جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

دیابت در گربه / درمان دیابت ملیتوس در گربه ها

دیابت در گربه
تاریخ بروزرسانی : ۲۳ آبان

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

دیابت در گربه و در انسان ویژگی‌های مشخص و یکسانی دارد! وقتی بدن گربه‌ها نتواند هورمون انسولین را به درستی تولید کند، یا وقتی بدنشان به انسولین تولیدشده پاسخ مناسبی ندهد، آن‌ها دچار دیابت یا دیابت ملیتوس می‌شوند؛ زیرا میزان گلوکز در خون بالا می‌رود.

چاقی، عدم تحرک، بالا رفتن سن عواملی هستند که خطر دیابت ملیتوس در گربه‌ ها را بالا می‌برند. همچنین گربه‌های نر بیشتر در معرض ابتلا به دیابت هستند. دیابت در گربه‌ ها معمولاً قابل بهبود است. رژیم غذایی مناسب، افزایش تحرک و  تزریق انسولین راهکارهای درمان دیابت گربه هستند.

این مطلب را برای کسانی نوشته‌ایم که مسئولیت نگه‌داری از یک یا چند گربه را برعهده دارند، تا بتوانند به موقع دیابت گربه را تشخیص دهند و برای درمانش اقدام کنند. پس از خواندن مطلب، اگر تردید دارید که شاید گربۀ شما هم به دیابت مبتلاست، حتما با یک دامپزشک آنلاین مشورت کنید.

دربارۀ سرطان در گربه ها بیشتر بخوانید.

مشاوره آنلاین با دامپزشک 


تصویر خدمات اقساطی

دیابت گربه به چه معناست

بدن گربه، درست مثل بدن ما، برای داشتن انرژی نیاز به قند (به شکل گلوکز) دارد. گلوکز در خون برای آنکه جذب بدن بشود به انسولین نیاز دارد؛ انسولین هورمونی است که لوزالمعده تولیدش می‌کند. انسولین به سلول‌های ماهیچه‌ها و کبد و چربی‌های بدن متصل می‌شود و به جذب گلوکز کمک می‌کند. وقتی که سلول‌ها گلوکز را جذب کنند، یعنی سوخت حیاتی خود را دریافت کرده‌اند و در این زمان است که سطح گلوکز خون کاهش پیدا می‌کند.

دیابت ملیتوس در گربه

گربه‌ها مانند ما معمولاً به دو نوع دیابت مبتلا می‌شوند:

  • دیابت نوع یک: علت دیابت نوع یک کاهش تولید انسولین است که موجب می‌شود غلظت گلوکز در خون بالا باشد.
  • دیابت نوع دو : علت دیابت نوع دو عدم پاسخدهی سلول‌های بدن به انسولین است که باز هم باعث بالارفتن سطح گلوکز خون می‌شود.

در چنین شرایطی سلول‌های بدن نمی‌توانند مواد مغذی یا سوخت مورد نیازشان را دریافت کنند؛ چون انسولین نمی‌تواند قند یا گلوکز را از خون به سلول‌ها منتقل کند. البته باید اشاره کنیم که دیابت نوع 2 در میان گربه‌ها شایع‌تر است.

درمان حساسیت به گربه را در اینجا یاد بگیرید

علائم دیابت در گربه

علائم دیابت گربه‌ ها را می‌توان به دو گروه علائم کوتاه‌مدت و علائم بلندمدت تقسیم کرد. نشانه‌های کوتاه مدت دیابت ملیتوس در گربه ها موارد زیر هستند:

  1. ادرار بیش از حد: اگر گربه بیش از حد ادرار کند، ممکن است به علت دیابت باشد. زیرا کلیه‌ها تلاش می‌کنند گلوکز اضافی در خون را از طریق ادرار دفع کنند.
  2. تشنگی مداوم: وقتی گربه بر اثر دیابت زیاد از حد ادرار کند، یعنی بدن او آب زیادی از دست می‌دهد؛ این باعث افزایش تشنگی می‌شود.
  3. کاهش وزن: دیابت باعث می‌شود که گربه نتواند گلوکز خون را به درستی جذب کند. در نتیجه سلول‌ها گرسنه می‌مانند و همین باعث می‌شود که چربی‌ها و پروتئین‌های بدن به عنوان منبع جایگزین تجزیه شوند تا انرژی بدن را تأمین کنند.
  4. افزایش اشتها: وقتی چربی و پروتئین بدن گربه می‌سوزد و گربه وزن کم می‌کند، اشتهای او افزایش می‌یابد.

علائم دیابت در گربه ها

علائم بلندمدت دیابت در گربه‌ ها شامل موارد زیر است؛ این علائم به معنای بحرانی شدن وضعیت سلامت گربه است و نشان می‌دهد که گربه نیاز به مراقبت ویژه دارد:

  1. ناتوانی در پریدن: فعالیت گربۀ خود را زیر نظر بگیرید. اگر گربه مثل سابق نمی‌تواند بپرد و بازیگوشی کند، ممکن است بیمار شده باشد.
  2. تغییر در راه رفتن: دیابت می‌تواند باعث ضعف شود. همین ضعف راه‌رفتن گربه‌ها را دچار مشکل می‌کند. همچنین افزایش قند خون اعصاب پاهای عقب گربه را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. اگر این وضعیت درمان نشود، ممکن است به فلج شدن گربه هم بینجامد.
  3. بی‌اشتهایی و بی‌حالی و استفراغ: در مراحل پیشرفتۀ دیابت، گربه به دلیل هایپرگلیسمی (قند بیش از حد در پلاسمای خون)، هیپوگلیسمی (افت شدید قند خون) و گاستروپارزی (تخلیۀ تأخیری معده) دچار بی‌اشتهایی و تهوع و بی‌حالی می‌شود.

بیشتر بخوانید: 10 علت غذا نخوردن گربه ها

راه های درمان دیابت ملیتوس در گربه

نخستین قدم برای درمان دیابت گربه تشخیص بیماری است. اگر علائم دیابت را در گربۀ خود مشاهده می‌کنید، لازم است که او را پیش دامپزشک ببرید. دامپزشک از ادرار و خون گربه نمونه‌گیری می‌کند تا میزان گلوکز در بدن گربه را آزمایش کند.

اگر میزان گلوکز از حدی بیشتر باشد، به احتمال زیاد گربه دچار دیابت است. البته ممکن است دامپزشک آزمایش‌های بیشتری هم انجام دهد تا از تشخیص خود مطمئن شود. زیرا بالا بودن سطح گلوکز ممکن است به دلیل استرس باشد.

درمان دیابت طولانی مدت است و نیازمند آن است که شما به اصول آن و دستورالعمل‌های دامپزشک متعهد باشید. مهم‌ترین اقدام برای درمان دیابت ملیتوس در گربه رفع علت آن است. آیا علت دیابت مصرف بعضی از داروها مثل کورتیکواستروئیدها یا کورتون‌هاست؟ آیا علت دیابت گربه چاقی اوست؟ در این صورت قطع داروها یا کاهش وزن گربه می‌تواند به رفع دیابت کمک کند.

اما اکثر گربه‌ها برای درمان دیابت به تزریق انسولین هم نیاز دارند. این تزریق معمولا دو بار در روز بعد از وعدۀ غذایی انجام می‌شود. معمولا انسولین به بخش نازک گردن او تزریق می‌شود. دامپزشک به شما آموزش می‌دهد که چگونه این کار را انجام دهید.

دربارۀ راهنمای خرید خاک گربه بیشتر بخوانید.

درمان دیابت گربه

رژیم غذایی مناسب برای درمان دیابت گربه

رژیم غذایی و کنترل وزن گربه به درمان دیابت گربه کمک زیادی می‌کند. اگر گربه اضافه وزن دارد، کاهش وزنش می‌تواند به میزان زیادی علائم دیابت را در او کاهش دهد و حتی برطرف کند.

برای آنکه گربه شما رژیم غذایی مناسبی داشته باشد، لازم است که از دامپزشک کمک بگیرید. به طور کلی، رژیم‌هایی برای گربه‌ها مفید هستند که کربوهیدرات کمتری داشته باشند. اگر گربه‌ شما با دیگران، مثلا همسایه‌های شما، در تماس است، با آن‌ها حتما دربارۀ دیابت گربه‌تان صحبت کنید و از آن‌ها بخواهید که به او غذا ندهند.

 

سخن آخر

گربه‌ها هم مثل ما در معرض ابتلا به دیابت هستند. درمان دیابت در گربه ها فرق چندانی با درمان دیابت در انسان‌ ها ندارد. برای این کار لازم است که گربه‌‎ها رژیم غذایی مناسب و تحرک کافی داشته باشند و در صورت نیاز انسولین دریافت کنند.

بنابراین اگر علائم دیابت در گربه خود را به موقع تشخیص دهید، می‌توانید با کمک یک دامپزشک دیابت گربه خود را کنترل و درمان کنید. به شما پیشنهاد می‌کنیم که در این زمینه از دامپزشک آنلاین مجموعه حال کمک بگیرید.

 

سوالات متداول

[sc_fs_multi_faq headline-0=”h2″ question-0=”نحوه تزریق انسولین به گربه چگونه است؟” answer-0=”معمولا انسولین را به بخش نازک گردن گربه تزریق می‌کنند؛ برای این کار دامپزشک به شما آموزش می‌دهد. ممکن است ابتدا استرس داشته باشید یا نیاز داشته باشید که کسی کمکتان کند. اما این مشکلات پس از چندبار تمرین رفع می‌شود.” image-0=”” headline-1=”h2″ question-1=”آیا دیابت در گربه ها نیاز به درمان دارد؟” answer-1=”حتماً! اگر دیابت در گربه درمان نشود، دیر یا زود گربه دچار شرایط بحرانی می‌شود. تغییر در راه رفتن، فلج شدن اعصاب پاهای عقب، بی اشتهایی و بی‌حالی و حتی فلج معده (تخلیۀ تأخیری معده یا گاستروپارزی) از پیامدهای درمان نشدن دیابت گربه است.” image-1=”” count=”2″ html=”true” css_class=””]

 

 

 

منابع

https://www.vet.cornell.edu

https://www.bluecross.org.uk

https://vcahospitals.com

https://catvettucson.com

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات