جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

سرطان در گربه ها / افزایش بیماری سرطان در حیوانات

سرطان در گربه ها
تاریخ بروزرسانی : ۲۱ فروردین

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

سرطان در گربه ها به حدی شده که آمار آن تکان دهنده و شوکه کننده است. آیا می‌دانید که از هر پنج گربه یکی از آن‌ها به سرطان مبتلا می‌شود؟ به نظر آمار تکان‌دهنده‌ای از سرطان در گربه ها است. بنابراین کسانی که گربه خانگی دارند یا در زمینه حمایت از حیوانات فعالیت می‌کنند، لازم است که دربارۀ این بیماری در گربه‌ها و حیوانات دیگر آگاهی بیشتری داشته باشند.

سرطان‌هایی مثل سرطان لنفوم، سرطان استخوان، تومور ماست سل، سرطان سلول سنگفرشی و… از جمله انواع سرطان‌های شایع در میان گربه‌هاست. البته بسیاری از سرطان‌ها اگر زود تشخیص داده شوند، قابل درمان هستند.

برای تشخیص زودهنگام سرطان، لازم است که دامپزشک به صورت مرتب گربه را معاینه کند. به ویژه اینکه علائم سرطان در گربه ها ممکن است چندان محسوس نباشد و آن‌ها هم در پنهان کردن بیماری مهارت دارند.

اگر گربه‌ای در خانه دارید یا فعال حقوق حیوانات هستید یا به هر ترتیبی دغدغۀ این حیوانات زیبا را دارید، این مطلب را بخوانید. احتمالا به شما کمک خواهد کرد که جان گربه‌ای را نجات دهید.

همچنین در صورت داشتن هرگونه سوال در زمینه حیوانات خانگی و بیماری آنها میتوانید از خدمات دامپزشکی آنلاین سامانه حال استفاده کنید.

ممکن است بخواهید دربارۀ انواع خاک گربه بیشتر بخوانید.


تصویر خدمات اقساطی

افزایش شیوع سرطان در گربه ها

همان‌طور که اشاره کردیم، حدود یک پنجم گربه‌ها به سرطان ‌مبتلا می‌شوند. عوامل مختلفی شیوع سرطان در گربه‌ها را افزایش می‌دهد. مهم‌ترین عامل سن است. هرچه یک گربه مسن‌تر شود، احتمال ابتلای او به سرطان بیشتر است.

عوامل دیگری که باعث افزایش میزان شیوع سرطان در گربه‌هاست، عبارتند از: سموم ناشی از محیط، وجود مداوم دود سیگار در محیط زندگی گربه، لیسیدن قسمت‌هایی از بدن که به یک سم محیطی آلوده است و غیره.

به طور کلی تغذیه، هورمون‌ها، ویروس‌ها و مواد سرطان‌زا مانند دود، آفت‌کش‌ها، اشعه ماوراء بنفش، مکان‌های آلوده، زباله‌های رادیواکتیو و غذاهای کنسرو شده برای گربه، احتمال ابتلای این حیوان به سرطان را افزایش می‌دهند.

درباره دیابت در گربه ها بیشتر بدانید

سرطان در گربه ها

انواع رایج سرطان در گربه ها

می‌‌دانید که سرطان به دلیل وجود تومور رخ می‌دهد. تومور مجموعه‌ای از سلول‌های غیرطبیعی در بدن است که بدون کنترل به رشد و تقسیم ادامه می‌دهند.

درمان حساسیت به گربه را در اینجا یاد بگیرید

سرطان بخش‌های مختلفی از بدن گربه را درگیر می‌کند؛ اما شایع‌ترین محل‌ سرطان در بدن گربه‌ها عبارتند از: پوست، گلبول‌های سفید خون، دهان، معده، روده و غدد پستانی. اگر بخواهیم فهرستی از بعضی سرطان‌های رایج در گربه‌ها را به شما معرفی کنیم، به موارد زیر می‌رسیم:

  • لنفوم که نشانه‌اش بزرگ شدن غدد لنفاوی است.
  • سرطان سلولی فلسی یا سرطان سلول سنگفرشی که نوعی سرطان پوست است.
  • تومور سلول بازال که نوعی سرطان پوست است.
  • تومور ماست سل که نوعی تومور پوستی شایع است.
  • سرطان پستان
  • فیبروسارکوما یا سارکوم که در استخوان یا بافت‌های نرم رخ می‌دهد.
  • استئوسارکوم که همان سرطان بدخیم استخوان است.

مشاوره آنلاین با دامپزشک

 

درباره راهنمای خرید حاک گربه اینجا بخوانید

شناخت نشانه های سرطان در گربه

رایج‌ترین علامت سرطان گربه‌ها توده و برآمدگی است. وجود توده‌ای غیرمعمولی که اندازه‌اش تغییر می‌کند، می‌تواند نشانۀ سرطان باشد.

البته تومورها با هم متفاوت هستند. تومورهای خوش‌خیم معمولا تهدیدی جدی برای سلامت گربه‌ها نیستند. اما تومور اگر بدخیم باشد، ممکن است به بافت اطراف حمله کند یا از طریق جریان خون در بدن گربه پخش شود (متاستاز).

نشانه های سرطان در گربه

البته به دلیل آنکه سرطان ممکن است بر هر بافتی از بدن گربه تأثیر بگذارد، علائم و نشانه‌هایش متنوع است. وقتی سرطان در یک دورۀ طولانی در بدن گربه رشد کند، ممکن است علائمی مثل بی‌اشتهایی، کمبود انرژی یا کاهش وزن را مشاهده کنید.

دربارۀ علت‌های غذا نخوردن گربه‌ها بیشتر بخوانید.

استفراغ، اسهال گربه، خونریزی‌های بدون توجیه، وجود زخم‌هایی که بهبود نمی‌یابند، از علائم احتمالی دیگری است که مربوط به سرطان در گربه ها هستند. با پیشرفت بیماری، علائم و نشانه‌ها اغلب در اندامی بروز می‌کند که مستقیماً درگیر سرطان است.

پیشگیری از سرطان در گربه ها

سرطان قابل پیشگیری نیست! فقط می‌توان با راهکارهایی احتمال مبتلا شدن گربه‌مان به سرطان را کاهش دهیم. به موارد زیر توجه کنید:

  • گربه خود را در برابر ویروس لوسمی واکسینه کنید. ویروس لوسمی عامل سرطان خون در گربه است.
  • معاینات سالانه نزد یک دامپزشک را انجام دهید. این کار کمکی عالی برای تشخیص زودهنگام سرطان است.
  • گربه خود را عقیم کنید و احتمال ابتلا به سرطان بیضه یا پستان را در او کاهش دهید.
  • مراقب تغذیه سالم گربه خود باشید. تغذیه نامناسب و چاقی احتمال بیماری از جمله انواع سرطان را افزایش می‌دهد.
  • تغییرات گربه خود را تحت نظر بگیرید. آیا کم وزن شده؟ آیا در بدن او توده‌ای را مشاهده کرده‌اید؟ در صورت وجود هر تغییر مشکوکی گربه را پیش دامپزشک ببرید.

درمان سرطان گربه

راه های درمان سرطان گربه ها

برای درمان سرطان در گربه نیاز به کمک تخصصی دامپزشک دارید. در قدم اول باید از او کمک بخواهید که تشخیص دهد آیا گربه شما شانس بهبودی دارد یا نه. گاهی سرطان پیشرفته است و گربه درد زیادی می‌کشد و امیدی به زنده بودنش هم نیست؛ در این صورت شاید بهتر باشد که با دامپزشک دربارۀ اتانازی صحبت کنید (یعنی از او بخواهید به روش بی‌درد به زندگی گربه خاتمه دهد تا عذاب بیشتری نکشد).

اما اگر دامپزشک توصیه به درمان کرد، سه روش برای این کار وجود دارد: جراحی برای برداشتن تومور، شیمی‌درمانی و رادیوتراپی. این روش‌ها برای درمان سرطان در انسان هم به کار می‌روند و بسته به نوع سرطان و پیشرفته بودنش استفاده می‌شوند.

نکتۀ مهم در درمان سرطان گربه مراجعۀ منظم نزد دامپزشک است. گربۀ شما در طول درمان ممکن است عوارضی را هم تجربه کند؛ برای مثال اگر گربه شیمی درمانی می‌شود، ممکن است دچار کاهش اشتها، استفراغ یا اسهال شود یا درد داشته باشد (گرچه احتمالش بالا نیست). به کمک دامپزشک عوارض درمان را کنترل کنید.

بیشتر بخوانید: ویروس کرونا در حیوانات و راه‌های درمانش

سخن آخر درباره سرطان در گربه ها

وقتی سرطان در گربه تشخیص داده می‌شود، معمولا صاحب او دچار غم و احساس گناه زیادی می‌شود. اگر در چنین شرایطی قرار دارید، باید بگوییم که عامل سرطان مشخص نیست. ابتلای گربه شما به سرطان تقصیر شما نیست. با وجود رنج و غمی که تجربه می‌کنید، تلاش کنید احساس گناه را از خود دور کنید و از یک دامپزشک کمک بگیرید. پیشنهاد ما به شما مشاوره با متخصصان دامپزشک در «حال» است.

مشاوره آنلاین با دامپزشک

سوالات متداول

[sc_fs_multi_faq headline-0=”h3″ question-0=”شیمی درمانی در گربه ها چگونه است؟” answer-0=”شیمی درمانی در گربه ها معمولا عوارضی ندارد. زیرا در دامپزشکی از دوزهای پایین‌تر دارو استفاده می‌کنند. اما معمولا برای درمان اثربخشی کمی دارد و بیشتر برای کنترل پیشرفت سرطان استفاده می‌شود.” image-0=”” headline-1=”h3″ question-1=”توده سفت زیر پوست نشانه سرطان در گربه است؟” answer-1=”لزوما خیر. بهتر است با مشاهده هرگونه برجستگی یا توده زیر پوست گربه، از دامپزشک کمک بگیرید. ممکن است توده نشانۀ سرطان باشد. اما احتمال اینکه صرفا یک غده چربی ساده باشد، نیز هست.” image-1=”” count=”2″ html=”true” css_class=””]

منابع

https://www.ovrs.com

https://icatcare.org

https://petcureoncology.com

https://www.csuanimalcancercenter.org

https://www.bluecross.org.uk

https://www.msdvetmanual.com

https://www.thedrakecenter.com

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات