جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

ازدواج سفید چیست؟ چه معایبی دارد؟

حال، ازدواج سفید و شرایط آن
تاریخ بروزرسانی : ۰۲ آبان

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

ازدواج سفید چیست؟ مگر ازدواج پدیده ای که همیشه عامل شادی و خوشی بوده است سیاه و سفید دارد؟ وقتی صحبت از ازدواج می‌شود بیشتر افراد به یاد لباس عروسی، مراسم باشکوه و البته هزینه‌های جاری آن می‌افتند. در کنار آن ازدواج دارای معنای زیبایی همراه با تعهد، مسئولیت‌پذیری و همراهی است. اما در حـال حاضر شاهد نوعی از ازدواج هستیم که برعکس نام زیبایش «ازدواج سفید»؛ باطن و رویکرد چندان جالبی ندارد.

بیشتر بخوانید: تست کرونا در منزل


تصویر خدمات اقساطی

 ازدواج سفید چه شرایطی دارد؟ 

در بیشتر کشورهای جهان دو نوع ازدواج وجود دارد؛ ازدواج رسمی و غیررسمی. در ازدواج رسمی همانطور که از اسمش پیداست؛ پیوند زناشویی در مراجع قانونی ثبت و ضبط می‌شود. اما ازدواج غیررسمی در هیچ کجا ثبت نمی‌شود و صرفا قول و قراری است که بین افراد (زن و مرد) گذاشته می‌شود.

حال، ازدواج سفید و شرایط آن

شروع رابطه با کمترین تعهد ممکن است باعث بروز مشکلاتی شود.

افراد ممکن است برای گرفتن اقامت یک کشور، دریافت ویزا برای مهاجرت، کسب منفعت مادی و.. به ازدواج سفید تن بدهند. البته دلیل عمده را میتوان در شروع یک زندگی دو نفره با کمترین میزان تعهد دانست.

ازدواج سفید در اروپا و ایران

در بیشتر کشورهای اروپایی زندگی مشترک دو جنس مخالف با همدیگر از نظر قانون و عرف جامعه پذیرفته است. حتی اگر در این زندگی مشترک فرزندی به دنیا بیاید مورد حمایت کامل قانون قرار می‌گیرد. همچنین میتواند از تمامی مزایای قانونی و حق شهروندی استفاده نماید. با یک حساب سرانگشتی متوجه می‌شویم که تولد فرزند بدون پدر در کشورهای اروپایی که اغلب حاصل ازدواج سفید هستند؛ امری عادی است.

در ایران شرایط کاملا برعکس است. در ایران در جواب سوال ازدواج سفید چیست مهمترین پاسخی که خواهید شنید این است: ازدواجی غیر قانونی! در ایران تنها یک نوع ازدواج قانونی وجود دارد که زن و مرد با خطبه به همدیگر محرم می‌شوند و این ازدواج در مراجع ذی ربط ثبت می‌گردد.

برگشت به رابطه قبلی و نکاتی مربوط به آن را بیشتر بشناسید

کودکان

تولد فرزند بدون ثبت قانونی باعث بروز مشکلاتی خواهد شد.

بنابراین هر نوع ازدواجی خارج از این محدوده مورد تایید و حمایت قانون نیست. از طرف دیگر به دلیل باورهای مذهبی و دینی؛ زندگی زن و مرد نامحرم با همدیگر نادرست است و حتی عرف جامعه هم چنین موضوعی را نمی‌پذیرد. ناگفته پیداست که اگر در طی این زندگی مشترک (ازدواج سفید) فرزندی متولد شود نه تنها تولدش قانونی نیست بلکه مورد حمایت جامعه و قوانین قرار نمی‌گیرد. در نتیجه مشکلاتی برای او و سرپرستش به دنبال خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: سرطان سینه – علائم و روش های درمان آن

مزایا و معایب ازدواج سفید

تا اینجا که با این مفهوم آشنا شدیم ممکن است در ذهنتان این سوال پیش بیایدبا اینکه ازدواج سفید بخشی از زندگی دانشجویی و عادی در اروپا و آمریکا است، چه معایبی دارد؟  در این کشورها زن و مرد حقوق برابری در قانون دارند و قانون هم در موارد لزوم از آنها حمایت می‌کند. ضمن اینکه ازدواج سفید در جامعه نیز مورد قبول است. بنابراین میتواند مزایایی برای افراد به همراه داشته باشد که البته مزایایش مناسب همان سبک زندگی و البته تحت قوانین همان کشورها است.

درباره ازدواج پسر با دختر بزرگتر نیز می‌توانید این مطلب را مطالعه کنید

حال، ازدواج سفید و شرایط آن

در ایران هیچ قانونی از این نوع رابطه حمایت نمی‌کند.

زن و مرد نامحرمی که با همدیگر رابطه داشته باشند و به صورت مشترک زندگی کنند؛ مجرم هستند. همچنین عرف و اعتقادات جامعه چنین ازدواجی را نمی‌پذیرد. بنابراین زن و مردی که به این رابطه تن می‌دهند نه تنها از مزایایی بهره مند نمی‌شوند بلکه دچار مشکلاتی هم می‌گردند.

معایب اصلی ازدواج سفید چیست؟

  • عدم تعهد و وفاداری دو جانبه
  • افزایش خیانت‌های جنسی زن و مرد
  • بروز انواع مشکلات و ناسازگاری در خانواده دو طرف
  • از دست دادن حمایت عاطفی و مالی از سمت خانواده‌ها
  • ترویج فساد در جامعه
  • افزایش امار بروز آسیب های روحی و روانی در ازدواج سفید مانند ناامیدی، افسردگی و …
  • وجود نداشتن مرز بندی مشخص در رابطه با مسئولیت‌ها
  • ایجاد خسارات مادی و معنوی
  • عدم مسئولیت‌پذیری و پذیرا نبودن حدود و قواعد ازدواج رسمی و…

همچنین می‌تواند میزان بی‌اعتمادی طرفین به جنس مخالف را افزایش دهد.

درباره سوالات خواستگاری و اینکه بهترین سوالات برای شناخت همسر کدامتد، این مطلب را بخوانید

حال، ازدواج سفید و شرایط آن

ازدواج سفید معمولا در غرب شناخته شده‌تر می‌باشد.

حکم ازدواج سفید در ایران

اگر بخواهید بدانید حکم قانونی چیست باید در کتاب قانون دنبال آن بگردید.  با اندکی جستجو نتیجه زیر را خواهید یافت که در ایران یک عمل غیرقانونی محسوب می‌شود. بنابراین زن و مرد مجرم شناخته شده و مجازات می‌شوند.

بیشتر بخوانید: آیا تفاوت سنی در موفقیت ازدواج نقشی دارد؟

پیشنهاد حالی

ازدواج سفید را اغلب سبکی از زندگی غربی می‌دانند. برای برخی افراد این نوع ازدواج فرصتی برای داشتن یک سرگرمی مفرح است. احتمالا با خودشان فکر می‌کنند و نیازی نیست نگران حقوق قانونی طرف مقابل باشند. مسئولیت و تعهدی در رابطه ندارند. همینطور مهریه، هزینه‌های سنگین عروسی و زندگی زناشویی را پرداخت نمی‌کنند. اما اینها تنها بخشی از ظواهر خوش آب و رنگ است.

بیشتر بدانید: ازدواج سنتی یا مدرن؟

حال، ازدواج سفید و شرایط آن

در ایران برخلاف کشورهای اروپایی از ازدواج سفید حمایت نمی‌شود.

ضمن اینکه زن و مرد مجرم شناخته می‌شوند. پس در صورت اثبات زندگی مشترکشان و برقراری رابطه جنسی برای زنا مجازات می‌گردند. شاید بد نباشد قبل از باور و پذیرش هر فرهنگ یا سبک زندگی به سازگاری آن با اعتقادات، باورها و قوانین کشورمان فکر کنیم. به  این ترتیب نه خودمان را در معرض آسیب قرار می‌دهیم و نه از حقوق یک زندگی مشترک سالم و قانونی محروم می‌شویم. هر کجای ارتباط با شریک عاطفی تان به این نتیجه رسیدید که وقت آن رسیده تا زندگی مشترک زیر یک سقف را تجربه کنید، حال در کنار شماست.

سامانه مشاوره و روانشناسی آنلاین حال به شما کمک می کند تا تصمیم های عاقلانه تری بگیرید و تمامی جوانب را بسنجید.

برای گرفتن مشاوره آنلاین تنها کافی است حال را نصب کنید.

در دسته مشاوره پیش از ازدواج مشاور مورد نظر خود را انتخاب کنید.

سوالات متداول

فرزند حاصل از ازدواج سفید چه وضعیتی دارد؟

از سوی قانون پذیرفته نیست و والدین او مجرم محسوب می شوند و در نتیجه برای فرزندان و سرپرستانشان باعث مشکل می‌شود.

معایب ازدواج سفید چیست؟

افزایش فساد در جامعه و افزایش بی اعتمادی و همچنین بروز ناسازگاری ها در خانواده طرفین، عدم مسئولیت‌پذیری و پذیرا نبودن حدود و قواعد ازدواج رسمی و… از معایب ازدواج سفید است.

منابع

 

 

 

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات