جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

درمان کنه سگ / تشخیص و درمان کک و کنه در سگ ها

درمان کنه سگ
تاریخ بروزرسانی : ۱۸ شهریور

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

وقتی کک و کنه در بدن سگ لانه کنند، از بدن او تغذیه می‌کنند. نیش کنه و کک می‌تواند باعث ابتلای سگ به عفونت و بیماری‌های جدی بشود. بنابراین اگر سگی را به سرپرستی گرفته‌اید، باید حتما دربارۀ عوارض نیش کک و کنه همه چیز را بدانید و دربارۀ نحوۀ درمان کنه سگ آگاهی‌ کافی داشته باشید و اگر وضعیت حیوان خانگی شما مساعد نیست حتما فوری از یک دامپزشک آنلاین مشاوره بگیرید.

کک‌ها و کنه‌ها معمولاً زمانی سراغ سگ شما می‌آیند که او در حال بازیگوشی در فضای باز است و روی چمن و میان بوته‌ها می‌غلتد. گرمای بدن سگ و بازدم او کک‌ها و کنه‌ها را خبر می‌کند که میزبان مناسبی دوروبرشان وجود دارد. بنابراین کک‌ها و کنه‌ها به سراغ سگ شما می‌آیند، به داخل موهای بدن سگ می‌خزند و به دنبال مکان مناسبی برای چسبیدن و تغذیه می‌گردند.

با توجه به اینکه در مجله سلامت «حال» در حال اطلاع‌رسانی دربارۀ انواع بیماری‌های حیوانات، به ویژه حیوانات خانگی، هستیم، تصمیم گرفتیم دربارۀ کنه سگ که بیماری شایعی در میان حیوانات است، بنویسیم. اگر سرپرستی سگی را برعهده دارید، یا قرار است به زودی صاحب یک سگ باشید، در این مطلب ما را همراهی کنید.

درباره مسمومیت غذایی سگ بیشتر بدانید.


تصویر خدمات اقساطی

نحوه تشخیص کک در سگ

کک‌ها حشرات ریزی هستند، ابعادشان کمتر از یک میلی‌متر است و رنگشان قهوه‌ای است. وقتی آن‌ها به تازگی وارد بدن سگ شده‌اند و هنوز تکثیر نشده‌اند، به سختی می‌توانیم وجودشان را تشخیص بدهیم.

کک‌ها پوست سختی دارند و به سادگی آسیب نمی‌بینند. آن‌ها می‌توانند تا 100 روز در بدن سگ باقی بمانند و روزانه در آن تخم‌گذاری کنند. کک‌ها برای حرکت کردن می‌جهند؛ آن‌ها حتی می‌توانند از بدن سگ به بیرون از آن، مثلا روی زمین و خاک و فرش یا حتی دست و پای شما بجهند.

وقتی کک بدن سگ را نیش بزند، باعث تورم و قرمزی و احساس خارش شدید در پوست سگ می‌شود. اگر نیش کک درمان نشود، حتی ممکن است باعث عفونت شود. بنابراین وقتی سگ شما بدن خود را دائما می‌خاراند، مهم است که علتش را در اولین فرصت ممکن پیدا کنید و در صورت وجود کک در بدن او، سگ خود را درمان کنید. این فوریت دربارۀ درمان کنه سگ هم وجود دارد که در بخش‌های بعدی درباره‌اش توضیح خواهیم داد.

دربارۀ ویروس کرونا در حیوانات بیشتر بخوانید.

مشکلاتی که کک برای سگ به وجود می‌آورد

وقتی کک بدن سگ را نیش بزند، سگ علائم زیر را تجربه می‌کند:

  • تورم، پوسته‌پوسته شدن و قرمزی در پوست
  • احساس خارش شدید و لیسیدن پوست
  • زخم‌های پوستی
  • ریزش مو
  • بی‌قراری
  • اگر نیش کک درمان نشود، حتی ممکن است باعث عفونت شود.

علائم کنه در سگ

علائم مبتلا شدن سگ به کنه

کنه‌ها نوعی انگل هستند و وقتی وارد بدن سگ شوند، از خون او تغذیه می‌کنند. آن‌ها معمولا در فصل‌های بهار و تابستان سگ‌ها را تهدید می‌کنند.

کنه‌ها برخلاف کک قابلیت جهش ندارند، و مدت کوتاهی روی بدن سگ به ویژه در گوش‌ها و زیربغل و کشاله‌های سگ باقی می‌مانند.

آن‌ها معمولا تخم‌گذاری را در خارج از بدن سگ و روی علف‌ها انجام می‌دهند. کنه‌های جدیدی که متولد می‌شوند، خودشان منتظر از راه رسیدن جانداران بعدی می‌مانند تا به بدن آن‌ها وارد شوند و برای تغذیه محکم به پوست آن‌ها بچسبند.

تشخیص کنه همیشه کار آسانی نیست و گاهی دامپزشک می‌تواند آن را تشخیص دهد. اما نیش کنه علائمی دارد که با آگاهی درباره‌شان، می‌توانیم تشخیص دهیم که سگمان دچار نیش کنه شده است؛ البته این علائم بسته به نوع کنه ممکن است متفاوت باشد:

  • خارش شدید پوستی
  • بی‌قراری حیوان
  • ریزش مو در حیوان
  • خراشیدگی پوستی
  • تغییر در صدای پارس سگ
  • از دست دادن اشتها
  • تنفس سخت
  • بی‌حالی و …

اگر این علائم را در سگ خود مشاهده کردید، باید فوراً با دامپزشک تماس بگیرید و برای درمان کنه سگ خود اقدام کنید.

می‌توانید راه های درمان اسهال گربه را در این مقاله بخوانید

درمان کنه سگ

راه های درمان کنه سگ

اولین نکته‌ای که باید یادآوری کنیم، این است که پیشگیری بهتر از درمان کنه سگ است؛ شاید بپرسید که چگونه می‌توانید این کار را بکنید؟ آیا قرار است که سگ خانگی خود را در خانه حبس کنید؟ خیر! اما هرزمان که سگ خود را برای گردش به بیرون می‌برید، پس از بازگشت او را به صورت کامل معاینه کنید. کنه‌ها عاشق لانه کردن در بین انگشتان، پشت گوش، کشالۀ ران و زیربغل سگ شما هستند.

برای معاینه لازم است که کنه‌ها را بشناسید و بتوانید آن‌ها را تشخیص دهید؛ آن‌ها قبل از اینکه از بدن سگ تغذیه کنند به اندازۀ یک دانه یا هستۀ سیب هستند. پس از آنکه کنه به پوست سگ می‌چسبد و از خون او تغذیه می‌کند، اندازه‌اش بزرگ می‌شود. یک کنه می‌تواند روزانه 4 تا 5 میلی‌لیتر ازخون سگ را بمکد.

برای پیدا کردن کنه در بدن سگتان، دست‌هایتان را در داخل خز بکشید. اگر تودۀ کوچکی پیدا کردید که به سادگی از بین نمی‌رود، احتمالا به یک کنه برخورده‌اید. برای برداشتن کنه از روی بدن سگتان نکات زیر را رعایت کنید:

  • از یک موچین استفاده کنید و این کار را به آرامی انجام دهید.
  • دستکش بپوشید؛ چون ممکن است آن‌ها به شما بیماری منتقل کنند.
  • کنه را در میان انگشتانتان له نکنید، زیرا خونشان ناقل بیماری است.
  • کنه‌ها را در توالت یا سینک نریزید؛ آن‌ها را در الکل بیندازید تا از بین بروند.
  • اگر کنه در پوست سگ فرو رفته و خود را به بدن او چسبانده، ممکن است جداکردنش دشوار باشد. سعی کنید که با موچین کنه را مستقیماً بیرون بکشید؛ اگر نتوانستید از یک دامپزشک کمک بگیرید.

 

سخن آخر درباره کنه سگ

اگر تا کنون دربارۀ کک و کنه سگ اطلاعات کافی نداشتید، اکنون که این مطلب را خوانده‌اید، می‌توانید وجود کنه و کک را در بدن سگتان تشخیص بدهید و احتمالا برای درمانش در خانه اقدام کنید. برای آنکه از انتقال بیماری‌های عفونی از کک و کنه به سگتان جلوگیری کنید، لازم است که او را دائما معاینه کنید. اگر این حشرات موذی سگ شما را نیش زده‌اند، به شما پیشنهاد می‌کنیم که از خدمات دامپزشک تلفنی برای درمان کنه سگ مشورت کنید.

مشاوره آنلاین با دامپزشک

سوالات متداول درباره درمان کنه سگ

[sc_fs_faq html=”true” headline=”h2″ img=”” question=”راه درمان خانگی کنه سگ چیست؟” img_alt=”” css_class=””] درمان کنه سگ در خانه با معاینه مرتب بدن سگ امکان‌پذیر است. هربار که سگ را بیرون می‌برید، پس از بازگشت در میان خزه‌های بدنش دست بکشید و اگر حشرات ریز یا برجستگی‌های غیرعادی دیدید، برای جدا کردن آن‌ها از بدن سگتان اقدام کنید. [/sc_fs_faq]

 

“مراقبت از سلامت فردی یک امر مهم انسانیست، زیرا بر فرصت‌های ما برای پیگیری اهداف زندگی تأثیر مستقیم دارد؛ درد و رنج را کاهش داده و شرایط مورد نیاز برای برنامه ریزی درباره آینده را فراهم می‌کند. «حال» با شعار حال خوب برای همه شکل گرفت تا خدمات پزشکی به شکلی کامل و جامع در اختیار همه افراد قرار بگیرد”

 

منابع

https://nexgard.com.au

https://pets.webmd.com

https://www.vieravet.com

 

 

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

ارشیا ظاهری

7 ماه پیش

آیا میتونیم کنه ی سگ رو با دستمون له کنیم؟
پاسخ دهید
2

اعظم درستکار

8 ماه پیش

عالی
پاسخ دهید
1

جستجو

جدیدترین مقالات