جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

شکستگی دست سگ چگونه تشخیص و درمان می‌شود

شکستگی دست سگ
تاریخ بروزرسانی : ۳۰ اردیبهشت

شکستگی دست سگ، این دوست پشمالوی شما می‌تواند یک تجربه استرس زا و دردناک برای شما و سگتان باشد. با این حال، با مراقبت‌های دامپزشکی سریع و درمان مناسب، سگ شما می تواند بهبود یابد و فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرد. از علائم آن آگاه باشید و اقدامات پیشگیرانه را برای به حداقل رساندن خطر شکستگی دست انجام دهید. در هر لحظه نیز می‌توانید با دامپزشک آنلاین در ارتباط بوده و سوالات خود را از او بپرسید.


تصویر خدمات اقساطی

شکستگی دست سگ

شکستگی دست سگ ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود. اما مهم نیست که علت آن چیست، سگی با شکستگی اندام خود، درد، اضطراب و مشکل در راه رفتن یا حرکت را تجربه خواهد کرد و این شکستگی‌ها به مراقبت دامپزشکی سریع برای تشخیص مناسب و درمان نیاز دارند.

علاوه بر شکستگی دست سگ، سگ ها ممکن است دچار شکستگی خط مو نیز بشوند، یعنی استخوان به طور کامل شکسته نشده باشد اما همچنان دردناک بوده و نیاز به درمان داشته باشد.

شایع ترین محل شکستگی استخوان در سگ ها استخوان بازو، رادیوس و اولنا است که همگی در اندام های جلویی قرار دارند. بنابراین، آگاهی از خطرات و انجام اقدامات پیشگیرانه می‌تواند بسیار مفید باشد.

انواع شکستگی در سگ‌ها

سگ‌ها نیز مانند انسان‌ها ممکن است در حین ورزش شدید، بازی‌های خشن یا حوادث آسیب‌زا دچار شکستگی شوند.

انواع شکستگی در سگ‌ها

شکستگی در سگ‌ها به دو دسته اصلی شکستگی باز و بسته، طبقه بندی می شود. شکستگی های باز شامل یک زخم یا سوراخ در پوست است که استخوان شکسته را در معرض محیط خارجی قرار می دهد، در حالی که شکستگی های بسته بدون هیچ گونه شکستگی در سطح پوست رخ می دهد.

متخصصان دامپزشکی شکستگی های پا را بر اساس ویژگی هایشان به چند دسته تقسیم می کنند.

شکستگی های ناقص شامل شکستگی نسبی در اطراف استخوان است، در حالی که شکستگی های کامل منجر به جدا شدن کامل استخوان به دو یا چند قطعه می‌شود. شکستگی‌های عرضی زمانی اتفاق می‌افتند که استخوان در زاویه قائم می‌شکند، در حالی که شکستگی‌های مورب شامل شکستگی مورب شکل روی استخوان است. در برخی موارد، استخوان ممکن است  از چند جهت بشکند که به عنوان خرد شده شناخته می‌شود.

بیشتر بدانید: درمان کنه سگ

برای شکستگی دست سگ چه باید کرد؟

بازوی شکسته سگ نیازمند توجه سریع دامپزشک برای به حداقل رساندن خطر عوارض است.

1. اگر شک دارید که سگ شما دستش شکسته است، حتما به دامپزشک مراجعه کنید. تأخیر در درمان می‌تواند منجر به آسیب بیشتر، عفونت یا حتی مرگ شود.
2. سگ خود را آرام و بی حرکت نگه دارید. استخوان‌های شکسته بسیار دردناک هستند و سگ شما ممکن است در این شرایط بسیار آشفته یا پرخاشگر شود.

3. سگ خود را تا حد امکان آرام و بی‌حرکت نگه دارید تا استرس را کاهش دهید و از آسیب بیشتر جلوگیری کنید.
3. از آتل یا گچ گیری موقتی برای نگه داشتن استخوان در جای خود استفاده کنید، اما مراقب باشید که فشار زیادی وارد نکنید، که گردش خون، قطع شود.

4. برای کاهش تورم و درد، کمپرس سرد روی آن ناحیه قرار دهید.
5. دامپزشک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد و رادیوگرافی (اشعه ایکس) را برای تایید تشخیص و ارزیابی شدت شکستگی پیشنهاد می‌کند.
6. بسته به شدت و محل شکستگی، دامپزشک یکی از گزینه های درمانی را توصیه خواهد کرد.

بیشتر بدانید: علائم سرطان در سگ

علائم شکستگی دست سگ

به عنوان یک صاحب سگ مسئول، باید از علائم شکستگی دست دوست پشمالوی خود آگاه باشید، زیرا گاهی آسیب آشکار است و در برخی موارد ممکن است بلافاصله آشکار نشود. اگر سگ شما هر یک از علائم زیر را نشان داد، بلافاصله به کلینیک بروید.

حرکت غیر طبیعی اندام

شکستگی دست سگ باعث حرکت غیرعادی اندام یا راه رفتن غیرمعمول می‌شود. ضمن اینکه سگ شما ممکن است پای خود را بالا نگه دارد.

تورم در بدن

تورم یا التهاب در ناحیه آسیب دیده نشانه دیگری از شکستگی احتمالی دست سگ است. این تورم معمولا با درد و ناراحتی همراه است و باعث می‌شود سگ شما ناله کند.

لنگ زدن

لنگ زدن یکی از علائم شایع شکستگی دست سگ است. در این شرایط سگ شما در راه رفتن مشکل داشته و معمولا با آن دست شکسته حرکت نمی‌کند.

کبودی

کبودی در ناحیه آسیب دیده، نشانه دیگری از شکستگی دست سگ است.

بیشتر بدانید: مسمومیت غذایی سگ

پیشگیری از شکستگی دست در سگ ها

همانظور که تصادفات ممکن است به طور غیرمنتظره رخ دهند، اقداماتی نیز وجود دارد که می‌توانید برای به حداقل رساندن خطر شکستگی دست سگ خود انجام دهید.

  • فراهم نمودن محیطی امن و ایمن، عاری از خطراتی مانند اشیاء شل یا لغزنده
  • نظارت بر زمان بازی و اطمینان از اینکه سگ شما از ارتفاع نمی‌پرد.
  • سگ خود را مرتبا چک کنید تا هر گونه مشکل استخوانی را زودتر تشخیص دهید.

علل شکستگی دست سگ

شکستگی دست سگ به دلایل مختلفی ممکن است رخ دهد.

به گفته دامپزشکان و متخصصان حیوانات، یکی از علل اصلی شکستگی دست سگ، ضربه ناشی از تصادفات، برخورد با ماشین، افتادن از ارتفاع، یا سایر اتفاقاتی است که فشار بیش از حد یا نیروهای پیچشی روی اندام وارد می‌کند. این حوادث آسیب زا می تواند به راحتی استخوان های کوچک پنجه سگ را بشکند یا حتی استخوان‌های پای او را. سگ‌هایی که بیشتر فعال یا ماجراجو هستند در معرض خطر بیشتری برای چنین آسیب هایی هستند.

سایر شرایط پزشکی مانند سرطان استخوان، پوکی استخوان، راشیتیسم یا سایر اختلالات استخوانی که باعث ضعیف شدن استخوان‌ها می شوند نیز می توانند احتمال شکستگی در سگ‌ها را افزایش دهند. کمبود برخی مواد معدنی مانند کلسیم یا ویتامین هایی مانند ویتامین A یا فسفر بیش از حد نیز ممکن است باعث تحلیل رفتن و ضعیف شدن استخوان‌ها شود و آن‌ها را مستعد شکستگی کند.

علاوه بر این، سن و نژاد سگ نیز یک عامل موثر است، زیرا نژادهای کوچکتر با استخوان های اندام نازک‌تر، بیشتر مستعد شکستگی هستند. سگ‌های مسن نیز استخوان‌های شکننده‌تری دارند که می‌توانند به راحتی در اثر سقوط یا تصادف شکسته شوند.

نحوه تشخیص شکستگی در بدن سگ

برای تعیین اینکه آیا سگ شما دچار شکستگی شده است یا خیر، به علائم زیر توجه کنید:

  • لنگ زدن در راه رفتن
  • ناحیه اطراف شکستگی متورم می‌شود
  • ناله کردن سگ به دلیل درد
  • با شکستگی های شدید، استخوان شکسته ممکن است پوست را سوراخ کند و حتی با خونریزی همراه باشد.

بیشتر بدانید: عقیم سازی سگ

درمان شکستگی دست سگ

هنگامی که سگ دچار شکستگی استخوان می‌شود، دوره درمان با عوامل متعددی از جمله سن حیوان، اندازه، وضعیت سلامت کلی، استخوان خاص درگیر، نوع شکستگی و محدودیت های مالی صاحب حیوان تعیین می شود. در برخی موارد، هزینه‌های درمان می تواند به مقادیر قابل توجهی برسد. در شرایط شدید، قطع عضو، یک گزینه مناسب خواهد بودذ که البته پس از بررسی‌های دقیق این تصمیم گرفته می‌شود.

صرف نظر از اینکه شکستگی باز یا بسته باشد، درمان آن باید به سرعت شروع شود.

Your dog should refrain from running, jumping, or playing until they have healed. However, you should be walked and exercise gently according to the requests of your vet and/or physical therapist.

ترجمه: سگ شما باید تا زمان بهبودی از دویدن، پریدن یا بازی خودداری کند. با این حال، باید طبق درخواست دامپزشک و یا فیزیوتراپیست راه برود و تمرین کند.

northeast-vet.com

تکنیک های ترمیم استخوان

برای شکستگی‌های بالای مفصل زانو یا آرنج، روش استاندارد شامل استفاده از پین‌ها و صفحات فلزی برای بی حرکت کردن ناحیه آسیب دیده است. در مقابل، شکستگی‌های زیر زانو یا آرنج معمولاً با استفاده از آتل و گچ درمان می‌شوند.

شکستگی های مفصل به جراحی باز و تثبیت داخلی با استفاده از پین، پیچ و سیم نیاز دارند. در برخی موارد نیز برای موارد پیشرفته، دامپزشک ممکن است توصیه کند با یک متخصص ارتوپدی مشورت کنید.

درمان شکستگی دست سگ یا جراحی

استراتژی درمان و ترمیم به شکلی اصولی و البته در موارد شدید، شامل بیهوشی عمومی، تصویربرداری با اشعه ایکس و جراحی است. این روش، امکان تنظیم مجدد دقیق قطعات استخوانی را فراهم می‌کند و استخوان‌ها محکم به هم می‌چسبند و پینه تشکیل می‌دهند.

درمان با فیزیوتراپی

دوره های طولانی بی حرکتی منجر به سفتی مفاصل، سفت شدن عضلات و حرکت کردن سخت‌تر می‌شود. در این شرایط فیزیوتراپی نقش مهمی در بهبودی ایفا می‌کند و همکاری نزدیک بین دامپزشک و فیزیوتراپیست به طور قابل توجهی شانس سگ شما را برای بازیابی عملکرد طبیعی افزایش می‌دهد.

درمان شکستگی دست سگ در خانه

اگر متوجه شدید که شکستگی دست سگ شما جدی است و این اتفاق رخ داده است، کار خاصی نمی‌توانید برای درمان آن در خانه انجام دهید و صرفا می‌توانید مراقبت‌های اولیه را به درستی انجام داده  و دوست خانگیتان را به سرعت به کلینیک دامپزشکی ببرید.

هنگامی که سگی دچار شکستگی استخوان می‌شود، گام اولیه باید این باشد که سگ را به آرامی از هر محیط خطرناک خارج کنید و مراقب باشید که آسیب بیشتری وارد نشود. هرگز سعی نکنید خودتان استخوان را تنظیم کنید، زیرا در صورت اشتباه، منجر به عوارض دیگری می‌شود.

شکستگی‌های باز را باید بدون درمان رها کنید و از ضد عفونی کننده‌ها نیز استفاده نکنید این کارها باید تحت نظر دامپزشک انجام شود.

طول درمان شکستگی دست سگ

هنگامی که این همراه محبوب پشمالو دچار شکستگی استخوان می‌شود، یکی از نگرانی‌های اصلی مدت زمان بهبودی است. به طور کلی، شکستگی دست سگ، در توله سگ‌های جوان، برای بهبودی حداقل به چهار هفته زمان بهبودی نیاز دارد تا به حالت قبل برگردد. برای سگ‌های مسن‌تر، بسته به شدت شکستگی و وضعیت سلامت کلی سگ، این دوره معمولاً تا هشت هفته یا بیشتر ادامه می‌یابد.

عوامل موثر بر زمان بهبودی شکستگی دست سگ

روند بهبود شکستگی دست سگ تحت تأثیر عوامل مختلفی است که شامل موارد زیر است:

1. سن: حیوانات جوان‌تر به دلیل فعالیت متابولیکی بالاتر و افزایش قابلیت بازسازی استخوان، با سرعت بیشتری، بهبود می‌یابند.

2. نوع و محل شکستگی: شکستگی‌های ساده سریع‌تر از شکستگی‌های پیچیده یا مرکب بهبود پیدا می‌کنند.

3. سلامت کلی: سگ هایی که شرایط بیماری زمینه‌ای دارند یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند ممکن است سرعت بهبودی آهسته‌تری داشته باشند.

4. پایبندی به درمان: بی‌حرکتی، فعالیت محدود و پیگیر بودن شما برای انجام کارهای گفته شده در فرآیند درمان، بسیار مهم است.

5. در طول روند بهبودی، معاینات منظم و در صورت نیاز، انجام رادیوگرافی برای نظارت بر پیشرفت درمان بر روند بهبودی تاثیر دارد.

 

منابع:

firstaidforpets.net

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات