جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

درمان آنفولانزای معده / واکسن و توصیه های دارویی برای آنفولانزای معده

درمان آنفولانزای معده
تاریخ بروزرسانی : ۱۶ آبان

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

این مطلب به تایید دکتر مریم پورکار جدید فوق تخصص نفرولوژی رسیده است.

همه ما با آنفولانزای تنفسی آشنایی داریم و احتمالا بارها به آن مبتلا شده‌ایم. اما چیزی شبیه به همین عفونت ویروسی می‌تواند به جای ریه، در معده اتفاق بیفتد. به این عارضه، گاستروانتریت یا آنفولانزای معده می‌گویند که با علائمی مثل تهوع، اسهال رقیق و درد معده همراه است.

برخلاف تصور عموم، این یک بیماری شایع است که فقط در آمریکا، سالانه بیش از بیست میلیون نفر را مبتلا می‌کند! بنابراین کسب اطلاعات درباره آن می‌تواند در پیشگیری و درمان موثر نقش داشته باشد. مطالعه این مقاله به شما کمک می‌کند تا با بیماری آنفولانزا بیش‌تر آشنا شوید و درباره درمان آنفولانزای معده و داروهای مناسب آن به آگاهی مناسبی برسید.


تصویر خدمات اقساطی

آنفولانزای معده چیست؟

طبق گفته وب سایت mayoclinic.org  آنفولانزای معده یا گاستروانتریت (Gastroenteritis) یک بیماری التهابی گوارشی است. زمانی که بیمار در معرض عوامل بیماری‌زای مرتبط با آن مثل باکتری‌ها، ویروس‌ها یا انگل‌ها قرار می‌گیرد، به آنفولانزای معده دچار می‌شود. بزرگسالان معمولا در اثر آلودگی با نوروویروس به این بیماری دچار می‌شوند؛ در حالی که روتاویروس اغلب مقصر آنفولانزای معده در کودکان است. این ویروس‌ها معمولا بافت داخلی معده و روده‌ها را درگیر می‌کنند؛ اما بیش‌تر شکایت مبتلایان به آن از درد معده است. به همین دلیل به نام آنفولانزای معده شناخته می‌شود.

برای درمان آنفولانزا در کودکان این مطلب را بخوانید

این بیماری بسیار مسری است و می‌تواند به سرعت از طریق تماس مستقیم با بیمار یا لمس ترشحات بدن او منتقل شود. در نتیجه شیوع آن در مهدکودک‌ها، پادگان‌ها، خانه‌های سالمندان، مدارس و سایر مکان‌هایی که افراد با هم ارتباط نزدیک دارند و از سالن غذاخوری و سرویس بهداشتی مشترک استفاده می‌کنند، بیش‌تر است.

عوارض بیماری انفولانزای معده

اسهال به عنوان شایع‌ترین علامت آنفولانزای معده شناخته می‌شود. البته علائم دیگری مانند تب خفیف، تهوع و استفراغ، درد و گرفتگی شکم، سردرد و بدن‌درد هم در مبتلایان دیده می‌شود. اما بیماری اسهال همچنان جدی‌ترین نشانه آن است که می‌تواند عوارض جدی در بیمار ایجاد کند.

علائم آنفولانزای معده

حالت تهوع و اسهال از اصلی‌ترین علائم بیماری گاستروانتریت هستند

به طور کلی بیش‎تر مبتلایان به این بیماری به سرعت و بدون نیاز به درمان خاص بهبود می‌یابند. اما بروز این علائم در سالمندان، کودکان و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند می‌تواند نگران‌کننده باشد.  به ویژه تداوم اسهال و استفراغ که منجر به کم‌آبی بدن می‌شود، می‌تواند عوارض زیر را به دنبال داشته باشد:

  • تیره‌شدن ادرار
  • سرگیجه و سبکی سر
  • ضعف عمومی بدن
  • کاهش میزان دفع ادرار
  • تشنگی شدید
  • فرورفتگی چشم‌ها و گونه‌ها

بی‌توجهی به این علائم به‌ویژه در کودکان و سالمندان می‌تواند عوارض خطرناک و بلندمدتی داشته باشد. به همین دلیل لازم است که در اولین فرصت، با یک پزشک متخصص داخلی، گوارش یا بیماری‌های عفونی در این خصوص مشورت کنید.

درباره آنفولانزای مرغی در انسان بیشتر بدانید

داروهای مناسب برای درمان آنفولانزای معده

می‌توان گفت که هیچ داروی مشخصی برای درمان آنفولانزای معده وجود ندارد. علائم این بیماری معمولا در طول یک هفته و خودبه‌خود برطرف می‌شوند. البته تکنیک‌هایی برای مراقبت از بیمار در این شرایط وجود دارد که با کمک آن‌ها می‌توان فرآیند درمان گاستروانتریت را تسریع کرد؛ مثلا:

  • توصیه می‌شود که بیمار تا حد امکان استراحت کنید و در طول روز، مقدار زیادی آب و مایعات بنوشید
  • مصرف شیر و غذاهای چرب و سنگین را در طول دوره درمان کنار بگذارید
  • در افرادی که اسهال شدید دارند، استفاده از داروهایی مثل بیسموت ساب‌سیلات می‌تواند موثر باشد
  • بهترین داروهای ضدتهوع برای درمان آنفولانزای معده، لوپرامید و پرومتازین هستند
  • بهتر است در طول درمان از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار و آبمیوه‌های اسیدی خودداری کنید
  • با توجه به بی‌اشتهایی ناشی از آنفولانزای معده، وعده‌های غذایی خود را در چند نوبت مصرف کنید و از خوردن یک وعده سنگین بپرهیزید
  • طول درمان آنفولانزای معده معمولا یک هفته است. بهتر است قبل از بازگشت به فعالیت‌های عادی خود، یک دوره استراحت و ریکاوری را در نظر بگیرید

درباره تفاوت واکسن آنفولانزا هلندی و فرانسوی این مطلب را بخوانید

درمان گاستروانتریت کودک

برای پایین‌آوردن تب ناشی از آنفولانزای معده می‌توانید با راهنمایی پزشک از دارو استفاده کنید

اخیرا متخصصان به این نتیجه رسیده‌اند که واکسینه‌کردن نوزادان علیه روتاویروس می‌تواند از بروز موارد شدید این بیماری و مرگ‌ومیر نوزادان، به‌ویژه در کشورهای کم‌درآمد جلوگیری کند. تزریق این واکسن معمولا از سن دو ماهگی توصیه می‌شود و تا حدود نود درصد از بروز بیماری در کودکان جلوگیری می‌کند. برای کسب اطلاعات بیش‌تر درباره واکسن آنفولانزای معده یا استفاده از داروهای مرتبط با آن مشاوره با متخصص داخلی را فراموش نکنید . مصرف خودسرانه بعضی از داروها به ویژه در کودکان می‌تواند عوارض جانبی جدی ایجاد کند.

سوالات پزشکی خود را میتوانید از بخش سوال پزشکی از هوش مصنوعی آنلاین حال بپرسید.

درباره واکسن آنفولانزا بیشتر بدانید

برای تشخیص آسان بیماری از دکتر آنلاین رایگان کمک بگیر

مراقبت از کودک مبتلا به آنفولانزای معده

کودکان یکی از حساس‌ترین گروه‌ها در زمینه ابتلا به آنفولانزای معده هستند. به همین دلیل، لازم است که والدین از روش‌های مراقبت از کودک مبتلا به آنفولانزای معده آگاه باشند تا او بتواند به بهترین شکل، دوره درمان را طی کند. بعضی از مهم‌ترین این روش‌ها شامل موارد زیر است:

  • هیدراته‌کردن و تامین آب بدن به عنوان اولویت درمان آنفولانزای معده در کودکان در نظر گرفته ‌شود
  • بهتر است به جای نوشاندن آب ساده به کودک، از آبمیوه‌های طبیعی رقیق‌شده یا نوشیدنی‌های حاوی ترکیبات قندی و نمکی استفاده کنید
  • پس از هیدراته‌شدن بدن کودک، مصرف غذاهای سبک شامل نان تست، ماست و بعضی از میوه‌ها را شروع کنید
  • فعالیت بدنی کودک را محدود کنید و سعی کنید بیمار زمان بیش‌تری را به استراحت بپردازد

برای شناخت بیشتر قرص نکسیوم و خرید آنلاین نوع خارجی یا ایرانی آن کلیک کنید

داروی گیاهی برای درمان آنفولانزای معده

استفاده از ترکیبات گیاهی مثل دمنوش‌ها و معجون‌های گیاهی می‌توانند به کاهش التهاب ناشی از عفونت و عوارض آنفولانزای معده کمک کنند. مصرف نوشیدنی‌های ورزشی (حاوی قند و نمک)، موز، کراکرهای نمکی و خوراکی‌های سبک مشابه به تسکین علائم بیماری کمک می‌کنند. شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.

درمان گیاهی آنفولانزا معده

استفاده از داروهای گیاهی می‌تواند در کاهش علائم و درمان آنفولانزای معده موثر باشد

حتما با خواص آرامبخشی بابونه آشنایی دارید. دمنوش این گیاه قادر است اسهال و اختلالات گوارشی ناشی از آنفولانزای معده را تسکین دهد. رزماری هم یکی دیگر از گیاهانی است که طب سنتی از آن برای درمان آنفولانزای معده کمک می‌گیرد. این نوشیدنی گیاهی می‌تواند با خواص ضدالتهابی خود، درد و گرفتگی معده را کاهش دهد و سیستم گوارشی شما را تقویت کند.

بیشتر بدانید: داروهای مناسب برای درمان اسهال

دمنوش زنجبیل هم یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای آرامش معده و کاهش حالت تهوع است. شما می‌توانید این نوشیدنی را به تنهایی یا با نعنا ترکیب کنید و دو یا سه فنجان در روز مصرف کنید تا علائم بیماری را کاهش دهید.

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

حامد

7 ماه پیش

سپاس فراوان
پاسخ دهید
0

سعید فراهی

10 ماه پیش

درود بر شما
پاسخ دهید
1

10 ماه پیش

سلام دختر من اسهال نداره فقط حالت تهوع و سردرد و درد شدید شکم و تب داره دکتر بردمش ولی فقط بهش دو تا قرص داده چکار باید انجام بدم؟
پاسخ دهید
0

کارشناس حال

3 ماه پیش

سلام وقت بخیر اگر علائم بعد از مصرف داروها هم بهبود پیدا نکرد مجدد به پزشک مراجعه داشته باشید شاید نیاز باشه تغیراتی در نوع داروها داشته باشه
پاسخ دهید
0

کارشناس حال

3 ماه پیش

سلام وقت بخیر معمولا این علائم بعد از یک یا دو روز کمتر و برطرف میشه ولی اگر علائم بعد از مصرف داروها هم بهبود پیدا نکرد مجدد به پزشک مراجعه داشته باشید شاید نیاز باشه تغیراتی در نوع داروها داشته باشه
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات