، اما معمولا در بیمارستان استفاده می‌شود. این دارو نیاز به تجویز پزشک دارد، یعنی با نسخه پزشک قابل تهیه است. بنابراین بهتر است حتما با یک پزشک داخلی مشوت کرده و سپس اگر نیاز به تهیه قرص فلوکونازول داشتید، داروی خود را در داروخانه آنلاین حال تهیه کنید.


تصویر خدمات اقساطی

فلوکونازول چیست؟

قرص فلوکونازول برای درمان عفونت‌های قارچی ناشی از مخمر کاندیدا و مننژیت و همچنین پیشگیری از آن‌ها استفاده می‌شود. نام تجاری قرص فلوکونازول Diflucan است و در داروخانه‌ها با ارائه نسخه پزشک قابل خریداری است. فلوکونازول هم به صورت قرص و هم سوسپانسیون خوراکی در داروخانه‌ها در دسترس است. همان‌طور که گفتیم شکل تزریقی آن تنها در بیمارستان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
در بخش‌های بعدی درباره نحوه و موارد مصرف این قرص بیشتر توضیح خواهیم داد.

قرص فلوکونازول

موارد مصرف کپسول فلوکونازول

برای آنکه درباره درباره موارد مصرف قرص فلوکونازول توضیح دهیم، شاید بهتر باشد کمی درباره عفونت‌های قارچی که این دارو برای درمانشان مصرف می‌شود، بگوییم. یکی از شایع‌ترین مخمرها یا قارچ‌هایی که موجب عفونت می‌شوند، قارچ کاندیداست. از جمله بیماری‌هایی که کاندیدا عاملشان است، عبارتند از:

  • برفک، مثل برفک واژن، بالانیت (در آلت تناسلی مردان) و برفک دهان
  • عفونت در خون یا سایر اعضای بدن

فلوکونازول برای درمان عفونت مغزی یا مننژیت و قارچ پا نیز تجویز می‌شود. عامل این بیماری قارچ کریپتوکوک است.

فلوکونازول همچنین برای پیشگیری از عفونت نیز تجویز می‌شود، به ویژه وقتی:

  • سیستم ایمنی فرد ضعیف باشد
  • بیمار پیوند مغز استخوان داشته است
  • فرد تحت شیمی‌درمانی و پرتودرمانی بوده است
  • بیمار به اچ آی وی یا ایدز آلوده است
  • فرد در معرض ابتلا به مننژیت کریپتوکوکی است

نشانه قارچ روی زبان

نحوه مصرف قرص فلوکونازول 150 برای عفونت

مهم‌ترین نکته در مصرف فلوکونازول این است که به دستورالعمل پزشک خود پایبند باشید. علاوه بر آن مصرف قرص فلوکونازول اصولی دارد که در اینجا به آن اشاره می‌کنیم. به نکات زیر توجه کنید:

  • فلوکونازول 150 را می‌تواند با غذا یا بدون آن مصرف کنید.
  • کپسول فلوکونازول را با کمک نوشیدنی به صورت کامل ببلعید.
  • قرص را هرروز در ساعت مشخصی مصرف کنید.
  • دوز دارو بر اساس نوع بیماری توسط پزشک تعیین می‌شود. همچنین برای کودکان بر حسب نوع عفونت و سن و وزن کودک، دوز فلوکونازول تعیین می‌شود.
  • اگر مصرف یک نوبت را فراموش کردید، آن را به محض یادآوری مصرف کنید. اگر وقت نوبت بعدی رسیده، دوز قبلی را فراموش کنید. برای جبران دوز فراموش شده مقدار دارو را دو برابر نکنید.
  • اگر به صورت تصادفی زیاد فلوکونازول مصرف کردید، زیاد نگران نباشید. بعید است که یک یا دو دوز اضافی به شما آسیبی بزند.

درباره راه های درمان عفونت گوش کودک و آنتی بیوتیک های آن این مطلب را مطالعه کنید

عوارض جانبی قرص فلوکونازول

مصرف قرص فلوکونازول مثل همه داروهای دیگر می‌تواند عوارضی به دنبال داشته باشد. از جمله عوارض رایج این دارو عبارتند از:

  • سر درد
  • دل درد
  • اسهال
  • احساس تهوع یا استفراغ
  • حساسیت پوستی کهیر
عوارض فلوکونازول
عوارض کبدی:
  • پوست بیمار یا سفیدی چشم او زرد می‌شود.
  • مدفوعش کم‌رنگ و ادرارش تیره می‌شود.
اختلالات خونی:
  • بدن بیمار به راحتی کبود می‌شود.
  • بیمار به سادگی به عفونت مبتلا می‌شود.
  • ضربات قلب تندتر یا نامنظم می‌شود

واکنش آلرژیک جدی:

در موارد نادری ممکن است بیمار دچار بیماری آلرژیک آنافیلاکسی شود که بیش دفاعی شود.

مصرف قرص فلوکونازول در بارداری

وقتی زنان به عفونت قارچی در اندام جنسی خود مبتلا می‌شوند، معمولا قرص فلوکونازول 150 میلی‌گرم به صورت تک دوز برای آن‌ها تجویز می‌شود. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که مصرف این میزان فلوکونازول برای بارداری خطری به همراه ندارد. اما اگر این دارو با دوز بالا و به مدت طولانی مصرف شود (مثلا روزی 400 الی 800 میلی‌گرم) ممکن است جنین دچار نقص شود.

به هرترتیب بهتر است این دارو در دوران بارداری با احتیاط مصرف شود. همچنین محققان توصیه می‌کنند که داروهای موضعی برای درمان عفونت قارچی در زنان باردار، زمانی تجویز شود که عفونت خارج از واژن است.

تاثیر قرص فلوکونازول بر تخمک گذاری

برای ارزیابی تأثیر فلوکونازول روی انسان هنوز آزمایشی انجام نشده است. اما آزمایش روی حیوانات آزمایشگاهی نشان نداده است که فلوکونازول باعث می‌شود که بارداری با تأخیر انجام بشود، یا این دارو تأثیر منفی بر تخمک‌گذاری داشته باشد.

فلوکونازول برای عفونت واژن

قرص فلوکونازول برای عفونت واژن

پزشکان قرص فلوکونازول (معمولا 150 میلی گرم) را برای عفونت‌های قارچی واژن تجویز می‌کنند. عفونت قارچی واژن در میان زنان بسیار شایع است و عامل آن قارچ یا مخمر کاندیداست. علائم این عفونت شامل موارد زیر است:

  • ترشحات بدبو با رنگ سفید، خاکستری یا سبز
  • احساس سوزش هنگام ادرار کردن
  • خارش واژن
  • التهاب ناحیۀ خارجی واژن
  • لکه‌بینی یا خونریزی

قیمت و خرید اینترنتی کپسول فلوکونازول

برای اطلاع از قیمت کپسول فلوکونازول لازم است که از داروخانه‌ها استعلام بگیرید. شما می‌توانید این دارو را هم به صورت حضوری و هم به صورت اینترنتی از داروخانه‌های آنلاین تهیه کنید. اگر قصد خرید فلوکونازول را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که نسخۀ خود را در داروخانه آنلاین شرکت «حال» بارگذاری کنید و درخواست خود را ثبت کنید. پس از استعلام قیمت و پرداخت هزینۀ دارو، پس از مدت کوتاهی دارو را درب منزل خود تحویل خواهید گرفت.

سخن پایانی درباره قرص فلوکونازول

با توجه به اینکه قرص فلوکونازول عوارض مختلفی دارد و در مواردی این عوارض ممکن است خطرناک باشد، از مصرف خودسرانۀ آن جداً پرهیز کنید. اگر دچار عفونت قارچی شده‌اید و نیاز به مصرف داروی ضدقارچی دارید، توصیه می‌کنیم حتما زیر نظر پزشک این دارو را مصرف کنید. همچنین می‌توانید از مشاورۀ دارویی شرکت حال استفاده کنید تا دربارۀ این دارو اطلاعات بیشتری به دست آورید.

 

منابع

https://www.mayoclinic.org

https://mothertobaby.org

https://en.wikipedia.org

https://www.nhs.uk

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

دلنیا دریادل

8 ماه پیش

سلام من عفونت قارچی دارم چند دفعه خوب نشدم دکتر گفت باید بری تو درمان بلند مدت ، برام ۱۶ عدد قرص فلوکونارول ۱۵۰ نوشت گفت سه تای اول رو به روز درمیون بخور حالا شک دارم بقیش رو گفت هفته ای یه دونه یا سه روز یه بار بهش دسترسی هم ندارم دیگه میشه کمکم کنید لطفا؟ هفته ای یه دونه کم نیست؟ میخوام بدونم اشتباه میکنم یا نه چون رو داروم زده طبق دستور در ضمن باردار نیستم
پاسخ دهید
0

کارشناس حال

3 ماه پیش

سلام و وقت بخیر برای این مورد باید با دکتر خودتون یا پزشک متخصص دیگری مشورت داشته باشید تغیرات سرخود بدون اطلاعات قبلی نباید داد. میتونید از پزشک عمومی آنلاین حال هم کمک بگیرید.
پاسخ دهید
0

زهراامینی

9 ماه پیش

سلام ببخشید که مزاحم شدم من ۳شب پشت سرهم هرشب ۱قرص فلوکونازول مصرف کردم الان معده ام ورود دارد بعضی مواقع حالت سرگیجه هم دارم ممنون میشوم راهنماییم کنید باید ۱شبدرمیان می خوردم
پاسخ دهید
0

کارشناس حال

3 ماه پیش

سلام و وقت بخیر این مسائلی که شما ذکر کرده‌اید می‌توانند به عوارض جانبی دارو یا مشکلات دیگر مرتبط با سلامتی اشاره کنند. مهمترین نکته این است که در مواردی که علائم مختلف پس از مصرف داروی خاص پیش می‌آید، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید. داروی فلوکونازول یک ضد قارچ است که برای درمان عفونت‌های قارچی به کار می‌رود، اما ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی داشته باشد. اگر مشکلات معده، ورم معده، سرگیجه یا هر علامت دیگری پس از مصرف دارو به شدت ادامه دارد، بهتر است بدون تأخیر به پزشک خود مراجعه کنید. پزشک شما می‌تواند علت این مشکلات را بررسی کرده و در صورت لزوم راهنمایی‌های درمانی ارائه دهد.
پاسخ دهید
0

ادمین

1 سال پیش

کاهش وزن یک عارضه جانبی رایج فلوکونازول نیست. با این حال، برخی از افراد ممکن است عوارض جانبی گوارشی مانند تهوع، استفراغ یا اسهال را تجربه کنند که ممکن است منجر به کاهش وزن موقت شود.
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات