جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

درمان حساسیت به گربه / کنترل کردن آلرژی به گربه

درمان حساسیت به گربه
تاریخ بروزرسانی : ۰۹ مهر

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

درمان حساسیت به گربه چگونه است؟ آیا می‌توان امیدوار بود کسانی که به گربه آلرژی دارند بتوانند از زندگی در کنار این موجودات زیبا و بازیگوش لذت ببرند؟

حساسیت به گربه شایع‌ترین حساسیت با منشاء حیوانی است و از هر پنج بزرگسال در جهان، یک نفر به آن دچار می‌شود. اگر بعد از نوازش یا بازی با گربه دچار آبریزش بینی و چشم می‌شوید یا شروع به عطسه می‌کنید، احتمالا به گربه آلرژی دارید. ما در این مقاله می‌خواهیم شما را با علل و علائم آلرژی به گربه و روش‌های درمانی مناسب آن آشنا کنیم. برای دریافت راهکارهای تخصصی درمان حساسیت به گربه هم می‌توانید همین حالا یک مشاوره از دامپزشک به صورت آنلاین بگیرید.

 


تصویر خدمات اقساطی

علت آلرژی به گربه

آلرژی به گربه پاسخ غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن انسان به آلرژن‌های تولیدشده در غدد بزاقی و غدد چربی روی پوست بدن گربه است. در واقع پوست بدن، بزاق، شوره و حتی ادرار گربه می‌تواند برای برخی حساسیت‌زا باشد. اما برخلاف تصور عموم، آن‌چه که باعث حساسیت به گربه می‌شود، خود این مواد نیستند! بلکه پروتئین‌های موجود در آن‌ها است.

سیستم ایمنی بدن در مواجهه با این پروتئین‌ها، آن‌ها را با مهاجمان خطرناک مثل ویروس و باکتری اشتباه می‌گیرد و برای دفاع از خود پادتن یا آنتی‌بادی می‌سازد. در واقع واکنش‌های آلرژیک، عوارض جانبی ناشی از حمله بدن به این محرک‌ها یا آلرژن‌ها هستند.

درباره دیابت در گربه ها بیشتر بدانید

معرفی علائم آلرژی به گربه

علائم آلرژی به گربه می‌تواند بسته به سطح حساسیت فرد و میزان تماس با گربه، خفیف، متوسط یا شدید باشد. بعضی از این علائم بلافاصله بعد از تماس با گربه آشکار می‌شوند، اما برخی دیگر ممکن است عوارض خود را در بلندمدت نشان دهند. شایع‌ترین این علائم عبارتند از:

  • آبریزش بینی
  • خارش بینی و چشم
  • عطسه و سرفه
  • گرفتگی بینی
  • التهاب و قرمز‌شدن چشم‌ها
  • راش پوستی

درمان قارچ پوستی گربه را در این مطلب بخوانید

اگر آلرژن‌های گربه وارد ریه شوند، در ایجاد علائمی مثل خس‌خس سینه، سرفه و دشواری در تنفس نقش خواهند داشت. این حساسیت می‌تواند باعث حمله آسم شود و محرکی جدی برای آسم مزمن باشد. به طور کلی حدود 30 درصد افراد مبتلا به آسم، در اثر تماس با گربه دچار حمله شدید می‌شوند.

درباره علت های غذا نخوردن گربه بیشتر بدانید

حساسیت به گربه

سرفه، عطسه و آبریزش بینی از شایع‌ترین علائم حساسیت به گربه هستند

داروی مناسب برای درمان حساسیت به گربه

اولین کاری که برای درمان حساسیت به گربه باید انجام دهید، دوری از تماس مستقیم با گربه تا حد امکان است. علاوه بر این، ممکن است به داروهایی برای کنترل این علائم نیاز داشته باشید که مهم‌ترین آن‌ها شامل گروه‌های دارویی زیر هستند:

کورتیکواستروئیدها

این داروها باعث کاهش التهاب و تسکین علائم تب یونجه می‌شوند. نوع اسپری این داروها عوارض جانبی کم‌تری نسبت به کورتیکواستروئیدهای خوراکی دارد.

آنتی‌هیستامین‌ها

آنتی‌هیستامین‌ها تولید مواد شیمیایی را که بدن در مواجهه با آلرژن‌ها می‌سازد کاهش می‌دهند و در نتیجه، از بروز علائم آلرژی جلوگیری می‌کنند. سیتریزین، لوراتادین، آزلاستین و فکسوفنادین از معروف‌ترین این داروها هستند.

داروهای ضداحتقان

داروهای ضداحتقان شامل انواع قرص یا اسپری هستند و با کوچک‌کردن بافت متورم بینی، گرفتگی آن را رفع کنند. استفاده از آن‌ها معمولا برای مدتی کوتاه تجویز می‌شود.

اصلاح‌کننده‌های لوکوترین

گاهی اسپری بینی یا قرص‌های آنتی‌هستیامین گزینه مناسبی برای درمان حساسیت به گربه در برخی افراد نیست. در این مواقع می‌توان از دارویی به نام مونته‌لوکاست استفاده کرد که مانع از عملکرد برخی از مواد شیمیایی سیستم ایمنی می‌شود.

درباره سرطان در گربه ها بیشتر بدانید

درمان حساسیت به گربه

اسپری‌های ضداحتقان و داروهای آنتی‌هیستامین از رایج‌ترین راه‌های درمان حساسیت به گربه هستند

درمان خانگی حساسیت به گربه

اگر متوجه شده‌اید که به گربه حساسیت دارید، بهتر است از طریق تست‌های حساسیتی از آن مطمئن شوید تا بتوانید اقدامات درمانی و پیشگیرانه لازم را انجام دهید. گاهی علائم آلرژی خیلی شدید و آزاردهنده نیست و می‌توان آن را با درمان‌های خانگی کنترل کرد. استفاده از داروهای بدون نسخه، ساده‌ترین راه برای درمان حساسیت به گربه است.

شما میتوانید از بخش سوال رایگان از پزشک سایت حال بادامپزشک آنلاین به صورت کاملا رایگان ارتباط برقرار کنید و سوالات خود را مطرح کنید.

برای راهنمای خرید خاک گربه این مطلب را از دست ندهید.

علاوه بر این، شست‌و‌شوی بینی می‌تواند تا حد زیادی به کاهش علائم آلرژی مثل خارش و گرفتگی بینی کمک کند. مصرف پروبیوتیک‌ها هم نقش موثری در بهبود انواع آلرژی از جمله آلرژی به گربه دارد. باتربور هم نوعی مکمل دارویی است که از عصاره یک گیاه مردابی تهیه می‌شود. به نظر می‌رود مصرف آن اثر مناسبی بر کاهش واکنش‌های آلرژیک دارد.

درباره راه های درمان اسهال در گربه بیشتر بدانید

کلام پایانی

آلرژی به گربه در برخی افراد باعث ایجاد یا تشدید حساسیت‌های شدید می‌شود و به درمان مناسب نیاز دارد. پزشکان در برخی موارد به افراد توصیه می‌کنند که برای حفظ سلامت خود، از نگه‌داشتن گربه در خانه خودداری کنند. اما در آلرژی‌های خفیف، شما می‌توانید با رعایت نکات بهداشتی مثل دور نگه‌داشتن گربه از رختخواب، استفاده از دستگاه تصفیه هوا و شست‌و‌شوی منظم گربه از زندگی با گربه خود لذت ببرید.

 

سوالات متداول

[sc_fs_multi_faq headline-0=”h2″ question-0=”علائم حساسیت به گربه چیست؟” answer-0=”خارش بدن، بینی و چشم‌ها، آبریزش و گرفتگی بینی، سرفه و بثورات پوستی از شایع‌ترین نشانه‌های حساسیت به گربه هستند. گاهی تماس با گربه می‌تواند باعث بروز حملات آسم در افراد مبتلا به این بیماری شود.” image-0=”” headline-1=”h2″ question-1=”علائم حساسیت کودک به گربه چیست؟” answer-1=”علائم حساسیت به گربه در کودکان تقریبا مشابه بزرگسالان است. اما به نظر می‌رسد احتمال بروز راش پوستی و مشکلات تنفسی در آن‌ها بیش‌تر باشد.” image-1=”” count=”2″ html=”true” css_class=””]

 

“مراقبت از سلامت فردی یک امر مهم انسانیست، زیرا بر فرصت‌های ما برای پیگیری اهداف زندگی تأثیر مستقیم دارد؛ درد و رنج را کاهش داده و شرایط مورد نیاز برای برنامه ریزی درباره آینده را فراهم می‌کند. «حال» با شعار حال خوب برای همه شکل گرفت تا خدمات پزشکی به شکلی کامل و جامع در اختیار همه افراد قرار بگیرد”

 

منابع

webmd.com

mayoclinic.org

cats.org.uk

healthline.com

allergyuk.org

 

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات