جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

رفتار همسرم را دوست ندارم، چکار کنم؟

رفتار همسرم را دوست ندارم
تاریخ بروزرسانی : ۲۹ تیر

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

هنگامی که در رابطه هستید برخی از ویژگی‌های طرف مقابل را عاشقانه می‌پذیرید و بعضی دیگر را فقط تحمل می‌کنید؛ این جمله که ممکن است چندان خوشایند نباشد گزاره‌ای درست است. اما وقتی رفتار همسرتان را دوست ندارید و آن را تحمل می‌کنید، در ناخودآگاه‌تان خشم دارید و گاه نمی‌توانید این خشم را پنهان کنید و این در حالی‌ست که با پذیرش ویژگی‌ها و رفتارهای شریک زندگی‌تان آن‌طور که هست درواقع مواردی را که ذهن‌ به آنها انتقاد دارد در یک پکیج بزرگ‌تر قبول کرده‌اید و می‌توانید تیغ انتقاد را از آنها بردارید و دیگر اصراری بر تغییرشان نداشته باشید.
در این مقاله راهکارهایی را خواهیم دید که میتوانیم به دوستانی که مدام میگویند “رفتار همسرم را دوست ندارم” پیشنهاد دهیم.


تصویر خدمات اقساطی

چه رفتارهایی ممکن است شما را به ستوه بیاورد؟

از بین رفتارها و ویژگی‌های اخلاقی مختلفی که طرفین رابطه ممکن است در دیگری دوست نداشته باشند، برخی ویژگی‌های رفتاری بیش از بقیه آزاردهنده می‌شوند که عبارتند از:

باورهای مختلف درمورد پول؛
    • پول و مسائل مالی همیشه می‌تواند دلخوری و اختلاف ایجاد کند. خساست یا رفتاری که به خساست تعبیر می‌شود، دست‌و‌دلبازی بیش از حد و بی‌تفاوتی درمورد آینده از مواردی هستند که ممکن است در شریک زندگی‌تان دوست نداشته باشید.

شوخ‌طبعی یا جدی بودن بیش از حد؛

    • واقعیت این است که همه قوه‌ی طنز یکسانی ندارند و چیزی که برای یک نفر سرگرم‌کننده و شاد است برای دیگری این ویژگی را ندارد و اغلب افراد از این شکایت دارند که شریک زندگی‌شان بیش از حد شوخ است یا این‌که بسیار جدی‌ست. همین رفتار آنها را آزار می‌دهد و نمی‌توانند تحمل کنند. این تفاوت به ویژه در میهمانی‌ها و دورهمی‌ها خود را نشان می‌دهد و از آن به عنوان «سبک‌بودن» و یا «گند دماغ‌بودن» یاد می‌کنند.

عادت‌های مختلف رفتاری دیگر؛

زود بیدارشدن، دیر از خواب برخاستن، بی‌نظمی و شلختگی، به تعویق انداختن کارها، دیر حاضر شدن برای بیرون رفتن، توجه زیاد به جزئیات، بی‌توجهی به جزئیات، بلند حرف زدن، تند حرف‌زدن، خشم بی‌اندازه یا خونسردی بیش از حد، توداری بیش از اندازه، صدای دهان هنگام غذاخوردن و… در این دسته قرار می‌گیرند.

چطور باید با رفتارهایی که دوست‌شان ندارید کنار بیایید یا حتی دوست‌شان داشته باشید؟

پذیرشپذیرش رفتاری که به نظرتان دوست‌داشتنی نیست، به این معناست که بدها و خوب‌ها را کنار هم ببینید و اجازه دهید خوب‌ها بر بدها برتری پیدا کنند. این رویکرد با تحمل‌کردن تفاوت دارد. تحمل‌کردن به معنای این است که به خود بگویید هرلحظه از رفتارهای ناخوشایند طرف مقابل چشم‌پوشی می‌کنید و به مرور از این چشم‌پوشی خسته خواهید شد.

طبیعی‌ست که برای پذیرش رفتارهایی که به نظرتان ناخوشایند است، باید به خودتان آموزش دهید و این کار را بدون وسواس بیش از حد انجام دهید. وسواس و ریزبینی باعث می‌شود، بدون آن‌که متوجه باشید بر تعداد ویژگی‌های اخلاقی لیست سیاه‌تان افزوده شود.

پذیرفتن نیازهای متفاوت فرد

با پذیرش فردیت طرف مقابل و رسمیت‌بخشیدن به نیازهای اوست که می‌توانید برخی از رفتارهای ناخوشایند را از یاد ببرید. طبیعی‌ست که نیازها و رویکردهای متفاوت افراد به زندگی‌ست که سبب بروز رفتارهای گوناگون می‌شود. به عنوان مثال وقتی بپذیرید طرف مقابل‌ فردی مسئول است که نگرانی‌اش درمورد آینده باعث می‌شود در برخی موارد قناعت کند، دیگر به او خسیس نخواهید گفت و دغدغه‌هایش در مورد پول جمع‌کردن را نیز درک می‌کنید و متوجه می‌شوید چرا با رستوران‌رفتن یا هزینه‌های اضافی مخالف است.

قضاوت‌نکردن
هیچ‌کس دوست ندارد مورد قضاوت ناعادلانه قرار بگیرد و اگر شما شریک‌زندگی‌تان را بدون شنیدن دلایلش قضاوت می‌کنید، به این معناست که او و رفتارش را نپذیرفته‌اید. بهترین راه این است که پیش از هر قضاوتی با خودتان خلوت و علت نارضایتی‌تان را از رفتار او مشخص کنید. برایش راه‌حل ارائه دهید و اگر نتوانستید آن را بپذیرید با او حرف بزنید و به دنبال راهکاری مشترک برای حل مساله بگردید.

 

نکته‌ی مهم این است که در کنار پایین آوردن حساسیت، باید به این مساله توجه داشته باشید که تحمل‌کردن اخلاقی که دوستش ندارید راه‌حل مشکل شما نیست.

اما وقت‌هایی هم هست که از اندام شریک زندگی‌تان راضی نیستید و نمی‌توانید با آن کنار بیایید. ممکن است از قبل نوع خاصی از هیکل و اندام را در ذهن داشته‌اید و حالا فرد مورد نظرتان با ایده‌آل‌هایتان زمین تا آسمان تفاوت داشته باشد. برخلاف آن‌چه که گمان می‌کنید، اندام و خوشایندی آن مساله‌ای حسی نیست و نمی‌توان گفت که به هیچ شکلی نمی‌توانید با آن کنار بیایید. بخش مهمی از داده‌های ذهنی شما به فرهنگ و تبلیغاتی‌ برمی‌گردد که همه روزه با آن روبه‌رو هستید. یعنی بدون آن‌که خواسته باشید، در طول سال‌ها قالب‌های خاصی در ذهن‌تان شکل گرفته که گمان می‌کنید ایده‌آل و استاندارد هستند. بنابراین اولین راهکار حل این مشکل، بررسی دقیق این استانداردها، جدا کردن سهم تبلیغات و رسانه‌ها و فشارهای جامعه برای اندام ایده‌آل است. پس از این مرحله است که می‌توانید استاندارد واقعی خود را ترسیم کنید.

با این‌حال روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید خود را با شرایط موجود وفق دهید یا این‌که شریک زندگی‌تان را به استانداردهای مورد نظرتان نزدیک کنید.

بدیهی‌ست مواردی مثل بلندی یا کوتاهی قد یا شکل دست یا پا را نمی‌توان تغییر داد، اما همیشه برای چاقی یا لاغری بیش از حد، چاره وجود دارد. می‌توانید برنامه‌های ورزشی دونفره در نظر بگیرید و با هم ورزش کنید، با هم رژیم بگیرید یا شریک زندگی‌تان را برای رسیدن به وزن مورد نظر یا هیکل مطلوب حمایت کنید.

با این‌حال باید گفت هیچ استانداردی برای اندام و هیکل وجود ندارد، جز استاندارد سلامتی.

 

تیم کارشناسی سامانه مشاور آنلاین «حال» می‌تواند شما را با یک کلیک به مشاور وصل کند. ما در «حال» باور داریم حق هر کسی‌ست که امکان مشاوره‌ی امن، راحت و با قیمت مناسب را داشته باشد.
اگر شما هم می‌خواهید از شر فکرهای آزاردهنده و مشکلات فکری راحت شوید، همین الان اپلیکیشن موبایل را نصب کنید.یا از نسخه‌ی وب آن استفاده کنید و به یکی از مشاوران آنلاین «حال»‌ وصل شوید.


مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات