جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

بیماری پنومونی / علائم و راه های درمان پنومونی

بیماری پنومونی
تاریخ بروزرسانی : ۱۳ آبان

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

پنومونی یک عفونت ریه است که توسط باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها ایجاد می شود. این یک وضعیت جدی و بالقوه تهدید کننده زندگی است که در صورت عدم درمان می تواند باعث علائم تنفسی شدید و حتی مرگ شود. ذات الریه می تواند افراد در هر سنی را تحت تاثیر قرار دهد، اما به ویژه برای کودکان خردسال، افراد مسن و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند خطرناک است.


تصویر خدمات اقساطی

علت ایجاد بیماری پنومونی

پنومونی یا ذات الریه توسط میکروب های مختلف از جمله باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها ایجاد می شود. پنومونی باکتریایی شایع ترین نوع پنومونی است و معمولاً توسط استرپتوکوک پنومونیه، هموفیلوس آنفولانزا یا مایکوپلاسما پنومونیه ایجاد می شود. پنومونی ویروسی معمولاً توسط ویروس آنفولانزا، ویروس پاراآنفلوآنزا یا ویروس سنسیشیال تنفسی ایجاد می شود. پنومونی قارچی توسط انواع مختلفی از قارچ ها از جمله آسپرژیلوس، کوکسیدیوئیدس و کریپتوکوک ایجاد می شود.

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.

علائم بیماری پنومونی

علائم پنومونی بسته به نوع عفونت می تواند متفاوت باشد. علائم شایع پنومونی شامل تب، لرز، درد قفسه سینه، تنگی نفس، سرفه و خستگی است. علائم دیگر ممکن است شامل سردرد، از دست دادن اشتها، حالت تهوع و استفراغ باشد.

بیماری پنومونی

تشخیص بیماری پنومونی

پنومونی معمولا بر اساس معاینه فیزیکی و بررسی تاریخچه پزشکی بیمار تشخیص داده می شود. پزشک همچنین ممکن است آزمایش خون، عکس برداری با اشعه ایکس قفسه سینه یا کشت خلط را برای تایید تشخیص تجویز کند.

درمان بیماری پنومونی

درمان پنومونی به نوع عفونت بستگی دارد. پنومونی باکتریایی معمولا با آنتی بیوتیک ها درمان می شود، در حالی که پنومونی ویروسی معمولا با داروهای ضد ویروسی درمان می شود. پنومونی قارچی معمولا با داروهای ضد قارچ درمان می شود. علاوه بر داروها، پزشک ممکن است استراحت، مایعات و اکسیژن مکمل را نیز توصیه کند. ضمن اینکه می‌توانید درباره عفونت دستگاه تنفسی تحتانی این مطلب را نیز مطالعه کنید.

داروی درمان پنومونی

نوع دارویی که برای درمان پنومونی استفاده می شود به نوع عفونت بستگی دارد. پنومونی باکتریایی معمولاً با آنتی بیوتیک هایی مانند آموکسی سیلین، سفوروکسیم یا داکسی سایکلین درمان می شود. پنومونی ویروسی معمولاً با داروهای ضد ویروسی مانند اسلتامیویر یا زانامیویر درمان می شود. پنومونی قارچی معمولا با داروهای ضد قارچی مانند ایتراکونازول یا فلوکونازول درمان می شود. اما باید برای انتخاب دارو حتما با متخصص عفونی آنلاین مشورت کنید.

راه برای پیشگیری از بیماری پنومونی

بهترین راه برای پیشگیری از پنومونی رعایت بهداشت است، مانند شستن مکرر دست ها و اجتناب از تماس با افراد بیمار. همچنین مهم است که در برابر آنفولانزا و سایر بیماری های تنفسی واکسینه شوید. علاوه بر این، ترک سیگار و جلوگیری از قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا بسیار مهم است.

پنومونی

راه های مدیریت بیماری پنومونی

بهترین راه برای مدیریت پنومونی پیروی از دستورالعمل های پزشک برای درمان است. این ممکن است شامل مصرف داروهای تجویز شده، استراحت زیاد و نوشیدن مایعات فراوان باشد. علاوه بر این، رعایت بهداشت خوب و اجتناب از تماس با افراد بیمار مهم است.

درمان های خانگی بیماری پنومونی

چندین درمان خانگی وجود دارد که ممکن است به کاهش علائم ذات الریه کمک کند. اینها شامل نوشیدن مایعات گرم مانند چای یا آبگوشت برای کمک به شل شدن مخاط و راحت‌تر شدن سرفه کردن است. علاوه بر این، استراحت زیاد و هیدراته ماندن با نوشیدن مایعات زیاد مهم است. همچنین اجتناب از سیگار کشیدن و استفاده از مرطوب کننده برای کمک به شل شدن مخاط بسیار مهم است.

بیماری آسم را بیشتر بشناسید

بهترین متخصص برای درمان بیماری پنومونی

پنومونی یک بیماری جدی و بالقوه تهدید کننده زندگی است که در صورت عدم درمان می تواند باعث علائم شدید تنفسی و حتی مرگ شود. اگر علائم ذات الریه را تجربه می کنید، مهم است که در اسرع وقت با یک متخصص ریه یا یک متخصص  عفونی آنلاین مشورت کنید.

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات