جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

هزینه عقیم سازی سگ و افسردگی بعد از آن

عقیم سازی سگ
تاریخ بروزرسانی : ۲۲ خرداد

عقیم سازی سگ یک جراحی تقریبا بی خطر است که شامل برداشتن اندام های تناسلی سگ نر یا ماده بوده و برای سگ های نر، این روش اخته کردن نیز نامیده می‌شود که در آن بیضه ها برداشته می‌شوند. برای سگ های ماده اما تخمدان ها و رحم برداشته می‌شود و کمی متفاوت است. اگر سگی دارید که می‌خواهید این عمل را روی او انجام دهید بهتر است این مقاله از مجله سلامت را مطالعه کرده و با علم کافی این کار را انجام دهید.


تصویر خدمات اقساطی

علت عقیم سازی سگ

علت اصلی عقیم سازی سگ جلوگیری از افزایش جمعیت آن‌ها است. سالانه میلیون‌ها سگ بی خانمان در پناهگاه‌ها به دلیل ازدحام جمعیت کشته می‌شوند. با عقیم سازی سگ خود، می‌توانید از این اتفاق جلوگیری کنید و تعداد سگ هایی که در پناهگاه ها به سر می برند را کاهش دهید.

البته عقیم کردن سگ، فوایدی برای سلامتی خود سگ‌ها نیز دارد. عقیم‌سازی سگ‌های ماده، خطر ابتلا به عفونت‌های رحمی و تومورهای سینه را کاهش می‌دهد و عقیم‌سازی سگ‌های نر نیز می‌تواند خطر ابتلا به سرطان بیضه و مشکلات پروستات را به ظور چشمگیری کاهش دهد.

بیشتر بدانید: علائم سرطان در سگ

مزایای عقیم سازی سگ ها

عقیم کردن سگ، به طور قابل توجهی خطر ابتلا به مشکلات مختلف سلامتی را در سگ ها کاهش دهد. برای سگ‌های ماده، عقیم‌سازی خطر ابتلا به عفونت‌های رحمی را از بین می‌برد و خطر ابتلا به سرطان سینه و رحم را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. برای سگ‌های نر نیز اخته کردن، خطر ابتلا به سرطان بیضه را از بین می‌برد و خطر ابتلا به مشکلات مربوط به پروستات را کاهش می‌دهد.

عقیم سازی سگ همچنین اثرات مثبتی بر رفتار سگ خواهد داشت. سگ‌های عقیم شده کمتر رفتارهای تهاجمی از خود نشان می‌دهند، مانند دعوا با سگ‌های دیگر یا پرسه زدن در جستجوی جفت. آن‌ها همچنین کمتر درگیر رفتارهایی مانند علامت زدن ناحیه با ادرار یا پارس کردن بیش از حد می‌شوند.

یکی دیگر از مزایای عقیم سازی سگ ها، کنترل جمعیت آن‌ها است که در بخش قبل، آن را توضیح دادیم.

بیشتر بدانید: شکستگی دست سگ

عوارض عقیم سازی سگ نر و ماده

  • خطر عفونت در محل جراحی وجود دارد که با آنتی بیوتیک های تجویز شده توسط دامپزشک قابل کنترل است.
  • سگ های نر عقیم شده ممکن است افزایش وزن داشته باشند
  • برخی از سگ های نر ممکن است تغییراتی مانند افزایش حرکات خشن یا کاهش سطح فعالیت را پس از عقیم سازی داشته باشند.
  • برخی از سگ های ماده عقیم شده دچار بی اختیاری ادرار می‌شوند که با دارو قابل کنترل است.

عقیم سازی سگ

عقیم سازی سگ نر و ماده چگونه انجام می‌شود؟

عقیم سازی سگ نر

دامپزشک آزمایش‌های مورد نیاز را انجام می‌دهد تا مطمئن شود سگ شما به اندازه کافی برای جراحی سالم است. برای اطمینان از عملی بدون درد، به سگ شما داروی بیهوشی عمومی داده خواهد شد. یک برش کوچک در کیسه بیضه ایجاد شده و بیضه‌ها با دقت برداشته می‌شوند و سپس بافت باقی مانده بسته و بخیه می‌شود.

عقیم کردن سگ ماده

مراحل اولیه مانند عقیم سازی سگ نر است اما بعد از برش جراحی، تخمدان ها و رحم با دقت کشیده شده و از شکم خارج می‌شوند.

مراقبت‌های بعد از عقیم کردن

دامپزشک شما دستورالعمل های خاصی را که متناسب با نیازهای سگ شما پس از جراحی است ارائه می‌دهد و شما باید به این دستورات، عمل کنید. پس از جراحی، سگ شما ممکن است احساس گیجی و بی‌حسی کند. فراهم کردن یک محیط آرام و راحت برای استراحت و ریکاوری او کاری بسیار مهم است. او را از صداهای بلند دور نگه دارید و اجازه دهید تا به خوبی بخوابد.

مراقب رفتار سگ خود باشید و علائم حیاتی او از جمله دما، نبض و تعداد تنفس را زیر نظر داشته باشید. اگر متوجه تغییرات یا علائم خاصی مانند بی‌حالی، بی اشتهایی یا ناله‌های بیش از حد شدید با دامپزشک آنلاین ارتباط گرفته و به صورت تلفنی، چت متنی یا تماس تصویری با او صحبت کنید.

دامپزشک ممکن است برای کاهش درد و یا پیشگیری از عفونت، داروهایی را تجویز کند که باید طبق دستور، آن‌ها را به سگ خود بدهید.

محل برش را دو بار در روز برای هر گونه علائم عفونت، مانند قرمزی، تورم یا ترشح بررسی کنید و یک رژیم غذایی خوب و مغذی را برای سگتان در نظر بگیرید. پس از یک دوره 7 تا 0 روزه مجددا به دامپزشک مراجعه کنید تا سگ شما را مجددا معاینه کند و به شما اطمینان دهد که مشکلی وجود ندارد.

It is recommended by veterinary doctors that the dogs shouldn’t be provided with water or food the night before the surgery. It is because it might cause vomiting and aspiration when the surgery is being performed on them

ترجمه: توسط دامپزشکان توصیه شده که شب قبل از جراحی به سگ ها آب یا غذا داده نشود. به این دلیل است که ممکن است در هنگام انجام جراحی بالا بیاورند.

iadopt.in

دوره نقاهت بعد از عقیم سازی سگ

دوره نقاهت پس از عقیم سازی سگ، بسته به نوع و جنسیت سگ و روش خاص انجام شده متفاوت خواهد بود. به طور کلی، بیشتر سگ ها به 7-10 روز نیاز دارند تا به طور کامل پس از جراحی بهبود یابند. جلوگیری از لیسیدن محل برش جراحی و سایر کارهای گفته شده در بالا، در دوره نقاهت بسیار اثرگذار بوده و باعث بهبودی سریع‌تر می‌شود.

استراحت کردن سگ

بهترین زمان عقیم سازی سگ ماده

بهترین زمان برای عقیم سازی سگ‌ ماده و نر که معمولاً بین ۶ تا ۹ ماهگی است. این زمان، یک زمان‌بندی توصیه شده است زیرا اولین چرخه گرما و پیدایش میل جنسی در این زمان است.

هزینه عقیم سازی سگ

اگر تصمیم دارید حیوان خانگی خود را در کلینیک عقیم کنید باید چند نکته را در نظر بگیرید. آیا برای این کار کلینیک خصوصی در نظر گرفته‌اید یا کلینیک عمومی دامپزشکی؟ سگ شما از چه نژادی است؟ چند ساله است؟ پاسخ به این سوالات تعیین کننده هزینه عقیم سازی سگ شما خواهد بود.

نوع و نژاد حیوان دستمزد دامپزشکان برای جراحی و عقیم سازی را تغییر می دهد. به عنوان مثال، هزینه عقیم کردن گربه بیشتر از سگ است. ضمن اینکه هزینه عقیم سازی سگ ماده به دلیل پیچیدگی و سختی کار، بیشتر از سگ نر است.

به طور میانگین هزینه عقیم سازی سگ ماده حدودا 1 میلیون و پانصد هزار تومان بوده و هزینه عقیم سازی سگ نر حدودا 1 میلیون تومان خواهد بود. البته اگر نژاد سگ‌ها کوچک باشد این قیمت بین 700 هزار تا 1 میلیون و دویست هزار تومان متغیر خواهد بود.

عقیم سازی سگ ماده با دارو

هیچ روش قابل اعتمادی برای عقیم کردن سگ ماده تنها با استفاده از دارو وجود ندارد زیرا این کار یک عمل جراحی بوده و شامل برداشتن تخمدان‌ها و رحم است.

روش استاندارد و پذیرفته شده پزشکی برای عقیم سازی سگ ماده از طریق جراحی تخمدان هیسترکتومی است که توسط دامپزشک انجام می‌شود.

برخی از تلاش‌های تاریخی برای استفاده از روش‌ها یا داروهای شیمیایی برای عقیم‌سازی سگ‌های ماده وجود داشته، اما این روش‌ها ناایمن، غیرقابل اعتماد و برای حیوان مضر هستند زیرا داروها به تنهایی نمی‌توانند اندام های تناسلی را از بین ببرند یا به طور دائم از باردار شدن سگ ماده جلوگیری کنند.

جراحی عقیم سازی سگ

افسردگی بعد از عقیم سازی سگ

افسردگی در سگ ها به شکل‌های مختلفی مانند کاهش فعالیت، از دست دادن علاقه به غذا، تغییر در میزان خواب و کاهش تعامل با شما، ظاهر می‌شود.

یکی از دلایل اصلی افسردگی پس از عقیم سازی سگ،  تغییرات هورمونی است که در بدن سگ رخ می‌دهد. در روش عقیم‌سازی، بیضه‌ها یا تخمدان‌ها که مسئول تولید هورمون‌هایی هستند که خلق و خو و رفتار سگ را تنظیم می‌کنند، خارج می‌شوند. بدون این هورمون‌ها، بدن سگ برای تنظیم و یافتن تعادل جدید به زمان نیاز دارد که ممکن است منجر به احساس غم و بی‌حالی او شود.

یکی دیگر از عواملی که به افسردگی در سگ‌ها کمک می‌کند، استرس مربوط به خود جراحی است. سگ‌ها ممکن است در حین و بعد از عمل دچار اضطراب و ترس شوند که همین موضوع می تواند به احساس افسردگی در آن‌ها کمک کند.

البته همه سگ‌ها پس از عقیم‌سازی افسرده نمی‌شوند، اما بهتر است با علم به این موضوع سگ خود را برای عقیم کردن آماده کنید.

بیشتر بدانید: مسمومیت غذایی سگ

آیا خود سگ متوجه تغیرات عقیم سازی در بدن خود می‌شود؟

هرچند که حیوانات نمی‌توانند تجربیات خود را به صورت شفاهی بیان کنند، اما شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد سگ ها پس از عقیم سازی متوجه تغییراتی در بدن خود می‌شوند. برخی از تغییرات رایجی که سگ‌ها ممکن است پس از عقیم سازی تجربه کنند عبارتند از افزایش وزن، تغییر در سطح انرژی و تغییر در رفتار. علت این تغییرات را می‌توان به تغییرات هورمونی که پس از عمل رخ می دهد نسبت داد.

کلام پایانی

عقیم سازی سگ یک امر ضروری و منطقی برای محافظت بیشتر و نگهداری صحیح از این حیوان خانگی شماست. با توجه به علم امروز، این کار علاوه بر اینکه جمعیت این حیوان را کنترل می‌کند، باعث حفظ سلامتی بیشتر و طول عمر آن‌ها نیز خواهد شد.

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات