جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

ایپراتروپیوم بروماید / دارویی برای درمان بیماری مزمن انسداد ریه

ایپراتروپیوم بروماید
تاریخ بروزرسانی : ۰۷ فروردین

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

ایپراتروپیوم بروماید با نام انگلیسی Ipratropium bromide یک داروی آنتی کولینرژیک است که در کنترل علائم بیماری‌های تنفسی مثل انسداد مزمن ریه، بیماری آسم، برونشیت آلرژیک و غیر آلرژیک و… استفاده می‌شود. این دارو به خانواده‌ای از داروها تعلق دارد که به عنوان گشادکننده نایژه‌ها یا برونش‌ها شناخته می‌شوند.

داروهای این گروه با شل‌کردن ماهیچه‌های مجاری تنفسی و گشادکردن راه‌های هوایی باعث تنفس راحت‌تر می‌شوند. البته شما نمی‌توانید آن را بدون تجویز پزشک، تهیه و مصرف کنید. اگر می‌خواهید درباره ایپراتروپیوم، عوارض، موارد مصرف و کاربردهای آن بیش‌تر بدانید، این مقاله را مطالعه کنید.


تصویر خدمات اقساطی

معرفی ایپراتروپیوم

ایپراتروپیوم بروماید برای کنترل و پیشگیری از علائم ناشی از بیماری مزمن ریوی مثل خس خس سینه و تنگی نفس استفاده می‌شود. این دارو با شل‌کردن ماهیچه‌های اطراف کیسه‌های هوایی، باعث می‌شود که بیماران بهتر نفس بکشند. برای جلوگیری از تکرار علائم بیماری، لازم است که این دارو به صورت منظم مصرف شود تا اثربخشی بهتری داشته باشد.

انواع استنشاقی این دارو، یعنی اسپری تنفسی و محلول نبولایزر اثرگذاری سریعی دارند و برای تنگی نفس ناگهانی موثر هستند. حداکثر ۱۵ دقیقه بعد از مصرف دارو اثرگذاری آن شروع می‌شود و پس از هر بار مصرف تا حدود ۵ ساعت (در برخی بیماران تا ۸ ساعت) باقی می‌ماند. برای مصرف ایپراتروپیوم بروماید حتما با پزشک متخصص داخلی مشورت کنید.

مشاوره پزشکی

موارد مصرف ایپراتروپیوم

از داروی ایپراتروپیوم بروماید به صورت اسپری یا محلول برای جلوگیری از خس خس سینه، تنگی نفس، سرفه و گرفتگی قفسه سینه در افراد مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه مثل برونشیت مزمن (تورم مجاری هوایی) و آمفیزم ریه (آسیب به کیسه‌های هوایی در ریه‌ها) استفاده می‌شود.

از اسپری بینی آن هم برای درمان آبریزش بینی ناشی از سرما خوردگی یا آلرژی‌های فصلی کمک می‌گیرند. این دارو با کاهش میزان مایع یا مخاط آزادشده از بینی، جلوی آبریزش آن را می‌گیرد. البته این دارو تاثیری در کاهش عطسه یا علائم گرفتگی بینی نخواهد داشت و لازم است برای رفع سایر مشکلات، از داروهای دیگر استفاده کنید.

درباره شربت پلارژین و درمان سرفه بیشتر بدانید

موارد مصرف ایپراتروپیوم

پزشکان ایپراتروپیوم را برای بهبود تنفس در بیماران مبتلا به بیماری انسدادی ریه تجویز می‌کنند

نحوه و مقدار مصرف ایپراتروپیوم بروماید

شیوه مصرف دارو، مقدار و دفعات آن به عوامل مختلفی مثل سن بیمار، نوع و شدت بیماری و واکنش فرد به درمان بستگی دارد که توسط پزشک تعیین می‌شود. او تصمیم می‌گیرد که بیمار از اسپری تنفسی استفاده کند یا محلول نبولایزر. نگهداری از این اسپری‌ها و حفظ بهداشت آن هم بسیار مهم است و باید طبق دستورالعمل دارو انجام شود. سوال دارویی آنلاین خود را میتوانید از مشاوران آنلاین حال بپرسید. اگرچه مقدار مصرف در بیماران مختلف متفاوت است، اما معمولا برای بیماری‌های مختلف در دوزهای زیر تجویز می‌شود:

بیماری مزمن انسدادی ریه

میزان مصرف در نوع استنشاقی، ۲ بار اسپری‌کردن هر ۶ ساعت یک بار و برای محلول نبولایزر به میزان ۵۰۰ میکروگرم هر ۶ تا ۸ ساعت است.

رینیت آلرژیک یا غیرآلرژیک چند ساله

دو بار اسپری در هر سوراخ بینی به فاصله هر ۸ تا ۱۲ ساعت برای بزرگسالان و کودکان بالای شش سال مجاز است. استفاده از آن برای کودکان زیر شش سال توصیه نمی‌شود.

رینیت آلرژیک فصلی (موقتی)

برای بزرگسالان و کودکان بزرگ‌تر از ۵ سال، دو بار اسپری در هر سوراخ بینی با فاصله هر ۶ ساعت یک بار مجاز است. کودکان زیر چنج سال نباید از این دارو استفاده کنند.

حمله آسم حاد

استفاده از اسپری استنشاقی آن برای بزرگسالان و کودکان بالای ۱۲ سال، هشت بار و هر ۲۰ دقیقه یک بار باید انجام شود. محلول نبولایزر هم با همین فاصله زمانی و هربار ۵۰۰ میکروگرم مصرف می‌شود. کودکان زیر ۱۲ سال می‌توانند ۴ تا ۸ بار با فاصله ۲۰ دقیقه‌ای از این اسپری استفاده کنند. مقدار مصرف مجاز محلول نبولایزر برای کودکان زیر ۱۲ سال هم بین ۲۵۰ تا ۵۰۰ میکروگرم خواهد بود. درباره اسپری سالبوتامول و درمان آسم این مطلب را نیز می‌توانید مطالعه کنید.

نحوه استفاده از ایپراتروپیوم

اسپری ایپراتروپیوم در بیماران مختلف باید در دوز مشخص و با فاصله زمانی تجویز شده استفاده شود

عوارض ایپراتروپیوم بروماید

سرگیجه، حالت تهوع، ناراحتی معده، خشکی دهان و یبوست از رایج‌ترین عوارض مصرف ایپراتروپیوم بروماید هستند. بعضی از مصرف‌کنندگان آن هم با علائمی مثل کمردرد، سوءهاضمه و اختلال چشایی مواجه می‌شوند. این عوارض اغلب موقتی هستند و پس از سازگاری بدن با دارو یا قطع مصرف آن، برطرف خواهند شد. ولی در صورتی که متوجه شدید این اثرات باقی ماندند یا بدتر شدند، لازم است حتما با یک پزشک مشورت کنید.

مصرف این دارو به ندرت در برخی از بیماران و بلافاصله بعد از مصرف باعث بدترشدن ناگهانی مشکلات تنفسی می‌شود. در این شرایط یا بروز مشکلات دیگری مثل بالارفتن ضربان قلب، بثورات پوستی، تغییرات بینایی مانند دوبینی چشم، تورم صورت، گلو یا زبان و اختلال در ادرار و… نیاز به مداخله فوری پزشکی خواهید داشت.

درباره بیماری سرطان ریه بیشتر بدانید

عوارض ایپراتروپیوم

استفاده از ایپراتروپیوم در تعداد بسیار کمی از بیماران بلافاصله بعد از مصرف باعث بدتر شدن تنفس می‌شود

قیمت و خرید ایپراتروپیوم

در حال حاضر، انواع مختلفی از این دارو از برندهای معتبر ایرانی، فرانسوی و هندی در داروخانه‌ها موجود است. پزشکان بر اساس نیاز بیمار می‌توانند هر یک از این داروها را تجویز کنند. مسلما هزینه‌ای که بابت خرید آن می‌پردازید، به دوز دارو، شرکت تولیدکننده و نوع بیمه شما بستگی دارد. اگر می‌خواهید درباره این دارو با کارشناسان متخصص مشورت کنید یا آن را به صورت آنلاین بخرید، به داروخانه آنلاین حال مراجعه کنید.

 

کلام پایانی ایپراتروپیوم بروماید

ایپراتروپیوم دارویی برای کمک به کاهش علائم بیماری‌های تنفسی و جلوگیری از بدترشدن علائم بیماری مزمن انسدادی ریه است. مصرف آن باعث راحت‌ترشدن تنفس و کاهش تنگی نفس و گرفتگی قفسه سینه در بیماران می‌شود. این دارو بسیار کاربردی و موثر است؛ اما شما نمی‌توانید آن را بدون تجویز پزشک تهیه و مصرف کنید. اگر دچار مشکلات تنفسی هستید یا فکر می‌کنید نیاز به مصرف این دارو دارید، همین حالا از مشاوره آنلاین با پزشک داخلی حال استفاده کنید.

مشاوره پزشکی

 

سوالات متداول درباره ایپراتروپیوم

[sc_fs_multi_faq headline-0=”h2″ question-0=”آیا مصرف ایپراتروپیوم خطرناک است؟” answer-0=”این یک داروی بازکننده نایژه‌هاست که باعث افزایش جریان هوا به ریه‌ها و تنفس بهتر می‌شود. مصرف آن در دوزهای مجاز و تحت نظر پرشک متخصص برای فرد مشکلی ایجاد نمی‌کند و نگران‌کننده نیست.” image-0=”” headline-1=”h2″ question-1=”اسپری بینی ایپراتروپیوم برای چیست؟” answer-1=”این اسپری یک درمان فوری برای رفع آبریزش بینی در بیماران مبتلا به رینیت آلرژیک یا سرماخوردگی و… است. دوره مصرف این دارو معمولا کوتاه است و از طریق مسدودکردن غدد مخاطی در بینی، آبریزش را کاهش می‌دهد.” image-1=”” count=”2″ html=”true” css_class=””]

 

منابع

medlineplus.gov

1mg.com

www.rxlist.com

webmd.com

mayoclinic.org

 

 

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات