جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

۸ علت سفید شدن مو در جوانی

تاریخ بروزرسانی : ۱۶ آبان

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

پیری دوره‌ای از زندگی است که زنان و مردان با بالا رفتن سن با آن مواجه می‌شوند. یکی از اولین علائم و بارزترین نشانه‌های ورود به این دوره، سفید شدن مو است. این مسئله در اثر افزایش سن، طبیعی به نظر می‌رسد، اما فقط مختص میان‌سالان در شرف پیری نیست. بسیاری از جوانان هم ممکن است با این موضوع درگیر شوند. علت سفید شدن مو در جوانی می‌تواند به عوامل مختلفی وابسته باشد. چنان‌چه در مورد سفید شدن موهای خود  نیاز به مشاوره پزشکی دارید، میتوانید از خدمات مشاوره دکتر آنلاین پوست استفاده کنید.

بدن انسان میلیو‌ها فولیکول مو دارد که به شکل کیسه‌های کوچک، روی پوست قرار دارند. این فولیکول‌ها، حاوی سلول‌های رنگی به نام ملانین هستند که به موهای انسان رنگ می‌دهند. با بالا رفتن سن، تولید رنگدانه در این فولیکول‌ها متوقف شده و در نتیجه موها سفید می‌شوند. اما باید توجه کرد که تنها علت سفیدی مو در جوانی ، گذشت زمان و افزایش سن نیست. در ادامه به چند دلیل سفید شدن مو در جوانی اشاره می‌کنیم.

حتما بخوانید: تست کرونا در منزل


تصویر خدمات اقساطی
ثبت درخواست

کمبود ویتامین ‌ها و مواد معدنی

موهای سفید و خاکستری ممکن است از هر سنی شروع به رشد کنند. عوامل مختلفی در ایجاد آن‌ها نقش دارند. به نظر می‌رسد که کمبود ویتامین‌های گروه B از جمله ویتامین‌های B6 و B12، بیوتین، ویتامین D و E می‌توانند باعث سفید شدن زودرس موها شوند. یک مقاله منتشر شده در سال ۲۰۱۵، مطالعات مختلفی درباره کمبود ویتامین‌های D، B12 و مس و ارتباط آن‌ها با سفیدی مو را ذکر کرده است. این یافته‌ها نشان داده‌اندکه کمبود تغذیه‌ای می‌تواند بر روی رنگدانه‌ها اثر بگذارد. مطالعه دیگری هم که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد، عوامل مرتبط با خاکستری شدن مو را در جوانان زیر ۲۵ سال هندی بررسی کرده بود. مطابق یافته‌های آن، کمبود مقدار فریتیتن خون که ذخیره کننده آهن در بدن است، ویتامین B12 و کلسترول خوب بدن در میان شرکت کنندگان دارای سفیدی زودرس مو مشاهده شد.

ویتامین B12 نقش بسیار مهمی در بدن انسان دارد. این ویتامین باعث انرژی بدن می‌شود و در سلامت مو، جلوگیری از ریزش مو و حفظ رنگ مو نقش دارد. کمبود این ویتامین با وضعیتی به نام کم خونی مخرب همراه است. این وضعیت زمانی روی می‌دهد که بدن نمی‌تواند مقدار کافی از این ویتامین‌ را جذب کند. بدن برای تامین گلبول‌های قرمز خون که اکسیژن را به سلول‌های بدن از جمله سلول‌های مو منتقل می‌کنند، به مقدار کافی از ویتامین  B12 نیاز دارد. کمبود آن می‌تواند سلول‌های مو را ضعیف کرده و بر تولید ملانین اثر بگذارد.

حتما بخوانید: قرص زینک پلاس برای رشد مو

آلودگی آب و محیط

زندگی در یک محیط آلوده می‌تواند از مهم‌ترین دلایل ایجاد سفیدی مو در سنین جوانی باشد. سموم و آلاینده‌های موجود در محیط، رادیکال‌های آزاد تولید می‌کنند که به ملانین‌ها آسیب زده و سرعت سفید شدن موها را افزایش می‌دهند. جدا از کمبود مواد مغذی مهمی مثل ملانین، کیفیت آبی که برای شستن موها یا نوشیدن مورد استفاده قرار می‌گیرند هم می‌تواند بر کیفیت و رشد موها اثرگذار باشد. کلر موجود در آب ممکن است باعث سفید شدن زودرس موها ‌شود.

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.

سفیدی زودهنگام مو در اثر استرس

استرس و تنش‌های مداوم از عوامل سفید شدن زودهنگام موها در میان جوانان هستند

ژنتیک

سفیدی زودرس موهای فرد تا حد زیادی به ژنتیک، نژاد و قومیت هم وابسته است. این مسئله در میان سفید پوستان می‌تواند از ۲۰ سالگی شروع شود، در حالی که آغاز سفید شدن موها در یک فرد آسیایی در حدود ۲۵ سالگی و در آفریقایی- آمریکایی‌ها از حدود ۳۰ سالگی است. اگر جزو افرادی هستید که در سنین پایین به سفیدی مو دچار شده‌اید، احتمالا پدر و مادر یا پدر بزرگ و مادربزرگ شما هم چنین چیزی را تجربه کرده‌اند. ژنتیک افراد قابل تغییر نیست. بنابراین اگر از وضعیت موهای خود راضی نیستید، می‌توانید از روش‌های مختلف برای رنگ کردن آن‌ها استفاده کنید.

درباره قرص رینفولتیل و جلوگیری از ریزش مو این مطلب را بخوانید

برای تشخیص آسان بیماری از دکتر آنلاین رایگان کمک بگیر

استرس اکسیداتیو

گرچه بخش زیادی از سفید شدن موها به ژنتیک مربوط است، اما عوامل دیگری مثل استرس اکسیداتیو هم در سفید شدن زودرس موها نقش مهم و موثری دارند. وقتی آنتی اکسیدان‌ها برای خنثی کردن اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد کافی نباشد، این استرس باعث عدم تعادل می‌شود. رادیکال‌های آزاد، مولکول‌های ناپایداری هستند که به سلول‌ها آسیب زده و باعث پیری و بیماری می‌شوند. در واقع زمانی که تعادل رادیکال‌های آزاد -به دلیل افزایش بیش از حد- با آنتی اکسیدان‌ها به هم بخورد، باعث آسیب زدن به بافت‌های بدن و حتی ساختار دی ان ای می‌شود.

استرس اکسیداتیو ممکن است باعث تسریع روند پیری و بروز بیماری‌هایی مثل انواع سرطان‌ها، دیابت، مشکلات قلبی و عروقی، آلزایمر و بروز التهاب در بدن شود. هم‌چنین این وضعیت می‌تواند باعث پیشرفت بیماری‌هایی از جمله ویتیلیگو شود. ویتیلیگو از طریق مرگ سلول‌های ملانین یا از دست دادن عملکرد سلولی باعث سفیدی و تغییر رنگ موها و پوست می‌شود.

بیشتر بخوانید: کاشت مو اقساطی تهران

برخی از بیماری ‌ها و عدم تعادل هورمونی

برخی از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های خودایمنی، ممکن است که احتمال ابتلا به سفیدی زودرس موها را افزایش دهند. نتایج یک تحقیق منتشر شده در سال ۲۰۰۸، ارتباط بین ناهنجاری‌های مو و اختلال عملکرد غده هیپوفیز و تیروئید شامل پرکاری یا کم کاری تیروئید را نشان داده است. تیروئید یک غده پروانه‌ای شکل در قاعده گردن است که در کنترل بسیاری از عملکردهای بدن از جمله متابولیسم نقش دارد. سلامت غده تیروئید می‌تواند بر کیفیت و رنگ مو اثر بگذارد. فعالیت بیش از حد یا کم این غده ممکن است باعث شود که بدن ملانین کمتری تولید کند. وجود موهای سفید، هم‌چنین در بیماری آلوپسی آره آتا معمول است.

آلوپسی آره آتا یک اختلال خودایمنی بوده که باعث ریزش موی سر، صورت و سایر قسمت‌های بدن می‌شود. وقتی موها مجددا رشد می‌کنند، به دلیل کمبود ملانین سفید می‌شوند. در واقع در این بیماری و بیماری دیگری به نام ویتیلیگو، سیستم ایمنی بدن به سلول‌های مرتبط با مو و پوست بدن حمله کرده و باعث از بین رفتن رنگدانه‌های آن می‌شود. به همین ترتیب، تغییرات هورمونی هم تاثیر زیادی در رنگدانه‌سازی موها دارد. در حقیقت به دلیل عدم تعادل هورمونی، حالت مو، بافت، تراکم و رنگ آن تغییر می‌کند که این وضعیت اغلب بعد از ۳۰ سالگی ایجاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: کمبود آهن و ریزش مو

عوامل استرس‌ زا در زندگی واقعی

همه افراد در زندگی خود با استرس رو به رو می‌شوند. مواجه بودن با استرس دائمی و تنش‌های خاص، وضعیت ژنتیکی افراد را تغییر داده و بر رنگ موها اثر می‌گذارد. اگر افراد بتوانند استرس خود را کنترل کنند، احتمالا تا حد زیادی از عوارض ناشی از استرس که یکی از آن‌ها سفید شدن زودهنگام موهاست جلوگیری خواهد شد. عواقب استرس مزمن شامل موارد زیر است:

  • مشکلات خواب
  • اضطراب
  • تغییر در اشتها
  • فشار خون بالا

یک مطالعه معتبر در سال ۲۰۱۳، ارتباطی بین استرس و کاهش سلول‌های بنیادی در فولیکول‌های موی موش‌های جوان یافت. بنابراین اگر به تازگی شاهد افزایش تارهای سفید موهای خود هستید، ممکن است استرس مقصر آن باشد. این تئوری هم‌چنین می‌تواند توضیح دهد که چرا موهای برخی از رهبران جهان در دوران کاری آن‌ها با سرعت بیشتری سفید می‌شود. یک مطالعه انجام شده دیگر در دانشگاه نیویورک هم تایید کرده است که وقتی بدن تحت فشار است، سلول‌های مسئول رنگ مو می‌توانند تخلیه شوند. با این حـال مطالعات دیگری هم نشان داده‌اند که گرچه نقش استرس در مورد سفید شدن موها تایید شده است، اما تنها بخش کوچکی از این مسئله مستقیما به آن مرتبط بوده و بیماری و سایر عوامل هم در آن نقش دارند.

سیگار کشیدن یک علت سفید شدن مو در جوانی

مصرف دخانیات باعث بروز مشکلاتی مثل چین و چروک زودهنگام پوست و سفیدی زودرس موها می‌شود

سیگار کشیدن

مشهور است که کشیدن سیگار خطر ابتلا به سرطان ریه و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. با این حال، اثرات طولانی مدت آن می‌تواند فراتر از قلب و ریه‌ها باشد و موها را هم تحت تاثیر قرار دهد. سیگار کشیدن رگ‌های خونی را منقبض می‌کند که می‌تواند جریان خون را در فولیکول‌ها کاهش داده و به تدریج باعث ریزش مو شود. این کار سلول‌های پوستی را هم تحت تاثیر قرار داره و باعث پیری زودرس پوست و بروز چین و چروک در آن می‌شود.

علاوه بر این، سموم موجود در سیگار می‌توانند به بخش‌هایی از بدن از جمله فولیکول‌های مو اثر گذاشته و علت سفید شدن مو در جوانی است. یک مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۳ نشان می‌دهد که احتمال سفید شدن موی افراد سیگاری زیر ۳۰ سال، ۲/۱ برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری است. مطالعه انجام شده دیگری در سال ۲۰۱۵ هم تایید کرده است که سیگار کشیدن با سفید شدن زودرس مو در افراد جوان ارتباط دارد.

رنگ موها و محصولات شیمیایی

بعضی از رنگ موهای شیمیایی و محصولات مراقبت از مو، حتی بعضی از انواع شامپوها می‌توانند در سفید شدن زودهنگام موهای افراد نقش داشته باشند. بسیاری از این محصولات حاوی مواد مضری هستند که ملانین را کاهش می‌دهند. پراکسید هیدروژن که در بسیاری از رنگ‌های مو وجود دارد، یکی از این مواد شیمیایی مضر است. استفاده بیش از حد از این محصولات در نهایت می‌تواند باعث آسیب به مو و بروز مشکلاتی مثل سفید شدن زودرس موها شود.

بیشتر بخوانید: خواص کلم بروکلی در بدنسازی

سفید شدن مو در خواب در جوانی

احتمالا شما هم شنیده‌اید که موی برخی افراد به دلیل بروز شوک عصبی یا ابتلا به یک بیماری خاص به صورت ناگهانی سفید می‌شود. پزشکان معتقدند که این وضعیت ناشی از تاثیر سیستم ایمنی بدن بر ژن‌های آن است. مطالعات جدید نشان داده‌اند که ژن‌های مربوط به رنگ پوست و مو می‌توانند با ژن‌هایی که در سیستم ایمنی بدن فعالیت می‌کنند، ارتباطاتی داشته باشند. به نظر می‌رسد این ژن‌ها همه از یک رده بوده و هماهنگ با هم کار می‌کنند.

علاوه بر استرس، گاهی زمانی که سیستم ایمنی بدن تحت تاثیر حمله یک بیماری قرار می‌گیرد، ژن‌های مسئول تعیین رنگدانه‌های پوست و مو آسیب می‌بینند. این مسئله باعث از دست دادن رنگ مو شده و موها به سرعت سفید می‌شوند. به طور کلی می‌توان گفت که ژن سیستم ایمنی بدن با ژن رنگ پوست و مو در ارتباط بوده و آسیب رسیدن به هریک می‌تواند منجر به اختلال در دیگری شود.

سوالات پزشکی خود را میتوانید از بخش سوال پزشکی از هوش مصنوعی آنلاین حال بپرسید.

پیشگیری از سفیدی زودرس مو با مصرف مکمل‌های غذایی

تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری بدن از طریق غذا یا مصرف مکمل‌ها می‌تواند باعث پیشگیری از سفیدی زودرس موها شود

پیشگیری از سفید شدن مو در جوانی

اگر سفیدی مو ژنتیکی باشد، تغییر دادن وضعیت غیر ممکن به نظر می‌رسد. اما اگر به دلیل عادت‌های بد و سبک زندگی نادرست مثل سیگار کشیدن، استرس، زندگی در محیط آلوده، استفاده بیش از حد از مواد شیمیایی و… باشد، می‌توان شرایط را تغییر داد. بهتر است برای بررسی علل سفید شدن زودهنگام موهای خود با یک پزشک مشورت کرده و در صورت لزوم، آزمایش‌های لازم را برای بررسی وضعیت سلامتی خود انجام دهید. در صورتی که این عارضه ناشی از کمبود ویتامین‌ها یا یک بیماری خاص باشد، می‌توان با درمان مناسب، از سفید شدن بیش از حد موها جلوگیری کرد. به طور کلی می‌توان به کمک نکات زیر از سفید شدن زودهنگام موها پیشگیری کرد:

  • داشتن خواب خوب و با کیفیت
  • پرهیز از استرس و تنش
  • انجام آزمایشات منظم برای پیگیری وضعیت سلامتی مثل عملکرد غده تیروئید و…
  • دریافت پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی کافی از طریق رژیم غذایی
  • دوری از دخانیات
  • مصرف برخی از ترکیبات طبیعی و دمنوش‌ های گیاهی مثل رزماری، هلیله سیاه و مصرف روغن‌های گیاهی

حرف آخر

انسان‌ها رنگ موهای مختلفی دارند. بیشتر افراد با افزایش سن رنگدانه‌های موی خود را از دست داده و به تدریج موهای رنگی جای خود را به موهای سفید می‌دهند. اما همیشه سفید شدن موها ناشی از افزایش سن نیست. افراد مختلف ممکن است در سنین جوانی و به دلایل مختلفی مثل برخی از بیماری‌ها، استرس، ژنتیک و… به سفیدی زودرس موها دچار شوند. گرچه این مسئله اغلب به تنهایی یک بیماری نیست اما می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل مربوط به سلامتی باشد. چنان‌چه در زمینه سفید شدن زودهنگام موهای خود نیاز به دریافت راهنمایی تخصصی دارید، می‌توانید از پزشکان متخصص حال کمک بگیرید. علت سفید شدن مو در جوانی باید بررسی شود تا در صورت وجود یک عارضه جدی در سلامتی، اقدامات لازم برای درمان آن انجام شود. شما از چه روش‌هایی برای جلوگیری از سفید شدن موهای خود استفاده می‌کنید؟

سوالات متداول

علت سفیدی مو در جوانی چیست؟

عوامل مختلفی مثل ژنتیک، برخی از بیماری‌های خودایمنی، استرس، مشکلات غده تیروئید، کمبود برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی، استعمال دخانیات و نوشیدن الکل می‌تواند در سفید شدن زودهنگام مو نقش داشته باشد.

چگونه از سفید شدن مو در جوانی جلوگیری کنیم ؟

با مصرف پروتئین و نوشیدن آب کافی، دوری از دخانیات، پیدا کردن راهکارهایی برای مقابله و کاهش استرس، داشتن برنامه غذایی سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی و درمان بیماری‌هایی مثل اختلالات تیروئیدی می‌توان از این مشکل جلوگیری کرد.

برای درمان سفید شدن موها به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

گرچه بخش بزرگی از سفید شدن موها به مسائل ژنتیکی مرتبط بوده و قابل تغییر نیست، اما می‌توانید برای پیگیری سلامتی موها و دریافت پاسخ سوالات خود در این زمینه از متخصص پوست و مو در سامانه حال کمک بگیرید.

منابع

www.healthline.com

medium.com

 

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات