جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

مسمومیت غذایی سگ / هنگام مسمومیت سگ ها چه کنیم؟

مسمومیت غذایی سگ
تاریخ بروزرسانی : ۱۹ اردیبهشت

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

مسمومیت غذایی سگ برای دارندگان حیوانات خانگی از جمله سگ‌ها بسیار دردناک و ناراحت کننده است. وقتی صحبت از مسمومیت غذایی در انسان‌ها می‌شود، اغلب ما به یاد خوردن غذاهای آلوده به باکتری‌ها، سموم و علائمی مثل حالت تهوع، اسهال، درد شکم و… می‌افتیم. اما مسمومیت غذایی سگ ها کمی پیچیده‌تر از آن‌ چیزی است که در ما اتفاق می‌افتد. در واقع مسمومیت سگ با غذا دو حالت دارد: ممکن است سگ غذایی آلوده مصرف کرده یا غذایی که خورده است برای او نامناسب باشد! این مقاله به شما کمک می‌کند تا مواد غذایی نامناسب و ممنوعه برای سگ‌ها را بشناسید و با اقدامات ضروری در هنگام مسمومیت آن‌ها آشنا شوید.


تصویر خدمات اقساطی

علائم مسمومیت غذایی سگ

مسمومیت غذایی سگ ها بیش از آن‌چه فکر می‌کنید اتفاق می‌افتد. این موضوع به بازیگوشی و تلاش برای امتحان‌کردن چیزهای جدید توسط سگ‌ها مرتبط است. آن‌ها ممکن است به دلیل سرک‌کشیدن در کشوی غذاهای شما، ناخنک‌زدن به غذای گربه خانگی‌تان یا خوردن گوشت خام، ماهی، تخم مرغ، پنیر کپک‌زده و حتی خوردن مواد سمی مثل پاک‌کننده‌های شیمیایی، دچار مسمومیت شوند.

علائم مسمومیت سگ با غذا

معمولا فاصله زمانی بین خوردن غذاهای آلوده یا نامناسب و بروز واکنش فیزیکی در سگ‌ها، بسیار کوتاه است. علائم و شدت آن هم به نوع مسمومیت و دلایل آن بستگی دارد. به طور کلی، شایع‌ترین علائم مسمومیت غذایی سگ ها عبارتند از:

  • اسهال
  • نفس‌نفس‌زدن و ترشح بزاق بیش از معمول
  • حالت تهوع و استفراغ
  • تشنگی غیرعادی
  • ناتوانی در کنترل ادرار و مدفوع
  • گیجی و سرگیجه
  • فعالیت غیرطبیعی (فعالیت بدنی خیلی زیاد یا خیلی کم)
  • احساس گرفتگی در اندام‌ها
  • لرزش و تشنج

در موارد مسمومیت‌های شدید، سگ با علائمی مثل افزایش ضربان قلب، تشنج، کم‌خونی، نارسایی اندام‌ها و لرزش بدن مواجه می‌شود که بی‌توجهی و عدم درمان مناسب، می‌تواند مرگ او را در پی داشته باشد. اگر مشکوک هستید که سگ شما ممکن است مسمومیت غذایی داشته باشد و بیش از 24 ساعت از آن گذشته برای درمان سریع می‌توانید با دامپزشک آنلاین مشورت کنید و مراحل درمان را در خانه طی کنید.

بیشتر بدانید: شکستگی دست سگ

مسمومیت غذایی سگ معمولا چندوقت طول می‌کشد؟

مدت زمان مسمومیت غذایی سگ بسته به عوامل مختلفی از جمله نوع و مقدار غذای آلوده مصرف شده، پاتوژن های خاص درگیر، و سن و سال سگ و البته پاسخ سیستم ایمنی بدن او متفاوت است. به طور کلی، علائم مسمومیت غذایی سگ در عرض چند ساعت یا تا چند روز پس از مصرف ظاهر می‌شود و این علائم ممکن است برای چند روز تا چند هفته باقی بماند.

درمان اولیه مسمومیت غذایی سگ در خانه

اقدامات اولیه ای وجود دارد که می‌توانید در خانه انجام دهید اما باید در جریان باشید که این مراحل نباید جایگزین مراقبت های دامپزشکی شود و بهتراست نظر یک متخصص را نیز جویا شده و در صورت نیاز دارو را برای سگتان تهیه کنید.

  • به مدت 12 ساعت از غذا دادن به سگ خودداری کنید تا فرصت استراحت و بهبودی را به بدن او بدهید. در این مدت فقط مقدار کمی آب بدهید.
  • غذاهای ملایم و آسان هضم را بعدبه او بدهید.
  • با تشویق سگ خود به نوشیدن آب یا دادن تکه های یخ، آب مرغ کم سدیم یا مایعات هیدراتاسیون توصیه شده توسط دامپزشک از کم آبی بدن جلوگیری کنید.
  • مراقب علائم کم آبی مانند بی حالی، خشکی لثه ها و از دست دادن خاصیت ارتجاعی پوست باشید.
  • پروبیوتیک‌ها و آنزیم‌های گوارشی برای کمک به بازیابی سلامت روده بسیار مناسب است.
  • در دوران نقاهت از مصرف غذاهای چرب، غنی یا تند پرهیز کنید. رژیم غذایی طبیعی سگ خود را به آرامی طی چند روز معرفی کنید.

اگر علائمی مانند استفراغ، اسهال یا بی حالی بیش از 24 ساعت ادامه یافت یا اگر سگ شما بسیار بیمار به نظر می رسد یا خون در استفراغ/مدفوع دارد، حتما با دامپزشک آنلاین مشورت کنید.

بیشتر بدانید: علائم سرطان در سگ

سگ ها به چه دلایلی دچار مسمومیت می‌شوند

  • زباله‌های آلوده
  • مسمومیت غذایی سگ با سم
  • خوردن برخی غذاهای مخصوص انسان
  • مسمومیت با غذای کنسرو شده 
  • مسمومیت سگ ها با خوردن مدفوع
  • مسمومیت غذایی سگ با خوردن غذای خام یا نیم پز

مواد غذایی نامناسب برای سگ ها

اگر تا به حال از سگی نگهداری کرده‌اید، می‌دانید که آن‌ها همه چیز را امتحان می‌کنند. به همین دلیل، احتمال مسمومیت غذایی در سگ ها بسیار زیاد است. به جز مواردی که منجر به آلوده‌شدن سگ‌ها به سموم، باکتری‌ها و انگل‌ها و در نتیجه مسمومیت می‌شوند، گروهی از غذاهای انسانی هم هستند که به دلیل نامناسب‌بودن برای این حیوانات، آن‌ها را مسموم می‌کنند. این مواد غذایی عبارتند از:

  • شکلات
  • الکل
  • قهوه و سایر نوشیدنی‌های کافئین‌دار
  • آووکادو
  • برخی از آجیل‌ها مثل ماکادمیا
  • سیر و پیاز
  • شیر و سایر لبنیات
  • انگور و کشمش
  • غذای گربه
  • خوراکی‌های شور
  • مخمر

درباره غذای پرندگان خانگی و نحوه خرید آن می‌توانید به مطلب مشخص شده مراجعه کنید.

در صورتی که در خانه خود از سگ نگهداری می‌کنید، لازم است مراقب مواد غذایی که در دسترس آن‌ها قرار می‌دهید باشید. اگرچه برخی از این موارد نام‌برده‌شده تنها باعث مسمومیت مقطعی و موقتی می‌شوند، اما مصرف بعضی دیگر از آن‌ها مثل شکلات تلخ می‌تواند برای سگ‌ها کشنده باشد! به جز این موارد، سه گروه عمده از ترکیبات هستند که می‌توانند باعث مسمومیت غذایی سگ‌ ها شوند:

زباله‌

یکی از سرگرمی‌های سگ‌ها، مشغول‌شدن با زباله‌هاست. بنابراین توصیه می‌شود که آن‌ها را از زباله‌ها دور نگه‌ دارید. از آن‌جا که در زباله‌ها احتمالا غذاهای فاسد‌شده یا کپک‌زده وجود دارد، یکی از اصلی‌ترین دلایل مسمومیت سگ با غذا خواهد بود. از سوی دیگر، این زباله‌ها حاوی باکتری‌های خطرناکی هستند که پس از آلوده‌کردن سگ، باعث مسموم‌شدن او می‌شوند.

 

ممکن است بخواهید دربارۀ انواع خاک گربه بیشتر بخوانید.

غذاهای نامناسب برای سگ‌ها

مصرف شکلات می‌تواند برای سگ‌ها بسیار خطرناک و حتی مرگبار باشد

مدفوع

هر نوع مدفوعی می‌تواند باعث مشکلات جدی گوارشی و مسمومیت در سگ‌ها شود. آلوده‌شدن غذای سگ با مدفوع یا تماس حیوان با آن زمینه‌ساز مسمومیت غذایی سگ‌ ها خواهد شد.

حیوانات مرده

اجساد حیوانات، حشرات و… حامل باکتری‌ها و انگل‌های خطرناکی هستند که در صورت ورود به بدن سگ‌ها، باعث مشکلات گوارشی، درد شکم و سایر مشکلاتی می‌شوند که نشان‌دهنده مسمومیت غذایی هستند.

درباره ویروس کرونا در حیوانات بیشتر بدانید

اشتباهات رایج در زمان مسمومیت غذایی سگ ها

اگر حس می‌کنید که سگ شما حال خوبی ندارد و ناگهان دچار بیماری و بی‌حالی شده است، باید به دنبال علت آن بگردید. در صورتی که هیچ دلیل قابل توجهی برای وضعیت فعلی سگ خود پیدا نمی‌کنید، این می‌تواند نشانه مسمومیت غذایی باشد. بدترین کاری که در این شرایط می‌توانید انجام دهید این است به صورت خودسرانه به او دارو یا غذا بخورانید. این کار شرایط را از آن‌چه که هست بدتر خواهد کرد.

راه های درمان کنه سگ را در اینجا بخوانید

اگر به دامپزشک دسترسی ندارید، بهتر است به مدت ۲۴ ساعت از دادن غذا به سگ خودداری کنید و فقط در این مدت به او اجازه دهید آب بنوشد. در صورت قطع‌شدن علائم مسمومیت از جمله استفراغ، کمی غذا به او بدهید. اما در صورتی که با مصرف آب هم دچار استفراغ می‌شود حتما با دامپزشک مشورت کنید.

مشاوره با دامپزشک

نشانه های سرطان در گربه را اینجا بخوانید

راه‌های درمان مسمومیت غذایی سگ

اولین اقدام درمانی برای رفع مسمومیت غذایی سگ ها، وادار‌کردن آن‌ها به استفراغ و پاکسازی معده است. این کار می‌تواند منابع غذایی آلوده را خارج کند و سگ را به حالت طبیعی خود برگرداند. برای وادارکردن سگ به استفراغ می‌توان از یک قاشق چایخوری پراکسید هیدروژن استفاده کرد. شما می‌توانید این کار را با راهنمایی دامپزشک در خانه یا کلینیک انجام دهید.

درمان مسمومیت سگ با غذا

بررسی علائم مسمومیت و پاکسازی معده در خانه یا تحت نظر دامپزشک مهم‌ترین کار برای درمان مسمومیت غذایی سگ‌هاست

پس از آن، هر دو ساعت مقدار بسیار کمی جوش شیرین را با آب مخلوط و در جرعه‌های کوچک به سگ خود بخورانید. چای زنجبیل هم به پاکسازی معده سگ کمک می‌کند. کپسول اسیدوفیلوس یا مقدار کمی از ترکیبات حاوی پروبیوتیک هم می‌تواند در بهبود حال سگ شما نقش داشته باشد.

بیشتر بخوانید: 10 علت غذا نخوردن گربه ها

برای درمان اسهال و تغذیه سگ خود در یکی دو روز پس از مسمومیت هم لازم است یک رژیم غذایی شامل آب و شیر نارگیل، پودر زنجبیل یا زنجبیل تازه و محصولات پروبیوتیک را در نظر بگیرید. فراموش نکنید که استفراغ ناشی از مسمومیت غذایی سگ‌ می‌تواند باعث کم‌آبی بدن شود و دهیدراته‌ماندن برای طولانی‌مدت، سگ را دچار مشکلاتی می‌کند. برای پیشگیری از این وضعیت، هر دو ساعت با توجه به جثه سگ خود، بین پنج تا چهل سی‌سی آب به او بدهید.

کلام پایانی

سگ‌ها موجودات بازیگوشی هستند و علاقه زیادی به غذا و امتحان‌کردن خوراکی‌های جدید دارند. به همین دلیل مسمومیت غذایی یک اتفاق رایج در آن‌ها است. مسمومیت غذایی سگ تجربه‌ای است که اکثر صاحبان سگ آن را تجربه می‌کنند. آگاهی از این که سگ‌تان چه چیزی را به چه مقدار خورده است، می‌تواند به درمان مسمومیت کمک کند. اگر در شرایطی قرار دارید که هیچ دامپزشکی در اطراف شما نیست، اصلا نگران نباشید. مشاوره با دامپزشک آنلاین حال می‌تواند در چنین شرایطی به نجات سگ مسموم‌شده شما کمک کند. خدمات آنلاین سامانه حال به صورت ۲۴ ساعته و در تمام روزهای هفته دردسترس شماست.

 

منابع

petmd.com

pets.webmd.com

blog.petwellbeing.com

drbasko.com

 

 

 

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

وحید

4 هفته پیش

سلام سگ من هاسکی هستش پاش زخم شده بود یه داروی گیاهی هستش اسمش گیاه باغی میگن (باغ انگور) مثل سیر میمونه پودرش کردم ریختم رو زخمش . همشو لیس میزد الان ۳روزه اصلا حال نداره پزشکی هم نبود ک ب سگم رسیدگی کنه حالش خیلی بده از جاش نمیتونه بلند مقدار کمی ماست محلی هم دادم بهش لطفا کمکم کنید تا برسونمش دامپزشکی
پاسخ دهید
0

مدیریت سایت

2 هفته پیش

سلام وقت بخیر زخم‌ها در حیوانات بسیار مهم و باید به صورت حرفه‌ای و توسط یک حرفه‌ای دامپزشک درمان شوند. اگر امکان دارد، سریعاً سگ خود را به یک متخصص دامپزشکی ببرید تا وضعیت او بررسی شود و درمان مناسبی در این زمینه اعمال شود. امیدوارم که سگتان بهبود پیدا کند. 🐶🌺
پاسخ دهید
0

وحید

4 هفته پیش

عالی
پاسخ دهید
0

میلاد

1 ماه پیش

سلام وقت بخیر یع توله اشپیز چهارماهه دارم دوروز غذا نمیخوره و بالا میاره،بهش شیر و ماست دادم ب زور خورد،الانمن باید چیکار کنم ببرم دامپزشک یا ک خوب میشه،اخ جونم ب جونش بنده،چیزیش بشه میمیرم😔
پاسخ دهید
1

مدیریت سایت

1 ماه پیش

سلام و وقت بخیر بهتره در اولین فرصت به دامپزشک مراجعه کنید یا تماس داشته باشید تا زمانی که دامپزشک معاینات رو انجام نداده از دادن هر گونه دارو یا مواد غذایی خودداری کنید تا علت(مسمومیت/مشکلات گوارشی و...) مشخص بشه.
پاسخ دهید
0

3 هفته پیش

جونت به جونش بنده ۲روز حیوونو‌نگع داشتی
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات