جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

اسپری سالبوتامول / اسپری استنشاقی سالبوتامول

اسپری سالبوتامول
تاریخ بروزرسانی : ۲۵ آذر

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

اسپری سالبوتامول را با نام تجاری آلبوترول هم می‌شناسند. کسانی که از آسم یا بیماری مزمن انسدادی ریه رنج می‌برند و علائمی مثل سرفه، خس خس سینه و احساس تنگی تنفس دارند، می‌توانند از این اسپری استفاده کنند. زیرا سالبوتامول ماهیچه‌های مجاری هوای ریه را شل می‌کند و تنفس را آسان می‌نماید.

سالبوتامول به صورت استنشاقی عرضه می‌شود و معمولا آن را با نبولایزر تجویز می‌کنند؛ نبولایزر دستگاهی است که کمک می‌کند بیمار داروی خود را به صورت غبار تنفس کند.

البته سالبوتامول به صورت قرص، شربت و داروی تزریقی هم وجود دارد؛ این اشکال دارویی برای کسانی تجویز می‌شود که نمی‌توانند به صورت استنشاقی از این دارو استفاده کنند.

در این مطلب می‌خواهیم برایتان دربارۀ سالبوتامول بنویسیم. موارد تجویز، نحوۀ استفاده و عوارض این اسپری نکات مهمی هستند که لازم است بدانید.

اگر پزشک متخصص ریه یا دکتر آنلاین داخلی برای شما سالبوتامول تجویز کرده، می‌توانید درخواست خود را در داروخانه آنلاین حال ثبت کنید و دارو را در منزل تحویل بگیرید. توجه داشته باشید که این دارو تنها با ارائۀ نسخه قابل خریداری است.


تصویر خدمات اقساطی

اسپری سالبوترکس برای چیست

اسپری سالبوتامول راه‌های هوایی در ریه‌ها را باز می‌کند و بدین ترتیب تنفس را آسان می‌نماید. همان‌طور که گفتیم این اسپری برای درمان بیماری آسم و بیماری انسدادی مزمن ریه یا COPD تجویز می‌شود. می‌توانید درباره ایپراتروپیوم بروماید و درمان بیماری انسداد ریه این مطلب را نیز مطالعه کنید.

بیماری‌های دیگری که این دارو برای درمانشان تجویز می‌شوند عبارتند از: انقباض برونش یا سفت شدن مجاری تنفسی ناشی از ورزش، و همچنین سطح بالای پتاسیم خون.

اسپری سالبوتامول ظرف 15 دقیقه اثر خودش را نشان می‌دهد و این تأثیر 2 تا 6 ساعت طول می‌کشد.

سالبوتامول در سال 1966 در بریتانیا اختراع شد و در سال 1969 برای درمان و فروش در این کشور عرضه شد. استفاده از آن در ایالات متحد آمریکا در سال 1982 تأیید شد. سالبوتامول در فهرست داروهای ضروری سازمان بهداشت جهانی قرار دارد و به صورت یک داروی عمومی در داروخانه‌ها در دسترس است. جالب آنکه در سال 2020، سالبوتامول هفتمین داروی رایج در آمریکا بود و بیش از 61 میلیون نسخه از آن فروخته شد.

موارد تجویز اسپری استنشاقی سالبوتامول

اسپری سالبوتامول برای مشکلات تنفسی تجویز می‌شود و علائمی مثل تنگی نفس، سرفه و خس خس سینه را رفع می‌کند. اما این اسپری کاربردهای دیگری هم دارد. موارد تجویز اسپری استنشاقی سرفه عبارتند از:

  • آسم
  • آسم آلرژیک ناشی از ورزش
  • بیماری انسدادی مزمن ریه
  • کنترل علائم سرفه و تنگی نفس

شکل تزریقی این دارو در زنان و زایمان هم کاربرد دارد. تزریق داخل وریدی سالبوتامول باعث شل شدن عضلات رحم می‌شود و زایمان زودرس را به تأخیر می‌اندازد. سالبوتامول برای هیپرکالمی حاد یا پتاسیم بالا هم تجویز می‌شود. زیرا می‌تواند باعث کاهش پتاسیم خون شود.

روش استفاده از اسپری سالبوتامول

روش و زمان استفاده از اسپری سالبوتامول را دکتر آنلاین داخلی برای شما تعیین خواهد کرد و لازم است که به دستورات او پایبند باشید. اما در اینجا به نکاتی کلی دربارۀ این اسپری اشاره می‌کنیم.

زمان استفاده از اسپری سالبوتامول

معمولاً لازم است که تنها در صورت نیاز از اسپری سالبوتامول استفاده کنید. یعنی زمانی که:

  • علائمی مثل سرفه، خس خس سینه، تنگی نفس یا گرفتگی در قفسۀ سینه را احساس می‌کنید.
  • می‌خواهید فعالیتی را انجام دهید که ممکن است نفس شما را تنگ کند (مثل بالا رفتن از پله یا ورزش).
  • در کنار یک حیوان خانگی هستید که ممکن است دستگاه تنفس شما به آن حساسیت داشته باشد.

وقتی از اسپری استفاده می‌کنید، باید در عرض چند دقیقه  اثر آن را در تنفس خود احساس کنید.

نحوۀ استفاده از سالبوتامول

دوز استفاده از اسپری سالبوتامول

دوز استفاده از اسپری سالبوتامول معمول 1 تا 2 پاف در روز است (در صورت نیاز). در 24 ساعت حداکثر تا 4 بار از اسپری استفاده کنید (صرف نظر از اینکه در هربار استفاده یک بار پاف می‌زنید یا 2 بار).

اگر نیاز دارید در یک شبانه روز بیش از چهاربار از این اسپری استفاده کنید، احتمالا به این معنی است که وضعیت شما در حال بدتر شدن است و نیاز به درمان دیگری دارید. بهتر است در این صورت با دکتر آنلاین داخلی صحبت کرده و مشاوره آنلاین بگیرید

استفاده از سالبوتامول هنگام حملات آسم

وقتی یک بیمار دچار حملۀ ناگهانی آسم شده، می‌تواند به میزان بیشتری از دارو استنشاق کند و تا ده بار پاف بزند. بهتر است بین پاف‌ها 30 ثانیه صبر کند و هربار دستگاه را تکان دهد. اگر بهتر نشد و برای او آمبولانس را خبر کرده‌اند، می‌تواند ظرف ده دقیقه دوباره تا ده پاف از اسپری استفاده کند.

البته برای درمان حملات شدید آسم، ممکن است که پزشک استفاده از نبولایزر را تجویز کند. با استفاده دستگاه نبولایزر، دارو به صورت غبار و به وسیلۀ ماسک استنشاق می‌شود.

استفادۀ صحیح از اسپری سالبوتامول

بسیار مهم است که از اسپری به درستی استفاده کنید. استفادۀ صحیح از اسپری باعث می‌شود که مقدار مناسبی از داروی سالبوتامول وارد ریه‌های شما شود و بیشترین تأثیرگذاری را داشته باشد.

استفاده از دستگاه‌های استنشاقی گاهی دشوار است و اشتباه در تکنیک استفاده از آن می‌تواند باعث شود که دارو را به اندازۀ کافی دریافت نکنید. انواع مختلفی از دستگاه‌های استنشاقی وجود دارد. قبل از استفاده از دستگاه لازم است که بروشور داخل جعبۀ دارو را مطالعه کنید. معمولا در این بروشورها دستورالعمل‌ها و تصاویری وجود دارد که به شما نحوۀ استفاده از دستگاه، تمیز نگاه داشتن آن و مدت استفاده از آن را نشان می‌دهد.

اگر هنوز هم مطمئن نیستید که چگونه از دستگاه استفاده کنید، باید از پزشک یا داروساز کمک بگیرید تا به شما شیوۀ استفاده از دستگاه را آموزش بدهند.

اگر استفاده از اسپری برایتان دشوار است، می‌توانید از دستگاه اسپیسر استفاده کنید. اسپیسر محفظه‌ای پلاستیکی با دهانه و سوراخی برای استنشاق است. مزیت این دستگاه این است که دارو را مستقیماً وارد ریه می‌کند و داروی کمتری در دهان و حلق باقی‌ می‌ماند.

باقی ماندن دارو در ناحیۀ دهان و حلق ممکن است باعث سوزش و عفونت خفیف شود. همچنین اسپیسر کمک می‌کند که بین اسپری کردن و نفس کشیدن هماهنگی ایجاد شود. این دستگاه معمولا برای کودکان هم استفاده می‌شود.

 اسپیسر برای سالبوتامول

استفادۀ بیش از اندازه از سالبوتامول

اگر از سالبوتامول بیش از حد استنشاق کنید، ممکن است احساس لرزش و ضربان سریع قلب داشته باشید. این عوارض معمولا خطرناک نیستند؛ مگر آنکه درد قفسۀ سینه داشته باشید. این علائم معمولا در عرض نیم ساعت یا حداکثر چندساعت از بین می‌روند.

عوارض احتمالی استفاده از اسپری سالبوتامول

اگر از اسپری سالبوتامول به درستی استفاده شود، داروی بی‌خطری است و عوارض جانبی کمی دارد. معمولا یک نفر در هر 100 نفر دچار برخی از عوارض این دارو می‌شوند. شایع‌ترین عوارض جانبی استفاده از اسپری سالبوتامول عبارتند از:

  • لرزش
  • اضطراب
  • سردرد
  • گرفتگی عضلات
  • خشکی دهان
  • تپش قلب

اگر این عوارض شما را آزار داد و از بین نرفت، بهتر است با دکتر آنلاین داخلی مشورت کنید.

علاوه بر این عارضه‌ها، ممکن است بیمار دچار عوارض جدی‌تری شود که در این صورت باید به سرعت به پزشک مراجعه شود، مثل آریتمی قلبی، ایسکمی میوکارد یا ایسکمی قلب (کاهش توانایی عضلۀ قلب برای پمپاژ خون)، تاکی کاردی (افزایش ضربان قلب بیش از حد نرمال).

استفاده از این دارو ممکن است عوارض آلرژیک هم به همراه داشته باشد، مثل اسپاسم برونش (سفت شدن عضلات مجاری هوا در ریه)، کهیر، آنژیوادم (بیماری شبیه به کهیر که در بافت زیرجلدی پوست به وجود می‌آید)، افت فشار خون.

همچنین استفادۀ طولانی مدت یا با دوز بالا ممکن است باعث هیپوکالمی (کاهش پتانسیم خون) شود، به ویژه در بیمارانی که دچار نارسایی کلیه هستند یا از دیورتیک‌ها استفاده می‌کنند. سطح پایین پتاسیم در خون می‌تواند باعث درد یا ضعف عضلانی، ضربان غیرطبیعی قلب و گرفتگی عضله شود.

سالبوتامول

برای رفع عوارض شایع سالبوتامول به نکات زیر توجه کنید:

  • احساس لرزش: اگر پس از استفاده از اسپری احساس لرزش دارید، احتمالا دوز مصرفتان بالاست. می‌توانید به جای دو پاف یک پاف بزنید.
  • ضربان سریع قلب: بررسی کنید که بیش از دوز تجویزی دارو را مصرف نمی‌کنید. اگر باز هم این وضعیت ادامه پیدا کرد، با پزشک خود صحبت کنید تا دوز دارو را برایتان تغییر دهد. ممکن است نیازی به استفادۀ مداوم از سالبوتامول نداشته باشید.
  • سردرد: استراحت کنید و مایعات بنوشید. الکل مصرف نکنید. همچنین از پزشک بخواهید برایتان مسکن تحویز کند. سردرد معمولا پس از هفتۀ اول مصرف سالبوتامول از بین می‌رود. اگر ادامه پیدا کرد، با پزشک مشورت کنید

بیشتر بخوانید: هزینه عمل بینی اقساط در تهران

هشدارهای مهم درباره استفاده از اسپری سالبوتامول

قبل از هرچیز باید به تاریخ انقضای درج شده روی جعبه اسپری سالبوتامول توجه کنید؛ اگر از تاریخ انقضای آن گذشته، از مصرفش خودداری کنید.

همان‌طور که گفتیم این دارو تنها با نسخۀ پزشک قابل تهیه است؛ بنابراین از مصرف خودسرانۀ آن پرهیز کنید. هرگز اسپری فرد دیگری را که علائمی مشابه شما دارد، استفاده نکنید.

در صورتی که با تجویز پزشک از سالبوتامول استفاده می‌کنید، لازم است که به نکات زیر توجه کنید:

  • مصرف این دارو برای کودکان زیر 2 سال ممنوع است.
  • این دارو ممکن است باعث کاهش پتاسیم خون شما شود.
  • از تماس این دارو با چشمتان خودداری کنید.
  • هنگامی که این دارو را مصرف می‌کنید، از انجام کارهایی که به هوشیاری زیادی نیاز دارند، مثل رانندگی، خودداری کنید.
  • از مصرف دخانیات پرهیز کنید.
  • از مصرف هم‌زمان این دارو با محصولات حاوی کافئین مثل چای و قهوه و شکلات خودداری کنید.

در صورتی که باردار هستید یا به بیماری‌های زیر مبتلا هستید، پزشک خود را در جریان بگذارید:

تداخل دارویی سالبوتامول

بعضی از داروها ممکن است بر نحوۀ عملکرد سالبوتامول تأثیر بگذارد. مثلا بتابلاکرها یا داروهای مسدودکنندۀ بتا با این اسپری تداخل دارویی دارند. در این زمینه باید با پزشک مشورت کنید، زیرا تداخل دارویی ممکن است تاثیر و عملکرد دارو را تغییر دهد و ریسک عوارض جانبی را بالا ببرد. بنابراین بهتر است فهرست همۀ داروهایی را که مصرف می‌کنید، در اختیار پزشک بگذارید.

اسپری استنشاقی سالبوتامول

از جمله داروهایی که با سالبوتامول تداخل دارند، عبارتند از:

  • مسدودهای بتا
  • کدئین
  • مهارکننده‌های منوآمین اکسیداز
  • ضدافسردگی‌های سه حلقه‌ای
  • تئوفیلین
  • کورتیکوستروئیدها
  • داروهای مدر

مصرف سالبوتامول در دوران بارداری و شیردهی

اگر باردارید یا در دوران شیردهی هستید، لازم است که به پزشک اطلاع دهید. البته معمولا استفاده از این اسپری در دوران بارداری بی‌خطر است. بنابراین در صورتی که نیاز به استفاده از اسپری دارید، لازم نیست تردید کنید.

وقتی سالبوتامول را استنشاق می‌کنید، این دارو وارد ریه‌های شما می‌شود و مقدار بسیار کمی وارد خون شما می‌شود. حتی مقدار کمتری از آن به کودک یا جنین شما می‌رسد و البته آسیبی به او وارد نمی‌شود.

اگر در دوران شیردهی هستید و به نظرتان می‌رسد که کودکتان برخلاف قبل شیر کافی نمی‌نوشد، یا اگر نگرانی دیگری دربارۀ کودک خود دارید، می‌توانید با دکتر آنلاین داخلی مشورت کنید.

قیمت و خرید اسپری سالبوتامول

برای خرید سالبوتامول لازم نیست که به داروخانه مراجعۀ حضوری کنید. می‌توانید نسخۀ خود را که از پزشک دریافت کرده‌اید، در داروخانه آنلاین حال بارگذاری کنید و درخواست خود را ثبت نمایید. پس از مدت کوتاهی دارو را درب منزل خود تحویل خواهید گرفت. البته می‌ـوانید بدون نسخه نیز درخواست خود را ثبت کنید و پس از استعلام قیمت اسپری سالبوتامول، مبلغ آن را پرداخت کرده و دارو را درب منزل تحویل بگیرید.

سوالات متداول درباره اسپری استنشاقی سالبوتامول

نحوه مصرف اسپری سالبوتامول در کودکان چگونه است؟

نحوه مصرف اسپری سالبوتامول در کودکان مانند بزرگسالان است و تفاوت آن این است که می توانید حین اسپری کردن، بینی کودک را بگیرید تا دارو فقط وارد حلق او شود.

آیا اسپری سالبوتامول خواب آور است

بله؛ این دارو ممکن است هوشیاری را کاهش دهد. هنگامی که از اسپری سالبوتامول استفاده می‌کنید لازم است که از انجام کارهایی که نیاز به هوشیاری کامل دارند، مثل رانندگی یا کار با اشیا برنده، پرهیز کنید.

اسپری سالبوتامول تا چند روز قابل استفاده است

تا زمانی که اسپری سالبوتامول را باز نکرده‌اید، این دارو تا فرارسیدن تاریخ انقضا قابل استفاده است. اما زمانی که اسپری را باز می‌کنید، می‌توانید به مدت سه ماه از آن استفاده کنید.

اسپری سالبوتامول چه عوارضی دارد

عوارض سالبوتامول را می‌توان به عوارض شایع و عوارض نادر تقسیم بندی کرد. عوارض شایع این دارو عبارتند از لرزش، تپش قلب و سردرد. لرزش و تپش قلب معمولا به دلیل دوز بالای دارو اتفاق می‌افتد. در صورتی که این عوارض ادامه پیدا کند، لازم است با پزشک مشورت کنید تا دوز دارو را تغییر دهد. اگر دچار سردرد شده‌اید، می‌توانید از پزشک درخواست کنید که برایتان مسکن هم تجویز کند. همچنین به اندازۀ کافی استراحت کنید و آب فراوان بنوشید. اگر سردردتان بعد از یک هفته همچنان تداوم داشت، شاید بهتر باشد که پزشک داروی شما را عوض کند.

چگونه از اسپری سالبوتامول استفاده کنیم

استفاده از دستگاه‌های استنشاقی تکنیک‌های خاص خودش را دارد. مهم است که این تکنیک را یاد بگیرید و از اسپری به درستی استفاده کنید. برای این کار بروشور داخل جعبه را به دقت مطالعه کنید یا از پزشک بخواهید به شما در این زمینه آموزش دهد. همچنین کسانی که استفاده از اسپری برایشان دشوار است، می‌توانند از اسپیسر استفاده کنند.

ایا اسپری سالبوتامول برای سرفه خوب است

بله. اسپری سالبوتامول با شل کردن ماهیچه‌های پیرامون راه‌های هوایی ریه، تنفس را آسان‌تر می‌کند و سرفه را کاهش می‌دهد.

 

 

منابع

https://www.drugs.com

https://www.nhs.uk

https://en.wikipedia.org

 

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

بینا

10 ماه پیش

سلام میشه کسی که دندش شکسته در مواقع تنگی نفس یا خس خس سینه از سالبوتامول استفاده کنه؟
پاسخ دهید
0

کارشناس حال

3 ماه پیش

سلام وقت بخیر استفاده از سالبوتامول (البوترول، Ventolin) در مواقع تنگی نفس یا خس خس سینه، معمولاً برای بهبود علائم آسم یا مشکلات تنفسی دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو یک برونکودیلاتور است که به باز کردن مجاری هوایی در ریه‌ها کمک می‌کند و تنفس را تسهیل می‌کند. در صورتی که شما دندان شکسته دارید و نیاز به استفاده از سالبوتامول دارید، می‌توانید از این دارو استفاده کنید. اما به هر حال، بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید و او را در جریان قرار دهید تا به شما راهنمایی دقیق‌تر و مناسب‌تری برای استفاده از دارو در شرایط خاص شما بدهد. همچنین، اگر علاوه بر تنگی نفس دچار درد دندان هستید، ممکن است نیاز به ارزیابی دندان‌پزشکی داشته باشید تا وضعیت دندان‌های شکسته بررسی شود.
پاسخ دهید
0

آیدا

7 روز پیش

گفتند دنده نگفتند دندان فک میکنم اشتباه متوجه شدید
پاسخ دهید
0

مهرسا

12 ماه پیش

سلام خسته نباشید خواهرمن آسم داره و قبلا اسپری سالبوتامول استفاده میکرد الان چندماهی هست ک توی هیچ داروخانه ای درهیچ جای تهران این اسپری موجود نیس و گیرنمیاد ، و خیلی اذیتش میکنه چ باید بکنیم ؟ اسپری جایگیزینی نداره ؟
پاسخ دهید
0

ادمین

12 ماه پیش

باید از پزشک سوال کنید و داروی جایگزین بگیرید
پاسخ دهید
1

جستجو

جدیدترین مقالات