جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

ازدواج سنتی بهتر است یا ازدواج مدرن؟

ازدواج سنتی یا مدرن
تاریخ بروزرسانی : ۲۷ فروردین

این مقاله توسط اعظم فریدون تایید شده است.

”شما میتوانید با 15% تخفیف با این پزشک به صورت آنلاین صحبت کنید.“

تصویر https://haal.ir/Storage/Profile/ProfilePic/c9a387af-b20c-43b4-ba1a-37602b37c653.jpg
اعظم فریدون
کارشناسی ارشد مشاوره خانواده
برای کپی کد تخفیف اینجا کلیک کنید

مقوله ازدواج به طور قابل توجهی در طول زمان تکامل یافته و منعکس کننده تغییر هنجارها، ارزش ها و ساختارهای اجتماعی است. ازدواج سنگ بنای جوامع بوده و عمدتاً با عواملی مانند مذهب، پیوندهای خانوادگی، شرایط اقتصادی و تفاهم و قشرهای اجتماعی تعریف می شود. با این حال، در سال‌های اخیر دستخوش دگرگونی‌های مهمی شده است. مفاهیم ازدواج سنتی یا مدرن پیش آمده که در این مقاله، ویژگی‌های متمایز، مزایا و معایب هر دو شکل سنتی و مدرن ازدواج را بررسی و تحلیل خواهیم کرد.

شما نیز در هر لحضه می‌توانید از طریق مشاوره ازدواج آنلاین با بهترین مشاور گفتگو کنید و از خانه خود، درباره مقوله ازدواج راهنمایی بگیرید.


تصویر خدمات اقساطی

ازدواج سنتی چیست؟

ازدواج سنتی مجموعه‌ای از آداب و رسوم، آیین‌ها و ارزش‌ها را در بر می‌گیرد که از نسلی به نسل دیگر در جامعه منتقل می‌شود. در کشورمان، ازدواج سنتی به خصوص در خانواده‌های قدیمی از اهمیت قابل توجهی برخوردار است، زیرا نشان دهنده میراث غنی فرهنگی و تاریخی مردم ایران است.

ازدواج سنتی تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله آموزه های اسلامی، آداب و رسوم کهن، ارزش های خانوادگی و انتظارات اجتماعی است.

روند ازدواج سنتی معمولاً با مرحله خواستگاری آغاز می‌شود و پدر و مادر پسر، برای او دختریرا انتخاب کرده و به خواستگاری می‌روند. جایی که اعضای خانواده دور هم جمع شده و درباره مواردی مانند تحصیلات، شغل، سابقه خانوادگی، درآمد و … صحبت می‌کنند. در برخی از خانواده‌ها معمولاً پدر و مادرها از رهبران مذهبی نیز مشورت می‌گیرند و هنگامی که هر دو خانواده بر سر ازدواج توافق کردند، مراسم عقد یا ازدواج انجام می‌شود.

ازدواج مدرن چیست؟

در کشورمان، مفهوم ازدواج به شدت تغییر کرده است. بسیاری از جوانان ایرانی به دنبال انتخاب شریک زندگی خود هستند و تمایل دارند همسر آینده را خودشان انتخاب کنند. ازدواج مدرن یک تفاوت اساسی با ازدواج سنتی دارد و آنهم این است که درگیری خانواده‌ها در مورد ازدواج کمتر است.

ازدواج مدرن

ازدواج مدرن نیز مانند ازدواج سنتی به شایستگی شریک زندگی، میزان درآمد، سطح تحصیلات، تفاهم و … اهمیت می‌دهد اما تمام این مراحل قبل از رفتن به خواستگاری و توسط پسر و دختر انجام می‌شود. درواقع در ازدواج مدرن، افراد سعی می‌کنند قبل از معرفی به خانواده، شریک زندگی خود را کامل بشناسند و سپس او را به خانواده معرفی کرده و به خواستگاری بروند.

بیشتر بدانید: سن مناسب ازدواج

تفاوت ازدواج سنتی و مدرن

ازدواج‌های سنتی و مدرن از جنبه‌های مختلفی از جمله نقش‌ها، انتظارات، نوع روابط و چند مورد دیگر باهم تفاوت دارند که در ادامه چند تفاوت کلیدی ذکر شده است.

نقش های جنسیتی اغلب در ازدواج‌های سنتی اینگونه بود که مردان نان آور خانه و تصمیم گیرنده باشند، در حالی که زنان در درجه اول مسئول کارهای خانه و تربیت فرزندان بودند. در ازدواج های مدرن اما نقش های جنسیتی بین زوج ها وجود ندارد و هر دو شریک ممکن است در کسب درآمد، به اشتراک گذاشتن وظایف خانه و تصمیم گیری سهیم باشند.

ازدواج های سنتی اغلب توسط خانواده ها یا دوستان ترتیب داده می شد که معمولا موقعیت اجتماعی یا سازگاری فرهنگی و دینی را در اولویت قرار می‌داد. در مقابل، ازدواج های مدرن مبتنی بر انتخاب‌های شخصی و براساس عشق و علاقه شکل می‌گیرد و بعد از آن ارزش های دیگر ماننده خانواده و فرهنگ خانوادگی و اعتقادات مورد توجه قرار می‌گیرد.

در ازدواج سنتی خانواده ها و عروس و داماد در زمان خواستگاری یکدیگر را ملاقات کرده و صحبت می‌کردند اما در ازدواج مدرن دختر و پسر با هم دوست شده و پس از زمان مشخصی پسر به همراه خانواده برای انجام مراسم خواستگاری به خانه دختر می‌رود.

بیشتر بدانید: سوالات خواستگاری

مزایا و معایب ازدواج سنتی

ازدواج‌های فردی بسته به عوامل فرهنگی، مذهبی و شخصی متفاوت است اما در هر صورت ازدواج سنتی یا مدرن هرکدام دارای مزایا و معایبی هستند که در ادامه مزایا و معایب ازدواج سنتی ذکر شده است.

ازدواج سنتی

مزایای ازدواج سنتی

برخلاف ازدواج‌های مدرن که صرفاً بر احساسات متکی هستند، ازدواج‌های سنتی دلیل و منطق را در تصمیم‌گیری در اولویت قرار می‌دهند و در نتیجه درک عمیق‌تری بین زوج‌ها ایجاد می‌شود. خانواده‌ها در ازدواج‌های سنتی به جای اینکه تصمیم صرفاً با احساسات باشد، موارد خانوادگی و فرهنگی نیز در تصمیم گیری دخیل هستند. البته همه افراد شامل این منوضوع نمی‌شوند و برخی افراد حتی در ازدواج سنتی نیز احساسی و بدون منطق عمل می‌کنند.

در زمینه ازدواج سنتی، نامزدی به عنوان یک دوره محوری شناخته می‌شود که در آن هر دو طرف برای رفع هرگونه ابهام، سؤالات مهمی را درباره زندگی آینده و با اطلاع هر دو خانواده مطرح کرده و با هم رفت و آمد می‌کنند

در ازدواج‌های سنتی ارتباطات خانوادگی بیشتر بوده و تفاهم در زمینه های فرهنگی و اجتماعی نیز بین آن‌ها بیشتر است.

معایب ازدواج سنتی

روز خواستگاری به اولین ملاقات دختر و پسر است که باعث می‌شود خانواده‌ها درک و شناخت کافی از یکدیگر نداشته باشند.

برخی افراد مجبور می‌شوند با کسی ازدواج کنند که هیچ علاقه‌ای به او ندارند. در نتیجه، رابطه با عضق و علاقه شروع نمی‌شود هرچند که ممکن است در آینده این علاقه ایجاد شود.

یکی دیگر از معایب ازدواج سنتی این است که بعد از مراسم خواستگاری، خانواده پسر باید منتظر بمانند تا جواب خوانواده دختر را بشنوند. این جواب ممکن است منفی باشد که باعث ناراحتی و ایجاد کدورت می‌شود.

بیتشر بدانید: ازدواج پسر با دختر بزرگتر

مزایا و معایب ازدواج مدرن

مزایای ازدواج مدرن

ازدواج های مدرن تاکید بیشتری بر برابری بین شرکا دارند و هر دو در درآمد، کارهای خانه و … وظایف مشترکی دارند.

ازدواج سنتی یا مدرن

ازدواج های مدرن شامل گفتگوی آزادانه پسر و دختر است و به آنها اجازه می دهد احساسات، ترس ها و رویاهای خود را آشکارا به اشتراک بگذارند که همین موضوع باعث ایجاد ارتباطات عمیق تر می‌شود

در ازدواج مدرن ممکن است افرادی از قشرهای مختلف جامعه با شرایط مالی متفاوت باهم ارتباط برقرا کنند که باعث بالا رفتن قشر ضعیف‌تر از نظر مالی می‌شود.

معایب ازدواج مدرن

در ازدواج های مدرن، افراد اغلب از شریک زندگی خود از نظر عاطفی و مالی انتظارات بالایی دارند. این انتظارات در صورت برآورده نشدن منجر به ناامیدی و حتی جدایی شود.

ارتباطات خانوادگی در ازدواج های مدرن کمتر از ازدواج های سنتی دارد و خانواده‌های پسر و دختر معمولا زیاد باهم رفت و آمد ندارند.

خانواده ها در ازدواج مدرن معمولا تا زمان خواستگاری، از شرایط فرزند خود بی خبر هستند و نمی‌توانند به او کمک یا راهنمایی بکنند.

بیشتر بدانید: ازدواج مجدد با همسر سابق

ازدواج سنتی یا مدرن، کدام مورد تایید مشاور است؟

مشاوره ازدواج آنلاین معمولاً از نوع خاصی از ازدواج حمایت نمی کند یا آن را تأیید و رد نمی‌کند. در عوض، نقش او حمایت از زوج‌ها و خانواده‌ها در درک متقابل و کار کردن از طریق چالش‌های خاصی است که خودش معرفی می‌کند. مشاور راهنمایی می‌کند تا الگوهای رابطه سالم را با توجه به ارزش ها و نیازهای فردی خود شناسایی کنید و بهترین انتخاب را انجام دهید.

مشاور ازدواج درباره هریک از ازدواج‌های مدرن و سنتی با شما صحبت می‌کند و در صورت نیاز با هردو طرف، جلسه ای خواهد گذاشت. در نهایت با برخی از سوال‌ها و چالش‌های خاصی که خودش ایجاد می‌کند به شما می‌گوید که آیا این ازدواج درست است یا خیر!.

ازدواج سنتی یا مدرن

در نهایت، انتخاب بین ازدواج سنتی یا مدرن یک تصمیم شخصی است که به باورها، ارزش‌ها و ترجیحات شما بستگی دارد و هدف مشاور خانواده تنها حمایت از زوج ها در یافتن بهترین راه است.

بیشتر بدانید: آزمایش خون قبل ازدواج

طلاق در ازدواج سنتی کمتر است با مدرن؟

جوامع سنتی اغلب طلاق را منع می کردند و آن را از نظر اجتماعی غیرقابل قبول می‌دانستند. ازدواج به عنوان یک تعهد مادام العمر در نظر گرفته می‌شد و به همین دلیل طلاق نیز کمتر بود. در ازدواج های مدرن، میزان طلاق افزایش یافته است و پذیرش بیشتری برای پایان دادن به ازدواجی وجود دارد که دیگر رضایت بخش یا سالم نیست.

البته نرخ طلاق تحت تأثیر عوامل اجتماعی-فرهنگی مختلف نیز می‌باشد و ممکن است در مناطق مختلف متفاوت باشد.

برخی استدلال‌ها نشان می‌دهند که ازدواج‌های سنتی ممکن است به دلیل سیستم‌های حمایتی اجتماعی و خانوادگی قوی‌تر، ملاحظات مذهبی و فشار اجتماعی برای حفظ نهاد ازدواج، نرخ طلاق کمتری داشته باشند. در مقابل، طرفداران ازدواج های مدرن استدلال می کنند که افزایش برابری جنسیتی، استقلال شخصی، و توانایی انتخاب مناسب‌ترین شریک زندگی بر اساس سازگاری و ارزش های مشترک باعث کاهش نرخ طلاق می‌شود.

بیشتر بدانید: رابطه جنسی قبل از ازدواج

البته آمار رسمی درباره این موضوع در کشورمان وجود ندارد و توضیحات بالا صرفا براساس اعتقادات و باورهای افراد ارائه شده است.

سوالات متداول

تصویر نویسنده
میلاد توکلی

میلاد توکلی

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات