جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

پینه پا چیست و چرا ایجاد می شود / روش های رفع پینه پا

پینه پا
تاریخ بروزرسانی : ۱۳ آبان

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

آیا می‌دانید پینه پا معمولا بی‌زیان است و حتی برای پوست ما کارکرد دارد؟ شاید تعجب کنید؛ چون به احتمال زیاد از پینه خوشتان نمی‌آید. حق دارید، پینه ظاهر پاها را نازیبا می‌کند. اما پینه نمی‌گذارد پوست پاهای شما که تحت فشار است تاول بزند و از آن محافظت می‌کند.

البته لازم است بدانید که اگر پینه‌ بیش از اندازه ضخیم شود، ممکن است باعث زخم و عفونت پوستی هم بشود. بنابراین بهتر است برای آن چاره‌ای پیدا کنیم.

در این مطلب می‌خواهیم برایتان از پینه پا بگوییم و راه‌های درمانش را معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

مشاوره با دکتر پوست آنلاین


تصویر خدمات اقساطی
ثبت درخواست

پینه پا چیست و علل ایجاد پینه کف پا

در این بخش می‌خواهیم بگوییم پینه پا چیست و مشخصات پینه پا را معرفی و علت تشکیل آن روی پوست پا را توضیح دهیم.

تعریف کاملی از پینه پا

به پاهایتان نگاه کنید و به خوبی پوست همۀ قسمت‌هایش را بررسی کنید. آیا پوست ضخیم و سفتی را مشاهده می‌کنید؟ اگر پاسختان مثبت است، شما هم روی پوست پایتان پینه دارید.

پینه پا به ناحیه‌ای از پوست پا گفته می‌شود که ضخامت پیدا کرده و سفت است. از نظر زیست شناسی، پینه بر اثر تجمع کراتینوسیت‌ها (سلول‌های اصلی سازندۀ لایۀ بیرونی پوست) تشکیل می‌شود.

پینه پا

پینه در هر قسمتی از پوست می‌تواند ایجاد شود، اما بیشتر در پاهایمان قابل مشاهده است؛ به ویژه روی پا، پاشنه‌ها و انگشت کوچک که در معرض فشار قرار دارند. نشانه‌های پینه عبارتند از:

  • ناحیه‌ای ضخیم و زبر از پوست
  • یک برآمدگی سفت
  • حساسیت یا درد
  • خشکی پوست یا پوسته پوسته شدن (درباره درمان پوست خشک می‌توانید این مطلب را بخوانید)

پینه‌ها اغلب ضرری ندارند. اما گاهی دردناک می‌شوند. همچنین اگر درمان نشوند، ممکن است بیش از حد ضخیم شوند. در این صورت احتمال عفونت در آن بخش از پوست بالا می‌رود.

علل ایجاد پینه پا

معمولاً پینه‌ پا در قسمتی از پوست ایجاد می‌شوند که در یک دورۀ زمانی نسبتاً طولانی در معرض سایش و اصطکاک قرار بگیرد. بنابراین پینه واکنش طبیعی پوست به فشار است. اما اگر اصطکاک از حدی سریع‌تر و بیشتر باشد که پوست نتواند پینه ایجاد کند، تاول و ساییدگی رخ می‌دهد.

بعضی فعالیت‌ها باعث تشکیل پینه روی پوست پا می‌شوند، از جمله بسیاری از ورزش‌ها مثل صخره‌نوری و پیاده‌روی. همچنین استفاده از کفش‌هایی که باعث فشار به پا می‌شوند، مثل کفش‌های پاشنه‌ بلند، در ایجاد پینه پا نقش دارند. دلایل ایجاد پینه در پا را می‌توان در قالب موارد زیر دسته‌بندی کرد:

  • فشار و اصطکاک
  • پوشیدن کفش نامناسب
  • ایستادن طولانی مدت
  • فعالیت‌ها و ورزش‌هایی که به پا فشار وارد می‌کنند
  • انواع ناهنجاری‌های پا و تغییر شکل استخوان پا مثل انحراف شست پا

بیشتر بخوانید: 18 علت درد کف پا و انگشتان

البته گاهی پینه پا بدون وجود هیچ فشاری به وجود می‌آید. برای مثال بعضی مواد سمی مثل آرسنیک می‌توانند باعث ضخیم شدن پوست شوند. همچنین بیماری سفیلیس نیز باعث ضخامت پوست دست و پا می‌شود.

درمان پینه پا

روش های برطرف کردن پینه پا

در اکثر مواقع، اگر عامل فشار و اصطکاک حذف شود، پینه‌های پا خودبه‌خود از بین می‌روند. برای مثال اگر علت پینه روی پای شما پوشیدن کفش نامناسب است، پوشیدن کفش استاندارد و مناسب به تدریج باعث درمان پینه پا می‌شود.

شاید شما بگویید که نمی‌توانید صبر کنید که پینه خودبه‌خود از بین برود؛ زیرا ظاهر پینه برایتان ناخوشایند است. روش‌هایی وجود دارد که شما می‌توانید در خانه انجام دهید و به برطرف کردن پینه پاهایتان کمک کنید. به موارد زیر توجه کنید:

  • لایه برداری دستی

شما می‌توانید از سوهان و سنباده و سنگ پا برای نازک کردن پوست ضخیم شده استفاده کنید. این کار در واقع نوعی لایه‌برداری است؛ برای انجام آن می‌توانید پاهایتان را 5 تا 10 دقیقه در آب گرم قرار دهید تا پوست پایتان نرم شود.  سپس سنگ‌پا، سوهان یا سنباده را خیس کنید و به صورت دایره‌وار یا رفت و برگشت، به آرامی روی پوست ضخیم پا بکشید.

برای لایه‌برداری دستی در خانه گاهی توصیه می‌کنند از موادی استفاده کنید تا لایه‌برداری به آسانی انجام شود؛ برای مثال:

  • می‌توانید در آب نمک اپسوم یا نمک حمام بریزید. این ماده به لایه‌برداری پوست کمک می‌کند.
  •  استفاده از سرکه سیب را هم توصیه می‌کنند؛ زیرا ترکیبات سرکه سیب باعث نرم شدن پوست پینه می‌شود. برای این کار می‌توانید محلولی از آب و سرکه و سیب (به نسبت چهار به یک) درست کنید و محل پینه را 20 دقیقه در آن خیس کنید.
  • خیساندن پینه در محلول آب و روغن درخت چای هم باعث نرم شدن پینه پا می‌شود. البته مدت زمان قرار دادن پا در این محلول نباید بیش از 15 دقیقه شود، زیرا ممکن است پوست آسیب ببیند.
  • استفاده از آسپرین هم راه دیگری برای از بین بردن پینه است. می‌توانید 5 یا 6 قرص آسپرین را له کنید و به کمک محلول آب و سرکه سیب آن را به خمیر تبدیل کنید و روی محل پینه بگذارید. پس از ده دقیقه پینه نرم می‌شود و می‌توان آن را لایه‌برداری کرد.

مراقب باشید که روی پینه پا بیش از اندازه سوهان نکشید. زیرا لایه‌بردای بیش از حد می‌تواند باعث خونریزی و عفونت شود. در صورتی که پینه دچار خونریزی و یا ترک شد، آن را بپوشانید و تمیز نگه دارید. می‌توانید مقداری وازلین روی پینه بمالید، سپس آن را با چسب زخم بپوشانید. این روش به جلوگیری از عفونت پینه کمک می‌کند. اگر میخواهی درباره ترک پا بیشتر بدانید این مطلب را بخوانید.

بیشتر بخوانید: میخچه پا و روش‌های درمان آن

  • استفاده از پدهای درمانی

استفاده از پدهای درمانی و بالشتک‌های محافظ هم می‌تواند مفید باشد و باعث کاهش فشار و اصطکاک شود. برای این کار می‌توانید از پدهای دایره‌ای شکل استفاده کنید. آن‌ها را از وسط به دو نیم تقسیم کنید، سپس آن‌ها را برش دهید که به صورت هلال دربیایند و آن‌ها را در اطراف پینه پا بگذارید.

  • مرطوب نگاه داشتن

استفاده از لوسیون‌ها و کرم‌های مرطوب کننده نیز در درمان پینه پا مؤثر هستند. مرطوب نگاه داشتن پوست (آبرسانی به پوست) به مرور زمان باعث نرم‌تر شدن پینه‌ها می‌شود.

  • لایه‌برداری با کرم لایه‌بردار و ژل پا

روش دیگر لایه برداری استفاده از کرم لایه بردار و ژل پا است. به جای لایه‌برداری دستی با سنگ‌پا و سوهان می‌توانید از کرم و لوسیون لایه‌بردار استفاده کنید. این کرم‌ها حاوی اسید سالیسیلیک، اوره یا لاکتات آمونیوم هستند. استفاده از کرم‌ها موجب می‌شود که پوست پا به تدریج نرم شود. البته باید مراقب باشید از محصولاتی استفاده نکنید که به ترکیباتش حساسیت دارید.

  • استفاده از آب گرم

اگر پینه چندان ضخیم نباشد، قرار دادنش در آب گرم نیز به تنهایی می‌تواند باعث بهبودش شود. می‌توانید پینه را 20 دقیقه در آب گرم نگاه دارید، و سپس با دست به آرامی لایه‌های مردۀ پوست را جدا کنید.

برطرف کردن پینه پا

اما گاهی پینه مقاوم است و به زودی از بین نمی‌رود، یا اینکه اصطکاک و فشار به سادگی قابل حذف شدن نیست. همچنین گاهی پینه بزرگ و دردناک است و مانع از انجام فعالیت‌های روزمره ما می‌شود. پس برای درمان این پینه‌ها باید چه کرد؟ بهتر است با یک پزشک پوست انلاین مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: خار پاشنه چیست و چگونه درمان می‌شود.

همچنین اگر شرایط زیر را دارید، برای درمان پینه پا باید حتما از دکتر آنلاین پوست حال اسفاده کنید.

  • اگر به دیابت، بیماری‌های قلبی و یا مشکلات گردش خون مبتلا هستید؛ زیرا این بیماری‌ها احتمال عفونت پینه پا را بالا می‌برد.
  • اگر مایع شفاف یا مایع چرکی از پینه‌ها ترشح کرد؛ این وضعیت نشان می‌دهد که پینه زخم شده و عفونت کرده است.
  • اگر پینه پا قرمز، دردناک و یا هنگام لمس کردن گرم باشد؛ این علائم نشان‌دهندۀ عفونت است.

پزشک برای درمان پینه پا از روش‌های مختلفی استفاده می‌کند؛ برخی از این روش‌ها را در ادامه توضیح می‌دهیم.

  • جداکردن پوست: ممکن است پزشک بخشی از لایه‌های ضخیم پوست را جدا کند و سپس توصیه کند که از پاپوشی مناسب استفاده کنید. پزشک برای این کار معمولا از وسایلی مثل چاقوی جراحی استفاده می‌کند؛ مراقب باشید که شما در خانه چنین کاری نکنید، زیرا ممکن است باعث عفونت شود.
  • کفش استاندارد: اگر پینه پا بر اثر کفش نامناسب باشد، ممکن است پزشک توصیه کند که از کفش استاندارد مخصوص و سفارشی استفاده کنید یا آنکه توصیه می‌کند که پدهایی را در کفشتان قرار دهید.

دربارۀ درمان صافی کف پا بیشتر بخوانید.

  • دارودرمانی: گاهی پزشک تحویز می‌کند که از پچ‌های حاوی 40 درصد سالیسیلیک اسید استفاده کنید. همچنین ممکن است توصیه کند که قبل از چسباندن پچ روی پینه آن را با سوهان یا سنگ پا لایه‌برداری کنید. ژل‌ها و کرم‌های حاوی سالیسیلیک اسید داروهای دیگری هستند که ممکن است پزشک برایتان تجویز کند
  • جراحی: اگر عامل ایجاد پینه ناهنجاری در پا و برآمدگی یک استخوان باشد که موجب اصطکاک می‌شود، ممکن است پزشک به شما پیشنهاد کند که برای تنظیم و اصلاح استخوان پا جراحی کنید.
  • درمان پینه با لیزر: گفته می‌شود که با استفاده از لیزردرمانی می‌توان پینه و سیاهی در پوست پا را درمان کرد. در این باره لازم است که با پزشک خود مشورت کنید.

پزشک مناسب برای درمان پینه پا

آیا پاهایتان بر اثر فعالیت مداوم، وجود ناهنجاری در استخوان پا یا پوشیدن کفش نامناسب پینه بسته است؟ اگر چنین است، احتمالا از ظاهر پاهایتان ناراضی هستید و به دنبال راهی برای درمان پینه پای خود می‌گردید. روش‌های خانگی توصیه شده در این مطلب را امتحان کنید؛ اگر پینه چندان ضخیم و دردناک نباشد و همچنین اگر تلاش کنید که عامل فشار و اصطکاک بر پوست پاهایتان را برطرف کنید، احتمالا پینه از بین خواهد رفت.

اما اگر دیابت دارید و در معرض عفونت پوستی هستید، یا اگر پینه پاهایتان ضخیم و دردناک است، یا دوست دارید زودتر از شر آن خلاص شوید، به پزشک مراجعه کنید. پزشک با روش‌های مختلفی می‌تواند هم پینه‌های پاهایتان را درمان کند و هم به شما توصیه‌های اثربخشی برای کاهش فشار بر پا ارائه دهد.

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.

به شما پیشنهاد می‌دهیم که با دکتر پوست آنلاین در شرکت «حال» مشاوره کنید.

 

سوالات متداول

چگونه پینه پا را برطرف کنیم

وقتی عامل فشار و اصطکاک بر پاهای شما حذف شود، پینه نیز معمولا به خودی خود برطرف خواهد شد. پینه پا با روش‌های خانگی نیز قابل درمان است. برای مثال می‌توانید پاهایتان را در آب گرم یا مخلوطی از آب گرم و سرکه سیب قرار دهید و پس از 15 دقیقه آن را سوهان بزنید. همچنین می‌توانید از کرم‌های لایه‌بردار برای برطرف کردن پینه پا استفاده کنید. اگر این روش‌ها اثر بخش نبود، می‌توانید از یک پزشک متخصص پوست کمک بگیرید.

برای از بین بردن پینه پا چه کنیم

پینه پا با روش‌های خانگی معمولا قابل درمان است؛ این روش‌ها عبارتند از: 1- قرار دادن در آب گرم و سوهان زدن 2- مرطوب نگاه داشتن 3- استفاده از کرم‌های لایه بردار 4- استفاده از پدها و بالشتک‌ها برای کاهش فشار بر پا 5- استفاده از سرکه سیب، روغن درخت چای یا قرص آسپرین برای لایه‌برداری (نحوه لایه برداری با این مواد را در مطلب توضیح داده‌ایم). اگر پینه پا با این روش‌ها از بین نرفت، به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

چگونه پینه پا را از بین ببریم

پینه پا معمولا با لایه برداری از بین می‌رود. این لایه برداری یا به صورت دستی انجام می‌شود که روش انجامش را در مطلب توضیح داده‌ایم، یا با استفاده از کرم و لوسیون حاوی سالیسیلیک اسید قابل انجام است. در غیر این صورت بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

چگونه پینه های کف پا را از بین ببریم

پوشیدن کفش مناسب و استفاده از پدها و کفی‌های استاندارد به از بین بردن پینه‌های کف پا کمک زیادی می‌کند، زیرا عامل فشار و اصطکاک را از میان برمی‌دارد. همچنین استفاده از روش‌های لایه‌برداری و مرطوب کردن می‌تواند به رفع پینه پا کمک کند. در غیر این صورت از دکتر پوست آنلاین کمک بگیرید.

چرا کف پا پینه می زند

علل ایجاد پینه پا عبارتند از: پوشیدن کفش نامناسب، انجام بعضی از فعالیت‌های ورزشی که به پا فشار وارد می‌کنند، ناهنجاری در استخوان پا، ایستادن به مدت طولانی. همچنین قرار گرفتن در معرض مواد سمی مثل آرسنیک یا بیماری سفیلیس می‌تواند عامل ایجاد پینه پا باشد.

پینه پا رو چطور از بین ببریم

اگر می‌خواهید پینه پاهایتان را در خانه درمان کنید، می‌توانید آن را به کمک روش‌هایی که در این مطلب ذکر شد، لایه برداری کنید. مرطوب نگاه داشتن پوست پا و استفاده از کفش مناسب هم به شما در این زمینه کمک می‌کند. اگر به پزشک مراجعه کنید، او با تجویز دارو، تجویز کفش یا کفی مناسب، جراحی، لایه‌برداری یا لیزر به درمان پینه‌ پاهای شما کمک می‌کند.

 

 

منابع

https://en.wikipedia.org

https://www.msdmanuals.com

https://www.mayoclinic.org

https://www.nhs.uk

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات