جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

علائم حساسیت فصلی و روش های درمان آن

علائم حساسیت فصلی
تاریخ بروزرسانی : ۰۸ فروردین

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

علائم حساسیت فصلی گاهی آنقدر اذیت کننده است که افراد به سرعت به دنبال راه درمانی برای آن هستند. این حساسیت معمولا با نشانه‌هایی مثل عطسه‌های کلافه‌کننده و طولانی (مخصوصا در فضای آزاد)، سرفه، در مواردی کهیر و خارش‌های پوستی یا علائم دیگری آشکار می‌شود. اگر به دنبال راهی سریع برای درمان حساسیت فصلی هستید بهتر است با یک دکتر عمومی آنلاین مشورت کرده و داروی خود را دریافت کنید.


تصویر خدمات اقساطی

حساسیت فصلی چیست

علائم حساسیت فصلی یا همان تب یونجه زمانی ایجاد می‌شود که سیستم ایمنی بدن شما بیش از حد به یک ماده حساسیت‌زای موجود در فضای باز، مانند گرده گل‌ها و گیاهان واکنش نشان دهد. آلرژن چیزی است که باعث پاسخ آلرژیک می‌شود. رایج ترین مواد حساسیت‌زا، گرده‌های گیاهان گرده افشان باد مانند درختان، علف‌ها و علف‌های هرز هستند. گرده‌های گیاهانی که توسط حشرات گرده‌افشانی می‌شوند، بسیار سنگین هستند و نمی‌توانند برای مدت طولانی در هوا باقی بمانند و احتمال ایجاد واکنش آلرژیک در آن‌ها کمتر است.

به این دلیل به حساسیت فصلی، تب یونجه می‌گویند چون این بیماری در فصل برش یونجه به وجود می‌آید. از نظر تاریخی، برداشت یونجه در ماه‌های تابستان رخ می‌داد، یعنی تقریبا در همان زمانی که بسیاری از افراد علائم این بیماری را تجربه می‌کردند.

آلرژی های فصلی در زمستان کمتر دیده می‌شوند، اما ممکن است التهاب مخاط بینی (رینیت آلرژیک) در تمام طول سال دیده شود. گیاهان مختلف در زمان‌های مختلف سال گرده‌افشانی می‌کنند. بسته به عوامل محرک آلرژی و محل زندگی شما، ممکن است در بیش از یک فصل به حساسیت فصلی دچار شوید. همچنین ممکن است به مواد حساسیت‌زا در محیط داخلی خانه مثل کپک یا موی حیوان خانگی واکنش نشان دهید.

علائم حساسیت فصلی

علائم حساسیت فصلی از خفیف تا شدید متغیر است. شایع‌ترین این علائم عبارتند از:

  • عطسه کردن
  • آبریزش بینی یا گرفتگی بینی
  • آبریزش و خارش چشم
  • خارش در سینوس‌ها، گلو یا خارش گوش
  • گرفتگی گوش
  • ترشح پشت حلق

علائم کمتر شایع در آلرژي فصلی شامل موارد زیر هستند:

  • سر درد
  • تنگی نفس
  • خس خس سینه
  • سرفه کردن

بسیاری از افراد مبتلا به حساسیت فصلی، آسم دارند. اگر به آلرژی فصلی و آسم به طور همزمان مبتلا هستید، عوامل حساسیت‌زای فصلی ممکن است حمله آسم شما را هم تحریک کنند.

با انواع سردرد و نشانه های آن بیشتر آشنا شوید

علائم حساسیت فصلی

عطسه، آبریزش و گرفتگی بینی از شایع‌ترین علائم حساسیت فصلی هستند

درمان حساسیت فصلی

بهترین درمان حساسیت فصلی و التهاب مخاط بینی، اجتناب از مواد آلرژی زا است که علائم حساسیت فصلی را برای شما ایجاد می‌کند. برای درمان علائم آلرژی فصلی، داروهایی هم در دسترس هستند. برخی از افراد همچنین درمان‎های جایگزین را نیز امتحان می‎کنند.

برای تشخیص آسان بیماری از دکتر آنلاین رایگان کمک بگیر

اجتناب از مواد حساسیت‌زا

برای جلوگیری از ورود مواد حساسیت ‎زای فصلی به درون خانه‌تان اقداماتی را انجام دهید. به عنوان مثال، برای خنک کردن خانه خود در تابستان، به جای پنکه‌های سقفی، از تهویه هوا با فیلتر HEPA استفاده کنید. شبکه آب و هوای محلی خود را از نظر میزان گرده بررسی کنید و سعی کنید وقتی مقدار گرده زیاد است، در خانه بمانید. در مواقعی از سال که حساسیت‌ فصلی شما عود می‌کند، موارد زیر را رعایت کنید.

  • پنجره های خود را بسته نگه دارید.
  • سعی کنید خیلی کمتر از خانه خارج شود
  • هنگام خروج از منزل، به خصوص در روزهایی که باد شدید است، از ماسک گرد و غبار استفاده کنید.
  • دود سیگار می‌تواند علائم حساسیت فصلی را تا حد زیادی تشدید کند. سعی کنید تا جای ممکن در معرض دود سیگار قرار نگیرید.

شستشوی سینوس‌ برای درمان حساسیت فصلی

شستشوی مجاری بینی با محلول نمکی یک روش سریع، ارزان و موثر برای رفع گرفتگی بینی است. با شستشو، مخاط و مواد حساسیت‎زا از بینی شما دفع می‌شوند. بهتر است یک سرم شستشو از داروخانه تهیه کنید و با استفاده از سرنگ‌های مخصوص، با این سرم سینوس‌های خود را بشویید.

بیشتر بخوانید: پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا

داروی حساسیت فصلی

هنگامی که نمی‎توانید از آلرژن‌های خود جلوگیری کنید، ممکن است پزشک شما برایتان دارو درمانی را تجویز کند. این داروها شامل قرص حساسیت فصلی یا آمپول باشند. آمپول بتامتازون در مواردی برای حساسیت تجویز می‌شود اما به هیچ وجه نباید به صورت خودسرانه و بدون تجویز پزشک از این دارو استفاده کنید.

قرص سیتریزین

سیتریزین یکی از موثرترین داروها برای درمان آلرژی فصلی است

 

داروهایی که معمولا برای آلرژی فصلی تجویز می‌شوند عبارت‌اند از:

  • داروهای ضد احتقان و آنتی هیستامین بدون نسخه، مانند ستیریزین (Zyrtec) و داروهای ترکیبی حاوی استامینوفن، دیفن هیدرامین و فنیل افرین. آنتی هیستامین‎ها می‌توانند به رفع عطسه، خارش، آبریزش بینی و آبریزش چشم کمک کنند.
  • داروهای تجویزی مانند اسپری‌های استروئیدی بینی. فقط چند روز متوالی از داروهای ضد احتقان بینی استفاده کنید. استفاده طولانی مدت از اسپری‎های ضد احتقان بینی می‎تواند علائم شما را بدتر کند.
  • در موارد شدید، پزشک ممکن است تزریقات آلرژی (allergy shots) را برای شما توصیه کند. این روش، نوعی ایمنی درمانی است که می‎تواند به حساسیت‎زدایی از سیستم ایمنی بدن شما در برابر مواد حساسیت‌زا کمک کند. در تزریقات آلرژي به روش تزریق زیرجلدی، مقادیر افزایش یابنده از ماده حساسیت‎زا به بیمار تزریق می‎شود. این تزریق باید حتما باید زیر نظر پزشک متخصص صورت گیرد.

فراموش نکنید که برخی از داروهای حساسیت فصلی ممکن است عوارض جانبی ناخواسته‎ای مانند خواب آلودگی یا گیجی داشته باشند. قبل از انجام فعالیت‌هایی که نیاز به تمرکز دارند (مثل رانندگی یا مطالعه) این داروها را مصرف نکنید.

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.

می‌توانید درباره درمان کهیر پوستی و راه های آن مطلب مشخص شده را نیز مطالعه کنید.

حساسیت فصلی بهار

حساسیت فصلی بهار بیشتر توسط درختان ایجاد می‌شود. از جمله درختان آلرژی‌زا می‎توان به سرو، توسکا، شاه بلوط اسب، بید و صنوبر اشاره کرد. اگر به آلرژی فصلی مبتلا هستید، بهتر است تا جای ممکن از تردد در مناطقی که این درختان در آنجا وجود دارند اجتناب کنید. البته استفاده از ماسک هم می‌تواند شدت علائم شما را بسیار کمتر کند.

درباره قطره بینی فنیل افرین بیشتر بدانید

حساسیت فصلی تابستان

همان‌طور که قبلا گفتیم، نام دیگر حساسیت فصلی، تب یونجه است. در زمان‌های قدیم، در فصل تابستان که یونجه‌ها را برداشت می‌کردند، علائم حساسیت فصلی در افراد مبتلا آشکار می‌شد. البته دلیل اصلی حساسیت فصلی تابستان، علف‎ها مانند چمن و چمن تیموتی و همچنین علف‎های هرز خاصی هستند. طبق بنیاد آسم و آلرژی در آمریکا، علف‎ها شایع‏ترین عامل محرک در مبتلایان به آلرژي فصلی هستند.

حساسیت فصلی تابستان می تواند به طرق مختلف ظاهر شود و بر جنبه های مختلف رفاه فرد تأثیر بگذارد.

از نظر حساسیت فیزیکی، برخی از افراد ممکن است در طول ماه های تابستان بیشتر در معرض مسائل مربوط به گرما مانند کم آبی، گرمازدگی یا گرمازدگی باشند. افراد مبتلا به برخی شرایط پزشکی مانند مشکلات تنفسی یا آلرژی نیز ممکن است علائم بدتری را به دلیل افزایش آلرژن ها یا آلودگی هوا در طول تابستان تجربه کنند. علاوه بر این، قرار گرفتن در معرض نور خورشید در طول تابستان می تواند باعث حساسیت پوست و افزایش خطر آفتاب سوختگی یا سایر مشکلات پوستی شود. بهترین کرم ضد آفتاب را از این مطلب بشناسید

از نظر عاطفی، برخی از افراد ممکن است در طول فصل تابستان حساسیت شدید یا تغییرات خلق و خوی را تجربه کنند. این می‌تواند تحت تأثیر عواملی مانند افزایش فعالیت‌های اجتماعی، تغییرات روتین، یا اختلال در الگوهای خواب به دلیل ساعات طولانی‌تر روز باشد. برای افرادی که دارای بیماری‌های روانی مانند اختلال عاطفی فصلی (SAD) هستند، انتقال از بهار به تابستان می‌تواند باعث تغییر خلق و خوی شود و به طور بالقوه منجر به احساس بی‌قراری، تحریک‌پذیری یا اضطراب شود.

بهتر است برای درمان و حل مشکل خود از بخش پزشک آنلاین با بهترین متخصصین به صورت آنلاین گفتگو کرده و مراحل درمان را در خانه طی کنید

حساسیت فصلی تابستان

چمن‌ها و برخی علف‌های هرز، اصلی‌ترین دلایل بروز حساسیت فصلی تابستان هستند

علائم حساسیت فصلی پاییز

حساسیت فصلی پاییز به واکنش های آلرژیکی اشاره دارد که برخی افراد در طول فصل پاییز تجربه می کنند. این علائم معمولاً توسط آلرژن‌هایی مانند گرده ابروسیا، هاگ‌های کپک و کنه‌های گرد و غبار که در این فصل از سال در هوا شایع هستند، ایجاد می‌شوند.

علائم حساسیت فصلی پاییز می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، اما اغلب شامل عطسه، خارش و آبریزش چشم، احتقان بینی، آبریزش بینی و خارش گلو یا گوش است. برخی از افراد نیز ممکن است خستگی، سرفه و احساس ناخوشی عمومی را تجربه کنند. این علائم می تواند آزاردهنده باشد و در فعالیت های روزانه، به ویژه برای کسانی که آلرژی شدید دارند، تداخل ایجاد کند.

پاییز فصل گیاه راگوید (Ragweed) است. نام تیره این گیاه، Ambrosia است و بیش از ۴۰ گونه در سراسر جهان را شامل می‎شود. این‌ها، گیاهان مهاجمی هستند که کنترل آن‎ها دشوار است.

گیاهان دیگری که در پاییز گرده‌افشانی می‎کنند شامل گزنه، گیاه گل گاوزبان، ترشک و گیاه چمن است. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که این گیاهان در آنجا می‌رویند، بهتر است تا جای ممکن در فضای خارج از منزل از ماسک استفاده کنید.

حساسیت فصلی زمستان

در زمستان، بیشتر مواد آلرژی زا در فضای باز ناپدید می‌شوند چون درختان و گیاهان، برگ‌ و گل‌های خود را از دست می‌دهند. در نتیجه، هوای سرد باعث بهبود بسیاری از افراد مبتلا به حساسیت فصلی می‎شود. البته در فصل زمستان، افراد بیشتری وقت خود را در خانه می‎گذرانند. اگر شما مستعد ابتلا به آلرژی فصلی هستید، ممکن است به مواد حساسیت زای داخل منزل، مانند، کپک، موی حیوانات خانگی، گرد و غبار یا سوسک واکنش نشان دهید.

کنترل مواد آلرژی ‎زا در محیط‌های داخلی اغلب راحت تر از گرده‌های موجود در فضای باز هستند. در اینجا چند نکته برای خلاص شدن از دست مواد آلرژی‌زای خانگی را با هم مرور می‌کنیم:

  • ملافه‌های خود را حداقل هفته‎ای یک بار در آب بسیار گرم بشویید.
  • ملافه و بالش‎های خود را با روکش‌های ضد حساسیت بپوشانید.
  • اسباب‌بازی‌هایی که با الیاف پر شده‌اند را از اتاق خواب کودکان خود را بردارید.
  • نشت آب ممکن است باعث ایجاد کپک‌هایی روی دیوار شود و این کپک‌ها حساسیت را تشدید می‌کنند. بهتر است جلوی نشت آب را در همه مناطق خانه بگیرید.
  • سطوح کپک زده و هر مکانی که ممکن است کپک در آن ایجاد شود را تمیز کنید، از جمله دستگاه رطوبت ساز، کولر و یخچال.
  • برای کاهش رطوبت اضافی از رطوبت‏گیر استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:‌ آمپول بتامتازون برای کهیر

درمان حساسیت فصلی در منزل

بهتر است قبل از درمان های خانگی با دکتر عمومی آنلاین مشورت کرده و راه درمان را از او جویا شوید.

برای درمان حساسیت فصلی در منزل شیوه مشخصی وجود ندارد. تا امروز تعدادی از داروهای طبیعی برای درمان علائم حساسیت فصلی استفاده شده است. روش‏های درمانی که ممکن است به شما کمک کنند شامل عصاره گیاه درختچه و اسپیرولینا (نوعی جلبک خشک) است. با این حال، فواید و ایمنی این درمان‌های خانگی چندان ثابت شده نیست.

اولا، به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض آلرژن ها بسیار مهم است. پنجره ها را بسته نگه دارید تا از ورود گرده به خانه خود جلوگیری کنید، از یک تصفیه کننده هوا با فیلتر HEPA استفاده کنید و به طور مرتب سطوح را تمیز کنید تا گرد و غبار و شوره حیوانات خانگی را پاک کنید. دوش گرفتن و تعویض لباس بعد از گذراندن وقت در فضای باز نیز می تواند به حذف آلرژن ها از بدن شما و جلوگیری از انتشار آنها در خانه کمک کند. علاوه بر این، استفاده از یک شوینده یا اسپری بینی سالین می تواند با شستشوی مواد حساسیت زا و کاهش احتقان بینی، تسکین موقتی ایجاد کند.

علائم حساسیت فصلی

ثانیا، برخی از داروهای طبیعی ممکن است تسکین دهنده باشند. عسل خام محلی، که روزانه مصرف می شود، به اعتقاد برخی به ایجاد تحمل در برابر گرده های محلی کمک می کند. چای‌های گیاهی مانند بابونه، گزنه و نعناع ممکن است دارای خواص ضد التهابی باشند که می توانند علائم آلرژی را کاهش دهند. علاوه بر این، مصرف غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3، مانند ماهی چرب، دانه کتان و گردو، ممکن است به کاهش التهاب مرتبط با آلرژی کمک کند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که این درمان‌ها ممکن است برای همه مؤثر نباشند و قبل از امتحان کردن هر نوع درمان جدید در خانه، مشورت با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی توصیه می‌شود.

افسردگی فصلی را بیشتر بشناسید

درمان حساسیت فصلی در طب سنتی

پیش از هر چیز باید این نکته را یادآور شویم که طب سنتی نمی‌تواند به تنهایی بیماری شما را درمان کند، اما در کنار درمان دارویی یا سایر درمان‌ها، کمک می‌کند تا علائم حساسیت فصلی خود را بهتر کنترل کنید.

 

مصرف برخی دمنوش‎ها مثل دمنوش بنفشه، میوه گل نسترن، عناب، دمنوش آلبالو و در واقع اغلب دمنوش‌هایی که طبع سرد دارند، می‌تواند به جلوگیری از بروز حساسیت یا کاهش علائم آن کمک کند. همچنین متخصصان طب سنتی می‌گویند که ریختن روزانه یک قطره روغن بنفشه یا بادام در بینی می‌تواند شدت عطسه‌های مربوط به حساسیت فصلی را کم کند.

همچنین اگر حساسیت فصلی شما با خارش‌های پوستی همراه است، از گیاه خرفه استفاده کنید.

برای درمان حساسیت فصلی چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

برای بسیاری از افراد، اجتناب از مواد حساسیت‎زا و مصرف داروهای بدون نسخه برای تسكین علائم حساسیت فصلی‌شان كافی است. اما اگر آلرژی شما با وجود مراقبت‌هایی که می‌کنید، همچنان آزاردهنده است، حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

اگر حساسیت فصلی بدی دارید، ممکن است پزشک آزمایش‌های پوستی یا آزمایش خون را به شما پیشنهاد دهد تا بفهمد دقیقا کدام ماده آلرژی‌زا علائم شما را تحریک می‌کند. آزمایش می‌تواند تعیین کند که برای جلوگیری از عوامل خاصی که باعث حساسیت شما می‌شود، باید چه مراحلی را طی کنید و همچنین مشخص می‎کند که کدام روش‎های درمانی برای شما بهتر است.

برای برخی از افراد، تزریقات آلرژي می‌تواند گزینه خوبی باشد. همان‌طور که بالاتر توضیح دادیم، این روش درمانی که به عنوان حساسیت‎زدایی نیز شناخته می‌شود، شامل تزریق منظم مقادیر ناچیزی از موادی است که باعث آلرژی شما می‎شود. با گذشت زمان، این تزریق‌ها باعث کاهش واکنش سیستم ایمنی بدن می‎شوند و کمک می‌کند تا علائم حساسیت‌تان کمتر شود. برای برخی از آلرژی‎ها، درمان می‌تواند به صورت مصرف قرص زیر زبان انجام شود.

 

منابع

www.healthline.com

www.mayoclinic.org

www.msdmanuals.com

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات