جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

تغذیه بعد از عمل بینی / آیا جویدن غذا بعد از عمل بینی درست است؟

تغذیه بعد از عمل بینی
تاریخ بروزرسانی : ۰۸ مهر

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

تغذیه بعد از عمل بینی و استراحت مناسب جزء ضروری مراقبت های بعد از عمل بینی است. با این حال، یکی دیگر از مؤلفه های کلیدی که اغلب نادیده گرفته می شود، داشتن یک رژیم غذایی و تغذیه بعد از عمل بینی است. شما باید آگاهانه وعده غذایی خود را پس از جراحی بینی انتخاب کند و برای تسریع بهبودی، یک رژیم غذایی مناسب برای بهبودی جراحی بینی داشته باشد.

اگر می‌خواهید برای عمل بینی اقدام کنید. می‌توانید از بخش عمل بینی اقساطی در «حال» یا بخش سلامت اپلیکیشن آپ استفاده کنید و در 2 روز مبلغ وام 50 میلیونی را برای عمل بینی خود دریافت کنید.

 


تصویر خدمات اقساطی
ثبت درخواست

اهمیت تغذیه بعد از عمل بینی

بسیاری از افراد سوال می‌پرسند که قبل از عمل بینی چی بخوریم؟ اما این تغذیه بعد از عمل بینی نیز بسیار مهم بوده  و نقش اساسی در روند بهبودی بعد از جراحی دارد زیرا بدن شما پس از جراحی بینی به مواد مغذی ضروری برای بهبود و بازسازی بافت ها نیاز دارد و رژیم غذایی سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و پروتئین به تسریع روند بهبودی، کاهش التهاب و بهبود زخم کمک می کند.

تغذیه بعد از عمل بینی می تواند در به حداقل رساندن تورم و کبودی که از علائم رایج پس از عمل هستند کمک کند. یک رژیم غذایی متعادل سیستم ایمنی شما را تقویت می کند و آن را در مبارزه با عفونت های احتمالی و عوارضی که ممکن است پس از جراحی ایجاد شود موثرتر می کند.

بدنی که به خوبی تغذیه شده باشد، سطح انرژی بیشتری دارد، که به شما امکان می دهد به طور موثرتری پس از جراحی بهبود پیدا کنید.

جویدن غذا بعد از عمل بینی درست است؟

طبق اعلام سایت drtravistollefson.com در هفت روز اول پس از عمل بینی، غذاهایی که جویدن آنها آسان است را انتخاب کنید. برخی از نمونه های خوب عبارتند از پوره سیب زمینی، بلغور جو دوسر، سوپ، ماست، و تخم مرغ همزده. بنابراین جویدن غذاهای سفت و یا ترد، بعد از عمل بینی کار درستی نیست.

تغذیه بعد از عمل بینی

خودن غذاهای سالم و داشتن رژیم مناسب بعد از عمل بینی یک دستورالعمل کلی است که معمولا پزشک آن را خودش به افراد می‌دهد و از آنها می‌خواهد برخی کارها را تا چند هفته انجام نداده و یا برخی غذاها را مصرف نکنند.

تعذیه بعد از عمل بینی در روز اول

24 ساعت اول پس از عمل بینی برای روند بهبودی بسیار مهم است. مطمئن شوید که بعد از جراحی بینی، غذای مناسبی را برای خوردن انتخاب کرده اید تا از عوارض جانبی بیهوشی جلوگیری کنید. غذاهای ملایم با پروتئین و کربوهیدرات های متعادل که مانند رژیم مدیترانه ای هستند برای کاهش التهاب مفید هستند. نکته کلیدی این است که با آب هیدراته بمانید و از مصرف بیش از حد کافئین و الکل خودداری کنید.

برای 24 ساعت اول، غذای ملایمی مانند سوپ رقیق بخورید تا از عوارض جانبی عمده یا احساس تهوع جلوگیری کنید. در حالت ایده آل، غذایی که هنگام معده درد می‌خورید همان چیزی است که پس از جراحی بینی حداقل در 24 ساعت اول باید بخورید. هنگامی که داروهای بیهوشی از بدن شما خارج شدند، می توانید رژیم ریکاوری عمل بینی خود را با دقت گسترش دهید.

درباره رابطه جنسی بعد از عمل بینی بیشتر بدانید.

تغذیه بعد از عمل بینی

در هفته اول بعد عمل بینی چه بخوریم؟

برای هفته اول پس از جراحی بینی، از غذاهای نرم و جویدنی راحت استفاده کنید. به عنوان مثال: ماست، بلغور جو دوسر، تخم مرغ همزده، پوره سیب زمینی و فرنی. چنین غذاهایی مغذی هستند و جویدن آنها آسان است، و آنها را به لیستی از غذاهایی که به عنوان تغذیه بعد از عمل بینی شناخته می‌شود تبدیل می‌کند.

همچنین حفظ آب بدن در هفته اول پس از عمل ی بینی بسیار مهم است. مصرف آب خود را افزایش دهید و ممکن است بخواهید آب میوه های تازه را نیز به آب خود اضافه کنید که کار خوبی است. میوه هایی مانند توت فرنگی و هندوانه را نیز به رژیم  خود اضافه کنید که دارای آب و محتوای مغذی بالایی هستند.

در هفته دوم بعد عمل بینی چه بخوریم؟

اکثر بیماران در این دوره به زندگی عادی و رژیم غذایی خود باز می گردند. با این حال، واکنش افراد به جراحی زیبایی بینی متفاوت است، هزینه عمل زیبایی بینی را در این مطلب بخوانید. بنابراین به طور کلی از خوردن غذاهای ترد یا سفت خودداری کنید. اگر حتی کمی احساس ناراحتی کردید دوباره به غذاهای نرم تر برگردید. از غذاهای تند و اسیدی اجتناب کنید. غذاهای تند و مواد اسیدی مانند مرکبات، گوجه فرنگی و سرکه ممکن است مجرای بینی شما را تحریک کنند. بهتر است در مراحل اولیه بهبودی از آنها اجتناب کنید.

ورم بینی استخوانی بعد از عمل چقدر طول میکشد

تغذیه بعد از عمل بینی تا چه مدت ادامه داشته باشد؟

پس از جراحی بینی، به طور کلی توصیه می شود که از یک رژیم غذایی سالم و متعادل برای بهبود و بهبودی بهینه پیروی کنید. با پیشرفت مرحله بهبودی در هفته سوم و چهارم، می توانید به تدریج رژیم غذایی عادی خود را از سر بگیرید که به طور معمول شامل مقدار زیادی میوه، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین های بدون چربی و چربی های سالم است. این غذاها ویتامین های ضروری، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و پروتئین لازم برای ترمیم بافت و عملکرد سیستم ایمنی را فراهم می کنند.

شایان ذکر است که تجربیات بهبودی فردی ممکن است متفاوت باشد، و همیشه بهتر است با دکتر گوش و حلق و بینی آنلاین در تماس باشید و از او مشاوره بگیرید.

غذاهایی که بعد از عمل بینی نباید بخوریم

رعایت غذاهای سالم در چند هفته اول پس از جراحی بینی توصیه می شود. با این حال، حتی برخی از غذاهای سالم نیز باعث ایجاد مشکل می شوند. بنابراین در تغذیه بعد از عمل بینی نخوردن برخی از غذاها نیز مهم است.

برخی از غذاهای رایج که بعد از عمل بینی باید از آنها اجتناب کرد عبارتند از:

  • الکل

در طی دو روز اول، مصرف الکل می تواند در بیهوشی اختلال ایجاد کند و عوارض جانبی جدی و ناخوشایندی ایجاد کند. پس از جراحی بینی باید از مصرف الکل خودداری شود. زیرا زمان بهبودی جراحی بینی را تا حد زیادی افزایش می دهد و حتی ممکن است باعث تورم شود.

غذاهای ممنوعه بعد از عمل بینی

در حالی که از نظر فنی در اکثر موارد امکان مصرف الکل بعد از هفته اول عمل بینی وجود دارد، اما این امکان وجود دارد که تورم ایجاد شود. بهتر است از آن اجتناب کنید تا زمانی که تورم به طور کامل فروکش کند.

  • غذاهای ادویه دار و تند

شکی نیست که غذاهای تند فواید زیادی دارند، از جمله کاهش التهاب بدن. اما برای جلوگیری از حالت تهوع، تداخل با بیهوشی و سایر عوارض، بهتر است در هفته اول بعد از جراحی بینی از مصرف غذاهای تند پرهیز کنید.

  • غذاهای با سدیم بالا

نمک و غذاهای پر سدیم باعث تورم می شوند و زمان بهبودی را به شدت افزایش می دهند. به عنوان یک اقدام احتیاطی، بهتر است یک رژیم غذایی جراحی بینی با سدیم کم داشته باشید زیرا سریع‌تر بهبود پیدا خواهید کرد.

  • غذاهای سخت

غذاهای سخت جویدنی، چسبناک و ترد، در صدر فهرست غذاهایی هستند که بعد از عمل بینی باید از آنها اجتناب کنید و حداقل حدود 3 تا 4 هفته بعد، آن ها را مصرف کنید.

درباره تزریق ژل بینی بیشتر بدانید

برای کاهش ورم بینی چه بخوریم؟

  • زنجبیل: دارای خواص ضد التهابی طبیعی است و می تواند به کاهش تورم بینی کمک کند. شما می توانید زنجبیل را به اشکال مختلف مصرف کنید، مانند افزودن آن به وعده های غذایی، نوشیدن چای زنجبیل یا گنجاندن آن در اسموتی ها.
  • زردچوبه: یکی دیگر از ادویه‌های ضد التهابی قوی، زردچوبه است که می‌توان آن را در ظرف‌ها مصرف کرد یا با شیر گرم مخلوط کرد تا یک نوشیدنی آرام‌بخش درست کند. ترکیب فعال آن، کورکومین، ممکن است به کاهش تورم بینی کمک کند.
  • سیر: سیر حاوی ترکیباتی است که خاصیت تقویت کننده سیستم ایمنی و ضد التهابی دارد. افزودن سیر به وعده های غذایی به طور بالقوه می تواند به کاهش التهاب بینی کمک کند.
  • آناناس: حاوی آنزیمی به نام بروملین است که خاصیت ضدالتهابی دارد. بروملین ممکن است به کاهش تورم و بهبود تنفس کمک کند. پس از مشورت با یک متخصص مراقبت های بهداشتی، از آناناس تازه لذت ببرید یا از مکمل های بروملین استفاده کنید.
  • سبزی های برگ دار: سرشار از ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها، سبزی های برگ دار مانند اسفناج، کلم پیچ و چغندر سوئیس به سلامت کلی سیستم ایمنی کمک می کنند و ممکن است اثرات ضد التهابی داشته باشند.
  • آب کله پاچه بدون نمک

درباره ورزش بعد از عمل بینی اینجا بخوانید

تغذیه بعد از عمل بینی شامل چه نوشیدنی هایی است؟

مقدار کمی مایعات شفاف مانند آب، یا آب سیب و آبا آناناس بنوشید. یک ساعت به معده خود استراحت دهید، سپس دوباره سعی کنید یک مایع شفاف بنوشید. این کار باعث می‌شود بدن شما هیدراته بماند و در درمان سریع به شما کمک می‌کند.

خوردن بعد از جراحی بینی

تغذیه بعد از عمل بینی با میوه های مناسب

میوره ها و سبزیجات غنی از ویتامین A مانند هویج، پرتقال و سبزیجات با برگ تیره مانند اسفناج و غذاهای غنی از ویتامین C مانند مرکبات از میوه های مناسب بعد از عمل بینی هستند.

در حالی که میوه ها به طور کلی سالم هستند، برخی از میوه ها ممکن است پس از جراحی بینی مناسب تر از بقیه باشند. پوره سیب، آووکادو، خربزه، انواع توت ها، انبه و گلابی رسیده جزو این میوه ‌ها هستند

البته حتما با پزشک یا جراح خود برای توصیه های غذایی خاص بر اساس نوع عمل فردی خود مشورت کنید.

سوالات متداول

تصویر نویسنده
میلاد توکلی

میلاد توکلی

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات