جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

قارچ پا / شناسایی و راه های درمان قارچ پوست پا

قارچ پا
تاریخ بروزرسانی : ۰۶ آذر

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

اگر عادت دارید که به مدت طولانی کفش‌های تنگ و بسته بپوشید و پاهایتان در کفش زیاد عرق می‌کند، ممکن است به قارچ پا مبتلا بشوید. این عفونت پوستی معمولا از بین انگشتان پا شروع می‌شود. وقتی به قارچ پا مبتلا بشوید، پوست پاهایتان دچار خارش می‌شود، تغییر رنگ می‌دهد و شکل پوسته پوسته پیدا می‌کند.

نکتۀ مهم آن است که این بیماری مسری است و ممکن است با حوله و لباس آلوده و … منتقل بشود. پس اگر دچار این بیماری پوستی هستید مراقب باشید که آن را به دیگران انتقال ندهید و البته این مطلب را برای آگاهی بیشتر بخوانید.


تصویر خدمات اقساطی
ثبت درخواست

قارچ پا چیست

شاید دانستن این نکته برایتان جالب باشد که نام دیگر قارچِ پا «بیماری پای ورزشکار» است. علت این نامگذاری شایع بودن بیماری قارچِ پا میان ورزشکاران است، چون پاهای آن‌ها برای ساعت‌های طولانی در کفش ورزشی است.

قارچ‌ها همه‌جا زندگی می‌کنند، در خاک، روی گیاهان، و حتی روی پوست شما. این موجودات محیط‌های گرم و مرطوب را دوست دارند و در آن به شدت تکثیر می‌شوند. به همین دلیل در شرایط عادی معمولا خطری برای ما ندارند، اما در صورتی که تکثیر بشوند، ما را به بیماری و عفونت دچار می‌کنند.

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.

قارچ پا

قارچ پا لایه‌های بیرونی پوست و ناخن‌ها را دچار بیماری می‌کند. به قارچ پوست پا کچلی پا و به عفونت قارچی ناخن اونیکومیکوزیس هم می‌گویند. این بیماری پیچیده نیست و معمولا به سادگی درمان می‌شود، مگر در مواردی که فرد بیماری دیابت داشته باشد، یا سیستم ایمنی او ضعیف باشد. دربارۀ درمان این بیماری در ادامه صحبت خواهیم کرد، اما قبل از آن می‌خواهیم دربارۀ علائم و علل قارچ پا توضیح بدهیم.

دربارۀ تقویت سیستم ایمنی بدن بیشتر بخوانید.

علائم و نشانه های قارچ پا

نشانه‌های قارچِ پا را بشناسید:

  • خارش و سوزش بین انگشتان پا یا کف پا
  • تاول‌هایی که خارش دارند
  • ترک خوردگی و کنده شدن پوست روی پا، بین‌انگشتان و کف پا
  • خشکی پوست کف پا یا کناره‌های پا
  • تغییر رنگ، ضخامت و شکنندگی ناخن‌های پا
  • جدا شدن ناخن از بسترش

در صورت مشاهدۀ این علائم میتوانید به صورت آنلاین با دکتر آنلاین پوست صحبت کنید و مشاوره یا دارو دریافت کنید

مراچعه به پزشک پوست و مو برای قارچ پا

علت های ایجاد قارچ پا

به موارد زیر توجه کنید؛ اگر این رفتارها را انجام می‌دهید، احتمال مبتلا شدن شما به قارچ پا بالاتر از بقیه است:

  • راه رفتن در اماکن عمومی با پای برهنه، به ویژه اتاق‌های رختکن، دوش‌ها و استخرهای شنا
  • استفاده از جوراب، کفش یا حوله مشترک با فرد مبتلا
  • پوشیدن جوراب‌ها و کفش‌های تنگ و بسته که راه تهویۀ هوا را می‌بندند
  • عرق کردن پا به مدت طولانی
  • خیس نگه داشتن پاها برای مدت طولانی
  • وجود آسیب جزئی در پوست یا ناخن پا (قارچ‌ها می‌توانند به درون آن نفوذ کنند)

درباره پینه پا و درمان آن این مطلب را مطالعه کنید

همچنین بیماری دیابت یا ضعف سیستم ایمنی بدن (یا حتی مصرف داروهای سرکوب‌کنندۀ سیستم ایمنی) احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهند.

دربارۀ قارچ واژن بیشتر بدانید.

برای تشخیص آسان بیماری از دکتر آنلاین رایگان کمک بگیر

نحوه تشخیص بیماری قارچ پوست پا

پزشک متخصص پوست و مو برای تشخیص قارچ پا، پای بیمار و ناخن‌هایش را معاینه می‌کند و بررسی می‌کند که آیا علائم فیزیکی قارچ را دارد یا خیر (به این علائم در بخش‌های قبلی اشاره کردیم). همچنین ممکن است دست‌ها و کشاله‌های ران را هم بررسی کند. زیرا احتمال سرایت بیماری به این بخش‌های بدن هم وجود دارد.

گاهی پزشک نمونه‌ای از پوست یا ناخن را برای آزمایش ارسال می‌کند. در آزمایشگاه، روی نمونۀ پوست و ناخن آزمایش کشت قارچ انجام می‌دهند و نتیجه را به پزشک اعلام می‌کند.

درباره پماد کالاندولا و موارد مصرف آن در این مطلب بخوانید

تشخیص قارچ پا

عوارض بیماری قارچ پا

قارچ پا گاهی می‌تواند باعث ایجاد عوارضی بشود که پیش‌بینی‌اش را نمی‌کردید. بعضی از این عوارض خفیف هستند. برای مثال ممکن است پوست شما به قارچ واکنش آلرژیک داشته باشد و در نتیجه تاول بزند. یا مثلا ممکن است قارچ پا را درمان کنید، اما عفونت قارچی دوباره بازگردد.

عوارض شدیدتری هم ممکن است رخ بدهد. مثلا ممکن است قارچ پا باعث ایجاد عفونت باکتریایی ثانویه بشود. در این صورت پا متورم و دردناک می‌شود، حتی ممکن است چرک کند و بیمار دچار تب بشود. همچنین احتمال دارد که این عفونت به سیستم لنفاوی سرایت کند.

بیشتر بدانید: انواع قارچ ناخن دست و پا

همه راه های درمان قارچ پا

در این بخش می‌خواهیم به راه‌های درمان قارچِ پا بپردازیم. قارچ پا خیلی اوقات به سادگی و با داروهای بدون نسخه درمان می‌شود؛ اما گاهی نیاز به داروهای تجویزی پزشک هم دارد. همچنین می‌خواهیم دربارۀ مراقبت‌های خانگی و طب مکمل یا سنتی برای درمان این بیماری برایتان توضیح بدهیم.

همه علت‌های درد کف پا را در این مطلب بخوانید

درمان قارچ پا با داروهای بدون نسخه

قارچ پا خیلی اوقات با داروهای بدون نسخه درمان‌پذیر است. بعضی از این داروها عبارتند از:

  • میکونازول (دزنکس)
  • تربینافین
  • کلوتریمازول
  • بوتنافین
  • تولنفتات (تیناکتین)

علائم قارچ پا

داروهای تجویزی پزشک

داروهایی که در صورت مراجعه به پزشک برایتان تجویز می‌شود، شامل موارد زیر است:

  • داروهای ضد قارچ خوراکی مانند ایتراکونازول (اسپورانوکس)، قرص فلوکونازول (دیفلوکان)، یا تربینافین (لامیزیل)
  • داروهای استروئیدی موضعی برای بهبود التهاب‌های دردناک، مثل هیدروکورتیزون، تریامسینولون و بتامتازون
  • آنتی بیوتیک‌ خوراکی (در صورتی که دچار عفونت باکتریایی ثانویه شده باشید)

مراقبت در منزل برای درمان قارچ پا

ممکن است پزشک از شما بخواهد که پاهایتان را در آب نمک یا سرکۀ رقیق شده با آب قرار بدهید. در صورتی که پاهایتان تاول زده باشد، این کار به خشک شدن تاول‌ها کمک می‌کند.

طب سنتی یا مکمل برای درمان قارچ پا

می‌گویند که روغن درخت چای در درمان قارچِ پا مفید است. در سال 2002 یک پژوهش نشان داده که محلول 50 درصدی روغن درخت چای برای درمان بیماری پای ورزشکاران یا همان قارچ پا اثرگذار بوده است.

همچنین در طب سنتی استعمال این گیاهان روی پوست مبتلا به قارچ توصیه می‌شود: خمیر زردچوبه (مخلوط زردچوبه و روغن نارگیل)، سرکۀ سیب، سیر (مخلوط سیر رنده شده و روغن زیتون یا نارگیل)، جوشاندۀ گیاه شیرین بیان، ژل گیاه آلوئه ورا.

سخن پایانی درباره قارچ پا

همان‌طور که گفتیم قارچ پا بیماری ساده‌ای است، اما می‌تواند دچار پیچیدگی هم بشود اگر:

1- بعد از درمان دوباره عود کند

2- فرد دیابت داشته باشد

3- بیمار دچار ضعف سیستم ایمنی باشد

4- قارچ باعث عفونت ثانویه بشود

بنابراین بهتر است از این بیماری پیشگیری کنید. بهترین راه پیشگیری این است که اگر ورزشکار هستید، یا مجبورید برای مدت طولانی کفش بپوشید، از کفش‌ها و جوراب‌هایی استفاده کنید که راه تهویۀ هوا را مسدود نمی‌کنند؛ دوم در محیط استخر و باشگاه با پای برهنه راه نروید و سوم از حوله و جوراب مشترک با دیگران استفاده نکنید.

سوالات پزشکی خود را میتوانید از دکتر آنلاین رایگان حال بپرسید.

اگر دچار قارچ پا شده‌اید به شما پیشنهاد می‌کنیم که با متخصصان پوست و مو در سامانۀ «حال» مشورت کنید.

مراچعه به پزشک پوست و مو برای قارچ پا

سوالات متداول درباره قارچ پا

[sc_fs_multi_faq headline-0=”h2″ question-0=”علت قارچ کف پا چیه؟” answer-0=”وقتی پاهایمان در معرض تهویه هوا نباشد، یعنی به مدت طولانی کفش‌های بسته و تنگ بپوشیم، ممکن است دچار قارچِ پا بشویم. راه رفتن با پاهای برهنه در استخر و محیط عمومی و استفاده از جوراب و حوله مشترک با فردی که به این بیماری مبتلاست، دلایل دیگر ابتلا به این بیماری است.” image-0=”” headline-1=”h2″ question-1=”آیا جوش شیرین برای درمان قارچ پا موثره؟” answer-1=”گفته می‌شود که جوش شیرین خاصیت ضدعفونی دارد و در درمان قارچ‌های پوستی هم موثر است. اما در این زمینه حتما باید با پزشک متخصص مشورت کنید. ” image-1=”” count=”2″ html=”true” css_class=””]

منابع

https://www.healthline.com

https://www.mayoclinic.org

https://www.medicalnewstoday.com

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

پرستو زارعی

12 ماه پیش

میشه درباره زخم پای دیابتی و قارچ انگشت باهم و تفاوتشون توضیح بدید؟
پاسخ دهید
0

کارشناس حال

3 ماه پیش

سلام و وقت بخیر زخم پای دیابتی و قارچ انگشت دو مسئله مختلف هستند و دارای تفاوت‌های مهمی هستند. در زیر به توضیح هر کدام اشاره خواهم کرد: 1. زخم پای دیابتی: - علت: زخم پای دیابتی ناشی از مشکلات عروقی و اعصابی در افراد مبتلا به دیابت می‌باشد. این افراد ممکن است حساسیت پایینی به درد یا آسیب‌ها داشته باشند. - شرایط تشدید کننده: عواملی مانند عدم کنترل خوب قند خون، عدم توانایی در احترار و سرمایش پا، استفاده از کفش‌های نامناسب، و آسیب به ناحیه‌های پایی می‌توانند زخم پای دیابتی را تشدید کنند. - علائم: قرمزی، گرمی، و درد در ناحیه آسیب‌دیده، بوی بد در موارد عفونی، و افزایش درجه حرارت پوست ممکن است از علائم زخم پای دیابتی باشند. - مراقبت: درمان زخم پای دیابتی نیاز به تمیز کردن، ضدعفونی کردن، و پوشاندن زخم دارد. همچنین، کنترل قند خون، استفاده از کفش‌های مناسب، و نظارت دقیق بر وضعیت پایی اهمیت دارد. 2. قارچ انگشت: - علت: قارچ انگشت ناشی از عفونت قارچی در ناحیه انگشتان پا می‌باشد. - شرایط تشدید کننده: مرطوبیت، استفاده از کفش‌های بسته و نامناسب، تعریق زیاد پا، و سیستم ایمنی ضعیف ممکن است عوامل تشدید کننده قارچ انگشت باشند. - علائم: خارش، قرمزی، ترشحات، تغییر رنگ ناخن، و ظاهر ترک‌ها و خشکی در اطراف انگشتان ممکن است از علائم قارچ انگشت باشد. - مراقبت: درمان قارچ انگشت شامل استفاده از ضدقارچ‌ها، تمیز کردن و خشک نگه داشتن پاها، استفاده از کفش‌های تهویه‌ی خوب، و جلوگیری از شرایط مرطوبیت و حرارت مانند استفاده از کفش‌های تهویه‌ی خوب است. اگر شما یا کسی دیگر مشکلی در پاها دارید، مهم است که به پزشک مراجعه کرده و تشخیص و درمان مناسب را از او دریافت کنید.
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات