جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

۹ ویژگی مهم سرفه های کرونایی / علت + درمان سرفه های شبانه کرونا

سرفه های شبانه کرونا
تاریخ بروزرسانی : ۱۷ آبان

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

علت سرفه های شبانه کرونا چیست یا سرفه کرونا چقدر طول میکشد؟ اینها سوالاتی است که به آن پاسخ خواهیم داد. کووید-۱۹ یک بیماری تنفسی است که در اثر آلوده شدن بدن به ویروس کرونا ایجاد می‌شود. ویروس کرونا انواع مختلفی دارد که سویه SARS- CoV-2 عامل به وجود آورنده بیماری کووید-۱۹ است. این بیماری از اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی در چین و پس از مدتی کوتاه در سراسر جهان شیوع پیدا کرد و تا کنون جان میلیون‌ها انسان را گرفته است. این بیماری با نشانه‌های مختلفی نمایان می‌شود که یکی از مهم‌ترین آن‌ها سرفه ‌های کرونایی است.

البته بعضی از افراد آلوده به این ویروس هیچ نشانه‌ای ندارند که همین مسئله به چالش بزرگی تبدیل شده و سرعت انتشار آن را در جهان افزایش داده است. در صورتی که هر نشانه‌ای مشابه آنفولانزا یا سرماخوردگی دارید، لازم است برای حصول اطمینان از این که به کرونا مبتلا شده‌اید یا خیر با پزشک مشورت کنید. پزشکان حاضر در بخش کرونای حال آماده پاسخگویی به سوالات شما از طریق مشاوره آنلاین پزشکی هستند.

تست کرونا در منزل که بخشی از خدمات آزمایش در منزل حال است را با پاسخگویی سریع و با بهترین قیمت امتحان کنید.

گرچه بیشتر افراد مبتلا به کووید-۱۹ علائم خفیفی دارند و با استراحت و مراقبت‌های بهداشتی درمان می‌شوند، اما مطابق آمارها یک نفر از هر ۶ نفر ممکن است دچار مشکلات تنفسی شدید شود. سالمندان و افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، فشار خون بالا، مشکلات قلبی و کلیوی در مقابل ابتلا به این ویروس آسیب‌پذیرتر هستند و احتمال بروز علائم جدی در آن‌ها بیشتر است. محققان چینی دریافتند که شایع‌ترین علائم در میان افراد بستری در بیمارستان‌ها عبارتند از:

  • تب
  • خستگی
  • سرفه خشک
  • از دست دادن اشتها
  • بدن درد
  • تنگی نفس

تصویر خدمات اقساطی

علت سرفه های شبانه کرونا

علائم کرونا معمولا دو تا ۱۴ روز پس از تماس با ویروس آغاز می‌شود. سایر علائم آن به جز موارد گفته شده،  شامل گلو درد، سر درد، لرز، از دست دادن بویایی یا چشایی، مشکلات گوارشی  و حالت تهوع است. این علائم نسبت به نشانه‌های گفته شده در بالا فراوانی کمتری دارند. با توجه به شباهت علائم این بیماری با سرماخوردگی و آنفولانزا برخی افراد به اشتباه تصور می‌کنند که به آن بیماری‌ها مبتلا شده و دیر به مراکز بهداشتی مراجعه می‌کنند.

البته درباره سویه جدید کرونا و مشکلات آن می‌ـوانید این مطلب را نیز مطالعه کنید

سرفه شبانه کرونا

علت سرفه های شبانه کرونا درواقع به دلیل خاصی نیست و علت اصلی آن این است که زمانی که سینه تحریک شده و انسان دراز می‌کشد تا بخوابد، سرفه ها بیشتر می‌شوند. این وضعیت برای آنفولانزا یا بیماری های دیگری که ریه را درگیر می‌کنند نیز وجود دارد.

ویژگی های سرفه کرونایی

گفتیم که علائم کووید-۱۹ به آنفولانزا شبیه است اما ویژگی‌های متفاوت برخی از این علائم می‌تواند افراد را در شناسایی کرونا راهنمایی کند. بروز سرفه شبانه کرونا در فرد مبتلا به کووید-۱۹ که به سرفه‌ های کرونایی معروف است دارای ویژگی‌هایی است که به آن اشاره خواهیم کرد.

سرفه خشک است

گلو نسبت به مجاری هوای تنفسی، غدد ترشحی کمتری دارد. بنابراین سرفه‌های مرطوب که از اعماق مجاری تنفسی ایجاد می‌شوند همراه رطوبت هستند. اما سرفه های کرونایی که از پشت گلو ایجاد می‌شوند رطوبت نداشته و خشک هستند. وقتی سرفه خشک است، نمی‌تواند راه‌های هوایی را پاک کند. بنابراین سرفه های کرونایی با درد و ناراحتی زیادی همراه است.

بیشتر بدانید: انواع واکسن کرونا را بشناسید.

سرفه تا هفته‌ها تداوم دارد

سرفه‌ های کرونایی به دلیل درگیری شدید ریه و التهاب آن ممکن است تا مدت‌ها ادامه داشته باشد. این سرفه‌ها از نخستین روزهای آلوده شدن با ویروس شروع شده و معمولا به مدت دو تا سه هفته ادامه خواهد داشت. البته در برخی افراد که با مشکلات ریوی شدید مواجه شده‌اند ممکن است برای مدت بیشتری مشاهده شده و حتی تا مدت‌ها پس از درمان بیماری هم‌چنان ادامه داشته باشد.

سرفه کرونایی

سرفه های کرونایی ممکن است باعث تحریک گلو و حالت تهوع شود

باعث تنگی نفس می‌شود

سرفه‌های ناشی از این بیماری ریه‌های فرد را تحریک می‌کند. هر چه بیماری پیشرفت می‌کند، در بافت آسیب دیده ریه مایع جمع شده و احساس تنگی نفس و ناتوانی در تنفس طبیعی در فرد ایجاد می‌شود. این مسئله به این دلیل است که بدن در چنین شرایطی نمی‌تواند اکسیژن مورد نیاز خود را تامین کرده و با کمبود اکسیژن مواجه خواهد شد.

خلط ندارد یا با خلط تغییر رنگ یافته همراه است

خشک بودن سرفه از مهم‌ترین نشانه‌های بیماری کووید-۱۹ است. اما گاهی با پیشرفت  بیماری و تشدید عفونت ریه، مایعات تجمع یافته در آن که شامل خون و مخاط بافت ریه است با سرفه خارج می‌شود. در چنین شرایطی ممکن است خلط تیره رنگ یا خونی هم مشاهده شود. شدت سرفه گاهی باعث التهاب گلو یا آسیب به بافت آن شده و خونریزی ایجاد می‌کند. راه های درمان خلط سینه را در این مقاله مطعه کنید.

از قسمت پشت گلو آغاز می‌شود

سرفه های کرونایی باعث باز شدن مجاری تنفسی نمی‌شوند و اغلب از قسمت پشت گلو شروع می‌شوند. چنین سرفه‌هایی می‌توانند دردناک و آزاردهنده بوده و اغلب بدون خلط هستند.

باعث تشکیل مخاط خونی می‌شود

بیماری‌هایی مثل ذات‌الریه یا عفونت‌های شدیدی مثل کرونا اغلب با سرفه خشک شروع می‌شوند، اما در نهایت سرفه‌ها مرطوب می‌شوند. این وضعیت نشانه خوبی نیست، زیرا پیشرفت بیماری باعث پر شدن کیسه‌های هوایی از خون و مایع بافت ریه شده‌اند. در چنین شرایطی ممکن است که فرد با سرفه همراه با بالا آوردن خون هم مواجه شود.

سرفه باعث بروز سرگیجه یا استفراغ می‌شود

شدت سرفه ‌های کرونایی گاهی به حدی است که باعث وارد کردن فشار به نواحی داخلی بدن و یا کاهش اکسیژن در اثر ناتوانی در تنفس مناسب می‌شود. در چنین شرایطی ممکن است که فرد به دلیل نبود اکسیژن کافی دچار سرگیجه و سر درد شده و یا استفراغ کند.

سرفه باعث خستگی می‌شود

یکی از علل خستگی بدن، تامین نشدن اکسیژن کافی برای اندام‌ها، بافت‌ها و عضلات آن است. وقتی فرد نمی‌تواند به خوبی نفس بکشد و اکسیژن را از طریق ریه‌ها به خون و اندام‌ها منتقل کند، آن‌ها با کمبود اکسیژن مواجه شده و خسته می‌شوند.

سرفه خلط دار کرونا

سرفه آزار دهنده و مداوم است

شدت سرفه و تداوم آن ممکن است باعث اختلال در فعالیت‌های عادی زندگی و کاری فرد شود. یکی از اثرات سوء چنین سرفه‌هایی، ایجاد اختلال در خواب و ناتوانی در داشتن خواب خوب و با کیفیت است که درواقع همان علت سرفه های شبانه کرونا بوده و باعث خستگی و کاهش تمرکز روزانه شود. در برخی افراد بهبود یافته کرونا این سرفه‌ها برای مدت طولانی و گاهی تا چند ماه ادامه خواهد داشت.

سرفه خلط دار کرونا

عفونت ناشی از آلوده شدن بدن به ویروس کرونا علائم متعددی شبیه به سرماخوردگی دارد. یکی از مهم‌ترین آن‌ها سرفه است که با توجه به ماهیت کمی متفاوت آن با سرفه‌های ناشی از سرماخوردگی یا آنفولانزا، می‌تواند در شناسایی این بیماری تا حدودی کمک کننده باشد. با توجه به این که اندام هدف این ویروس ریه‌ها هستند و بیشترین عفونت در آن‌ها ایجاد می‌شود، سرفه یک نشانه مهم در ابتلا به کووید-۱۹ است.

منشا سرفه کرونایی پشت گلو است و از اعماق ریه خارج نمی‌شود. سرفه های خلط دار در کرونا معمولا اتفاق نمی‌افتد زیرا سرفه های کرونایی معمولا خشک هستند. این سرفه‌ها مداوم و آزاددهنده است که ممکن است باعث کمبود اکسیژن بدن و تنگی نفس در فرد مبتلا شود. شدت سرفه و تداوم آن می‌تواند مشکلاتی مثل گلودرد، استفراغ و سرگیجه هم ایجاد کند. در مواردی که عفونت ریه تشدید شده و امکان تامین اکسیژن بدن از طریق آن میسر نباشد، پزشکان از طریق اتصال فرد به دستگاه‌های مخصوص سعی می‌کنند اکسیژن مورد نیاز بدن را تامین کنند.

برای تشخیص آسان بیماری از دکتر آنلاین رایگان کمک بگیر

درمان سرفه خشک کرونایی

سرعت عمل در تماس با پزشک پس از مشاهده اولین علائم ابتلا به کرونا یکی از راه‌های درمان و رهایی از این بیماری است. چرا که پس از گذشت مدت زمان بیشتر و تشدید عفونت، شانس درمان مناسب ممکن است کاهش یافته و بیماری طولانی و خطرناک شود. با توجه به این که سرفه یکی از شایع‌ترین این علامت‌هاست. آفت دهان و درمان آفت گلو را می‌توانید در این مقاله بیشتر بشناسید.

به محض مشاهده سرفه‌هایی خشک، مکرر و آزاردهنده از مشاوره آنلاین پزشکی راهنمایی بگیرید. ممکن است پزشک برای شما داروهای مخصوصی برای تسکین سرفه و سایر علائم تجویز کند.

لازم است که داروها را به صورت منظم و طبق تجویز او مصرف کرده و از تغییر دوز یا زمان مصرف آن‌ها خودداری کنید. در کنار مصرف دارو می‌توانید به کمک روش‌های زیر به درمان سرفه خشک کرونایی و تسکین آن کمک کنید:

مصرف آب و مایعات گرم کافی

مصرف آب گرم یک راه خوب برای تامین رطوبت گلو و تسکین سرفه‌های خشک است. اضافه کردن چند قطره آب لیموی تازه هم می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. درباره خاصیت چای سبز نیز می‌توانید این مطلب را مطالعه کنید.

خوردن سوپ رقیق برای تسکین سرفه کرونایی

خوردن سوپ رقیق و مغذی یکی از بهترین غذاها برای تسکین سرفه و گلودرد ناشی از کرونا است

مصرف غذاهای رقیق سبک و گرم

خوردن سوپ‌هایی که از سبزیجات متنوع و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی تهیه شده‌اند یک راه موثر برای تسکین سرفه و گلودرد ناشی از ابتلا به کووید-۱۹ است. رقیق بودن غذاها به دفع هر چه بیشتر سموم و آلودگی‌های بدن کمک می‌کند. از سوی دیگر با توجه به ضعف بدنی بیمار، هضم آن‌ها هم آسان‌تر است.

شست وشوی گلو و بینی با محلول آب و نمک

غرغره کردن محلول آب و نمک نقش مهمی در کاهش التهاب گلو و دفع مخاط تجمع یافته در انتهای بینی و پشت حلق است. این کار باعث پاکسازی مجاری تنفسی و تسکین گلودرد ناشی از سرفه هم می‌شود.

نوشیدن آب و عسل

عسل با خاصیت ضد التهابی خود می‌تواند در کاهش التهابات گلو و سرفه‌های ناشی از آن موثر باشد. البته مصرف آن در بیماران مبتلا به دیابت باید با احتیاط انجام شود. بیماران دیابتی برای استفاده از عسل بهتر است با پزشک خود مشورت کنند.

حفظ رطوبت محیط

حضور در محیط مرطوب باعث می‌شود که نفس کشیدن آسان‌تر شده و در نتیجه تحریک گلو کمتر و شدت سرفه کاهش یابد. برای این منظور می‌توانید از دستگاه‌های بخور یا یک کتری آب جوش استفاده کرده و محیط اتاق خود را پیوسته مرطوب نگه دارید.

نوشیدن دمنوش‌های گرم گیاهی

استفاده از برخی گیاهان دارویی به شکل دمنوش نقش معجزه‌آسایی در درمان سرفه و کاهش التهاب گلو دارد.  نوشیدن دمنوش آویشن، بابونه و… می‌تواند باعث کاهش سرفه‌ های کرونایی شود. برای مشورت درباره مصرف گیاهان دارویی می‌توانید از متخصصان طب سنتی سامانه حال کمک بگیرید. روش‌ های خانگی درمان سرفه را نیز در این مقاله می‌توانید بخوانید.

دمنوش برای سرفه کرونا

به جز مصرف داروهایی که برای درمان سرفه تجویز می‌شوند، سایر روش‌های گفته شده نقش درمانی مستقیمی بر ویروس کرونا ندارد اما می‌تواند باعث تسکین سرفه‌ های کرونایی شود. آن‌چه که گفته شد بر اساس یافته‌های پزشکان و متخصصان امر تا کنون است. با توجه به ماهیت خاص ویروس کرونا و تغییرات پیوسته آن،

ممکن است با علائم و نشانه‌های جدید و متفاوتی در نقاط مختلف جهان مواجه شویم. پس لازم است برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری هم‌چنان در مکان‌های عمومی از ماسک استفاده کرده و از حضور در تجمعات و تماس نزدیک با افراد خودداری کنیم. به علاوه شستن دست‌ها با آب و صابون هم یک راهکارساده اما موثر برای ضدعفونی و تمیز کردن آن‌هاست.

سوالات پزشکی خود را میتوانید از بخش سوال پزشکی از هوش مصنوعی آنلاین حال بپرسید.

بیشتر بدانید: انواع دمنوش + خواص هرکدام

سرفه کرونا چقدر طول میکشد

سرفه‌ های کرونایی یکی از شایع‌ترین و مهم‌ترین علائم این بیماری است اما اینکه سرفه کرونا چقدر طول میکشد بستگی به میزان درگیری ریه و یا حساسیت فرد دارد. در صورت مشاهده علائم اولیه آن می‌توانید با پزشکان بخش کرونای حال در هر زمان از شبانه روز ارتباط گرفته و راهنمایی دریافت کنید. فراموش نکنید که برای پیشگیری از کرونا بهتر است واکسن کرونا را تزریق کنید

سوالات متداول درباره سرفه های کرونایی

سرفه های کرونایی چگونه است؟

این سرفه‌ها خشک، مداوم و آزار دهنده است که ممکن است باعث ناراحتی و تنگی نفس در فرد مبتلا شود. آن‌ها اغلب بدون خلط بوده اما ممکن است در برخی افراد با تشکیل مخاط در پشت حلق همراه باشد.

سرفه های کرونایی چقدر طول میکشد؟

معمولا این سرفه‌ها از روز دوم تا چهاردهم پس از آلوده شدن به ویروس شروع می‌شوند. با توجه به شدت عفونت ایجاد شده در فرد می‌توانند پس از پایان دوره بیماری رفع شده یا برای ماه‌ها ادامه داشته باشند.

آیا سرفه های کرونایی خلط دارد؟

ماهیت سرفه ‎های کرونایی خشک و بدون خلط است اما در موارد تشدید بیماری ممکن است با خروج مایعات و خون تجمع یافته در ریه یا مخاط جمع شده پشت حلق همراه باشد.

برای سرفه شدید هنگام کرونا چی خوبه؟

دمنوش های گرم و آرام بخش که در بالا به آن اشاره شد بهترین دارو ها هستند درکنار این نوشیدنی ها شربت ضد سرفه مانند پروسپان نیز گزینه مناسبی باشد

برای درمان کرونا از چه پزشکی کمک بگیریم؟

شما می‌توانید در صورت شک به ابتلا یا داشتن علائم کرونا با پزشکان حاضر در بخش کرونای سامانه مشاوره آنلاین حال تماس گرفته و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

برای تست کرونا به کجا مراجعه کنیم؟

شما می‌توانید بدون خروج از منزل و حضور در محیط‌های آلوده، از طریق بخش تست کرونا در منزل در خواست خود را برای انجام آزمایش در منزل و محل کار ثبت کرده و آزمایش دهید.

علت سرفه خشک طولانی مدت چیست؟

علت آن حساسیت بدن افراد به ویروس و درگیر شدنریه است که در برخی از افراد ممکن است باعث سرفه خشک طولانی مدت شود

سرفه شبانه کرونا چگونه درمان می‌شود

این سرفه شبانه کرونا داروی خاصی ندارد و همان خوردن شربت ضد سرفه و نخوردن غذاهای چرب و تحریک کننده می‌تواند کمک بسیاری به از بین بردن سرفه شبانه کرونا شود

منابع

www.health.harvard.edu

jamhospital.ir

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات