جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

خطرات سویه جدید کرونا / موج هشتم کرونا جدید در ایران

سویه جدید کرونا
تاریخ بروزرسانی : ۱۳ آبان

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

سویه جدید کرونا به سرعت در حال شیوع در جهان است! این تیتر که از چند هفته قبل دوباره به صدر خبرها برگشته، نشان می‌دهد که ظاهرا ویروس کرونا قصد ندارد دست از سر بشر بردارد. با افزایش تعداد سفرها در تعطیلات سال نو میلادی، به نظر می‌رسد هر روز شاهد آمار صعودی از مبتلایان و کشته‌شدگان کرونا در جهان باشیم.

وزارت بهداشت ایران هم اعلام کرده که احتمالا در اوایل بهمن ماه با پیک این سویه در کشور مواجه خواهیم بود. ما در این مقاله می‌خواهیم شما را با ویروس کرونا جدید و علائم آن آشنا کنیم تا بتوانید بیش از پیش از خود و خانواده‌تان مراقبت کنید. در صورتی که با علائم این بیماری مواجه شدید، می‌توانید از مشاوران آنلاین کرونا در بخش مشاوره آنلاین پزشکی سامانه حال راهنمایی بگیرید.

مشاوره آنلاین پزشکی


تصویر خدمات اقساطی

هر آنچه که درباره موج هشتم کرونا باید بدانید

در حالی که سه سال از شناسایی نخستین موارد ویروس کرونا در جهان می‌گذرد، نگرانی بابت شیوع ویروس کرونا جدید شدت گرفته است. جهانیان پس از پشت سر گذاشتن موج‌های مختلفی از سویه‌های ویروس کرونا از قبیل آلفا، بتا، دلتا و… به امیکرون رسیدند. موج اولیه ناشی از این سویه، چند ماه پیش فروکش کرد اما امروز زیر سویه‌های آن به سرعت در حال گسترش هستند. اگر حیوان خانگی دارید می‌توانید مطلب مربوط به کرونا در حیوانات را نیز مطالعه کنید.

سویه جدید کرونا (کووید ۱۹) چیست؟

حتما می‌خواهید بدانید کرونا جدید از چه نوعی است؟ در پاسخ باید بگوییم که زیرسویه‌های شناسایی‌شده جدید، انواعی از سویه امیکرون با نام XBB و BQ1 هستند. سویه امیکرون که چند ماه قبل به عنوان مسری‌ترین سویه کرونا نام گرفت، از کشور هند و جنوب شرق آسیا شیوع پیدا کرد و به سایر نقاط جهان رسید. به نظر می‌رسد زیرسویه جدید XBB نوع پیشرفته‌ای از امیکرون است که با توجه به شباهت زیاد به امیکرون، با همین نام به جهان معرفی شده است.

مواردی از ابتلا به این زیر سویه در ۳۵ کشور فعلا دیده شده و روز به روز بر تعداد این کشورها افزوده می‌شود. با توجه به نرخ شیوع ۱.۳% سویه جدید کرونا احتمالا تا چند هفته آینده شمار مبتلایان بالاتر خواهد رفت و لازم است همه افراد نسبت به رعایت اقدامات پیشگیرانه آگاه باشند.

سویه جدید کرونا

علائم کرونا جدید / علائم مبتلایان به سویه های جدید BQ1 و XBB کرونا

پزشکان در نقاط مختلف جهان در حال تحقیق و بررسی زیر سویه‌های جدید XBB و BQ1 هستند. نتایج تحقیقات آن‌ها تا امروز نشان می‌دهد که این ویروس بر خلاف انواع قبلی از جمله دلتا که بر عمق ریه‌ها اثر می‌گذاشت، تمایل به ایجاد علائم در سیستم تنفسی فوقانی دارد. یعنی ویروس کرونا جدید به جای ایجاد علائمی مثل اختلال تنفسی، موجب بروز گلو درد، احتقان و تغییر در حس بویایی و چشایی می‌شود. اگر نوع امیکرون را به عنوان یک شجره خانوادگی در نظر بگیریم، BA.2 (سویه غالب در بریتانیا در بهار 2022) والد BA.5 (نوعی غالب در بریتانیا در حال حاضر) و پدربزرگ و مادربزرگ BQ.1 است. . به عبارت دیگر، BQ.1 زیرمجموعه ای از BA.5 است. XBB ترکیبی از موارد BA.2، BA.2.10.1 و BA.2.75 است. این باعث می شود XBB یکی دیگر از نوه های BA.2 باشد. بنابراین XBB و BQ.1 پسر عمو هستند.

از آن‌جا که علائم کرونا جدید بسیار شبیه سرماخوردگی و آنفولانزا است، بعید به نظر می‌رسد که بتوان با تکیه بر نوع علائم، اقدام به تشخیص بیماری کرد. به همین دلیل پزشکان به همه افراد با علائم مشابه آنفولانزا توصیه می‌کنند حتما تست کرونا در منزل بدهند زیرا با این روش بدون نیاز به خروج از منزل تست را انجام داده و پاسخ آن را نیز آنلاین دریافت کنید. به طور کلی می‌توان علائم کرونا جدید را به سه دسته زیر تقسیم کرد:

برای تشخیص آسان بیماری از دکتر آنلاین رایگان کمک بگیر

علائم خفیف مثل سرماخوردگی

این علائم شامل سرفه کرونایی، گرفتگی بینی، آبریزش بینی و خشن‌شدن صدا هستند که در بسیاری از مبتلایان مشاهده می‌شود.

علایم مشابه امیکرون

از آن‌جا که ویروس کرونا جدید از زیرشاخه‌های امیکرون است، بسیاری از علائم آن‌ها مشابه هم خواهد بود. به عنوان مثال احساس درد در کمر که یکی از نشانه‌های اصلی امیکرون بود، در مبتلایان به سویه جدید کرونا هم مشاهده می‌شود. علاوه بر این احساس درد در بدن از جمله درد در ناحیه سر و گردن هم از نشانه‌های مشترک آن با امیکرون است. ضعف و خستگی، تب، سرفه و آبریزش بینی هم از دیگر علائم آن است.

علائم کرونا جدید

علائم خفیف

معمولا علائم خفیف مثل درد مفاصل در بیماران بعد از گذشت سه تا پنج روز کاهش می‌یابد. به همین دلیل به افراد توصیه می‌شود استراحت بیش‌تری داشته باشند تا از تداوم چنین علائمی جلوگیری شود. از کم شدن اشتها به عنوان یک علامت شایع ویروس کرونا جدید نام نمی‌برند. با این حال ممکن است افراد به دلیل اختلال در حس بویایی و چشایی خود، تمایل کم‌تری به خوردن غذا داشته باشند.

خطرات سویه جدی کرونا

با توجه به این معیارها، XBB به طور بالقوه نسبت به BQ.1 ایمن‌گریزتر است یعنی می‌تواند به سرعت گسترش یابد. اما خبر خوب این است که بر اساس داده های سنگاپور، تخمین زده شده است که XBB در مقایسه با BA.5 30 درصد کمتری را در معرض خطر بستری شدن در بیمارستان قرار داده است. اما ما هنوز اطلاعاتی برای پشتیبانی از سایر کشورها نداریم، بنابراین ممکن است با گسترش XBB این موضوع تغییر کند.

این امکان وجود دارد که ما با موج مضاعف عفونت نیز مواجه شویم زیرا دانشمندان، در چندین مطالعه مستقل، سویه جدید کرونا را نسبت به نسخه‌های قبلی، در فرار از مصونیت در برابر واکسیناسیون و عفونت، قوی‌تر توصیف کرده‌اند. به گفته دانشمندان وابسته به دانشگاه کلمبیا و دانشگاه میشیگان، زیر متغیرهای BQ.1، BQ.1.1، XBB و XBB.1 ایمن‌گریزترین گونه‌های کووید 19 هستند. بر اساس داده های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، این گونه ها روی هم، در حال حاضر باعث ۷۲ درصد از عفونت های جدید در ایالات متحده می‌باشند.

آنها تهدید قابل توجهی برای افرادی با سیستم ایمنی ضعیف هستند زیرا درمان های کلیدی آنتی بادی در برابر آنها مقاوم هستند. (درباره درمان کرونا در منزل می‌توانید این مطلب را نیز مطالعه کنید).

اگر دوزهای قبلی واکسن کرونا را تزریق کرده‌اید، حتما دوز بعدی را نیز تزریق کنید و از مصرف ویتامین D3 نیز غافل نشوید. البته اگر مشکوک به کرونا هستید حتما تست کرونا در منزل را انجام داده و در صورت نداشتن کرونا نسبت به زدن واکسن اقدام کنید.

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.

افزایش خطر مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا به سویه‌ جدید کرونا

پزشکان می‌گویند امیکرون و زیرشاخه‌های آن در بسیاری از کشورها باعث عفونت‌های کشنده کم‌تری نسبت به انواع دیگر کرونا مثل سویه دلتا و نوع اصلی ویروس شده‌اند. آن‌ها معتقدند بخشی از کاهش شدت آن می‌تواند به تمایل کم‌تر ویروس برای نفوذ عمیق در ریه‌ها مرتبط باشد. این ویروس بیش‌تر بر بخش فوقانی دستگاه تنفسی و گلو تاثیر می‌گذارد و به همین دلیل، علائم آن بیش‌تر به برونشیت شبیه است تا ذات‌الریه.

در نتیجه اغلب بیماران دچار تنگی نفس حاد و کشنده نمی‌شوند و بیش‌تر با سرفه و خلط گلو درگیر هستند. از سوی دیگر، مدت زمان بستری در بیش‌تر مبتلایان به ویروس کرونا جدید کم‌تر از سایر گونه‌های آن است و آن‌ها نیاز به دریافت اکسیژن برای مدت طولانی ندارند.

با این حال، هنوز هیچکس نمی‌داند که این ویروس در حال چه تغییراتی است. ابتلا به سویه جدید کرونا هم‌چنان برای گروه‌های آسیب‌پذیر از جمله کودکان، سالمندان و افراد مبتلا به بیماری‌های خاص خطرناک است و می‌تواند تهدیدکننده زندگی باشد. رعایت اقدامات پیشگیرانه، کم‌ترین کاری است که می‌توانیم برای کندشدن چرخه انتقال بیماری و پایان دادن به آن انجام دهیم.

بیمار کرونایی

لیست مراکز واکسیناسیون کرونا در شهر تهران

واکسیناسیون علیه کرونا هم‌چنان یکی از اصلی‌ترین راهکارها برای پیشگیری از ویروس کرونا جدید است. اگر واکسیناسیون خود را کامل نکرده‌اید یا دوز یادآور را تزریق نکرده‌اید، بهتر است در سریع‌ترین زمان ممکن به یکی از مراکز تزریق واکسن کرونا مراجعه کنید و واکسن بزنید. وزارت بهداشت به همه افراد بالای ۱۸ سال که شش ماه از تاریخ آخرین واکسیناسیون آن‌ها می‌گذرد توصیه می‌کند در اولین فرصت برای دریافت واکسن اقدام کنند.  این افراد باید به پایگاه‌های سلامت، مراکز خدمات جامع سلامت یا پایگاه‌های بهداشتی نزدیک به محل زندگی خود مراجعه کنند.

برای افرادی که شرایط خروج از منزل و مراجعه به مراکز واکسیناسیون برای آنها دشوار است مانند سالمندان و… میوانند از خدمات تزریق واکسن کرونا در منزل سلامت پزشکی حال استفاده کنند.

مراکز تزریق واکسن غرب تهران

منطقه آدرس شماره تلفن
مرکز بهداشت وردیج منطقه 21،22 تهران کیلومتر 15جاده مخصوص، خیابان دارو پخش 02144970030
مرکز بهداشت وردآور منطقه 21،22 تهران کیلومتر 19 جاده مخصوص، روبروی کفش بلا 02144981880
مرکز بهداشت تهرانسر منطقه 21،22 تهران تهرانسر، انتهای بلوار نیلوفر، خیابان نیلوفر 02144507797
مرکز بهداشت المپیک منطقه 21،22 تهران دهکده المپیک، روبروی سینما دهکده. 02144759000
مرکز نمایشگاهی ایرانمال واقع در منطقه ۲۲ بزرگراه شهید خرازی، مجموعه ایران مال

مراکز تزریق واکسن شرق تهران

منطقه آدرس شماره تلفن
مرکز بهداشت نادر منطقه 4 تهران فلکه دوم تهرانپارس، خیابان جشنواره، خیابان شهید اسفندانی 02177330733
مرکز بهداشت سمرقندی منطقه 4 تهران فرجام، بلوار اردیبهشت، بین 206 و 212 02177376205
مرکز بهداشت ارشاد منطقه 4 تهران خیابان شریعتی، مقابل حسینیه ارشاد، بن بست هدیه 02122221543
مرکز بهداشت همایون منطقه 8 تهران خیابان جانبازان غربی، 16متری اول، کوی صفای 02177811999
مرکز بهداشت سمنگان منطقه 8 تهران خیابان سمنگان، بالاتر از مسجد جامع 02177915057
مرکز بهداشت بوعلی منطقه 13 تهران تهران نو، خیابان ایرانمهر، بلوار ابوحسین 02133337000
مرکز بهداشت صفا منطقه 13 تهران خیابان ایرانمهر، خیابان صفا، جنب داروخانه مهرگان 02133347410
مرکز بهداشت صلواتی منطقه 13 تهران خیابان پیروزی، خیابان اول نیروی هوایی 02177472287
مرکز بهداشت لیلة القدر منطقه 13 تهران میدان امامت، خیابان شهید جدیدی، خیابان ابوریحان 02177430048
مرکز بهداشت محمدیان منطقه 13 تهران خیابان سی متری نیروی هوایی، فلکه لوزی 02177470004
مرکز بهداشت 17 شهریور منطقه 13 تهران خیابان ایرانمهر، خیابان پاینده 02133791873
مرکز بهداشت پور هدایت منطقه 14 تهران پیروزی، سرآسیاب دولاب، خیابان شیوا، خیابان شهید واضحی فر 02133173199
مرکز بهداشت جلائی منطقه 14 تهران خیابان شکوفه، پایین تر از پارک، کوچه شهید اهری 02133782998
مرکز بهداشت زارع زاده منطقه 14 تهران خیابان 17 شهریور، کوچه باغ فرید، خیابان مینا 02133723468
مرکز بهداشت شهید صفری منطقه 14 تهران انتهای 20 متری نبرد، روبروی سازمان آب 02133183536
مرکز بهداشت غیاثی منطقه 14 تهران خیابان آهنگ، میدان آهنگ، خیابان احمد کیانی 02133701018

مراکز تزریق واکسن مرکز تهران

منطقه آدرس شماره تلفن
مرکز بهداشت نواب منطقه 3 تهران خیابان شهید کلاهدوز، سه راه نشاط. 02122554292
مرکز بهداشت شهید غفاری منطقه 5 تهران شهرک اکباتان، فاز 2، مجتمع تجاری گلها 02144667559
مرکز بهداشت فاضل منطقه 6 تهران بلوار کشاورز، خیابان دهکده، روبروی سازمان آب 02188956888
مرکز بهداشت مسجد السادات منطقه 6 تهران یوسف آباد، خیابان ابن سینا، کوچه 23 (شهید وفاکیش)، پلاک 4 02188705969
مرکز بهداشت توحید منطقه 6 تهران میدان توحید، کوثر اول، انتهای کوچه شاد 02166949890
مرکز بهداشت کاظمیان منطقه 6 تهران خیابان طرشت، خیابان حسین مردی، کوچه شهید قلابی 02166007666
کلینیک شفا مهر صدرا  منطقه ٦ تهران سید جمال الدین اسدآبادى، تقاطع فتحى شقاقى، کلینیک شفامهر صدرا. 02188480189
و
02188480200
مرکز بهداشت خواجه نظام الملک منطقه 7 تهران خیابان معلم، خیابان شهید اجاره دار 02188406731
مرکز بهداشت زهرا همایون منطقه 7 تهران میدان سپاه، خیابان خواجه نصیر طوسی 02177505976
مرکز بهداشت والفجر منطقه 9 تهران خیابان آزادی، بلوار استاد معین 02166023042
مرکز بهداشت تقی نیا منطقه 9 تهران خیابان قزوین، 16متری امیری، خیابان جرجانی 02166698382
مرکز بهداشت 12 فروردین منطقه 9 تهران خیابان شمشیری، 20 متری پادگان، خیابان صفری 02166695717
مرکز بهداشت اکبر آبادی منطقه 10،11 تهران بزرگراه نواب، خیابان محبوب مجاز، جنب آموزش و پرورش 02155714154
مرکز بهداشت فرمان فرمائیان منطقه 10،11 تهران خیابان آذربایجان، نرسیده به چهارراه رشدیه 02166928488
مرکز بهداشت تلاث منطقه 10،11 تهران خیابان مولوی، ایستگاه تشکیلات، پلاک 247 02155382813
مرکز بهداشت تقوی منطقه 12 تهران خیابان مجاهدین، خیابان ایران، کوچه پور زرگری 02133564646
مرکز بهداشت شهید جعفری منطقه 12 تهران خیابان 17 شهریور، ایستگاه خرابات، جنب آتش نشانی 02133556914
مرکز بهداشت خواجه نوری منطقه 12 تهران دروازه شمیران، میدان ابن سینا، ابتدای نامجو. 02177507730
مرکز بهداشت صفاری منطقه 12 تهران خیابان ری، خیابان حداد عادل (صفاری) 02133559777
مرکز بهداشت وحدت اسلامی منطقه 12 تهران خیابان وحدت اسلامی، روبروی اداره آگاهی 02155627538

 

مراکز تزریق واکسن جنوب تهران

منطقه آدرس شماره تلفن
مرکز بهداشت افسریه منطقه 15 تهران افسریه 15 متری سوم، خیابان 21 02133157333
مرکز بهداشت بعثت منطقه 15 تهران افسریه 15متری سوم، خیابان 7 02133640051
مرکز بهداشت 12 بهمن منطقه 15 تهران خاوران، سه راه تابناک، جنب پایگاه مالک اشتر 02133033535
مرکز بهداشت دکتر رزمی منطقه 15 تهران خیابان مسعودیه، مسگر آباد، خیابان کلهر 02133869195
مرکز بهداشت شبیر منطقه 15 تهران جنب بهزیستی شبیر، خیابان قنبری 02133708885
مرکز بهداشت مسعودیه منطقه 15 تهران خیابان خاوران، سه راه افسریه، روبروی پارک نیکو 02133868199
مرکز بهداشت حاج یحیی آقا سید منطقه 15 تهران 20 متری افسریه، نبش 15متری دوم 02133155363
مرکز بهداشت شیخ احمد کافی منطقه 16 الی 20 تهران خیابان خزانه، خیابان عباسی، فلکه سوم، جنب تره بار خزانه 02155601138
مرکز بهداشت شیخ احمدی منطقه 16 الی 20 تهران قلعه مرغی، خیابان زمزم، خیابان صالح نیا، کوچه باغ 02155824030
مرکز بهداشت ولی عصر منطقه 16 الی 20 تهران شهرک ولی عصر، خیابان حیدری، خیابان بهرامی (یاران) 02166202996
مرکز بهداشت یافت آباد منطقه 16 الی 20 تهران میدان الغدیر، خیابان شهید زندیه، خیابان مصطفی هاشمی 02166813076
مرکز بهداشت پایگاه فیاض بخش منطقه 16 الی 20 تهران جاده قدیم کرج، خیابان خلیج 02166258159
مرکز بهداشت صاحب الزمان منطقه 16 الی 20 تهران شهرک ولی عصر صاحب الزمان، خیابان رضایی 02166224668
مرکز بهداشت شهید آیت منطقه 16 الی 20 تهران پشت پادگان قلعه مرغی، خیابان ماهان، شهرک شریعتی 02155825272
مرکز بهداشت نیک نژاد منطقه 16 الی 20 تهران خیابان فدائیان اسلام، خیابان دیلمان، جنب مالک اشتر 02133751616
مرکز بهداشت شهید یغمایی منطقه 16 الی 20 تهران دولت آباد، بین فلکه دوم و سوم 02133744040
مرکز بهداشت بدر منطقه 16 الی 20 تهران کیانشهر، بلوار شهید مطهری، خیابان شهید قاضی زاده 02133887275
مرکز بهداشت شهید جمالی منطقه 16 الی 20 تهران سه راه ورامین، ابتدای جاده امین آباد 02133400648
مرکز بهداشت امام رضا منطقه 16 الی 20 تهران جاده خاوران، قیام دشت 02133583882
مرکز بهداشت باقر شهر منطقه 16 الی 20 تهران باقر شهر، خیابان 24 طالقانی، بعد از میدان فاتحی 02155203737

 

 

مراکز تزریق واکسن غرب تهران

منطقه آدرس شماره تلفن
مرکز بهداشت وردیج منطقه 21،22 تهران کیلومتر 15جاده مخصوص، خیابان دارو پخش 02144970030
مرکز بهداشت وردآور منطقه 21،22 تهران کیلومتر 19 جاده مخصوص، روبروی کفش بلا 02144981880
مرکز بهداشت تهرانسر منطقه 21،22 تهران تهرانسر، انتهای بلوار نیلوفر، خیابان نیلوفر 02144507797
مرکز بهداشت المپیک منطقه 21،22 تهران دهکده المپیک، روبروی سینما دهکده. 02144759000
مرکز نمایشگاهی ایرانمال واقع در منطقه ۲۲ بزرگراه شهید خرازی، مجموعه ایران مال

 

مراکز تزریق واکسن شرق تهران

منطقه آدرس شماره تلفن
مرکز بهداشت نادر منطقه 4 تهران فلکه دوم تهرانپارس، خیابان جشنواره، خیابان شهید اسفندانی 02177330733
مرکز بهداشت سمرقندی منطقه 4 تهران فرجام، بلوار اردیبهشت، بین 206 و 212 02177376205
مرکز بهداشت ارشاد منطقه 4 تهران خیابان شریعتی، مقابل حسینیه ارشاد، بن بست هدیه 02122221543
مرکز بهداشت همایون منطقه 8 تهران خیابان جانبازان غربی، 16متری اول، کوی صفای 02177811999
مرکز بهداشت سمنگان منطقه 8 تهران خیابان سمنگان، بالاتر از مسجد جامع 02177915057
مرکز بهداشت بوعلی منطقه 13 تهران تهران نو، خیابان ایرانمهر، بلوار ابوحسین 02133337000
مرکز بهداشت صفا منطقه 13 تهران خیابان ایرانمهر، خیابان صفا، جنب داروخانه مهرگان 02133347410
مرکز بهداشت صلواتی منطقه 13 تهران خیابان پیروزی، خیابان اول نیروی هوایی 02177472287
مرکز بهداشت لیلة القدر منطقه 13 تهران میدان امامت، خیابان شهید جدیدی، خیابان ابوریحان 02177430048
مرکز بهداشت محمدیان منطقه 13 تهران خیابان سی متری نیروی هوایی، فلکه لوزی 02177470004
مرکز بهداشت 17 شهریور منطقه 13 تهران خیابان ایرانمهر، خیابان پاینده 02133791873
مرکز بهداشت پور هدایت منطقه 14 تهران پیروزی، سرآسیاب دولاب، خیابان شیوا، خیابان شهید واضحی فر 02133173199
مرکز بهداشت جلائی منطقه 14 تهران خیابان شکوفه، پایین تر از پارک، کوچه شهید اهری 02133782998
مرکز بهداشت زارع زاده منطقه 14 تهران خیابان 17 شهریور، کوچه باغ فرید، خیابان مینا 02133723468
مرکز بهداشت شهید صفری منطقه 14 تهران انتهای 20 متری نبرد، روبروی سازمان آب 02133183536
مرکز بهداشت غیاثی منطقه 14 تهران خیابان آهنگ، میدان آهنگ، خیابان احمد کیانی 02133701018

 

مراکز تزریق واکسن جنوب تهران

منطقه آدرس شماره تلفن
مرکز بهداشت افسریه منطقه 15 تهران افسریه 15 متری سوم، خیابان 21 02133157333
مرکز بهداشت بعثت منطقه 15 تهران افسریه 15متری سوم، خیابان 7 02133640051
مرکز بهداشت 12 بهمن منطقه 15 تهران خاوران، سه راه تابناک، جنب پایگاه مالک اشتر 02133033535
مرکز بهداشت دکتر رزمی منطقه 15 تهران خیابان مسعودیه، مسگر آباد، خیابان کلهر 02133869195
مرکز بهداشت شبیر منطقه 15 تهران جنب بهزیستی شبیر، خیابان قنبری 02133708885
مرکز بهداشت مسعودیه منطقه 15 تهران خیابان خاوران، سه راه افسریه، روبروی پارک نیکو 02133868199
مرکز بهداشت حاج یحیی آقا سید منطقه 15 تهران 20 متری افسریه، نبش 15متری دوم 02133155363
مرکز بهداشت شیخ احمد کافی منطقه 16 الی 20 تهران خیابان خزانه، خیابان عباسی، فلکه سوم، جنب تره بار خزانه 02155601138
مرکز بهداشت شیخ احمدی منطقه 16 الی 20 تهران قلعه مرغی، خیابان زمزم، خیابان صالح نیا، کوچه باغ 02155824030
مرکز بهداشت ولی عصر منطقه 16 الی 20 تهران شهرک ولی عصر، خیابان حیدری، خیابان بهرامی (یاران) 02166202996
مرکز بهداشت یافت آباد منطقه 16 الی 20 تهران میدان الغدیر، خیابان شهید زندیه، خیابان مصطفی هاشمی 02166813076
مرکز بهداشت پایگاه فیاض بخش منطقه 16 الی 20 تهران جاده قدیم کرج، خیابان خلیج 02166258159
مرکز بهداشت صاحب الزمان منطقه 16 الی 20 تهران شهرک ولی عصر صاحب الزمان، خیابان رضایی 02166224668
مرکز بهداشت شهید آیت منطقه 16 الی 20 تهران پشت پادگان قلعه مرغی، خیابان ماهان، شهرک شریعتی 02155825272
مرکز بهداشت نیک نژاد منطقه 16 الی 20 تهران خیابان فدائیان اسلام، خیابان دیلمان، جنب مالک اشتر 02133751616
مرکز بهداشت شهید یغمایی منطقه 16 الی 20 تهران دولت آباد، بین فلکه دوم و سوم 02133744040
مرکز بهداشت بدر منطقه 16 الی 20 تهران کیانشهر، بلوار شهید مطهری، خیابان شهید قاضی زاده 02133887275
مرکز بهداشت شهید جمالی منطقه 16 الی 20 تهران سه راه ورامین، ابتدای جاده امین آباد 02133400648
مرکز بهداشت امام رضا منطقه 16 الی 20 تهران جاده خاوران، قیام دشت 02133583882
مرکز بهداشت باقر شهر منطقه 16 الی 20 تهران باقر شهر، خیابان 24 طالقانی، بعد از میدان فاتحی 02155203737

البته باید بدانید که تزریق واکسن کرونا برای افرادی که دارای علائمی از این بیماری مثل تب و گلو درد هستند مجاز نیست. در صورتی که مشکوک به ابتلا به کرونا هستید، می‌توانید از آزمایش/تست کرونا در منزل کمک بگیرید. تست کرونا در منزل حال از طریق انجام تست PCR به شما نشان می‌دهد که آیا در حال حاضر ویروس فعال کرونا در بدن شما وجود دارد یا خیر. بعد از گرفتن نتیجه آزمایش که در کم‌ترین زمان ممکن به دست شما می‌رسد، می‌توانید با خیال راحت برای تزریق واکسن کرونا اقدام کنید.

تزریق واکسن کرونا

توصیه های بهداشت جهانی درباره سویه جدید کرونا

به دنبال گسترش سویه جدید کرونا در جهان، کارشناسان سازمان بهداشت جهانی مردم را به رعایت مجدد اقدامات پیشگیرانه تشویق می‌کنند. رعایت نکات بهداشتی و حضور محافظت‌شده در اجتماع می‌تواند زنجیره انتقال ویروس را بشکند و از ابتلای بیش‌تر افراد به ویروس جلوگیری کند. برخی از نکاتی که سازمان بهداشت جهانی برای کاهش سرعت گسترش ویروس کرونا در جهان بر آن تاکید می‌کند عبارتند از:

الزام زدن ماسک

با توجه به این که تجمع ویروس‌ کرونا در سویه امیکرون در سیستم تنفسی فوقانی و گلو است، امکان انتقال ویروس از فردی به فرد دیگر بالاست. به همین دلیل، پوشاندن دهان و بینی با ماسک‌های استاندارد می‌تواند شانس انتقال ویروس از یک فرد ناقل به سالم را تا حد زیادی کاهش دهد.

فاصله اجتماعی

تراکم جمعیت و فاصله کم افراد در مکان‌های شلوغ می‌تواند به انتقال بیش‌تر و سریع‌تر ویروس به دیگران منجر شود. پس بهتر است در صورت نیاز به حضور در مکان‌های شلوغ، حداقل فاصله یک تا یک و نیم متری با اطرافیان را در نظر بگیرید و تا ریسک بیمارشدن خود را کاهش دهید.

سویه جدید کرونا

خوراکی های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

تغذیه نقش مهمی در کیفیت زندگی و سلامتی انسان‌ها دارد. یکی از مهم‌ترین اثرات تغذیه خوب، تقویت سیستم ایمنی بدن و امکان مقابله با عوامل بیماری‌زا از جمله ویروس کرونا جدید است. بهتر است در این روزها به جای مصرف نوشیدنی‌های مصنوعی و مضر به سراغ آبمیوه‌های طبیعی که سرشار از ویتامین هستند بروید، پروتئین‌های سالم مثل گوشت ماهی را امتحان کنید و بیش از قبل سبزیجات و میوه‌های متنوع بخورید.

متخصص ویروس کرونا در منزل شما

این روزها همه جا صحبت از ویروس کرونا جدید است. زیر سویه جدید کرونا که از خانواده امیکرون است، به سرعت در جهان گسترش می‌یابدبا وجود این که ادعا می‌شود قدرت کشندگی کم‌تری دارد، اما هم‌چنان روزانه جان هزاران نفر را می‌گیرد. اگر واکسن زده‌اید، ماسک می‌زنید و از حضور غیرضروری در مکان‌های شلوغ دوری می‌کنید، قطعا به شکستن زنجیره انتقال این ویروس کمک خواهید کرد.

یکی از بهترین راه‌ها در این روزها، استفاده از خدمات پزشکی و سلامت آنلاین است تا هم از ابتلا به کرونا در امان بمانید و در صورت بیماربودن، دیگران را در معرض سویه جدید کرونا قرار ندهید. برای مشاوره با متخصص ویروس کرونا می‌توانید از پزشک عمومی آنلاین یا دکتر عفونی آنلاین در سامانه حال کمک بگیرید و در هرجای کشور که باشید زیر نظر بهترین پزشکان باشید.

منابع

cdc.gov

per.euronews.com

savagenome.com

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات