جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

بیماری کرون – آیا بیماری کرون خطرناک است؟

بیماری کرون
تاریخ بروزرسانی : ۱۶ آبان

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

تصویر خدمات اقساطی

بیماری کرون

برای آن که بفهمیم بیماری کرون ( Crohn’s Disease) چیست، اول باید با بیماری‌های التهابی روده آشنا شویم؛ چرا که این بیماری نوعی از بیماری التهابی روده یا IBD ( مخفف عبارت Inflammatory Bowel Disease) است. بیماری التهابی روده به گروهی از بیماری‌ها گفته می‌شود که باعث التهاب جداره روده بزرگ و روده باریک می‌شوند. شایع‌ترین این بیماری‌ها بیماری کرون و کولیت زخمی هستند. در حالی که کولیت زخمی روده بزرگ و راست روده ( رکتوم) را درگیر می‌کند، بیماری کرون می‌تواند بخش‌های دیگری از دستگاه گوارش مثل دهان، معده، مری و مقعد را تهدید کند.

بیماری کرون باعث التهاب دستگاه گوارش شما می‌شود.  این التهاب می‌تواند منجر به درد شکم، اسهال شدید، خستگی، کاهش وزن و سوءتغذیه شود. التهاب ناشی از بیماری کرون می‌تواند قسمت‌های مختلف دستگاه گوارش را در افراد مختلف درگیر کند. این التهاب معمولاً در لایه‌های عمیق‌تر روده گسترش پیدا می‌کند.

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.


علائم بیماری کرون

در بیماری کرون، هر بخش از روده کوچک یا بزرگ شما ممکن است درگیر شود. ممکن است این درگیری پیوسته باشد و یا در چندین بخش مجزا اتفاق بیافتد. در بعضی افراد، این بیماری محدود به کولون (کولون قسمتی از روده بزرگ است) است. علائم و نشانه‌های این بیماری می‌توانند خفیف یا شدید باشند. این علائم معمولاً به تدریج ایجاد می‌شوند، اما گاهی اوقات هم به طور ناگهانی و بدون هیچ هشدار قبلی بروز می‌کنند. علاوه بر این، ممکن است دوره‌هایی وجود داشته باشند که علائم و نشانه‌ای از بیماری وجود نداشته باشد و بیماری در حالت غیر فعال و به اصطلاح دوران بهبودی قرار گیرد. در مواقعی که بیماری کرون فعال است، ممکن است علائم زیر را تجربه کنید:

  • اسهال
  • تب
  • خستگی
  • درد و انقباضات شکمی
  • مدفوع خونی
  • زخم‌های دهانی
  • کاهش اشتها و کاهش وزن
  • درد در نزدیکی یا اطراف مقعد به دلیل التهاب فیستول
  • بعد از دفع، احساس می‌کنید که روده‌های شما کامل تخلیه نشده‌اند
  • احساس نیاز به دفع مکرر

در حال بخوانید: آب نمک برای پایین آوردن تب

گاهی اوقات ممکن است این علائم را با موارد دیگری مانند مسمومیت غذایی، ناراحتی معده یا آلرژی اشتباه بگیرید. در صورت ادامه پیدا کردن این علائم باید به پزشک مراجعه کنید. علائم بیماری کرون با پیشرفت بیماری شدیدتر می‌شوند. بیماران مبتلا به کرون شدید ممکن است علائم دردسرسازتری را تجربه می‌کنند، علائمی مثل:

  • التهاب پوست، چشم و مفاصل
  • التهاب کبد یا مجاری صفراوی
  • سنگ کلیه
  • کمبود آهن ( آنمی)
  • تنگی نفس یا کاهش توانایی ورزش به دلیل کم خونی
  • تأخیر در رشد یا رشد جنسی در کودکان

راجع به تنگی نفس و نشانه های آن در حال بخوانید.

در صورت تغییر مداوم در عملکرد روده و دفع یا داشتن علائم و نشانه‌های بیماری کرون به پزشک مراجعه کنید. علائمی مانند:

  • درد شکمی
  • مشاهده خون در مدفوع
  • تهوع و استفراغ
  • اسهال دوره‌ای که با درمان‌های بدون نیاز به نسخه جواب نمی‌دهند
  • تب بدون دلیل که بیش از یک تا دو روز ادامه داشته باشد
  • کاهش وزن بدون دلیل

تشخیص به موقع بیماری کرون می‌تواند به شما کمک کند تا از عوارض شدیدتر جلوگیری کنید و به شما این امکان را می‌دهد که درمان را هم به موقع شروع کنید.

درباره انسداد روده و درمان آن بیشتر بدانید

علائم بیماری کرون

دردهای شکمی، خستگی، تب و اسهال از علائم بیماری کرون هستند

بیشتر بخوانید: نشانه های کولیت روده

طول عمر بیماران کرون

ابتلا به هر نوع بیماری مزمن می‌تواند ترسناک باشد. اما اگر مبتلا به کرون تشخیص داده شده‌اید، با معالجه و دارو درمانی مناسب، می‌توانید یک زندگی طولانی و کامل داشته باشید. به شرطی که فرد مبتلا علائم خود را تحت کنترل داشته باشد، امید به زندگی در بیماری کرون کاهش پیدا نمی‌کند. حتی در دوران بهبودی بیماری، فرد مبتلا به بیماری کرون در معرض خطر سرطان روده بزرگ، ترومبوز وریدی یا سایر عوارض است، پس نظارت و کنترل بیماری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

طول عمر بیماران کرون

بسیاری از انجمن‌های IBD از روبان بنفش به‌عنوان نماد آگاهی و پشتیبانی از کسانی که با IBD زندگی می‌کنند، استفاده می‌کنند

برای تشخیص آسان بیماری از دکتر آنلاین رایگان کمک بگیر

درمان بیماری کرون با طب سنتی

محققان هنوز دقیق نمی‌دانند که بیماری کرون چگونه شروع می‌شود یا احتمال ابتلا به آن در چه کسانی بیش‌تر است و یا چگونه می‌شود به بهترین شکل آن را مدیریت کرد. علیرغم پیشرفت‌های قابل توجه در درمان این بیماری در 3 دهه اخیر، هنوز درمانی قطعی برای آن وجود ندارد؛ اما اقداماتی هستند که در شدت بیماری و میزان تأثیرگذاری آن دخیل‌اند. شما با ایجاد بعضی تغییرات در سبک زندگی خود و انجام برخی اقدامات، می‌توانید عوارض و علائم بیماری کرون را تا میزان زیادی کاهش دهید. درمان‌ بیماری کرون به جز درمان دارویی و جراحی، شامل تغییر در سبک زندگی، مثل ورزش و رژیم غذایی سالم است. داروهای گیاهی و درمان‌های سنتی، تغییرات در سبک زندگی و… هم در کاهش التهاب مؤثرند که در نتیجه عوارض و علائم بیماری کرون را تسکین می‌دهند، به همین دلیل صرفاً در کنترل بیماری مفید هستند و درمان قطعی محسوب نمی‌شوند.

سوالات پزشکی خود را میتوانید از بخش سوال پزشکی از هوش مصنوعی آنلاین سایت حال بپرسید.

بیشتر بخوانید: هزینه تست کرونا

از آن‌جایی که بیماری کرون درمان قطعی ندارد، افراد مبتلا باید به دنبال دوره بهبودی بیماری و حفظ این دوره باشند. بعضی داروهای گیاهی به دلیل خواص ضد التهابی که دارند، می‌توانند کمک کننده باشند. البته که نباید بدون مشورت با پزشک و سرخود گیاهان دارویی را مصرف کنید، چرا که ممکن است بعضی از گیاهان دارویی به دلیل تأثیراتی که دارند، عامل تحریک علائم یا ایجاد عوارض ثانویه شوند. بسیاری از افراد مبتلا به بیماری کرون از نوعی داروی مکمل و جایگزین برای درمان بیماری خود استفاده کرده‌اند، با این حال، مطالعات کمی در مورد ایمنی و اثربخشی این روش‌های درمانی وجود دارد.

زردچوبه

تحقیقات انجام شده طی دو دهه گذشته حاکی از آن است که کورکومین، ترکیبی که در زردچوبه یافت می‌شود، دارای خواص دارویی متعددی است که ممکن است برای افراد مبتلا به کرون مفید باشد. خواص ضد سرطان، ضد التهاب و ضد آرتروز تنها تعدادی از این خواص هستند. علاوه بر این‌ها ویژگی‌های آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی زردچوبه، می‌تواند برای مقابله با عفونت در مبتلایان به بیماری کرون مفید واقع شود. مشکلی که ممکن است در استفاده از زردچوبه برای درمان بیماری کرون پیش بیاید، دریافت دوز کافی است. چرا که افراد مبتلا به کرون در هضم و جذب زردچوبه مشکل دارند. شما می‌توانید زردچوبه را به شکل قرص‌های مکمل مصرف کنید که دوز لازم و کافی را دریافت کنید، اما همان‌طور که گفتیم هیچ درمان گیاهی نباید بدون مشورت پزشک انجام شود؛ زردچوبه ممکن است بیماری‌های کیسه صفرا را شدت ببخشد، با داروهای رقیق کننده خون تداخل داشته باشد یا جذب آهن را تحت‌الشعاع قرار دهد. به جز این‌ها کورکومین در بدن ممکن است مشابه هورمون‌ها هم عمل کند. اگر مشکلی دارید که به هورمون‌ها حساس است، باید قبل از مصرف این مکمل با پزشک خود صحبت کنید.


چای سبز

چای سبز به دلیل خواص آنتی اکسیدانی که دارد، در همه جای دنیا پرطرفدار است. همین خواص آنتی اکسیدانی چای سبز است که آن را به یک نسخه سنتی برای تقویت سیستم ایمنی و پیش‌گیری از سرطان تبدیل کرده است. در مطالعاتی که در مورد تأثیر چای سبز در درمان بیماری کرون، روی جوندگان انجام شده، مشخص شده که چای سبز به همان اندازه داروی سولفاسالازین ( که برای درمان بیماری کرون تجویز می‌شود)، باعث کاهش التهاب روده بزرگ می‌شود. همچنین خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را در جوندگان کاهش می‌دهد. مشخص نیست که آیا چای سبز تأثیرات یکسانی بر روی انسان‌ها دارد یا نه، اما اگر آلرژی نداشته باشید، مصرف آن هم خطری ندارد. شما می‌توانید درباره خواص چای سبز در حال بیشتر بخوانید.

روغن ماهی

از مدت‌ها قبل از روغن ماهی برای درمان کلسترول استفاده می‌شده، اما گفته می‌شود که روغن ماهی برای کسانی که مبتلا به بیماری کرون هستند هم بی‌فایده نیست و مزایایی دارد. اسیدهای چرب امگا 3 که در روغن ماهی وجود دارند، ممکن است دارای خواص ضد التهابی باشند و به کاهش علائم کرون کمک کنند. علاوه بر این ،شما می‌توانید علائم کلسترول بالا را در حال بخوانید.

یک مطالعه نشان داده بیمارانی که از روغن ماهی استفاده می‌کنند دو برابر بیشتر از کسانی که دارونما مصرف می‌کنند، در دوران بهبودی باقی می‌مانند. قبل از شروع مصرف مکمل روغن ماهی با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است مصرف مقادیر زیاد روغن ماهی یا مصرف هم‌زمان آن همراه با داروهای رقیق کننده خون، منجر به خونریزی یا مشکلات مرتبط شود.

در حال بخوانید: خواص روغن زیتون برای دستگاه تناسلی مردان

درمان بیماری کرون در آمریکا

در حـال حاضر هیچ درمانی برای بیماری کرون وجود ندارد، هیچ درمان ثابتی هم وجود ندارد که برای همه مفید و جوابگو باشد. بنابراین پزشک شما سعی خواهد کرد تا بهترین روش برای جلوگیری از علائم و جلوگیری از آسیب رساندن بیماری به بدن شما را پیدا کند. درمان پزشکی موفقیت آمیز باعث می‌شود بافت روده شما بهبود یابد و به تسکین علائمی مانند تب، اسهال و درد شکم کمک می‌کند. یکی از اهداف درمان پزشکی کاهش التهابی است که علائم و نشانه‌های شما را تحریک می‌کنند. هدف دیگر بهبود روند بیماری با محدود کردن عوارض است. در بهترین حالت، این اقدامات می‌توانند علاوه بر تسکین علائم، به طولانی شدن دوران بهبودی بیماری هم منجر شوند. به جز آنتی‌بیوتیک‌ها، مسکن‌ها، مکمل‌های غذایی و داروهای بدون نیاز به نسخه، داروهای دیگری هم برای درمان بیماری کرون استفاده می‌شوند.

درمان بیماری کرون

تغییر و اصلاح سبک زندگی و عادات روزانه، می‌تواند در تسکین و کنترل عوارض و علائم بیماری کرون مؤثر باشد

تغییر سبک زندگی و تغذیه

هیچ مدرک محکمی مبنی بر اینکه تغذیه شما باعث بیماری التهابی روده می‌شود، وجود ندارد، اما بعضی از غذاها و نوشیدنی‌ها می‌توانند علائم و نشانه‌های شما را تشدید کنند، خصوصاً در هنگام فعال بودن بیماری کرون. اگر متوجه شدید بعضی از غذاها باعث شعله‌ور شدن علائم شما می‌شوند، می‌توانید آن‌ها را از تغذیه خود حذف کنید. اقداماتی کلی وجود دارند که شما می‌توانید آن‌ها را در تغذیه و سبک زندگی خود اِعمال کنید.

اگر مبتلا به این بیماری هستید، نسبت به شرایط خودتان، پیش‌بینی روند بیماری، روش‌های درمانی و… آگاهی کسب کنید. تشخیص بیماری کرون می‌تواند فشار روانی زیادی را برای فرد مبتلا به‌همراه داشته باشد، کسب آگاهی در مورد بیماری کرون، در مدیریت شرایط روحی تأثیر به‌سزایی دارد.

در حال بخوانید: مشاوره آنلاین روانشناسی

محصولات لبنی را محدود کنید. در بسیاری از افراد مبتلا به بیماری التهابی روده، مشکلاتی مانند اسهال، درد شکم و نفخ، با محدود کردن یا حذف محصولات لبنی بهبود می‌یابد. ممکن است به لاکتوز حساسیت داشته باشید، یعنی بدن شما نمی تواند قند شیر (لاکتوز) موجود در محصولات لبنی را هضم کند.درباره نفخ شکم بیشتر بخوانید.

وعده‌های غذایی کوچک بخورید و زیاد مایعات بنوشید. ممکن است خوردن پنج یا شش وعده غذایی کوچک در روز، بهتر از دو یا سه وعده غذایی بزرگتر باشدف چرا که فرایند هضم غدا سبک‌تر می‌شود و فشار کم‌تری به دستگاه گوارش وارد می‌شود. به جز تغییر حجم وعده‌های غذایی، سعی کنید روزانه مایعات زیادی بنوشید. آب بهترین گزینه است. نوشیدنی‌های الکلی و نوشیدنی‌های حاوی کافئین روده شما را تحریک می‌کنند و می‌توانند اسهال را بدتر کنند، در حالی که نوشیدنی‌های گازدار اغلب ایجاد نفخ می‌کنند.

مولتی ویتامین مصرف کنید. از آنجا که بیماری کرون می‌تواند توانایی شما در جذب مواد مغذی را مختل کند و از آنجا که رژیم شما ممکن است محدود باشد، مولتی ویتامین و مواد معدنی اغلب مفید هستند. فراموش نکنید که قبل از مصرف هرگونه ویتامین یا مکمل، حتماً با پزشک خود مشورت کنید. شما می‌توانید راجع به آمپول نوروبیون که حاوی ترکیبی از ویتامین‌های گروه B است، بیشتر بخوانید.

سیگار کشیدن خطر ابتلا به بیماری کرون را افزایش می‌دهد و اگر مبتلا شوید، سیگار کشیدن می‌تواند آن را تشدید کند. احتمال عود بیماری کرون در افراد مبتلا به بیماری کرون که سیگار می‌کشند، بیش‌تر است و ممکن است به دارو و جراحی‌های مکرر نیاز پیدا کنند. ترک سیگار می‌تواند سلامت کلی دستگاه گوارش شما را بهبود ببخشد.

اگرچه استرس بیماری کرون را ایجاد نمی‌کند، اما می‌تواند علائم و نشانه‌های بیماری کرون را بدتر کند بیماری مجدداً عود کند. درست است که همیشه جلوگیری از استرس امکان پذیر نیست، اما شما می‌توانید روش‌هایی را برای کمک به کنترل آن یاد بگیرید، روش‌هایی مثل ورزش، مدیتیشن و…

راجع به روش های کاربردی کاهش استرس در حال بخوانید.


داروهای ضدالتهاب

داروهای ضد التهاب اغلب اولین قدم در درمان بیماری التهابی روده هستند. داروهایی که برای درمان کرون استفاده می‌شوند، واکنش التهابی بدن شما را کاهش می‌دهند، کمک می‌کنند تا علائم شما خاموش شوند و به روده‌های شما زمان استراحت می‌دهند. داروهای کورتیکواستروئیدی می‌توانند به کاهش التهاب در بدن کمک کنند، اما برای همه مبتلایان به بیماری کرون مفید نیستند. پزشکان معمولاً فقط در صورت عدم پاسخ به سایر روش‌های درمانی از آن‌ها استفاده می‌کنند. کورتیکواستروئیدها سیستم ایمنی بدن را سرکوب می‌کنند و برای درمان بیماری کرون متوسط تا شدید استفاده می‌شوند. این داروها به جای این‌که قسمت‌های خاصی از سیستم ایمنی بدن را که باعث التهاب می‌شوند، هدف قرار دهند، کل پاسخ ایمنی را سرکوب می‌کنند.

در حال بیشتر بخوانید: غذاهای مفید برای کرون روده

داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی

این داروها هم التهاب را کاهش می‌دهند، اما سیستم ایمنی بدن شما را هدف قرار می‌دهند. این سیستم ایمنی بدن است که موادی را ایجاد می‌کند که باعث التهاب می‌شوند. برای بعضی از افراد، ترکیبی از این داروها، اثرگذاری بیش‌تری از یک داروی تنها دارد. مصرف این نوع از داروها مستلزم پیگیری دقیق پزشک و بررسی منظم خون برای تحت نظر داشتن عوارض جانبی احتمالی مثل التهاب کبد و کاهش مقاومت در برابر عفونت است. این داروها ممکن است باعث حالت تهوع و استفراغ شوند.

داروهای بیولوژیکی

این دسته از داروها، پروتئین‌های ساخته شده توسط سیستم ایمنی بدن را هدف قرار می‌دهند. بعضی از این داروها از اتصال بخشی از مولکول‌های سلول ایمنی (اینتگرین‌ها) به سلول‌های جداره روده شما جلوگیری می‌کنند. بعضی دیگر از این داروها با خنثی کردن پروتئین سیستم ایمنی بدن (معروف به عامل نکروز تومور) کار می‌کنند و برخی هم با تداخل در عملکرد اینترلوکین (پروتئینی است که در التهاب نقش دارد) علائم بیماری کرون را بهبود می‌بخشند.

در حال بیشتر بخوانید: درمان هموفیلی

جراحی

اگر رژیم غذایی، تغییر سبک زندگی، دارو درمانی یا سایر روش‌های درمانی علائم و نشانه‌های بیماری کرون را تسکین ندهند، ممکن است پزشک جراحی را به شما توصیه کند. تقریباً نیمی از مبتلایان به بیماری کرون، حداقل به یک عمل جراحی نیاز دارند. با این حال، جراحی بیماری کرون را درمان نمی کند. در حین عمل جراحی، جراح شما بخشی آسیب دیده دستگاه گوارش را برداشته و سپس بخش‌های سالم را دوباره به هم وصل می‌کند. علاوه بر این، ممکن است از جراحی برای بستن فیستول و تخلیه آبسه استفاده شود. تأثیرات جراحی برای بیماری کرون، معمولاً موقتی و کوتاه مدت هستند، این بیماری اغلب در نزدیکی بافت متصل شده، دوباره عود می‌کند. بهترین روش، پیگیری جراحی با دارو برای به حداقل رساندن خطر عود است.

 

سوالات متداول

بیماری کرون چیست؟

بیماری کرون نوعی از بیماری التهاب روده است که باعث ایجاد التهاب در دستگاه گوارش شما می‌شود.

 

آیا بیماری کرون خطرناک است؟

بیماری کرون معمولاً خطرناک نیست، اما می‌تواند عوارض شدید یا حتی کشنده‌ای ایجاد کند. کرون یک بیماری التهابی روده طولانی مدت (IBD) است. این بیماری معمولاً بر روی ایلئوم ( که قسمت انتهایی روده کوچک است) و اولین قسمت روده بزرگ یا کولون تأثیر می‌گذارد.

 

آیا بیماری کرون کشنده است؟

علائم بیماری کرون شامل اسهال، درد شکم و خستگی است، اما بسیار بعید است که این علائم کشنده باشند. طبق گفته بنیاد کرون و کولیت، بعید است فرد مبتلا به کرون در اثر این بیماری بمیرد، با این وجود کرون می‌تواند عوارض تهدید کننده و خطرناکی مثل عفونت‌های شدید و سرطان روده بزرگ را در پی داشته باشد که این عوارض در صورت نادیده گرفته شدن ممکن است کشنده باشند.

 

آیا بیماری کرون درمان دارد؟

علیرغم پیشرفت‌های قابل توجه در درمان این بیماری در 3 دهه اخیر، هنوز درمانی قطعی برای آن وجود ندارد؛ اما در کنار درمان‌های دارویی و در موارد خاص جراحی، درمان‌های سنتی و گیاهی و رژیم غذایی هم می‌توانند کمک کننده باشند.


منابع

www.mayoclinic.org

www.healthline.com

www.crohnscolitisfoundation.org

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات