جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

۱۰ علت غذا نخوردن گربه ها

علت غذا نخوردن گربه ها
تاریخ بروزرسانی : ۲۴ دی

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

اگر در گذشته تجربه نگهداری از گربه‌ها را داشته‌اید یا هنوز از این موجودات زیبا و بازیگوش نگهداری می‌کنید، حداقل یک بار، علت غذا نخوردن گربه خود را جست‌و‌جو کرده‌اید! دست‌کشیدن گربه‌ها از غذاخوردن کار غیرمعمولی نیست. آن‌ها گاهی بدون هیچ توضیحی غذا نمی‌خورند و سپس، به همان شکل غیرقابل‌توضیح، مجدد شروع به خوردن غذا می‌کنند.

البته در برخی مواقع، گربه‌ها به دلایل خاصی غذا نمی‌خورند که ممکن است نیاز به رسیدگی داشته باشد. در این شرایط کمک‌گرفتن از یک دامپزشک بسیار مهم و ضروری است. به هر حال، اگر می‌خواهید مهم‌ترین علت غذا نخوردن گربه‌ها را بشناسید و بدانید که در این مواقع چه باید کرد، مطالعه این مقاله می‌تواند به شما کمک کند.


تصویر خدمات اقساطی

مقدار غذای گربه در روز به چه عواملی بستگی دارد؟

گربه‌ها ترجیح می‌دهند به جای یک بار، چند نوبت در روز غذا بخورند. این همان کاری است که آن‌ها در طبیعت هم انجام می‌دهند. مقدار غذایی که یک گربه در طول روز مصرف می‌کند به عوامل مختلفی مثل سن، اندازه و وزن بدن، فعالیت بدنی، نژاد و حتی ویژگی‌های شخصیتی او بستگی دارد.

وظیفه شما به عنوان کسی که سرپرستی از یک گربه را بر عهده دارید این است که یک رژیم غذایی متعادل، سالم و باکیفیت را برای او فراهم کنید تا از ایجاد اضافه‌وزن و برعکس، سوءتغذیه در گربه جلوگیری شود. به‌طورکلی، مهم‌ترین عواملی که مقدار غذای روزانه یک گربه به آن‌ها وابسته است عبارتند از:

سن گربه

گربه‌ها معمولا تا دوماهگی شیر می‌خورند. پس از آن، یعنی از هشت هفتگی تا چهار ماهگی باید پنج وعده در روز به گربه‌های جوان غذا داد که بهتر است هر وعده حاوی حدود پنج گرم غذای خشک یا مرطوب باشد. هر چه سن گربه بالاتر می‌رود، به همان نسبت باید مقدار غذای مصرفی او را افزایش و تعداد وعده‌های غذایی را کاهش داد.

وزن گربه

با توجه به اطلاعات ارائه‌شده توسط مرکز پزشکی حیوانات نیویورک، یک گربه بالغ، سالم و فعال به حدود ۶۰ کالری در ازای هر یک کیلوگرم از وزن بدن خود نیاز دارد. یعنی یک گربه ۴ کیلوگرمی باید در روز حدود ۲۴۰ کالری غذا دریافت کند.

نوع غذا

معمولا هر فنجان غذای خشک مخصوص گربه حاوی حدود ۳۰۰ کالری است. این عدد در یک قوطی کنسرو حاوی ۱۷۰ گرم غذای مرطوب گربه، به ۲۵۰ کالری می‌رسد. یعنی یک گربه فعال ۴ کیلوگرمی در طول روز به کمتر از یک فنجان غذای خشک یا کمی کمتر از یک قوطی غذای مرطوب نیاز دارد. البته این اعداد در غذاهای مختلف متفاوت است و لازم است حتما پیش از مصرف، مقدار انرژی موجود در آن‌ها را بررسی کنید.

نکاتی که در این بخش به آن‌ها اشاره شد، درباره تغذیه گربه‌های سالم و طبیعی است که فعالیت بدنی متوسطی دارند. اگر گربه شما آلرژی غذایی خاصی دارد، باردار است یا بیماری خاصی دارد، قطعا به توصیه‌های تغذیه‌ای متفاوتی برای انتخاب رژیم مناسب او نیاز خواهید داشت.

ممکن است بخواهید دربارۀ انواع خاک گربه بیشتر بخوانید.

از سوی دیگر اگر از غذای آماده مخصوص گربه استفاده نمی‌کنید، احتمالا کار شما کمی سخت‌تر خواهد بود. به همین دلیل به شما توصیه می‌کنیم که از ابتدا، با یک دامپزشک در مورد نحوه غذادهی و نوع غذای مصرفی گربه خود مشورت کنید. دریافت راهنمایی تخصصی به شما کمک می‌کند تا بتوانید مقدار تقریبی غذای گربه خود را محاسبه کرده و رژیم غذایی سالمی را برای او تعیین کنید.

دیابت در گربه را درمان کنید.

علت غذا نخوردن گربه

بهتر است برای تعیین علت غذا نخوردن گربه رژیم غذایی مناسب گربه خود را از دامپزشک دریافت کنید

راه درمان بی اشتهایی در گربه ها

اگر به دنبال بهترین راه درمان بی اشتهایی در گربه‌ ها هستید، در ابتدا باید علت آن را پیدا کنید. یعنی باید بدانید که گربه شما به چه دلایلی غذا نمی‌خورد. اگر علت غذا نخوردن گربه ناشی از تغییرات محیطی یا برنامه غذایی جدید است، می‌توانید به تدریج و با آرامش آن را رفع کنید.

اما در صورتی که علت غذا نخوردن گربه برای شما نامشخص است یا علائم دیگری در او مشاهده می‌کنید، باید حتما با یک دامپزشک تماس بگیرید. درمان‌های انتخابی توسط دامپزشک می‌تواند شامل اصلاح مشکلات دندان یا لثه، تجویز آنتی‌ بیوتیک یا داروهای دیگر، تزریق مایعات داخل وریدی برای رفع کم‌آبی بدن و… باشد.

در صورت انسداد روده به دلیل وجود جسم خارجی، ممکن است نیاز به عمل جراحی وجود داشته باشد. فراموش نکنید که غذا نخوردن گربه خود را در اسرع وقت پیگیری کنید؛ چون گربه‌هایی که از بی‌اشتهایی رنج می‌برند ممکن است به مشکلات جدی مانند لیپیدوز کبدی (سندرم کبد چرب) دچار شوند.

دربارۀ سرطان در گربه ها بیشتر بخوانید.

چند بار در روز به گربه غذا بدهیم؟

گربه‌ها معمولا حیوانات شکمویی نیستند و به‌طور غریزی، یاد گرفته‌اند که میزان غذای روزانه خود را در چند نوبت دریافت کنند. دفعات غذادادن به گربه‌ها، معمولا دو بار در روز است. البته هرچه سن گربه‌ها کم‌تر باشد، لازم است که تعداد نوبت‌های غذادهی در آن‌ها بیش‌تر شود. گربه‌های کوچک‌تر معده کوچکی دارند و بدن آن‌ها باید کم‌کم به مصرف غذاهای جامد عادت کند. بنابراین توصیه می‌شود که تعداد دفعات غذادادن به گربه‌ها به ترتیب زیر باشد:

راه های درمان سرماخوردگی گربه را در اینجا بخوانید

  • گربه‌هایی که کم‌تر از دو ماه سن دارند، در صورت تغذیه از شیر مادر، به هیچ غذای کمکی نیاز نخواهند داشت. اما در شرایطی که گربه مادر در دسترس نیست یا به نوزادان خود شیر نمی‌دهد، لازم است از شیرهای آماده جایگرین، با تجویز دامپزشک و در چند نوبت روزانه استفاده شود
  • گربه‌های دو تا چهار ماهه به حداقل ۵ وعده غذایی در روز نیاز دارند. برای تامین آب بدن، بهتر است از این ۵ وعده توصیه شده، ۲ وعده حاوی غذاهای خشک بوده و در ۳ وعده دیگر، از غذاهای مرطوب استفاده کنید
  • لازم است گربه‌های ۶ تا ۸ ماهه، سه وعده غذایی در روز داشته باشند که هر وعده آن، از۲۰ تا ۳۰ گرم غذا تشکیل شود
  • از سن یک سالگی بهتر است که گربه‌ها را به یک برنامه غذایی دو وعده‌ای عادت دهید. این الگوی غذایی باید در تمام دوران بزرگسالی گربه‌ها حفظ شود. اگر گربه در دوره‌ای نتواند این الگوی غذایی را ادامه دهد، باید به دنبال علت غذا نخوردن گربه خود باشید

درباره غذای پرندگان خانگی و نحوه خرید آن می‌توانید به مطلب مشخص شده مراجعه کنید

درمان غذا نخوردن گربه ها

گاهی لازم است برای تشخیص علت غذا نخوردن گربه ها و درمان آن از روش‌های تخصصی کمک بگیریم

علت غذا نخوردن گربه

از دست‌دادن اشتها یا بی اشتهایی (آنورکسی) در گربه‌ها می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد که برخی از آن‌ها واقعا جدی هستند. فهرست علت‌های غذا نخوردن گربه‌ها طولانی و شامل بیمار‌ی‌های کلیوی، آنفولانزای گربه، دیابت، پرکاری غده تیروئید، پانکراتیت و… است. مشکلات دندانی، درد و انسداد روده‌ها هم ممکن است به غذا نخوردن گربه منجر شوند. گاهی هم این موضوع به تغییرات محیطی یا مشکلات روانی مانند اضطراب یا افسردگی بستگی دارد. همه علت‌های غذانخوردن گربه را می‌توان در موارد زیر جست‌و‌جو کرد:

تغییرات محیطی و غذا نخوردن گربه

گربه‌ها موجودات بسیار حساسی هستند. هر تغییر در محیط یا روال زندگی آن‌ها می‌تواند به عنوان یک علت غذا نخوردن گربه ها شناخته شود. این تغییرات ممکن است شامل حضور مهمانان جدید، اضافه‌شدن یک نوزاد به خانواده، کارهای ساختمانی یا تغییر دکوراسیون و آمدن یک حیوان خانگی جدید باشد.

درمان حساسیت به گربه را در اینجا یاد بگیرید

تغییر نوع غذا

گربه‌ها به انواع خاصی از غذاها عادت کرده و آن‌ها را به دیگر غذاها ترجیح می‌دهند. اگر شما ناگهان غذای گربه خود را تغییر دهید، ممکن است او در پاسخ به شما، دست به اعتصاب غذا بزند! پس فراموش نکنید که برای تغییر رژیم غذایی او، بهتر است به آرامی این کار را انجام داده و به تدریج، غذاهای جدید را در طول چند هفته جایگزین غذای قبلی کنید.

تجربه احساسی ناخوشایند

اگر گربه یک غذای خاص را با زمانی که احساس ناخوشایند یا تجربه ترسناکی داشته مرتبط بداند، به راحتی به بی‌اشتهایی دچار می‌شود. مثلا اگر به تازگی گربه خود را به بیمارستان برده‌اید، ممکن است او غذایی که پیش از رفتن به بیمارستان خورده است را با تجربه رفتن به بیمارستان مرتبط دانسته و از خوردن آن خودداری کند و این می‌تواند یکی از علت های غذا نخوردن گربه ها به حساب بیاید.

علت غذا نخوردن گربه

ضعف و بی‌حالی به همراه غذا نخوردن در گربه‌ها می‌تواند نشانه‌ای از بیماری باشد

مشکلات تنفسی یک علت غذا نخوردن گربه

گربه‌ها هم مانند ما در صورت گرفتگی بینی، اشتهای خود را از دست می‌دهند. به‌طور کلی، هرچیزی که مانع تنفس طبیعی و کاهش حس بویایی شود، تمایل گربه‌ها به غذاخوردن را کاهش می‌دهد.

اسهال یا استفراغ

ناراحتی معده یکی از رایج‌ترین علت غذا نخوردن گربه ها است. اسهال گربه یا دچار حالت تهوع هستند، معمولا غذاخوردن را متوقف می‌کنند. پس اگر ناگهان متوجه شدید که گربه شما غذا نمی‌خورد، ابتدا سینی خاک گربه را بررسی کنید.

وجود یک بیماری

گاهی علت غذا نخوردن گربه، وجود یک اتفاق جدی در روند سلامتی او است. گربه‌های بیمار معمولا خود را پنهان می‌کنند، پرخاش‌گر می‌شوند و ممکن است به اشیاء اطراف خود صدمه بزنند. اگر گربه شما غذاخوردن را متوقف کرده و دچار تب، عفونت، بی‌حالی و پرخاش‌گری است، باید از دامپزشک آنلاین مشاوره بگیرید

مشکلات دهان و دندان

گربه‌ها با وجود مشکلات دهانی دردناک می‌توانند هم‌چنان به غذاخوردن ادامه دهند. با این حال اگر تغییری در الگوی غذاخوردن گربه خود مشاهده کردید، متوجه شدید که به‌طور ناگهانی نوع دیگری از غذا را ترجیح می‌دهد یا نحوه جویدنش عوض شده، لازم است وضعیت دهان و دندان‌های او را بررسی کنید.

کم‌آبی بدن علتی برای غذا نخوردن گربه

گربه‌ها معمولا تمایلی به نوشیدن آب ندارند؛ به همین دلیل تشخیص کم‌آبی آن‌ها کار دشواری است. توصیه می‌شود که برای بررسی وضعیت آب بدن گربه خود، تعداد دفعات ادرار او را در نظر بگیرید. اگر متوجه شدید که گربه شما به تازگی افزایش دفع ادرار داشته یا آب بیشتری می‌نوشد، ممکن است به بیماری کلیوی، دیابت یا پرکاری تیروئید دچار شده باشد.

کم آبی بدن گربه

اگر گربه‌ای در کنار بی اشتهایی، بیش از حد تشنه می‌شود ممکن است به دیابت یا بیماری‌های مشابه دچار باشد

افزایش سن و غذا نخوردن گربه

سن و سال و مسائل وابسته به آن مثل آرتریت، از دلایل شایع بی‌اشتهایی گربه‌ها هستند. فراموش نکنید که درد با استرس در گربه‌ها مرتبط بوده و لازم است در چنین شرایطی، وضعیت گربه خود را از جهات مختلف بررسی کنید.

خوردن جسم خارجی

گربه‌ها بسیار بازیگوش هستند و گاهی چیزهایی را وارد دهان خود می‌کنند که نباید بخورند! این مواد ممنوعه می‌توانند به سادگی یک گلوله مو یا سایر اشیای سفت باشند. اگر این اشیا در روده گربه شما گیر کنند، منجر به انسداد می‌شوند. در این صورت گربه اشتهای را از دست خواهد داد.

علت غذا نخوردن گربه ها

نتیجه‌گیری

گربه‌ها موجودات دوست‌داشتنی و در عین حال، حساسی هستند که نگهداری از آن‌ها به دقت و توجه زیادی نیاز دارد. حتما می‌دانید که بردن حیوانات خانگی به‌ویژه گربه‌ها به مراکز درمانی کار دشواری بوده که می‌تواند منجر به ایجاد استرس در آن‌ها شود. به همین دلیل، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افرادی که از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنند، دسترسی به یک دامپزشک مجرب و آگاه است. علاوه بر موارد گفته شده ممکن است ویروس کرونا هم یکی از دلایل غذا نخوردن گربه باشد اما قطعا دلیل ثابت شده و قطعی نیست.

سامانه خدمات پزشکی و سلامت «حال» این امکان را برای شما فراهم کرده تا بتوانید پاسخ کلیه سوالات تخصصی خود در مورد حیوانات خانگی‌تان را تنها با یک کلیک و به شکل غیرحضوری دریافت کنید.

 

 

 

 

منابع

petsradar.com

hillcrestanimals.com

vets-now.com

ellevetsciences.com

catster.com

animalwised.com

 

 

 

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

سیاوش میرزابابائی

9 ماه پیش

به دلایلی لازم بود گربه به طور موقت از حیاط دور باشد برای همین با انداختن چند ترقه گربه شدیداً ترسید و پا به فرار گذاشت شب برگشته بود خانه اما از وقتی که برگشته لب به غذا نزده اول کمی آب خورد حالا دیگر هیچ چیز نمی خورد و خیلی هم بی حال است خیلی نگرانم این گربه هفت هشت سالی است که توی خونه ماست لطفاً کمک کنید با سپاس فراوان
پاسخ دهید
0

کارشناس حال

3 ماه پیش

سلام وقت بخیر دلایل مختلفی برای این تغییرات ممکن است وجود داشته باشد، از جمله احتمالاً بیماری‌های داخلی، مشکلات دندانی، مشکلات گوارشی یا مسائل رفتاری. تنها یک پزشک دامپزشک می‌تواند با انجام بررسی‌های فیزیکی و تشخیصی دقیق، مشکل را تشخیص دهد و درمان مناسب را تجویز کند. اما دلیل دیگه ای که ممکن درباره گربه شما وجود داشته باشه حس ترسی است که درش به وجود اومده. هر گونه تغییر ناگهانی در رفتار یا وضعیت سلامتی گربه نیاز به اقدام سریع دارد. لطفاً به سرعت با یک پزشک دامپزشک تماس بگیرید و وضعیت گربه را به او توضیح دهید.
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات