جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

لکه بینی در بارداری / آیا لکه بینی مانع بارداری میشود

لکه بینی در بارداری
تاریخ بروزرسانی : ۲۰ شهریور

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

لکه بینی در بارداری موردی است که اکثر زنان یا مادران در طول بارداری خود دست کم یک‌بار آن را تجربه کرده‌اند. برای برخی نیز لکه بینی یک اتفاق رایج است. اما مهم است که زنان بتوانند تفاوت بارداری و لکه بینی و پریود را تشخیص بدهند و اگر این مشکل، ناشی از یک بیماری حادتر در بدن است، حتما به پزشک مراجعه کنند یا با دکتر زنان آنلاین مشورت کنند. پزشک آنلاین به شما کمک می‌کند تا با توجه به علائم، بهترین تصمیم را بگیرید و از وضعیت خود در خانه خودتان با خبر شوید. این مشاوره به صورت چت متنی، تماس صوتی و یا تصویری قابل انجام می‌باشد.

درباره قارچ واژن می‌توانید در این مطلب اطلاعات بیشتری بدست آورید

لکه بینی در بارداری در طول این دوران نسبتا شایع است و همیشه به معنی وجود مشکل جدی نیست. اما گاهی ممکن است خطرناک باشد. دلایل مختلفی برای لکه بینی در بارداری وجود دارد و دانستن آن دلایل، از میزان استرس شما در برخورد با چنین مشکلی می‎کاهد. در ادامه دلایل ایجاد لکه بینی را با هم می‌خوانیم. شما می‌توانید راجع به انواع داروی ضد استرس نیز مطلی را در بلاگ بخوانید.


تصویر خدمات اقساطی

لکه بینی چیست

هر نوع خونریزی از واژن را که در دوران عادت ماهیانه نباشد، می‌توان لکه بینی نامید. البته درباره خونریزی شدید قاعدگی خواندن این مطلب نیز خالی از لطف نیست. برخی نیز خونریزی خفیف قبل و بعد از پریود را لکه بینی تشخیص می‌دهند. اگر شما به اندازه کافی با بدن خود آشنا باشید و چرخه‌های قاعدگی خود را با دقت دنبال کنید می‌توانید تفاوت لکه بینی و پریود را به آسانی در بدن‌تان تشخیص دهید. اگر این اتفاق در دوران بارداری بیفتند به آن لکه بینی در بارداری می‌گویند

لکه بینی

لکه بینی هر نوعی از خونریزی از واژن است که در دوران پریود نباشد

فرق لکه بینی بارداری با پریود

خونریزی قاعدگی در پی ریزش اندومتر اتفاق می‌افتد و به‌طور تقریبی زنانی که باردار نیستند هر ۲۸ روز این اتفاق را تجربه می‎کنند. پریود یک برنامه منظم دارد که هر ماه اتفاق می‌افتد و الگوی خونریزی آن، قابل پیش‌بینی و مشخصی است. در بسیاری از زنان، پریود با لکه بینی در بارداری آغاز می‌شود، برای یک یا دو روز شدت می‌گیرد و بعد از آن به تدریج خونریزی کم‌تر شده و با لکه بینی به اتمام می‌رسد. شما همینطور می‌توانید راجع به آندومتریوز مطلبی را بلاگ بخوانید.

خونریزی قاعدگی اغلب با علائم دیگری نیز همراه است. تغییرات هورمونی باعث بروز دردهایی در ناحیه پستان‌ها، قسمت پایینی شکم و کمر می‌شود. این درد و گرفتگی و حساسیت در پستان ممکن است در برخی زنان خفیف و در برخی با شدت بیشتری همراه باشد. رنگ خون خارج شده از واژن می‌تواند به تمایز پریود و لکه بینی در بارداری کمک کند. خون قاعدگی قرمز است و همراه با لخته‌های خون از واژن خارج می‌شود. برعکس پریود، لکه بینی نامنظم است و به‌طور معمول زمان‌بندی مشخصی ندارد.

لکه بینی در بارداری ممکن است در هر زمان از چرخه قاعدگی شما اتفاق بیفتد. همچنین ممکن است با علائم دیگری مانند درد در ناحیه شکم همراه باشد. برخی زنان در روزهای تخمک‌گذاری برای یک تا دو روز با لکه بینی مواجه می‎شوند و خون ناشی از آن اغلب قهوه‌ای رنگ است. ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی، لکه بینی را نوعی از خونریزی خفیف توصیف می‌کنند.

منبع خونی که در لکه بینی مشاهده می‌شود می‌تواند متفاوت و از دستگاه تناسلی فوقانی مانند رحم و یا دستگاه تناسلی تحتانی مانند دهانه رحم یا واژن باشد. منشا لکه بینی شدیدتر، اغلب رحم است و لکه بینی خفیف می‌تواند به قسمت فوقانی یا تحتانی دستگاه تناسلی مربوط باشد.

درباره افسردگی بعد از زایمان بیشتر بدانید

لکه بینی در 3 ماه اول بارداری

با توجه به نظریه کالج آمریکایی متخصصین زنان و زایمان، تخمین زده شده که تقریباً 15 تا 20 درصد از زنان باردار در طول سه ماهه اول خونریزی را تجربه می کنند. با این حال، مطالعه ای که در سال 2010 بر روی 4539 زن باردار انجام شد، بروز بالاتری را گزارش کرد، که نشان می دهد از هر چهار زن باردار، یک نفر در سه ماهه اول بارداری خونریزی را تجربه می کند. این مطالعه همچنین نشان داد که بیشتر لکه بینی در هفته های ششم و هفتم بارداری رخ می دهد. توجه به این نکته ضروری است که این خونریزی ها همیشه نشان دهنده سقط جنین یا بیماری نیستند. لکه بینی در 12 هفته اول بارداری ممکن است به دلایل مختلفی از جمله خونریزی لانه گزینی، حاملگی خارج رحمی، سقط جنین یا دلایل ناشناخته رخ دهد.

مراقبت های دوران بارداری شامل چه مواردی است

علت لکه بینی در بارداری

لکه بینی در بارداری دلایل مختلف و متعددی دارد. گاهی به شرایط پزشکی مانند عفونت‌ها مرتبط بوده و گاهی نیز ناشی از تغییرات هورمونی است. بارداری و استفاده از داروهای هورمونی ضدبارداری نیز می‌توانند از دیگر دلایل عمده آن باشند. تجاوز جنسی، رابطه جنسی خشن، استفاده از تامپون و معاینه داخلی توسط پزشک، سطح بالای استرس و تغییرات وزنی نیز ممکن است باعث لک دیدن در بارداری شود.

می‌توانید علائم بارداری را در این مطلب بخوانید

لک دیدن در بارداری

مشکلات جسمی و عفونت

ممکن است لکه بینی در بارداری به دلیل عفونت در بدن و تغییرات فیزیکی در دستگاه تناسلی زنان باشد. برخی از عواملی که باعث این مسئله می‌شوند عبارتند از: فیبروم یا ایجاد بافت ماهیچه‌ای در رحم، ایجاد پولیپ در رحم یا دهانه رحم و اندومتریوز. (درباره کوچک شدن فیبروم این مطلب می‌توانید برای شما مفید باشد)
گاهی ممکن است به دلیل عفونت در ناحیه لگن، فرد به بیماری التهاب لگن مبتلا شود. بیماری التهاب لگن یا PID علاوه بر لکه بینی ممکن است با علائم دیگری نیز همراه باشد. این علائم شامل درد در ناحیه زیر شکم، ترشحات غیر معمول واژینال و تب ناشی از عفونت باشد. اگر علاوه بر لکه بینی، سایر علائم عفونت لگنی و PID را در خود مشاهده می‌کنید، بهتر است آن را در اسرع وقت با یک پزشک در میان بگذارید.

عفونت دستگاه ادراری یا UTI از عوامل دیگر لکه بینی است که باعث خونریزی از مجرای ادراری می‎‌شود. درد هنگام دفع ادرار، به همراه مقدار کمی خون، می‌تواند از نشانه‌های عفونت ادراری باشد.

مشاهده لکه بینی مداوم پس از یک رابطه جنسی به هیچ وجه طبیعی تلقی نمی‌شود. این مشکل اغلب به دلیل وجود مشکلی در دهانه رحم مانند بزرگ شدن رحم یا پولیپ ایجاد می‌شود. البته برخی از افراد ممکن است پس از اولین رابطه جنسی خود لکه بینی بارداری را تجربه کنند که طبیعی است.

حرکت جنین پسر از کی شروع میشه؟

لکه بینی بارداری به دلایل  هورمونی

علت این که چرا بعضی از افراد در دوران تخمک‌گذاری، خونریزی را تجربه می‌کنند مشخص نیست. اما برخی تحقیقات نشان می‌دهد که ممکن است لکه بینی در دوران تخمک‌گذاری به دلیل بالا بودن سطح هورمون‌ها رخ دهد. لکه بینی در روزهای قبل از شروع پریود نشان از پروژسترون پایین دارد.

همچنین لکه بینی می‌تواند یکی از عوارض جانبی شایع پیشگیری از بارداری توسط داروهای هورمونی باشد. اگر شما از داروهای ضد بارداری خوراکی ترکیبی که بسیار رایج‌اند استفاده می‌کنید، ممکن است لکه بینی در بارداری بعد از چند ماه برطرف شود. اگر این مشکل همچنان ادامه داشته باشد، باید با دکتر زنان آنلاین مشورت کنید و در صورت نیاز دارویی دریافت کنید.

لکه بینی در بارداری و سقط جنین

سقط جنین یکی از دلایل بالقوه لکه بینی در بارداری است که اغلب ناشی از مسائل ژنتیکی یا کروموزومی در جنین است. مشکلات هورمونی یا لخته شدن خون نیز می تواند به سقط جنین کمک کند. بیشتر سقط جنین در 12 هفته (3 ماه) اول بارداری اتفاق می افتد و معمولاً اجتناب ناپذیر است. اگر خونریزی قهوه ای یا قرمز روشن با یا بدون درد مشاهده کردید، ضروری است به پزشک خود اطلاع دهید. در موارد سقط جنین، علائم اضافی ممکن است شامل کمردرد خفیف تا شدید، کاهش وزن، مخاط سفید و صورتی، گرفتگی و درد در قسمت پایین شکم، ترشح خون همراه با بافت از واژن، ناپدید شدن علائم بارداری، ترشحات واژن، سقط جنین و لکه بینی باشد.

پس از تجربه سقط جنین، کاری برای حفظ بارداری انجام نمی شود. با این حال، بسیار مهم است که پزشک خود را مطلع کنید تا هر گونه درمان لازم، به ویژه در مورد حاملگی خارج رحمی یا عوارض جدی زمینه ای انجام شود. پزشک ممکن است آزمایش‌های خونی متعددی را برای نظارت بر سطح هورمون hCG تجویز کند که معمولاً با فاصله ۲۴ تا ۴۸ ساعت انجام می‌شود. آزمایش های متعددی برای تعیین اینکه آیا سطح hCG شما در حال کاهش است انجام می شود، زیرا کاهش آن نشان دهنده از دست دادن بارداری است. توجه به این نکته ضروری است که سقط جنین لزوماً به معنای بروز چنین مشکلاتی در آینده نیست. اکثر سقط ها در سه ماهه اول به دلیل اختلالات تکثیر سلولی جنین اتفاق می افتد و به ندرت تکرار می شود که چنین اتفاقاتی در بارداری های بعدی تکرار شود.

لکه بینی در سه ماهه دوم بارداری

در سه ماهه دوم بارداری، خونریزی خفیف یا لکه بینی ممکن است به دلیل عواملی مانند تحریک دهانه رحم به دنبال رابطه جنسی یا معاینه دهانه رحم رخ دهد. این اتفاق به طور کلی رایج در نظر گرفته می شود و دلیلی برای نگرانی نیست. یکی دیگر از علل بالقوه خونریزی در این سه ماهه وجود پولیپ های دهانه رحم است که رشد غیرسرطانی سلول های روی دهانه رحم است. این پولیپ ها ممکن است حاوی رگ های خونی باشند که می تواند منجر به خونریزی خفیف یا لکه بینی شود. با این حال، بسیار مهم است که اگر خونریزی واژینال بیش از لکه بینی باشد، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. خونریزی شدید در سه ماهه دوم بارداری به طور بالقوه می تواند نشان دهنده یک بیماری جدی از جمله خطر زایمان زودرس یا سقط جنین باشد.

لکه بینی در سه ماهه سوم بارداری

در اواخر بارداری، خونریزی خفیف یا لکه بینی بعد از مقاربت یا معاینه دهانه رحم غیر معمول نیست. این به طور کلی طبیعی در نظر گرفته می شود و نباید باعث نگرانی قابل توجهی شود. علاوه بر این، گاهی اوقات چنین خونریزی می تواند در نتیجه فرآیندی به نام “نشان دادن خون” رخ دهد که می تواند نشانه ای از نزدیک شدن به زایمان باشد.

با این حال، اگر خونریزی شدید در اواخر بارداری اتفاق بیفتد، ضروری است که به دنبال مراقبت فوری پزشکی باشید. این می تواند نشانه ای از یک بیماری جدی تر باشد، مانند جدا شدن جفت، جایی که جفت از رحم جدا می شود. حتی اگر خونریزی خفیف یا در سطح لکه بینی باشد، باز هم مهم است که در اسرع وقت به پزشک خود اطلاع دهید. گاهی اوقات، اقدامات مراقبتی به موقع ممکن است برای اطمینان از ایمنی شما و جنین ضروری باشد.

لکه بینی قبل از بارداری یا پریود

لکه بینی قبل از پریود به‌طور کلی سلامت شما را تهدید نمی‌کند اما همیشه دلیل مشخصی ندارد. لکه بینی می‌تواند نشانه اولیه بارداری یا تغییرات هورمونی در بدن شما باشد. همچنین داروهای کنترل‌کننده بارداری نیز که میزان هورمون‌های بدن را تغییر می‌دهند می‌توانند خونریزی‏‎های مختصری را قبل از پریود ایجاد کنند.

لکه بینی قهوه ای قبل از پریود

لکه بینی قهوه ای قبل از پریود ممکن است یک یا دو هفته قبل از شروع قاعدگی مشاهده شود. رنگ قهوه ای آن به دلیل قدیمی بودن خون مانده در بدن است. لکه بینی قهوه ای اغلب فقط نشانه تخمک‌گذاری و شروع واقعی پریود شماست. گاهی نیز می‌تواند نشانه تغییرات هورمونی باشد.

لک دیدن بعد از پریود

لکه بینی قهوه ای بعد از پریود اغلب خونی است که دفع و خروج آن از واژن، زمان بیشتری طول کشیده است. اگر بین پریودهای خود لکه بینی قهوه ای دارید، به این معنا است که خون با ترشحات معمول واژن ترکیب شده و در نتیجه به این شکل درآمده است.

لکه بینی قهوه ای در بارداری

خونریزی خفیف در اوایل بارداری نسبتاً شایع است و به این معنی نیست که شما سقط جنین خواهید داشت. لکه بینی قهوه ای در بارداری ممکن است شبیه تفاله قهوه باشد. این “ترشح” در واقع خون قدیمی است که مدتی در رحم بوده و به آرامی خارج می شود.

لکه بینی حاملگی

لکه بینی حاملگی از علائم شایع اوایل بارداری است. از هر ۴ نفر ۱ نفر به‌طور میانگین لک دیدن در بارداری را تجربه می‌کند. لکه بینی در بارداری در هفته‌های پنجم و هشتم حامگی یا حدود ۱ تا ۴ هفته پس از زمان خونریزی پریود اتفاق می‌افتد. وجود این مشکل در دوران بارداری به‌طور معمول نگران‌کننده نیست و تحقیقات نشان داده امکان سقط جنین در افرادی که دچار لک دیدن در بارداری می‌شوند، بیش از سایر زنان باردار نیست.

درباره هفته چهارم بارداری بیشتر بدانید

لکه بینی حاملگی

با این‌حال بارداری و لکه بینی شدید یا خونریزی می‌تواند خطرناک باشد. اگر باردار هستید و دچار خونریزی می‌شوید، لازم است با پزشک خود مشورت کنید تا وضعیت شما را بررسی کند. درحالی که بسیاری از منابع، لکه بینی در اوایل بارداری را خونریزی لانه گزینی می‌نامند، شواهد محکمی مبنی بر ارتباط آن با کاشت جنین در رحم وجود ندارد و ممکن است مربوط به تغییرات هورمونی باشد.

لکه بینی در بارداری می‌تواند یکی از علائم بارداری خارج از رحم نیز باشد. بارداری خارج از رحم در جایی غیر از رحم، از جمله در لوله فالوپ اتفاق می‌افتد. خونریزی بارداری خارج از رحم ممکن است با علائم دیگری مانند درد شکم در یک طرف و سرگیجه همراه باشد.

درباره تغییرات هفته ششم بارداری بیشتر بدانید

علت لکه بینی در ماه اول بارداری

لکه بینی در ماه اول بارداری طبیعی است. درواقع ممکن است لکه بینی اوایل بارداری هیچ مشکلی ایجاد نکند و می‌تواند ناشی از داشتن رابطه جنسی واژینال، یک عفونت، اتصال تخمک به دیواره رحم و تغییرات هورمونی در بدن باشد.

گاهی خونریزی یا لکه بینی در سه ماهه اول بارداری نشانه یک مشکل جدی است. لکه بینی در بارداری در سه ماهه اول می‌تواند به دلیل سقط جنین اتفاق بیفتد. سقط جنین در تمام زن‌های باردار با خونریزی همراه است. حاملگی خارج از رحم از دیگر دلایل خونریزی یا لک دیدن در بارداری است. در این نوع حاملگی، جنین به درستی تشکیل نمی‌شود و می‌تواند خطرات زیادی به همراه داشته  باشد.

بارداری مولار که در آن یک بافت به شکل توده به جای نوزاد شکل می‌گیرد نیز می‌تواند باعث لکه بینی و یا خونریزی شود. برای آرامش بیشتر و کسب اطلاعات دقیق تر بهتر است حتما با یک دکتر زنان آنلاین مشورت کنید.

لکه بینی در بارداری ماه اول و پس از هفته دوازدهم بارداری می‌تواند متفاوت باشد. انجام کار یدی و کارهای سنگین، داشتن رابطه جنسی واژینال، معاینه داخلی توسط پزشک و بروز مشکلاتی در دهانه رحم مانند عفونت و التهاب دهانه رحم از جمله دلایل خونریزی در بارداری هستند.

لازم است بدانیم که این موارد باعث بروز مشکلات جدی نیستند اما مواردی نیز وجود دارند که با خونریزی از وجود خود خبر می‌دهند و در صورتی که لک دیدن در بارداری با این موارد همراه باشد، نیاز است که با پزشک مشورت کنید. زایمان زودرس از مواردی است که با خونریزی در بارداری همراه است. زایمان زودرس قبل از هفته ۳۷ بارداری اتفاق می‌افتد و در پی آن جفت به پایین‌ترین قسمت رحم می‌رسد.

جدا شدن جفت، یعنی زمانی که جفت قبل از تولد از دیواره رحم جدا می‌شود و پارگی رحم نیز از دیگر دلایل خونریزی در دوران بارداری و قبل از زایمان است. اما با تمام این توضیحات بهتر است با دکتر زنان آنلاین نیز مشورت کنید و سوالات خود را از او بپرسید

درمان لکه بینی در بارداری

درمان خونریزی و لکه بینی در بارداری به علت آن بستگی دارد. برای آن‌که به‌طور دقیق بدانید چه درمانی را باید پیگیری کنید، لازم است تحت معاینه و آزمایشات پزشکی قرار بگیرید. بهتر است در صورت بروز این مشکلات زمان استراحت خود را افزایش دهید و از انجام کارهایی که نیاز به تحرک بالایی دارند، اجتناب کنید. گاهی پزشک آنلاین بر اساس وضعیت شما، ممکن است پیشنهاد دهد تا دوران بارداری خود را در استراحت مطلق بگذرانید.

استراحت بارداری

درمان خانگی لکه بینی در بارداری را میتوانید از خودتان شروع کنید. از محل کار خود مرخصی بگیرید و مدتی را در خانه بمانید. ممکن است برای محافظت از نوزاد در برابری بیماری Rh به استفاده از دارو نیاز داشته باشید. بیماری Rh زمانی اتفاق می‌افتد که خون شما و نوزادتان با یکدیگر ناسازگار باشد و اگر این موضوع به درستی کنترل نشود، می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی و حتی مرگ نوزاد شود.

بهتر است در دوران استراحت برای درمان خانگی لکه بینی در بارداری دوش نگیرید، از تامپون استفاده نکنید و رابطه جنسی نداشته باشید. در صورت شدید بودن خونریزی ممکن است نیاز باشد تا مدتی در بیمارستان بستری شده و تحت مراقبت جدی قرار بگیرید.

منابع

www.medicalnewstoday.com

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات