جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

فواید و مضرات قرص آسپرین چیست

آسپرین
تاریخ بروزرسانی : ۱۷ خرداد

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

آسپرین یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) است. این دارو حاوی سالیسیلات است و متشکل از ترکیب گیاهانی مانند درخت بید و گل مینا است. اولین مورد استفاده از این دارو در حدود ۴۰۰۰ سال پیش است که توسط نخستین پزشک مشهور تاریخ، بقراط به ثبت رسیده است. او از پوست درخت بید برای تسکین درد و تب استفاده می‌‌کرد. هنوز هم استفاده از پوست درخت بید به عنوان داروی طبیعی برای سردرد و دردهای جزئی می‌تواند تاثیرگذار باشد. NSAIDها دسته‌ای از داروها با اثرات زیر هستند:

  • تسکین درد
  • کاهش تب
  • کاهش التهاب در دوزهای بالاتر

شما می‌توانید درباره راه‌های پایین آوردن تب بیشتر بخوانید.

این داروها در دسته‌ی داروهای استروئیدی یا همان کورتیکواستروئید که کورتون نامیده می‌شوند، قرار نمی‌گیرند. در واقع استروئیدها یا کورتون‌ها اغلب دارای مزایای مشابه با NSAIDها هستند، اما برای همه مناسب نیستند و می‌توانند عوارض جانبی ناخواسته‌ای داشته باشند. داروهای غیر استروئیدیی تسکین دهنده‌های غیرمخدری هستند که حساسیت‌های متعارف را ایجاد نمی‌کنند. آسپرین در اصل یک قرص غیر کورتونی و استروئيدی محسوب می‌شود که نشان تجاری شرکت دارویی آلمانی Bayer است. اصطلاح عمومی آسپرین، استیل‌ سالیسیلیک اسید است. برای آنکه بیشتر درباره آسپرین بدانید با حال همراه باشید.

بیشتر بخوانید: قیمت تست کرونا


تصویر خدمات اقساطی

فواید آسپرین چیست ؟

آسپرین به عنوان یک داروی ضد التهاب کاربردهای زیادی دارد، از جمله تسکین درد و تورم، کنترل بیماری‌های مختلف و کاهش خطر حوادث قلبی و عروقی در افراد میانسالی که دارای سابقه‌ی بیماری‌هایی در این زمینه باشند. این دارو همچنین می‌تواند در کنترل بروز دردهای خفیف تا متوسط تاثیر بسزایی داشته باشد. برخی از این موارد عبارتند از:

  • سردردهای میگرنی ( برای مطالعه بیشتر درباره سردرد میگرنی مقاله مرتبط با آن را بخوانید.)
  • سرماخوردگی یا آنفولانزا
  • رگ به رگ شدن و گرفتگی عضلانی و دردهای آرتروز
  • دردهای ناشی از قاعدگی‌های دراز مدت

شما همینطور می‌توانید راجع به تفاوت آنفولانزا و سرماخوردگی در حال بخوانید.

در مواردی ممکن است پزشک معالج برای کنترل درد شدید، استفاده از آسپرین را در کنار داروهای دیگر تجویز کند. اما این دستورالعمل می‌تواند برای افرادی که دارای علائم زیر هستند متغییر و گاهی ممنوع باشد:

  • بیماری‌های حاد قلبی عروقی
  • خون‌رسانی ضعیف
  • کلسترول بالا
  • فشار خون
  • دیابت


لازم به ذکر است در افرادی که دارای مشکلات بالا نیستن نیز خطرات استفاده طولانی مدت آسپرین می‌تواند از مزایای آن بیشتر باشد و عواقب ناخوشایندی را برایشان ایجاد کند. با این حـال طبق تحقیق و بررسی کارگروه خدمات پیشگیری ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۶ مشخص شد که افراد بین ۵۰ تا ۵۹ ساله به دلیل جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی و در برخی موارد سرطان روده بزرگ، دست به مصرف روزانه این قرص می‌زنند. طبق توصیه کارگروه خدمات پیشگیری ایالات متحده آمریکا این دستورالعمل بهتر است که تنها برای افراد بزرگسال، آن هم فقط در محدوده سنی یاد شده اعمال شود و افراد با سنین کمتر از مصرف آن پرهیز کنند.

فواید آسپرین چیست؟

بهتر است آسپرین را بیشتر، افراد میانسال و بالای ۶۰ سال مصرف کنند

آسپرین همچنین می‌تواند بخشی از یک برنامه درمانی برای افرادی باشد که اخیرا تجربه‌های زیر را پشت سر گذاشته‌اند:

  • جراحی رگاسکولاریزاسیون، مانند آنژیوپلاستی یا جراحی بای‌پس کرونر
  • حمله ایسکمی یا سکته مغزی
  • سکته ایسکمی که در اثر لخته شدن خون ایجاد می‌شود
  • شرایط روماتیسمی: از جمله آرتریت روماتوئید، آرتروز و سایر بیماری‌های التهابی مفاصل (روماتیسم و همه دانستنی های مفید درباره این بیماری خاموش را در مقاله مرتبط با آن بخوانید.)
  • التهاب سیستمیک لوپوس اریتماتوز (بیمارهای خود ایمنی) در اطراف قلب، معروف به پریکاردیت

درباره بیماری خود ایمنی لوپوس بیشتر بخوانید.

پزشکان همچنین ممکن است مصرف آسپرین با دوز کم را به افرادی که به دلیل فشار خون بالا از عارضه آسیب شبکیه یا رتینوپاتی (اختلال آسیب شبکیه چشم) رنج می‌برند، توصیه کنند. یا همچنین در مواردی که فرد بیش از ۱۰ سال دچار دیابت است و یا خطر سرطان روده بزرگ او را تهدید می‌کند، مصرف کنترل شده این دارو می‌تواند موثر باشد.

بیشتر بخوانید: برای جلوگیری از ریزش مو چه بخوریم

آسپرین بچه

آیا آسپرین برای کودکان بی‌خطر است؟

پزشکان معمولا مصرف آسپرین را برای افراد زیر ۱۸ سال توصیه نمی‌کنند، زیرا این امر می‌تواند خطر ابتلا به بیماری جدی به نام سندروم ری (Reye) که پس از یک عفونت ویروسی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا یا آبله مرغان ظاهر می‌شود را افزایش دهد. سندروم ری می‌تواند منجر به آسیب دائمی مغز یا حتی مرگ شود. با این حال، پزشک ممکن است برای جلوگیری از تشکیل لخته خون پس از جراحی قلب، آسپرین را برای کودک تحت نظر تجویز کند. پزشکان معمولا استامینوفن (Tylenol) یا ایبوپروفن (Advil) را به جای آسپرین، در دوزهای مناسب برای کودکان توصیه می‌کنند.

بیشتر بخوانید: علائم بیماری پوستی صدف

تاثیر آسپرین بر نعوظ

طبق مطالعاتی که انجام شده است مصرف آسپرین و داروهایی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن که در واقع در دسته داروهای ضد التهابی محسوب می‌شوند می‌توانند در جلوگیری از اختلال نعوظ در مردان (ED) موثر باشند. مصرف این دسته از داروها به دلیل آن که باعث افزایش گردش خون در بدن فرد شده و شریآن‌های خونی را منبسط می‌کنند، می‌توانند در درمان این عارضه تاثیرگذار باشند. اما این امر در شرایطی است که فرد قبلا از این خانواده دارویی استفاده نکرده باشد که اگر این طور بوده باشد، طبق مطالعات این افراد ۲۰ درصد بیشتر دچار اختلال نعوظ (ED) می‌شوند.

عوارض آسپرین

اثرات استفاده از آسپرین

مصرف آسپرین می‌تواند عوارض مختلفی را برای مصرف کننده ایجاد کند

مصرف آسپرین در اغلب موارد مانعی ندارد اما افرادی که دارای شرایط خاص مانند هموفیلی، فشار خون بالا، آسم، زخم معده، بیماری‌های کبدی و کلیوی هستند، باید در مصرف آن محتاط باشند و فقط در صورت مشورت با پزشک و تجویز وی آن را مصرف کنند.

اما آسپرین مانند هر داروی شیمیایی دیگر دارای عوارض جانبی است که شایع‌ترین آن‌ها عبارت از سوزش معده یا روده، سوءهاضمه  و حالت تهوع هستند. از سوی دیگر هم عوارض جانبی خفیف‌تر می‌‌تواند شامل شدت گرفتن علائم آسم، استفراغ، التهاب معده، خونریزی معده و کبودی باشد. باید این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که آسپرین همچنین می‌تواند عوارض جانبی بسیار جدی‌تری مانند خونریزی در مغز یا نارسایی معده یا کلیه را در بر داشته باشد.

اما از آنجایی که این دارو می‌تواند به پیشگیری و درمان طیف وسیعی از مسائل بهداشتی کمک کند و تهیه آن بدون تجویز و نسخه پزشک به راحتی در دسترس است؛ باید توجه داشت که مصرف آن برای افراد زیر ۱۸ سال  بدون دستور و مشاره پزشک توصیه نمی‌شود.

خانم‌های باردار یا شیرده باید توجه داشته باشند که پزشکان استفاده از آسپرین به خصوص در دوز‌های بالا را معمولا در دوران بارداری توصیه نمی‌کنند، زیرا ممکن است باعث بروز مشکلات جدی در زایمان شود. علاوه بر آن از آنجایی که عوارض آن به شیر مادر نیز منتقل می‌شود ممکن است در دوران شیردهی به نوزاد شیرخوار آسیب برساند. با این حـال در برخی از موارد استفاده از دوز پایین در دوران بارداری مانعی ندارد، اما با توجه به توصیه‌های پزشکی بهتر است که این مورد بدون مشورت با پزشک انجام نگیرد.


لازم به یادآوری است افرادی که به خانواده دارویی NSAID‌ها مانند ایبوپروفن و دیگر قرص‌ها حساسیت دارند، باید از مصرف آن‌ها جلوگیری کنند. به یاد داشته باشید که پزشکان در هنگام سکته، آسپرین تجویز نمی‌کنند زیرا تمام سکته‌های مغزی ناشی از لخته شدن خون نیست! در برخی موارد، این دارو می‌تواند شرایط سکته مغزی را تشدید کند. همچنین، افرادی که به طور مدام مصرف الکل یا تنباکو و سیگار دارند و یا تحت درمان دندانپزشکی و جراحی هستند، هرچند اندک، حتما قبل از مصرف این دارو باید با پزشک معالج خود مشورت کنند.

اگر از این دارو به منظور برطرف کردن سردرد استفاده می‌کنید، در صورت داشتن مشکل در تکلم، ضعف در یک طرف بدن یا تغییرات ناگهانی بینایی، فورا به پزشک مراجعه کنید.

ضمنا قبل از استفاده از این دارو، در صورت سردرد ناشی از آسیب‌دیدگی سر، سرفه، استفراغ مداوم و شدید، تب و سفتی گردن حتما با پزشک یا داروساز مشورت کنید. اگر هر یک از مشکلات سلامتی مثل بیماری کلیوی، بیماری کبدی، دیابت، مشکلات معده (مانند زخم، سوزش معده، درد معده)، آسم حساس به آسپرین، آبریزش بینی یا گرفتگی بینی پس از مصرف آسپرین یا سایر NSAIDها و یا نقرس دارید، حتما قبل از شروع استفاده از این دارو با پزشک خود مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: آمپول نوروبیون برای کرونا

موارد احتیاط

قبل از مصرف آسپرین حتما باید توجه داشته باشد که این محصول به دلیل مواد غیرفعال ممکن است باعث بروز انواع مختلفی از حساسیت‌ها و آلرژی‌ها در بدن شخص مصرف کننده شود، پس توصیه می‌شود که از مصرف خودسرانه آن خودداری کرده و حتما پیش از مصرف با پزشک معالج یا داروساز مشورت کنید. درباره حساسیت فصلی نیز در حال بخوانید.

احتیاط در مصرف آسپرین

بهتر است قبل از مصرف آسپرین با پزشک معالج مشورت کرده و از مصرف خودسرانه و بی رویه آن جلوگیری کنید

تداخلات دارویی آسپرین

اما مهم‌ترین تداخلات دارویی آسپرین چیست ؟

در برخی موارد با توجه به ساختار شیمیایی داروها، تداخل آن‌ها در مصرف می‌تواند باعث کم اثر شدن دارویی یا خطرناک بودن ترکیب آن‌ها شود. آسپرین می‌تواند با بسیاری از داروها تداخل داشته باشد. برخی از این موارد عبارتند از:

  • مسکن‌های ضد التهابی: به‌عنوان مثال می‌توان به دیکلوفناک، ایبوپروفن و ناپروکسن اشاره کرد. این نوع داروها همراه با آسپرین می‌توانند خطر خونریزی معده را افزایش دهند.
  • داروهای ضد افسردگی: از خانواده‌ این داروها به عنوان مثال می‌توان به سیتالوپرام، فلوکستین، پاروکستین، ونلافاکسین و سرترالین اشاره کرد. این داروها که در واقع کمک به جذب سروتونین (هورمون شادی بخش) در بدن می‌کنند در ترکیب با آسپرین، می‌توانند خطر خونریزی در بدن را افزایش دهند.

با انواع داروی ضد استرس نیز و کاربرد هر کدام بیشتر آشنا شوید.

  • وارفارین: همراهی آسپرین با این رقیق کننده خون، می‌تواند اثرات ضد انعقادی دارو را کاهش داده و خطر خونریزی را افزایش دهد. اما در برخی مواقع شرایطی وجود دارد که ممکن است این ترکیب برای بیمار مفید باشد؛ در این مواقع توصیه می‌شود که حتما با پزشک معالج مشورت‌های لازم صورت گیرد و بدون تجویز پزشک از مصرف خودسرانه اجتناب کنید.
  • متوترکسات: این دارو در درمان برخی سرطان‌ها و بیمارهای خود ایمنی مورد استفاده قرار می‌گیرد که آسپرین در ترکیب با این دارو می‌تواند اثرات آن را کاهش داد و حتا منجر به مسمومیت دارویی شود.
  • داروهای گیاهی مانند جینکو بیلوبا یا کهن‌دار: این دارو یک آنتی‌اکسیدان قوی گیاهی است که رادیکال‌های آزاد بدن را که باعث بروز بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و پیری پوست می‌شوند از بین برده و سلامت جسمی و ایمنی را افزایش می‌دهد. مصرف هم‌زمان جینکو بیلوبا با آسپرین به دلیل عدم همخوانی ساختار و ترکیب شیمیایی می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی در سیستم متابولیسم بدن شده و فرد مصرف‌کننده را دچار مشکلات اساسی کند.

بهتر است قبل از مصرف خودسرانه هردارویی آن را با مشاوره دارویی مطح کنید.

مصرف بیش از حد

الگوی مصرف در استفاده از هر دارویی بستگی به دستور پزشک معالج دارد. این نکته را به یاد داشته باشید که در تمامی داروهای شیمیایی، میزان مصرف در دوره تعیین شده توسط پزشک بسیار مهم است و استفاده بیش از حد از دارو می‌تواند عوارض جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. آسپرین هم از این قاعده مستثنا نیست و باید در مصرف آن احتیاط کرد. عوارض مصرف بیش از حد آسپرین می‌تواند شامل سوزش و درد در گلو باشد. در مواقعی هم ممکن است علائم جدی‌تری مانند مشکلات تنفسی را برای فرد مصرف‌کننده در پی داشته باشد.

 

سوالات متدوال

آیا آسپرین خون را رقیق می‌کند؟

این دارو با تداخل در چگونگی لخته شدن خون می‌تواند به جلوگیری از حمله قلبی یا سکته ناشی از لخته کمک کند. اما همان فوایدی که باعث می‌شود آسپرین به عنوان رقیق‎کننده برای جلوگیری از لخته شدن خون عمل کند، ممکن است عوارض جانبی ناخواسته‌ای مثل خونریزی در مغز یا معده ایجاد کند.

فواید قرص آسپرین چیست ؟

این قرص هنوز  بعد از ۱۰۰ سال که از مصرف آن می‌گذرد، پرمصرف‌ترین داروی جهان است. آسپرین به دلیل فرمولاسیون ضدالتهابی خود می‌تواند در تسکین دردهای مختلفی مثل سردردهای میگرنی، سرماخوردگی، تب و دردهای مفاصل تاثیر بسزایی داشته باشد. اما از آنجایی که مصرف خودسرانه آن می‌تواند عوارض جدی در بر داشته باشد بهتر از پیش مصرف حتما از توصیه‌ها و تجویز یک پزشک معالج بهره‌مند شوید.

مضرات قرص آسپرین چیست؟

آسپرین هم مانند هر داروی دیگری می‌تواند برای مصرف‎کننده اثرات جانبی داشته باشد. شایع‌ترین عوارض این دارو، سوزش معده یا روده، سو هاضمه، حالت تهوع و در موارد جدی‌تر استفراغ، مشکلات تنفسی، خونریزی معده است. باید توجه داشت که مصرف این دارو برای خانم‌های باردار یا شیرده به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و در صورت لزوم استفاده حتما باید تحت نظر پزشک معالج باشند.

موارد استفاده از قرص آسپرین چیست؟

مصرف آسپرین به علت اثر ضد التهابی و تسکین دهنده درد بسیار مورد استقبال بوده و یکی از پر مصرف‌ترین قرص‌ها در جهان محسوب می‌شود. استفاده از این قرص در دوزهای کم می‌تواند به مشکلات آنژین‌های ناپایدار، بیمارهای قلبی عروقی، جلوگیری از سکته مغزی کمک قابل توجهی کند. اما بهتر است در هر شرایطی پیش از مصرف آن با پزشک مشورت کرده و از مصرف بدون دستور پزشک خودداری کنید.


www.medicalnewstoday.com

www.webmd.com

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

10 ماه پیش

ایا‌آسپرین ‌برای‌‌مشکلات‌جنسی‌خوب‌است
پاسخ دهید
0

مدیریت سایت

9 ماه پیش

سلام و وقت بخیر مصرف آسپرین و داروهایی غیر استروئیدی میتواند بر اختلالات نعوظ مردان تاثیر مثبت داشته باشد.
پاسخ دهید
0

زهرا

8 ماه پیش

سلام.وقت بخیر.مادر من فشار خون بالا دارند و دو تا قرص فشار خون می خورند .امروز اشتباها دو تا قرص آسپرین به جای یک قرص خوردند.ممکنه مشکلی پیش بیاد براشون؟
پاسخ دهید
1

کارشناس حال

3 ماه پیش

سلام وقت بخیر اشتباهاً خوردن دو قرص آسپرین به جای یکی ممکن است برای فردی که فشار خون بالا دارد، تأثیرات جانبی داشته باشد. آسپرین معمولاً به عنوان یک داروی ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID) و یک مانع از ایجاد لخته خون مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مواردی که فشار خون بالاست، تغییرات در مصرف داروها می‌تواند تأثیرات مختلفی داشته باشد. بهتر است فوراً با پزشک معالج مادر شما تماس بگیرید تا وضعیت را به او گزارش دهید و راهنمایی در خصوص مصرف آسپرین اضافی برای فرد با فشار خون بالا بگیرید. او ممکن است تصمیم بگیرد که آیا نیاز به تعدیل در دوز داروها دارید یا خیر. مهم است که هر تغییری در مصرف داروها تحت نظر پزشک باشد، به خصوص زمانی که شخص داروهایی برای مدیریت فشار خون مصرف می‌کند.
پاسخ دهید
0

فاطمه بانشی

10 ماه پیش

سلام من چند وقتیس آسپرین مصرف میکنم و صورتم و سرم کمی خشک و ملتهب شده بعضی قسمتها دلیلش چی میتونه باشه ؟ تداخل دارویی هم ندارم
پاسخ دهید
1

کارشناس حال

3 ماه پیش

سلام و وقت بخیر این علایم که شما توضیح دادید ممکن است به عوارض جانبی یا تأثیرات جانبی مصرف آسپرین مرتبط باشند. آسپرین یک داروی ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID) است که معمولاً برای کاهش درد، التهاب و تب مصرف می‌شود. این دارو ممکن است برخی از افراد را در مواجهه با مشکلات پوستی مثل خشکی یا حساسیت تحریک کند. در صورتی که علائم شما مزاحمت زیادی ایجاد می‌کنند یا بهبود نیافته باشند، توصیه می‌شود که با پزشک خود تماس بگیرید. او می‌تواند علت این علائم را بررسی کند و به شما راهنمایی کند. همچنین، اگر مصرف آسپرین را به تازگی آغاز کرده‌اید، ممکن است نیاز به تنظیم دوز یا تغییر در داروهای دیگر داشته باشید. توجه داشته باشید که همیشه بهتر است تغییرات در وضعیت سلامت خود را با پزشک خود مطرح کنید تا او بتواند اطلاعات دقیق‌تری در خصوص شرایط شما ارائه دهد.
پاسخ دهید
0

ناشناس

12 ماه پیش

من برای افسردگی دکتر برام فلوکستین تجویز کرده چندروزه با آسپرینی که خیلی وقته دارم مصرف میکنم احیانا این دوتا تداخل دارویی باهم ندارن؟
پاسخ دهید
0

ادمین

12 ماه پیش

بله، تداخل دارویی بین فلوکستین و آسپرین ممکن است وجود داشته باشد.
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات