جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

کیست پیلار چیست و چگونه درمان می‌شود

کیست پیلار
تاریخ بروزرسانی : ۰۶ تیر

کیست پیلار معمولاً روی پوست سر، صورت یا گردن ایجاد می‌شود. این کیست ها نوعی کیست پوستی هستند که نسبتا نادر بوده و از فولیکول‌های مو رشد می کنند و می‌توانند در هر سنی ایجاد شوند. کیست ها معمولاً کوچک هستند و از 0.5 تا 2.5 سانتی متر قطر دارند که با یک ماده ضخیم و پر از کراتین پر شده‌اند که شبیه پروتئین تشکیل دهنده مو و ناخن است. کیست پیلار را گاهی با انواع دیگر ضایعات پوستی مانند کراتوز یا آکنه اشتباه گرفته می‌شوند، اما معمولاً از طریق معاینه فیزیکی قابل تشخیص است. در ادامه این مقاله از مجله سلامت بیشتر درباره این بیماری صحبت خواهیم کرد


تصویر خدمات اقساطی
ثبت درخواست

کیست پیلار چیست؟

کیست پیلار برجستگی های گوشتی رنگی است که روی سطح پوست ظاهر می شود. این کیست‌ها همیشه خوش خیم هستند، به این معنی که سرطانی نیستند اما ممکن است ناراحت کننده باشند.

یشتر کیست‌های پیلار روی پوست سر ظاهر می‌شوند، اما می‌توانند روی صورت، گردن، بازوها و پاها نیزظاهر شوند. اگر مشکوک به کیست پیلار هستید با یک پزشک آنلاین مشورت کنید با پزشک برای تشخیص دقیق مشورت کنید. پزشک این توده را بررسی می‌کند و تعیین می‌کند که آیا کیست پیلار است یا نوع دیگری از کیست.

علت ایجاد کیست پیلار چیست؟

زمانی که سلول های فولیکول مو به طور غیر طبیعی تکثیر می‌شوند، ساختاری کیسه مانند پر از کراتین (پروتئینی که در پوست، مو و ناخن ها وجود دارد) ایجاد می‌شود. کیست‌های پیلار اغلب در خانواده‌ها دیده می‌شود یعنی یک پیوند ژنتیکی احتمالی نیز در ابتلای به آن وجود دارد. علاوه بر این، در زنان شایع تر است و در میانسالی ظاهر می‌شود. در برخی موارد، کیست‌های پیلار باعث ناراحتی، خارش یا قرمزی شوند، اما عموماً خوش خیم هستند و خطر قابل توجهی برای سلامتی ندارند.

علائم

کیست پیلار سر توده های مجزا، گرد یا گنبدی شکلی است که اندازه آن معمولاً بین 0.5 تا 5 سانتی متر است دارد.این کیست در اطراف فولیکول‌های مو رشد می‌کند و به همین دلیل است که بیشتر از سایر قسمت‌های بدن، در سر یافت می‌شود.

این کیست‌ها معمولاً زرد یا سفید به نظر می رسند، اما اگر عفونی شوند، ممکن است رنگ مایل به قرمزی به خود بگیرند. هنگامی که کیست پیلار را لمس می‌کنید، سفت است و ممکن است کمی متحرک هم باشد. فشار دادن روی کیست نیز معمولا دردناک است. یکی از ویژگی‌های کلیدی کیست پیلار این است که هیچ گونه مویی روی آن رشد نمی‌کند که تشخیص آن را نیز آسان‌تر می‌کند. شایان ذکر است که کیست‌های پیلار حاوی مایع بوده و می‌توانند کاملاً برجسته باشند. این کیست اگرچه ممکن است در مراحل اولیه هیچ دردی نداشته باشد، اما در صورت عدم درمان ممکن است ملتهب و دردناک شود.

علائم کیست پیلار

عوارض کیست پیلار در کف سر

کیست پیلار معمولاً توده بی ضرری است که برای برداشتن آن معمولا نیاز به جراحی خواهد بود. در صورت مشاهده هرگونه تغییر غیرعادی در ظاهر کیست پیلار حتما به کلینیک مراجعه و از پزشک درخواست زاهنمایی کنید.

نحوه تشخیص کیست پیلار سر چیست؟

برای شناسایی کیست پیلار، به دنبال یک برآمدگی کوچک گرد یا گنبدی شکل باشید. این کیست ها زرد یا سفید بوده و به طور معمول اندازه آنها بین 0.5 تا 5 سانتی متر است. به دلیل رشد آهسته آن‌ها، ممکن است تا زمانی که به اندازه مشخصی نرسند متوجه آن‌ها نشوید.

برخلاف کیست‌های اپیدرموئید، پوستی که کیست‌های پیلار را می‌پوشاند آنقدر شکننده نیست. این کیست از کراتین تشکیل شده و پزشک به راحتی می‌تواند کیست پیلار را با استفاده از میکروسکوپ تشخیص دهد. وجود کیست های پیلار متعدد به طور همزمان نیز چیز غیر معمولی نیست.

اگر حدس میزنید که به این بیماری مبتلا شده‌اید، می‌توانید برای تشخیص دقیق‌تر، با دکتر پوست آنلاین همین الان مشورت کرده و راهنمایی بگیرید.

آیا کیست پیلار سرطانی میشود؟

خیر، کیست پیلار سر سرطانی نیست و یک رشد خوش خیم است که روی پوست سر ایجاد می‌شود. درواقع کیست پیلار بدخیم نیست و خطر قابل توجهی برای سلامتی ندارد. آنها معمولاً بدون علامت هستند، اما در برخی موارد ممکن است باعث ناراحتی، خارش یا قرمزی شوند. برخی آن را با سرطان پوست مقایسه می‌کنند که این کار اشتباه است. کیست پیلار، سرطان پوست نیست و پتانسیل سرطانی شدن را ندارند.

درمان کیست پیلار

کیست پیلار، معمولا خود به خود و با کمترین مداخله برطرف می‌شود. اما برای تسریع روند بهبودی، استفاده از یک پارچه گرم و تمیز روی ناحیه آسیب دیده می‌تواند به کاهش تورم و بهبودی سریع‌تر کمک کند.

در بیشتر موارد، نیازی به برداشتن کیست با جراحی کیست پیلار نیست، به خصوص اگر باعث ناراحتی یا علامتی نشود. اگر کیست بدون علامت باشد، فرد ممکن است به طور کلی از درمان صرف نظر کند. تنها در مواردی که کیست عفونی می‌شود، پزشک معمولاً انواع  آنتی بیوتیک را برای رفع عفونت تجویز می‌کند.

از سوی دیگر، اگر کیست باعث درد یا ناراحتی شود، به ویژه هنگام پانسمان یا برس زدن موها، برداشتن آن، یک راهکار مناسب خواهد بود.

قبل از انجام عمل جراحی کیست پیلار، یک بی حس کننده موضعی تجویز می‌شود. سپس یک برش کوچک در پوست برای آزادسازی محتویات مایع کیست ایجاد شده و مایع آن خارج می‌شود. معمولا پس از جراحی نیازیبه ماندن در بیمارستان نخواهد بود.

درمان کیست پیلار

درمان کیست پیلار در طب سنتی

هرچند که این روش‌های سنتی برای درمان کیست پیلار سر می‌توانند مفید باشند، اما باید قبل از استفاده از آن‌ها با پزشک مشورت کنید، زیرا ممکن است برای همه مناسب نباشند.

یکی از گزینه های درمانی موثر استفاده از روغن درخت چای است که دارای خواص آنتی اکسیدانی است و می‌تواند التهاب را کاهش دهد. چند قطره روغن درخت چای را با استفاده از یک سواب پنبه ای روی ناحیه آسیب دیده بمالید و بگذارید چند ساعت بماند. این روند را دو تا سه بار در روز تکرار کنید تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

یک درمان طبیعی دیگر مخلوط سودا و سرکه سفید است که دارای خواص ضد میکروبی است و می‌تواند به کاهش عفونت کمک کند. مخلوط را به مدت 15 تا 20 دقیقه روی ناحیه آسیب دیده بمالید و در صورت نیاز تکرار کنید.

روغن کرچک همچنین یک گزینه درمانی محبوب برای کیست است، زیرا دارای خواص ضد التهابی و ضد عفونی کننده است. مقدار کمی روغن کرچک را 2 تا 3 بار در روز روی ناحیه آسیب دیده بمالید تا بهبودی و التهاب را کاهش دهد.

پیاز با خواص ضد میکروبی خود برای درمان مناسب است. دارچین و عسل وقتی با هم ترکیب شوند به کاهش التهاب و عفونت کمک می‌کنند.

سیر با خواص ضد التهابی و ضد عفونی کنندگی خود، به ویژه در درمان کیست های مویی در مراحل اولیه و بهبودی موثر است.

در نهایت، ترکیب آلوئه ورا با روغن کرچک نیز می‌تواند یک گزینه درمانی قدرتمند باشد، زیرا آلوئه ورا دارای خواص ضد التهابی است که می تواند به تسکین پوست کمک کند.

بیشتر بدانید: کیست بارتولن چیست

تفاوت بین کیست پیلار و کیست سباسه

برخی از افراد کیست‌های چربی و کیست پیلار را اشتباه می‌گیرند، اما چندین تفاوت بین این دو وجود دارد:

  • کیست‌های پیلار از فولیکول‌های موی شما رشد می‌کنند که روی پوست سر شماست. کیست‌های چربی از غدد چربی رشد می‌کنند که تقریباً در هر نقطه از بدن شما ظاهر می‌شوند.
  • غدد چربی ماده ای به نام سبوم ترشح می‌کنند که مقداری از چربی روی پوست شما را می‌سازد. کیست‌های تری شیلم با کراتین پر شده‌اند یعنی همان پروتئینی که سلول‌های مو، پوست و ناخن را می‌سازد.
  • کیست های پیلار گرد و صاف هستند و می‌توانند بسیار بزرگ شوند. کیست‌های سباسه گنبدهای کوچکی هستند که در بالای آن یک دهانه کوچک وجود دارد که اگر کیست را فشار دهید، سبوم ترشح می‌کند.

هزینه جراحی کیست پیلار سر

هزینه جراحی کیست پیلار سر حدودا 10 میلیون تومان است که با توجه به بیمه شما، پزشک و کلینیک یا بیمارستان انتخابی شما کمی متفاوت خواهد بود. ضمن اینکه دوره نقاهت حدود 1 هفته بوده و نیاز است تا پس از جراحی برای ویزیت بعدی نیز به پزشک جراح مراجعه کنید.

 

منابع:

my.clevelandclinic.org

سوالات متداول

تصویر نویسنده
میلاد توکلی

میلاد توکلی

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات