جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

روتاویروس چیست / علائم روتا ویروس در کودکان و بزرگسالان

روتاویروس
تاریخ بروزرسانی : ۱۶ آبان

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

روتاویروس یک دشمن کوچک اما قدرتمند است که مدتهاست افراد را گرفتار کرده است. این ویروس که مجرای روده را آلوده می کند، عامل اصلی اسهال شدید در کودکان خردسال بوده و سالانه عامل مرگ صدها هزار نفر است. نام آن ممکن است بی ضرر به نظر برسد، اما اجازه ندهید که شما را فریب دهد.

اثرات روتاویروس می تواند مخرب باشد، به ویژه در مناطقی که دسترسی به آب تمیز و مراقبت های پزشکی محدود است. علیرغم چالش هایی که این بیماری ایجاد می کند، دانشمندان و متخصصان مراقبت های بهداشتی در سراسر جهان به طور خستگی ناپذیر برای مبارزه با ویروس روتا و نجات جان افراد بی شماری تلاش می کنند. به ما بپیوندید تا آخرین تحقیقات و استراتژی‌های بکار گرفته شده در نبرد علیه این دشمن را بررسی کنیم. اگر نیاز به راهنمایی پزشک دارید می‌توانید از بخش مشاوره آنلاین پزشکی با یکی از متخصصان درباره این بیماری و درمان آن گفتگو کنید.


تصویر خدمات اقساطی

روتاویروس چیست

روتاویروس یک ویروس بسیار مسری است که باعث عفونت شدید دستگاه گوارش به خصوص در نوزادان و کودکان خردسال می شود.  درواقع یک مزاحم کوچک و نامرئی را تصور کنید که می تواند باعث هرج و مرج در بدن شما شود. این همان روتا ویروس است!. این ویروس بسیار مسری است و به سیستم گوارش حمله کرده و باعث گاستروانتریت شدید یا آنفولانزای معده می شود.

علائم عفونت روتاویروس معمولاً در عرض دو روز پس از تماسT ظاهر می شود و شامل استفراغ، اسهال، تب و درد شکمی است. این ویروس به پوشش روده کوچک آسیب می رساند و منجر به کم آبی بدن، عدم تعادل الکترولیت ها و سوء تغذیه می شود. در برخی موارد نادر عفونت حتی می تواند کشنده باشد.

علت ابتلا به روتاویروس

روتاویروس یک ویروس بسیار مسری است که علل مختلفی برای ابتلا به ان وجود دارد، از جمله:

  • انتقال از طریق مدفوع یا از طریق دهان: ویروس می تواند از طریق تماس با مدفوع یک فرد آلوده پخش شود. این می تواند زمانی رخ دهد که شخصی پس از استفاده از حمام یا تعویض پوشک، دست های خود را به درستی نشوید.
  • آب و غذای آلوده: روتا ویروس از طریق منابع آب و غذای آلوده نیز قابل انتقال است. در مناطقی که دسترسی به آب آشامیدنی تمیز محدود است، بیشتر دیده می شود.
  • تماس شخصی نزدیک: تماس نزدیک با فردی که روتاویروس دارد نیز می تواند شما را در معرض خطر عفونت قرار دهد. این شامل در آغوش گرفتن، بوسیدن یا به اشتراک گذاشتن ظروف با فرد آلوده است.
  • بهداشت ضعیف: عدم رعایت اصول بهداشتی مناسب می تواند منجر به گسترش روتاویروس شود که شامل شستن مرتب دست ها یا تمیز و ضدعفونی نکردن سطوح می باشد.
  • مسافرت: افرادی که به مناطقی سفر می کنند که بهداشت و اقدامات بهداشتی ضعیفی دارند ممکن است در معرض خطر ابتلا به روتاویروس باشند.

بنابراین واجب است اقداماتی مانند رعایت بهداشت، شستن مرتب دست‌ها و اجتناب از تماس نزدیک با افرادی که بیمار هستند را برای جلوگیری از عفونت روتاویروس انجام دهید.

روتاویروس در کودکان

روتاویروس نوعی ویروس است که می تواند باعث اسهال در کودکان شود و در صورت ابتلا، عامل اصلی اسهال شدید در نوزادان و کودکان خردسال، معمولاً بین 6 ماه تا 2 سال خواهد بود. روتاویروس همچنین می تواند باعث استفراغ، تب و کم آبی بدن شود. این ویروس بسیار مسری است و می تواند از طریق تماس با مدفوع، استفراغ یا سطوح در تماس با کودک آلوده، به دیگران و به راحتی سرایت کند. علائم عفونت روتاویروس معمولاً 1-3 روز پس از مواجهه ظاهر می شود و می تواند 3-8 روز طول بکشد.

البته خوشبختانه، واکسنی برای محافظت در برابر روتاویروس وجود دارد که این واکسن به صورت خوراکی در دو یا سه نوبت، معمولاً در سنین 2، 4 و 6 ماهگی تزریق می شود. نشان داده شده است که این واکسن در کاهش بروز عفونت روتاویروس در کودکان بسیار موثر است. اگر کودک شما علائم عفونت روتاویروس را دارد، او را هیدراته نگه دارید و از انتشار ویروس به دیگران جلوگیری کنید. این کار را می توان با شستن مکرر دست ها، ضدعفونی کردن سطوح آلوده و دور نگه داشتن کودکان مبتلا به بیماری اسهال یا استفراغ از دیگران انجام داد.

روتاویروس در کودکان

برای تشخیص آسان بیماری از دکتر آنلاین رایگان کمک بگیر

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید

اگر علائم زیر در کودک شما نماان شده است بهتر است با پزشک متخصص صحبت کنید

  • اسهال بیش از 24 ساعت طول بکشد
  • استفراغ مکرر دارد
  • مدفوع سیاه یا قیری دارد
  • دمای آن 38.9 درجه سانتیگراد یا بالاتر است
  • خسته، تحریک پذیر یا دردناک به نظر می رسد
  • علائم یا نشانه های کم آبی بدن، از جمله خشکی دهان، گریه بدون اشک، ادرار کم یا بدون ادرار، خواب آلودگی غیرمعمول یا عدم واکنش نشان می دهد.

اگر بالغ هستید و علائم زیر را دارید بهتر از با پزشک عفونی در تماس باشید

  • اسهال بیش از دو روز طول کشیده
  • خون در استفراغ یا حرکات روده وجود دارد
  • دمای بدن بالاتر از 39.4 درجه سانتیگراد است
  • بدن علائم کم آبی را نشان می دهد

ویروس روتا در بزرگسالان

روتاویروس یک ویروس بسیار مسری است که در درجه اول نوزادان و کودکان خردسال را تحت تاثیر قرار می دهد. در حالی که بزرگسالان می توانند به روتاویروس مبتلا شوند اما کمتر از کودکان علائم شدید را تجربه می کنند.

در بزرگسالان، روتاویروس ممکن است باعث یک بیماری خفیف شود که با استفراغ، اسهال و تب نمایان می شود. اما علائم معمولاً نسبت به کودکان شدیدتر و کوتاه‌تر هستند. بزرگسالانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، مانند افراد مبتلا به بیماری ایدز، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری باشند.

درمان خاصی برای عفونت روتاویروس وجود ندارد، اما اقداماتی مانند هیدراته ماندن و استراحت زیاد می تواند به کاهش علائم کمک کند. اقدامات پیشگیرانه نیز شامل اقدامات بهداشتی مانند شستن مکرر دست ها، اجتناب از تماس با افراد آلوده و واکسینه شدن در صورت توصیه پزشک است.

ویروس روتا در بزرگسالان

علائم روتاویروس در بزرگسالان و کودکان

علائم روتاویروس می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد و معمولاً در عرض دو روز ظاهر می‌شوند. شایع ترین علائم روتاویروس عبارتند از:

1. اسهال: این اغلب اولین علامت روتاویروس است و می تواند شدید باشد. برخی از افراد ممکن است تا 20 بار اسهال را در روز تجربه کنند.

2. استفراغ: که اغلب با اسهال همراه است و می تواند منجر به کم آبی بدن شود.

3. کم آبی بدن: اسهال و استفراغ می تواند باعث کم آبی بدن شود و اگر به موقع درمان نشود، می تواند تهدید کننده زندگی باشد. علائم کم آبی شامل خشکی دهان، گودی چشم و کاهش خروجی ادرار می‌شود.

4. درد شکم: که ممکن است شدید باشد و باعث ناراحتی شود.

5. تب: تب خفیف در روتاویروس شایع است و ممکن است چند روز طول بکشد.

6. از دست دادن اشتها: برخی افراد ممکن است در اثر روتاویروس دچار کم اشتهایی شوند.

7. خستگی: اسهال و استفراغ مرتبط با روتاویروس می تواند باعث خستگی و ضعف شود.

در موارد شدید، روتاویروس می تواند منجر به عوارضی مانند عدم تعادل الکترولیت، تشنج و نارسایی کلیه شود. اگر شما یا فرزندتان هر یک از این علائم را تجربه کردید، بهتر است به سرعت با پزشک مشورت کنید.

قرص اسهال و سایر داروهای درمان اسهال را از اینجا بشناسید.

همه‌گیری روتاویروس در کودکان تهرانی

فرهاد چوبدار رئیس بیمارستان کودکان علی‌اصغر روز شنبه، ۹ اردیبهشت سال 1402 اعلام کرد همه‌گیری روتاویروس بین کودکان در تهران آغاز شده است.

آقای چوبدار ضمن تایید آغاز همه‌گیری این ویروس حداقل در تهران از خانواده‌ها خواست «در صورت بروز علائم اسهال و استفراغ به پزشک مراجعه کنند، زیرا «این ویروس، شدیدترین نوع اسهال و استفراغ ویروسی است.

به گفته آقای چوبدار، واکسن این بیماری در بسیاری از کشورهای پیشرفته به صورت روتین زده می‌شود اما در کشور ما هنوز جزو واکسیناسیون نیست.

درمان روتاویروس

روتاویروس یک عفونت ویروسی است که باعث التهاب معده و روده شده و منجر به اسهال، استفراغ و تب در نوزادان و کودکان خردسال می شود. در حال حاضر هیچ داروی ضد ویروسی خاصی برای درمان روتاویروس در دسترس نیست و درمان در درجه اول، تسکین علائم و جلوگیری از کم آبی بدن است.

درمان اولیه روتاویروس شامل جایگزینی مایعات و الکترولیت های از دست رفته به دلیل اسهال و استفراغ است که می تواند منجر به کم آبی بدن شود. معمولاً نوزادان و کودکان خردسال با کم آبی خفیف را می توان در خانه با محلول خوراکی آبرسانی (ORS) مدیریت کرد که حاوی مایعات، نمک و قند است و به بدن در جذب مایعات و جلوگیری از کم آبی بدن کمک می کند.

محلول آبرسانی خوراکی (ORS) نوع خاصی از نوشیدنی است که برای مبارزه با کم آبی ناشی از شرایط مختلف مانند اسهال، استفراغ، تعریق و سایر شرایط از دست دادن مایعات در بدن ساخته شده است. ORS به جبران مایعات و الکترولیت های از دست رفته بدن مانند سدیم، پتاسیم و کلرید کمک می کند تا تعادل مواد معدنی و مایعات بدن حفظ شود. ORS معمولاً از مخلوطی از شکر، نمک و آب تمیز تشکیل شده است. شکر به بدن کمک می کند نمک و آب را سریعتر جذب کند، در حالی که نمک به تعادل الکترولیت های بدن کمک می کند.

در موارد کم آبی شدید، ممکن است نیاز به بستری شدن باشد، جایی که مایعات و الکترولیت ها می توانند به صورت داخل وریدی جایگزین شوند.

علائم روتاویروس

درمان خانگی روتا ویروس

برخی از درمان‌های خانگی وجود دارد که می‌توانید برای درمان خانگی روتاویرویس در کودکان انجام دهید:

کودک خود را هیدراته نگه دارید: کودک خود را تشویق کنید که مایعات زیادی مانند آب، محلول های آبرسانی خوراکی، آبگوشت های شفاف و نوشیدنی های الکترولیتی بنوشد.

به آنها وعده های غذایی کوچک بدهید: به جای سه وعده غذایی بزرگ، به کودک خود وعده های غذایی کوچک و مکرر در طول روز بدهید زیرا این به جلوگیری از استفراغ کمک می کند.

استراحت: اطمینان حاصل کنید که کودک شما به اندازه کافی استراحت می کند و از فعالیت هایی که ممکن است برای او خیلی سخت باشد اجتناب کنید.

از داروهای کاهش دهنده تب استفاده کنید: درد و کاهش دهنده های تب بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن می توانند به کاهش تب و کاهش ناراحتی کمک کنند.

توجه به این نکته مهم است که اگرچه درمان خانگی می تواند به کاهش علائم کمک کند، اما جایگزین مراقبت های پزشکی نیست و بهتر است با پزشک مشورت کنید.

درمان جدید روتاویروس

دکتر اندرو گیورتز، نویسنده ارشد این مطالعه و استاد مؤسسه علوم زیست پزشکی در ایالت جورجیا، گفت: «مطالعه ما ابزار جدیدی را برای ریشه‌کن کردن عفونت ویروسی، به‌ویژه ویروس‌هایی که سلول‌های اپیتلیال را آلوده می‌کنند، گزارش می‌کند. “نتایج نشان می دهد که یک کوکتل ترکیبی از IL-18 و IL-22 می تواند وسیله ای برای درمان عفونت های ویروسی باشد که سلول های اپیتلیال کوتاه مدت را با نرخ چرخش بالا هدف قرار می دهند.”

به گفته محققان، ترکیبی از دو ماده ترشح شده توسط سیستم ایمنی می تواند عفونت روتاویروس را درمان کرده و از آن جلوگیری کند و همچنین به طور بالقوه عفونت های ویروسی دیگری را که سلول های اپیتلیال را هدف قرار می دهند، که سطوح بدن مانند پوست، رگ های خونی، اندام ها و دستگاه ادراری را می پوشانند، درمان می کند. در موسسه علوم زیست پزشکی در دانشگاه ایالتی جورجیا.

روتاویروس که باعث اسهال شدید و تهدید کننده زندگی در کودکان خردسال و ناراحتی گوارشی در بزرگسالان می شود، سالانه منجر به مرگ هزاران نفر از کودکان می شود، به ویژه در کشورهای در حال توسعه که واکسن روتاویروس فقط در حد متوسط موثر هستند. روتاویروس یک ویروس RNA است که در درجه اول سلول های اپیتلیال روده را آلوده می کند.

این مطالعه که چگونگی مهار این سیتوکین‌ها از عفونت روتاویروس را بررسی کرد، نشان داد که وقتی موش‌ها با هر دو IL-18 و IL-22 تحت درمان قرار گرفتند، سیتوکین‌ها یکدیگر را تقویت کردند، اما همچنین با مکانیسم‌های مستقل و مجزایی که شامل فعال کردن گیرنده‌ها در اپیتلیال روده بود، مانع روتاویروس شدند.

سوالات پزشکی خود را میتوانید از بخش سوال پزشکی از هوش مصنوعی آنلاین مجموعه حال بپرسید.

واکسن روتاویروس

واکسن روتاویروس واکسنی است که برای جلوگیری از عفونت روتاویروس استفاده می شود. روتاویروس یک ویروس بسیار مسری است که می تواند باعث گاستروانتریت شدید (بیماری که معده و روده را درگیر می کند) شود. ویروس از طریق غذا، آب یا سطوح آلوده و همچنین از طریق تماس نزدیک با افراد آلوده منتشر می شود.

واکسن ویروس روتا یک واکسن خوراکی است که در یک سری دوز برای نوزادان تجویز می شود. دو نسخه از واکسن وجود دارد: RotaTeq و Rotarix

Rotarix یک سری دو دوز است که در 2 و 4 ماهگی تجویز می شود، در حالی که RotaTeq یک سری سه دوز است که در 2، 4 و 6 ماهگی تجویز می شود.

واکسن روتاویروس دارای چندین ویژگی است که آن را به ابزاری موثر در پیشگیری از عفونت روتاویروس تبدیل می کند و مشخص شده است که در پیشگیری از عفونت های شدید روتاویروس بسیار مؤثر است. مطالعات نشان داده اند که این واکسن می تواند تا 95 درصد از عفونت های شدید روتاویروس و تا 74 درصد از همه عفونت های روتاویروسی جلوگیری کند. مانند همه واکسن‌ها، واکسن روتاویروس می‌تواند عوارض جانبی مانند تب خفیف یا اسهال ایجاد کند، اما این واکسن‌ها معمولاً خفیف و خود محدود شونده هستند. تزریق واکسن ویروس روتا نیز آسان است و به جای تزریق، از طریق دهان مصرف می شود. این امر تجویز آن را برای نوزادانی که اغلب از سوزن و تزریق می ترسند، آسان می کند.

طبق گفته خبر آنلاین، دکتر فریبا شیروانی، فوق تخصص عفونی اطفال و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به این نکته که واکسن روتاویروس در بسیاری کشورها طی ٢تا ٤ماهگی تزریق می شود ولی در کشور ما درخال خاضر به راحتی قابل دسترس نیست، گفت: در چنین شرایطی درمان های خانگی بویژه دادن نوشابه و مایعات شیرین هرگز توصیه نمی شود . و محلول او آر اس می‌تواند بسیار مفید باشد. اما در برخی موارد نیاز به درمان دارویی وریدی برای جبران آب از دست رفته بدن کودک است . ضمن اینکه در صورت تایید آلودگی کودک با روتاویروس باید از دادن آنتی بیوتیک به کودک پرهیز کرد

تحقیقات درباره واکسن روتاویروس

یک مطالعه جدید به رهبری دانشگاه لیورپول نشان می دهد که واکسیناسیون نوزادان در برابر روتاویروس در کشورهای فقیرتر می تواند به بهبود اثربخشی واکسن کمک کند. این تحقیق که در Nature Communications منتشر شده است، دیدگاه‌های جدیدی در مورد اینکه چرا واکسن‌های روتاویروس خوراکی در کشورهایی که بیشتر به آن‌ها نیاز دارند، ضعیف عمل می‌کنند، ارائه می‌کند.

روتاویروس یک حشره بسیار عفونی معده و عامل اصلی اسهال شدید در نوزادان و کودکان خردسال در سراسر جهان است. واکسن‌های روتاویروس از زمان معرفی در سال 2006 تعداد مرگ و میر ناشی از روتاویروس را در سطح جهان به نصف کاهش داده‌اند، اما در کشورهای با درآمد پایین و متوسط (LMIC) که روتاویروس هنوز مسئول 250 میلیون قسمت اسهال و 128500 مرگ در هر کدام است، کمتر موثر هستند. سال در کشورهایی مانند مالاوی و هند، این واکسن تقریباً نصف تأثیر آن در بریتانیا است. دلایل این تفاوت های جغرافیایی به خوبی شناخته نشده است، اما به احتمال زیاد پیچیده و شامل عوامل متعددی است. به عنوان بخشی از مطالعه ایمنی زایی واکسن روتاویروس (مطالعه RoVi)، محققان به بررسی سیستماتیک چندین عامل مشکوک به عملکرد ضعیف این واکسن از جمله ایمنی مادر، تنوع میکروب های روده و شیوع سایر عفونت ها پرداختند.

محققان 664 زن باردار را در سه منطقه در لیورپول (بریتانیا)، بلانتایر (مالاوی) و ولور (هند) انتخاب کردند و از جفت‌های مادر-شیرخوار در طول سه ماه اول زندگی نوزادان نمونه‌برداری کردند، که دوره‌ای را که آنها برنامه‌های معمول خود را دریافت می‌کنند را پوشش می‌دهند. واکسیناسیون همه نوزادان در سه کشور واکسن دو دوز خوراکی روتاویروس را دریافت کردند که دارای مجوز جهانی است.

همانطور که انتظار می رفت، نوزادان بریتانیایی نسبت به مالاوی و هند، نسبت به روتاویروس ایمنی بیشتری پیدا کردند. این تیم نمونه های خون، مدفوع و شیر مادر را در سه کشور تجزیه و تحلیل و مقایسه کردند تا به دنبال الگوهایی باشند که ممکن است این تفاوت جغرافیایی را توضیح دهد.

روتاویروس

در حالی که هیچ یک از عواملی که آنها بررسی کردند به طور واضح به عملکرد ضعیف واکسن کمک نمی کند، آنها مشاهدات متعددی انجام دادند که می تواند راه های جدیدی را برای تحقیقات آینده باز کند. مشخص شد که بیش از نیمی از نوزادان در گروه هندی در هفته اول زندگی دارای یک عفونت بدون علامت با سویه روتاویروس “نوزادان” بودند. جالب توجه است، نوزادانی که این عفونت اولیه بدون علامت را داشتند، پاسخ ایمنی بهتری به واکسن روتاویروس نشان دادند.

پروفسور نایجل کانلیف گفت: “یافته‌های ما نشان می‌دهد که واکسیناسیون زودهنگام، در دوره نوزادی، می‌تواند اثربخشی واکسن روتاویروس خوراکی را در کشورهای کم‌درآمد بهبود بخشد. این داده‌ها از نیاز به بررسی بیشتر ایمن‌سازی نوزادان، چه با سویه نوزادی و چه با واکسن حمایت می‌کنند. سویه ضعیف شده، به عنوان یک رویکرد عملی برای دستیابی به تأثیر بیشتر از طریق اصلاح برنامه‌های واکسیناسیون روتاویروس فعلی.”

همچنین مشخص شد که نوزادان مالاوی و هند در سنین جوانی دارای تنوع بیشتری از میکروب های روده نسبت به نوزادان بریتانیایی هستند که با پاسخ ایمنی ضعیف تر به واکسن روتاویروس مرتبط است. دکتر کریستینا برانوفسکی توضیح داد: “این یافته‌ها برخلاف توصیفات ثابت شده در مورد آنچه که یک میکروبیوت “سالم” را تشکیل می‌دهد، که اغلب تصور می‌شود دارای تنوع بالایی است و عمدتاً بر اساس بزرگسالان در کشورهای پردرآمد است، مغایرت دارد. کار ما تصویر پیچیده‌تری را نسبت به گذشته نشان می‌دهد. فکر.”

این مطالعه همچنین پیچیدگی استفاده از سطح آنتی بادی واکسن روتاویروس را به تنهایی به عنوان معیاری برای محافظت برجسته می کند. محققان پیشنهاد می‌کنند که اقدامات دیگری مانند دفع مدفوع ویروس واکسن، علاوه بر دریافت بهتر پاسخ‌های متفاوت واکسن خوراکی در جمعیت‌های مختلف، باید مورد استفاده قرار گیرد.

پروفسور Miren Iturriza-Gomara افزود: “به طور کلی، مطالعه ما از پتانسیل طیف وسیعی از مداخلات برای افزایش تأثیر واکسن روتاویروس پشتیبانی می کند و نشان می دهد که هر پارامتر واحدی مانند میکروبیوم یا ایمنی مادر می تواند بسته به موقعیت جغرافیایی تأثیرات متفاوتی داشته باشد. یافته‌های ما می‌تواند به بررسی بیشتر و یافتن راه‌حل‌هایی برای عملکرد ضعیف روتاویروس و سایر واکسن‌های خوراکی در کشورهای کم‌درآمد کمک کند.”

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.

بهترین پزشک برای درمان روتاویروس

متخصصان اطفال، متخصصان بیماری های عفونی کودکان و متخصصین گوارش بهترین پزشکان برای درمان روتاویروس هستند. متخصص اطفال آنلاین برای تشخیص و درمان طیف گسترده ای از بیماری های دوران کودکی، از جمله عفونت روتاویروس، آموزش دیده اند و می‌توانند در صورت لزوم دارو تجویز کنند و وضعیت کودک شما را از نزدیک زیر نظر داشته باشند.

متخصصان بیماری های عفونی اطفال آموزش های بیشتری در زمینه درمان بیماری های عفونی در کودکان دارند. آنها متخصص در تشخیص و مدیریت عفونت های پیچیده، از جمله عفونت های ناشی از روتاویروس هستند. متخصصان گوارش نیز در سیستم گوارش متخصص هستند و اگر کودک شما علائم شدید یا مداوم روتاویروس را داشته باشد، می توانند مفید باشند. آنها می توانند درمان تخصصی برای اسهال، استفراغ و سایر مشکلات گوارشی مرتبط با عفونت روتاویروس ارائه دهند.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات