جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

شربت پلارژین درمانی گیاهی برای سرفه

شربت پلارژین
تاریخ بروزرسانی : ۲۱ دی

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

اگر از جمله افرادی هستید که برای درمان سرماخوردگی به سراغ داروهای طبیعی می‌روید، احتمالا نام شربت پلارژین را زیاد شنیده‌اید. در تهیه این شربت از عصاره ریشه خشک‌شده گیاهی به نام پلارگونیوم همراه با عسل استفاده شده و می‌تواند نقش موثری در بهبود علائم سرماخوردگی داشته باشد.

علاوه بر پلارژین بزرگسالان، نوع دیگری از آن برای مصرف کودکان طراحی شده است که با نام پلارژین کیدز شناخته می‌شود. مطالعه این مطلب به شما کمک می‌کند تا از کاربردها، موارد استفاده، نحوه مصرف و عوارض جانبی این دارو آگاه شوید.


تصویر خدمات اقساطی

موارد استفاده شربت پلارژین

شربت پلارژین برای چیست؟

شربت پلارژین (Pelargin) یک ترکیب طبیعی و گیاهی است که به عنوان یک داروی ضدباکتری و ضدویروس عمل می‌کند. این دارو در درمان سریع سرماخوردگی و عفونت‌های دستگاه تنفسی نقش موثری دارد.

از شناخته‌شده‌ترین فواید شربت پلارژین، می‌توان به ضدسرفه‌ بودن آن اشاره کرد. به همین دلیل بسیاری از پزشکان، این شربت را برای درمان سرفه‌های خلط‌ دار و خشک توصیه می‌کنند. سایر موارد استفاده از شربت پلارژین به‌طور خلاصه عبارتند از:

  1. تقویت و ارتقاء کیفیت سیستم ایمنی بدن
  2. درمان فوری و کاهش علائم سرماخوردگی
  3. درمان عفونت‌های حاد سیستم تنفسی مثل برونشیت
  4. کاهش غلظت موکوس (مخاط)
  5. رفع گرفتگی و آبریزش بینی
  6. کاهش گلودرد
  7. پیشگیری از رشد باکتری‌ها

مصرف شربت پلارژین در بارداری

ممکن است ماهیت گیاهی و طبیعی شربت پلارژین این تصور را در افراد ایجاد کند که مصرف آن در دوران بارداری بدون ضرر است. اما لازم است به این نکته توجه کنید که مصرف هر دارویی در دوران بارداری و شیردهی باید با تجویز پزشک و طبق دستورالعمل ارائه‌شده باشد.

پس اگر در دوران بارداری یا شیردهی قرار دارید، حتما پیش از شروع مصرف شربت پلارژین به پزشک خود اطلاع دهید. فراموش نکنید برای پیشگیری از مشکلات ناشی از تداخل دارویی با این شربت در دوران بارداری، نام و میزان مصرف سایر داروهای شیمیایی یا گیاهی مورد استفاده خود را به پزشک اطلاع داده و هرگز اقدام به مصرف خودسرانه آن نکنید.

نحوه مصرف پلارژین کیدز برای کودکان

شربت پلارژین کیدز از جمله داروهای پرکاربرد در سرماخوردگی کودکان است. وجود عسل در ترکیب این دارو باعث می‌شود که طعم آن تاحدی برای کودک دل‌پذیرتر شده و والدین با دردسرهای کم‌تری برای خوراندن دارو به فرزند خود مواجه شوند.

فراموش نکنید که برای گرفتن بهترین نتیجه از مصرف این دارو، آن را تحت نظر پزشک استفاده کنید. میزان مصرف و طول دوره استفاده از شربت پلارژین کودکان را پزشک کودک تعیین می‌کند اما به طور معمول دوز مصرف روزانه آن برای کودکان بین ۶ تا ۱۲سال حدود ۵ میلی‌لیتر در سه نوبت صبح، ظهر و شب است. میزان توصیه‌شده برای کودکان یک تا شش ساله نیز روزانه ۲.۵ میلی‌لیتر در سه نوبت خواهد بود.

پلارژین به صورت قطره نیز مصرف می‌شود که مخصوص نوزادان است. قطره پلارژین کیدز حاوی 136.5 میلی گرم پلارژین است که این ماده گیاهی خواص فوق العاده ای در بهبود بیماری های تنفسی دارد.

برای نوزادان 0 تا 6 ماه، 10 قطره یا 0.5 میلی لیتر 3 بار در روز و برای نوزادان 6 ماه تا 1 سال: 20 قطره یا 1 میلی لیتر و 3 بار در روز استفاده کنید که البته فراموش نکنید که قبل از مصرف آن را خوب تکان دهید.

قطره پلارژین كیدز به خاطر خاصیت ضد ویروسی که دارد، هنگامی كه دستگاه تنفسی دچار عفونت شده باشد، با تقویت سیستم ایمنی بدن از طریق افزایش سلول‌های كشنده، با ویروس ها مبارزه كرده و آن‌ها را از بین می‌برد.

شربت پلارژین کیدز

پلارژین کودکان یک داروی موثر در درمان سرماخوردگی کودکان است

طریقه مصرف شربت پلارژین

دوز و مقدار مصرف شربت پلارژین از فردی به فرد دیگر متفاوت است. نکات زیر در مورد طریقه مصرف شربت پلارژین 120 میلی لیتری به شما کمک می‌کنند:

  • حتما پیش از شروع درمان با این دارو، بروشور آن را به دقت مطالعه کنید
  • بهترین دوز مصرفی در افراد بالای ۱۲ سال، ۷.۵ میلی‌لیتر در سه نوبت صبح، ظهر و غروب است. البته این مقدار با تجویز پزشک می‌تواند تغییر کند
  • دوز تجویزی را کاملا رعایت کنید
  • قوطی شربت را پیش از مصرف به خوبی تکان دهید
  • برای پیشگیری از عود علائم بیماری، دو تا سه روز بعد از کاهش علائم و بهبودی نسبی، به مصرف آن ادامه دهید
  • در صورت فراموش‌کردن یک دوز، به هیچ وجه مقدار مصرف آن را در نوبت بعد دو برابر نکنید
  • این شربت را حداکثر برای مدت دو هفته مصرف کنید

درباره ایپراتروپیوم بروماید و درمان بیماری انسداد ریه بیشتر بدانید

عوارض شربت پلارژین کودکان و بزرگسالان

مصرف هر دارویی می‌تواند در برخی از مصرف‌کنندگان باعث ایجاد عوارض جانبی شود. اگرچه انتظار بر این است که عوارض شربت پلارژین در کودکان با توجه به گیاهی بودن آن، کمتر باشد، اما مصرف پلارژین در افرادی که داروهای خاصی استفاده می‌کنند یا به برخی از ترکیبات گیاهی حساسیت دارند، باعث بروز واکنش‌هایی می‌شود.

عوارض شربت پلارژین کودکان

درد و سوزش معده، اسهال و حالت تهوع از عوارض جانبی شربت پلارژین هستند

بررسی‌های انجام‌شده در مورد عوارض جانبی استفاده از داروی پلارژین نشان می‌دهند که مصرف این دارو در برخی از بیماران ممکن است باعث ایجاد اسهال، حالت تهوع، سوزش سر دل و درد معده شود. این عوارض معمولا جدی نبوده و با پایان دوره مصرف دارو برطرف خواهند شد. اما در صورت تداوم یا تشدید هر یک از این علائم، لازم است که حتما با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف بیش از دوز تجویز‌شده در برخی افراد ممکن است به مسمومیت منجر شده و عوارضی مانند تنگی نفس، ضعف و غش ایجاد کند. در چنین شرایطی حتما با اورژانس تماس بگیرید. برای پیشگیری از بروز عوارض و مشکلات ناشی از مصرف شربت پلارژین، قبل از مصرف حتما پزشک خود را از موارد زیر آگاه کنید:

  1. سابقه حساسیت و واکنش‌های آلرژیک به یک گیاه یا گیاهان دارویی در گذشته
  2. مصرف داروهای خاص
  3. قرارداشتن در دوران بارداری یا شیردهی

تفاوت های آنفولانزا و سرماخوردگی را بشناسید

شربت پلارژین و رابطه آن با کرونا

بیماری ناشی از فعالیت ویروس کرونا در بدن می‌تواند در عملکرد بخش‌های مختلف بدن به‌ویژه سیستم تنفسی اختلال ایجاد کند. پزشکان با توجه به شدت و گسترش بیماری، ممکن است داروهای مختلفی را برای کاهش عوارض کرونا تجویز کنند که شربت پلارژین یکی از آن‌ها است.

پلارژین و کرونا

پلارژین می‌تواند به کاهش علائم کرونا در بیماران کمک کند

هرچند این دارو درمان قطعی کرونا نیست و لازم است علاوه بر مصرف آن، از راهکارهای دیگری هم برای تقویت سیستم ایمنی بدن و رفع علائم بیماری استفاده کرد. با این حال، به نظر می‌رسد که مصرف پلارژین به چند شکل می‌تواند نقش موثری در کنترل بیماری کرونا و کاهش علائم آن داشته باشد:

  • پیشگیری از شروع عفونت، رشد و گسترش فعالیت باکتری‌ها و ویروس‌ها در بدن
  • تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش توانایی آن برای مبارزه با عوامل بیماری‌زا یعنی ویروس‌ها
  • کاهش تجمع باکتری‌ها در سیستم تنفسی و مشکلات ناشی از آن
  • کاهش عوارض کرونا مانند سرفه، گلودرد و…

 

کلام پایانی درباره شربت پلارژین

سرماخوردگی و عفونت‌های تنفسی ناشی از فعالیت ویروس‌ها و باکتری‌ها در بدن، از شایع‌ترین بیماری‌هایی هستند که همه افراد به‌ویژه کودکان و نوجوانان را درگیر می‌کنند. در حال حاضر، انواع مختلفی از داروها برای کنترل این بیماری‌ها و علائم آن‌ها موجود است. شربت پلارژین یکی از این داروهاست که پزشکان می‌توانند آن را برای همه افراد، مخصوصا کسانی که تمایل بیش‌تری به مصرف داروهایی با پایه گیاهی دارند، تجویز کنند.

اگر با مطالعه این مطلب فکر می‌کنید که مصرف پلارژین می‌تواند به شرایط فعلی شما کمک کند، اما به پزشک دسترسی ندارید، اصلا نگران نباشید. شما می‌توانید از طریق سامانه خدمات پزشکی و سلامت «حال» به مجموعه‌ای از بهترین پزشکان دسترسی داشته یا برای مصرف این دارو مشاوره دارویی دریافت کنید.

 

سوالات متداول

[sc_fs_multi_faq headline-0=”h2″ question-0=”آیا پلارژین خواب آور است؟” answer-0=”شرکت سازنده این دارو اعلام کرده است که استفاده از شربت پلارژین منجر به ایجاد خواب‌آلودگی در مصرف‌کنندگان نخواهد شد. این ویژگی را می‌توان به عنوان یک مزیت در مقایسه با سایر داروهای مشابه ذکر کرد.” image-0=”” headline-1=”h2″ question-1=”عوارض شربت پلارژین چیست؟” answer-1=”به نظر می‌رسد که این دارو باعث ایجاد عوارض جانبی شدید در بیش‌تر مصرف ‌کنندگان نمی‌شود. اما برخی از افراد با مصرف آن ممکن است با علائمی مانند درد معده و رفلاکس یا سوزش آن، اسهال و حالت تهوع مواجه شوند.” image-1=”” headline-2=”h2″ question-2=”مقدار مصرف قطره پلارژین نوزاد چقدر است؟” answer-2=”استفاده از این دارو در نوزادان باید حتما با توصیه پزشک و در دوزهای تجویزشده انجام شود. مناسب‌ترین میزان مصرف در نوزادان زیر شش ماه، حداکثر ۱۰ قطره و در سه نوبت به صورت روزانه است. این میزان را برای کودکان بین شش ماه تا یک سال می‌توان تا دو برابر (۲۰ قطره) در روز افزایش داد.” image-2=”” count=”3″ html=”true” css_class=””]

 

منابع

persiapharmacy.com

marsoclinic.com

jahaneshimi.com

144tehranpharmacy.com

mosbatesabz.com

 

 

.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

Mina.Taheri

12 ماه پیش

من تازگیا احساس مورمورشدن ته حلقم دارم که احتمال میدم بخاطر الرژی فصل بهار باشه شربت پلارژین مصرف کنم یا دیفن هیدرامین؟ کدومش بهتره؟
پاسخ دهید
0

مرتضی عطری

12 ماه پیش

بهتره با پزشک عمومی مشورت کنید https://haal.ir/pwa/consultation/medical/99
پاسخ دهید
0

مدیریت سایت

11 ماه پیش

با سلام و وقت بخیر شربت دیفن هیدرامین نوعی آنتی‌هیستامین است که در درمان علائم آلرژی، سرماخوردگی و تب یونجه توسط پزشکان تجویز میشود. شربت پلارژین یک شربت گیاهی است برای عفونت‌های دستگاه تنفسی مصرف میشود. هردو دارو برای بهبود الرژی موثر هستند. قبل از مصرف هرگونه دارو حتما با پزشک مشورت کنید.
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات