جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

بلیچینگ دندان چگونه انجام می‌شود؟

بلیچینگ دندان
تاریخ بروزرسانی : ۱۳ آبان

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

بلیچینگ دندان چیست؟ هرکسی که می‌خواهد با خیالی آسوده و اعتماد به‌نفس کامل لبخند بزند، احتمالا به دنبال راه‌های سفید کردن دندان و بلیچینگ دندان خواهد رفت. سفید کردن دندان یکی از متداول‌ترین کارهایی است که روی دندان انجام می‌شود.

دندان‌های شما به مرور زمان و بر اثر مصرف سیگار، نوشیدن چای و قهوه و استفاده از برخی داروها لکه‌دار می‌شود و تغییر رنگ پیدا می‌کند.

گاهی مسواک زدن و استفاده از نخ دندان که روش‌های روزمره مراقبت از دندان هستند به تنهایی پاسخگوی لبخندی بی‌نقصی که انتظار دارید نیستند و ممکن است دندان‌های شما درخشندگی کافی را نداشته باشند. در این‌صورت بلیچینگ دندان می‌تواند راه بهتری باشد.

 


تصویر خدمات اقساطی
ثبت درخواست

بلیچینگ دندان؛ روشی برای داشتن دندان‌های درخشان

سفید کردن و بلیچ دندان یکی از رایج‌ترین روش‌های زیبایی هستند. رنگ طبیعی مینای دندان ممکن است زرد، نارنجی، قهوه‌ای، خاکستری و یا حتی آبی و سبز باشد. تغییر رنگ می‌تواند دلایل متعددی مانند مصرف سیگار و دیگر دخانیات، عادات غذایی متفاوت، میزان فلوراید بالا در زمان رشد دندان و یا حتی ژنتیک داشته باشد.

از سال ۱۸۴۸ سفید کردن دندان به قصد زیبایی با استفاده از کلرید آهک آغاز شد و امروزه به یکی از روش‌های متداول در مراقبت از دندان و زیبایی آن تبدیل شده است. در سال ۱۹۶۰ استفاده از Gly-Oxide به عنوان یک سفیدکننده خانگی معرفی شد و پس از آن برخی افراد عمل سفید کردن دندان را در خانه و خودشان انجام دادند اما سفید کننده‌های بدون نسخه یا OTC برای اولین بار در سال ۱۹۹۰ رواج پیدا کردند.

تکنیک فعلی سفید کردن دندان در دندانپزشکی با استفاده از غلظت‌های مختلف پراکسید هیدروژن که بین ۱۵ تا ۴۰ درصد است، انجام می‌شود.
قبل از آن که بدانیم بلیچینگ دندان چگونه انجام می‌شود، با هم می‌خوانیم که چه عواملی باعث تغییر رنگ دندان می‌شود و برای جلوگیری از آن چه باید کرد؟

علت تغییر رنگ دندان

غذا و نوشیدنی‌ها از عوامل اصلی تغییر رنگ دندان هستند. رنگدانه‌های موجود در مواد خوراکی به قسمت بیرونی دندان یا همان مینای دندان متصل می‌شوند و رنگ آن را عوض می‌کنند. قطران و نیکوتین موجود در دخانیات نیز زمانی که با اکسیژن مخلوط می‌شوند، رنگ قهوه‌ای به خود می‌گیرند و روی دندان می‌نشینند و رنگ آن را تغییر می‌دهند.

زیر پوسته بیرونی دندان که سخت و سفید است، عاج دندان که نرم‌تر و به رنگ زرد است قرار دارد. به مرور زمان و با گذشت سن، این لایه از زیر مینای دندان بیرون می‌آید و باعث زردتر دیده شدن دندان‌ها می‌شود.

برخی از آنتی هیستامین‌ها، داروهای ضد افسردگی و داروهای کنترل فشار خون نیز می‌توانند روی رنگ دندان تاثیر بگذارند. کودکان خردسالی که هنگام شکل‌گیری دندان‌های خود، چه در رحم و چه در دوران نوزادی، در معرض آنتی بیوتیک‌هایی مانند تتراسایکلین و داکسی سایکلین قرار می‌گیرند، ممکن است در بزرگسالی دچار تغییر رنگ دندان شوند. شیمی درمانی و اشعه سر و گردن نیز می‌تواند رنگ دندان‌ها را تیره کند.

برای استفاده از خدمات دندان پزشکی قسطی در تهران، اینجا کلیک کنید.

بلیچینگ دندان چگونه انجام می شود

برای انجام بلیچینگ دندان در مطب متخصص ابتدا روی دندان را با پراکسید هیدروژن یا پراکسید کاربامید می‌پوشانند و سپس با استفاده از نور و یا لیزر این مواد را فعال می‌کنند

بلیچینگ دندان چگونه انجام می‌شود؟

بلیچینگ دندان در یک مرکز دندانپزشکی با استفاده از محلول اسیدی و یک ماده اکسیدکننده انجام می‌شود. ابتدا دندان‌های شما به محلول اسیدی آغشته می‌شوند و سپس ماده اکسیدکننده روی مینای دندان قرار می‌گیرد. برای سرعت بخشیدن به بلیچینگ، دندان‌های شما در معرض نور شدید یا لیزر قرار می‌گیرند.

این عمل به‌طور معمول بین سه تا چهار جلسه انجام می‌شود و هر جلسه حدود نیم ساعت تا یک‌ساعت زمان لازم دارد تا دندان‌های شما به اندازه دلخواه‌تان سفید شود. پس از انجام بلیچینگ دندان یک تا سه سال بعد رنگ دندان‌ها به رنگ سابق باز خواهد گشت و نیاز است که دوباره بلیچینگ را انجام دهید.

با استفاده از یک تکنیک دیگر که بلیچینگ قدرتی نام دارد، از نوع خاصی از پراکسید هیدروژن استفاده می‌شود که می‌تواند در یک جلسه شما را به نتیجه مطلوب برساند.

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.

شما همینطور می‌توانید راجع به ارتودنسی نیز مطلبی را در بلاگ بخوانید.

برای تشخیص آسان بیماری از دکتر آنلاین رایگان کمک بگیر

سفید کردن دندان با لیزر

به لطف فن‌آوری، سفید کردن دندان امروزه به آسانی و یه سرعت قابل انجام است. روش سفید کردن دندان با لیزر به فرآیندی گفته می‌شود که برای بلیچینگ به جای نور معمولی و شدید از لیزر استفاده شود. لیزر، واکنش شیمیایی محلول را تحریک کرده و موجب اثرگذاری بیشتر آن می‌شود.

سفید کردن دندان و تفاوت آن با بلیچینگ

فرآیند سفید کردن دندان‌ها، بازگرداندن رنگ طبیعی دندان با از بین بردن لکه‌ها از سطح آن است. سفیدکننده‌ها، مواد پاک‌کننده‌ای هستند که در برخی از خمیردندان‌ها و انواع دهانشویه یافت می‌شوند.

وقتی از بلیچینگ دندان صحبت می‌کنیم، هدف سفید شدن دندان فراتر از رنگ طبیعی آن است. مواد فعالی مانند پراکسید هیدروژن و پراکسید کاربامید از عوامل سفید‌کننده‌ای هستند که اغلب در فرآیند بلیچینگ استفاده می‌شوند.

در حالی‌که از نظر تخصصی بین بلیچینگ دندان و سفید کردن آن تفاوت وجود دارد، اما دیده می‌شود که افراد این دو اصطلاح را به جای هم استفاده می‌کنند.

ماندگاری بلیچینگ

متاسفانه هیچکدام از روش‌های سفید کردن دندان تا همیشه دوام نمی‌آورند و در نهایت باز هم دندان‌ها به مرور زمان دوباره لکه‌دار و زرد خواهند شد. مدت زمان ماندگاری نتایج بلیچینگ دندان‌های شما تا حدودی بستگی به نوع سفیدکننده دندانپزشک زیبایی شما دارد.

اگرچه عوامل سفیدکننده عموما یا پراکسید هیدروژن هستند و یا پراکسید کاربامید، اما غلظت‌های متفاوتی از این مواد مورد استفاده قرار می‌گیرد و روش‌های مختلفی نیز برای بلیچینگ وجود دارد. نتایج بلیچینگ دندان می‌تواند از شش ماه تا سه سال ادامه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: دلایل ایجاد بیماری سلیاک

دوام بیشتر بلیچینگ دندان

طول عمر اثر بلیچینگ شما به جز مواد مورد استفاده و روش بلیچینگ، تا حد زیادی نیز به روش زندگی شما بستگی دارد. این یکی از موارد مهمی است که نشان می‌دهد چرا بلیچینگ برخی از افراد تا سه سال نیز ماندگاری دارد و برای برخی عمر آن تنها ۶ ماه است.

دو عامل مهم تاثیرگذار بر عمر بلیچینگ رژیم غذایی و عادات بهداشت دهان و دندان است. مواد خوراکی مانند قهوه، چای، نوشیدنی‌های رنگی، چاشنی‌های رنگی، چغندر و سس پاستا همه حاوی مولکول‌های رنگی هستند که توسط دندان‌ها جذب می‌شوند. با گذشت زمان، این امر منجر به تغییر رنگ دندان‌ها خواهد شد.

درباره خواص قهوه در بلاگ بخوانید.

از آنجا که برخی از این لکه‌ها را می‌توان با مسواک زدن و استفاده منظم از نخ دندان کنترل کرد، مهم است به بهداشت روزانه دهان خود بیش از پیش توجه کنید تا عمر نتایج سفید شدن دندان شما افزایش یابد.

مسواک زدن بلافاصله پس از مصرف غذاها یا نوشیدنی‌های دارای رنگدانه بسیار مفید است و رنگدانه ها را قبل از جذب شدن توسط دندان‌ها پاک می‌کند.

عوارض بلیچینگ

اکثر افرادی که از محصولات سفیدکننده دندان استفاده می‌کنند یا بلیچینگ دندان را انجام می‌دهند عوارض کمی را تجربه می‌کنند و حتی ممکن است این فرایند برای اغلب‌شان عارضه‌ خاصی به دنبال نداشته باشد.

با این حـال برخی از افراد ممکن است با یک یا چند مورد از عوارض بلیچینگ روبه‌رو شوند. مشکلاتی مانند حساس شدن دندان‌ها و تحریک شدن بافت لثه از جمله عوارض بلیچینگ است. اگر دندان‌های حساسی دارید بهتر است قبل از اقدام به بلیچینگ دندان، این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید: علائم آبسه دندان

قیمت بلیچینگ دندان

هزینه بلیچینگ دندان با توجه به موادی که توسط دندانپزشک استفاده می‌شود و نحوه انجام آن می‌تواند متفاوت باشد. با سرزدن به چند مرکز پزشکی، می‌توان دید که میانگین قیمت بلیچینگ دندان در سال ۱۴۰۰ برای هر فک حدود یک میلیون تومان است.

بلیچینگ خانگی

اگر تیرگی دندان‌های شما آنقدر نیست که سراغ بلیچینگ حرفه‌ای بروید و این عمل را به یک متخصص بسپارید، می‌توانید از بلیچینگ خانگی استفاده کنید. سفید کردن دندان در خانه به آسانی ممکن است و انواع محصولات بلیچینگ خانگی بدون استفاده از نسخه در داروخانه وجود دارند.

این محصولات شامل نوار سفیدکننده دندان، سفیدکننده‌های مسواکی و پودری و لاک سفیدکننده دندان هستند.

بلیچینگ خانگی

اگر میزان رنگ گرفتگی دندان شما زیاد نباشید، می‌توانید بلیچینگ را در خانه و با استفاده از محصولاتی که در بازار عرضه می‌شوند انجام دهید

به دلیل غلظت پایین‌تر محصولات خانگی بلیچینگ دندان، ممکن است نتیجه دلخواه شما به تدریج و پس از چندبار استفاده قابل مشاهده باشد و لکه‌های عمیق همچنان پابرجا بمانند. اما استفاده از این محصولات بسیار راحت است و نسبت به سفید کردن حرفه‌ای دندان در دندانپزشکی هزینه کم‌تری دارد.

قلم بلیچینگ

قلم بلیچینگ از محصولاتی است که برای سفید کردن دندان در خانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول دارای پراکسید هیدروژن با غلظت پایین است. پراکسید هیدروژن از مواد اصلی مورد استفاده در بلیچینگ دندان در دندانپزشکی است.

با استفاده از این قلم باید تمام سطح دندان خود را با مواد موجود در آن پوشش دهید و صبر کنید تا دندان‌ها سفید شوند. روش استفاده از قلم بلیچینگ روی خود محصول درج شده است و باید قبل از استفاده حتما آن‌ را به‌طور کامل مطالعه کنید.

مشاوره آنلاین با دندانپزشک

 

روش سفید کردن دندان در خانه

روش‌های مختلفی برای سفید کردن دندان وجود دارد. بلیچینگ یکی از این روش‌ها و موثرترین روش برای داشتن دندان‌هایی سفید است اما شما می‌توانید با استفاده از روش‌های دیگر نیز دندان‌های خود را در خانه سفید کنید. اولین نکته‌ای که باید به آن دقت کنید، استفاده از دو تا سه بار مسواک در روز است. همچنین لازم است از خمیردندان مناسبی استفاده کنید و نخ دندان را فراموش نکنید، تا جایی که می‌توانید به مواد خوراکی مورد مصرف خود دقت کنید و از سیگار کشیدن بپرهیزید تا دندان‌های شما سفید و سالم بماند.
در ادامه چند مورد از راه های سفید کردن دندان را با هم می‌خوانیم.
استفاده از روغن نارگیل و کشیدن آن روی دندان‌ها می‌تواند به سفیدتر شدن دندان شما کمک کند. با استفاده از روغن نارگیل و نگه داشتن آن به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در دهان، پلاک دندان کاهش پیدا می‌کند و باکتری‌ها نیز از بین می‌روند.
استفاده از خمیری که با جوش شیرین و آب تهیه شده نیز می‌تواند کمک‏کننده باشد. می‌توانید این خمیر را جای خمیر دندان استفاده کنید. برخی از میوه‌ها و سبزیجات نیز پلاک دندان را پاک می‌کنند. مثلا میوه آناناس دارای ترکیبی است که می‌تواند دندان را سفیدتر کند. پوست موز، پرتقال و لیمو نیز دارای چنین خاصیتی هستند. می‌توانید با کشیدن پوست این میوه‌ها بر روی دندان خود، آن‌ها را سفیدتر کنید. بهتر است به رژیم غذایی خود دقت کرده و کلسیم مورد نیاز بدن خود را تامین کنید و بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید.

ماندگاری بلیچینگ

مهم است که بعد از بلیچینگ مراقب بهداشت دهان و دندان خود باشید. مسواک زدن مداوم و استفاده از خمیردندان مناسب و همچنین اجتناب از دخانیات می‌تواند دوام سفیدی بلیچینگ شما را بیشتر کند

سوالات متداول

بلیچینگ دندان چیست؟

بلیچینگ دندان روشی است برای سفید کردن دندان و از بین بردن لکه‌های قدیمی روی دندان‌ها. این کار معمولا با پراکسید هیدروژن یا پراکسید کاربامید انجام می‌شود.

یبیچینگ دندان چقدر دوام دارد؟

بسته به غلظت مواد مورد استفاده در بلیچینگ دندان، ممکن است بین 6ماه تا 3سال دوام داشته باشد.

برای ماندگاری بلیچینگ چه کنیم؟

مهم است که بعد از انجام بلیچینگ دندان حتما مواردی مانند مصرف دخانیات و مصرف مواد غذایی که رنگدانه‌های زیادی دارند را کنترل کنید تا بتوانید از دندان‌های سفید برای مدت بیشتری لذت ببرید.

بهترین راه برای سفید کردن دندان چیست؟

انتخاب بهترین راه برای سفیدکردن دندان، به میزان لکه‌های روی دندان و این‌که لکه‌ها چقدر قدیمی هستند بستگی دارد. گاهی با استفاده از دهانشویه حاوی سفید کننده ممکن است مشکل زردی دندان‌ها رفع شود اما گاهی نیاز است که بلیچینگ تخصصی انجام شود.

عوارض بلیچینگ چیست؟

بلیچینگ به دلیل آن‌که روی مینای دندان اثر می‌گذارد، ممکن است باعث ایجاد حساسیت در دندان شود. در این صورت با خوردن مواد غذایی داغ یا سرد، در دندان خود احساس درد خواهید داشت. آسیب به بافت لثه نیز از دیگر عوارض بلیچینگ است.


منابع

www.ncbi.nlm.nih.gov

www.mouthhealthy.org

boulderdental.com

www.healthline.com

www.byrdie.com

mymagnoliadental.com

www.verywellhealth.com

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات