جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

چگونه به یک رابطه عاطفی نامناسب پایان دهیم؟

پایان دادن به یک رابطه نامناسب
تاریخ بروزرسانی : ۰۱ آبان

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

رابطه عاطفی نامناسب یک تله است که نه تنها خود ما بلکه طرف مقابل را هم به دام انداخته و درگیر می‌کند. پایان دادن به رابطه عاطفی نامناسب در برخی مواقع یکی از بهترین راه‌هاست تا درگیری‌ و نزاع را یکبار برای همیشه پایان داده و موجب تسلی خاطر طرفین شد.

میلیون‌ها دلیل وجود دارد که چرا روابط عاطفی نامناسب پایان می‌یابند اما احتمالا خیانت، شرایط ناگوار و عدم تفاهم از شایع‌ترین دلایل پایان دادن به رابطه عاطفی نامناسب به شمار می‌آیند. پایان دادن به رابطه عاطفی نامناسب بنا به هر دلیلی یکی از سخت‌ترین کارهای ممکن است و هرچه رابطه عاطفی طولانی‌تر شده باشد، جدایی زوجین از یکدیگر دشوارتر می‌شود.
متاسفانه هیچ راه آسانی برای پایان داده به رابطه عاطفی نامناسب وجود ندارد اما راه‌هایی وجود دارد تا بتوانید رابطه را در کمال احترام، عقلانیت و شعور پایان بخشید. ما در این مقاله مراحلی برای پایان دادن به رابطه عاطفی نامناسب را برمی‌شماریم تا شما را در این راه تنها نگذاریم.


تصویر خدمات اقساطی

مشکل را بپذیر

از کجا متوجه خواهید شد که پایان رابطه فرا رسیده است؟ برخی اوقات، پاسخ به این سوال واضح‌تر نمود می‌یابد و برخی اوقات دیگر، ممکن است چندان از پاسخ مطمئن نباشید. با این حال، بعضی نشانه‌ها به شما می‌گویند چه موقع زمان پایان رابطه عاطفی نامناسب فرا رسیده است. ما در ادامه به این نشانه‌ها اشاره‌ای خواهیم داشت:

    • همیشه احساس ناامیدی می‌کنید.
    • دلایلی می‌یابید تا وقتتان را جدا از یکدیگر سپری کنید.
    • آرزو می‌کنید رابطه‌تان همچون گذشته بود.
    • ارزش‌ها، باورها و یا اهدافتان را به منزله وفق دادن با شریکتان تغییر داده‌اید؛ به این امید که روابط عاطفی‌تان بهبود یابد اما عملی نشد.
    • ظاهرتان را به طرز چشمگیری تغییر داده‌اید تا شریکتان شما را جذاب‌تر ببیند.
    • روابط خود را با دوستان صمیمی و اعضای خانواده به هم زده‌اید تا در رابطه عاطفی‌تان بمانید.
    • از نظر فیزیکی، احساسی یا جنسی مورد آزار و اذیت واقع شده‌اید.

اگر شما و شریکتان دائما با یکدیگر بحث و مشاجره می‌کنید، اگر اهداف یا باورهای مشابهی را به اشتراک نگذارید، اگر مورد سوء استفاده یا آزار و اذیت واقع شده‌اید، زمان پایان دادن به رابطه عاطفی نامناسب فرا رسیده است.
آیا باید به امید رابطه‌ای بهتر خودتان را به خطر بیاندازید؟ تنها خودتان در این باره تصمیم خواهید گرفت اما نکته این است که رابطه عاطفی باید به بهبود کیفیت زندگی‌ بیانجامد، نه اینکه شما را از زندگی دور کند.

بیشتر بدانید: درمان تله رهاشدگی

تصمیم بگیرید

پایان دادن به رابطه عاطفی نامناسب خواستار تصمیمات کاملا جدی می‌باشد. مطمئن باشید از جوانب عقلانی و منطقی به قضایا می‌نگرید. هرگز حین عصبانیت تصمیم نگیرید. در عوض، به خودتان فرصت بدهید تا تمام عواقب احتمالی در آینده را در نظر بگیرید. این مسئله به خصوص با حضور فرزندان در رابطه پررنگ‌تر نمود می‌یابد.
پایان یک ازدواج اصلا شبیه کات کردن رابطه با کسی که تنها چند ماه او را دیده‌اید، نیست. با این حال، هر راهی را که انتخاب می‌کنید باید از قدم برداشتن در آن مطمئن باشید.
اگر به پایان دادن رابطه عاطفی نامناسب واقف هستید، آن را انجام بدهید. برخی از زوجین ماه‌ها یا سال‌ها در رابطه‌ای نامناسب می‌مانند، تنها به این دلیل که نمی‌دانند چطور به آن پایان ببخشند. با این وجود، ماندن در رابطه عاطفی نامناسب اصلا منصفانه نیست.

عکس‌العمل طرف مقابلتان را پیش بینی کنید

چهار عکس‌العمل اصلی وجود دارد که وقتی با طرف مقابلتان به هم می‌زنید، احتمال بروز آن‌ها افزایش می‌یابد:

  • سکوت (معمولا به دنبال ترک طرف مقابلتان بروز می‌یابد)
  • غم و گریه کردن
  • طغیان خشم و عصبانیت (در برخی مواقع می‌تواند خطرناک باشد)
  • پرسش درباره تصمیماتی که گرفته‌اید

پیش از آنکه تصمیمتان را مطرح کنید، عکس‌العمل طرف مقابلتان را بر اساس شناخت پیش بینی کنید تا با آن برخورد کنید. پیش بینی عکس‌العمل طرف مقابل ایده خوبی است که خودتان را برای هر سناریویی آماده کنید و پایان دادن رابطه عاطفی نامناسب را به درستی پیش ببرید.

مکانی آرام بیابید

بهترین جا برای صحبت کردن یک محیط خصوصی و آرام است. محیطی را بیابید که آزادانه در آن بتوانید احساساتتان را نشان داده و با همدیگر صحبت کنید. رستوران‌ و سایر اماکن عمومی یکی از ایده‌های بد برای پایان دادن به رابطه عاطفی نامناسب هستند. احتمالا گریستن، فریاد کشیدن و صدا زدن نامتان در ملاعام آخرین چیزی است که بخواهید. از سوی دیگر، اگر تصور می‌کنید شریکتان ممکن است به شدت واکنش بدهد رابطه‌تان را در مکان عمومی پایان بدهید.
هرگز برای پایان دادن به رابطه عاطفی نامناسب از تلفن یا ایمیل استفاده ننمایید. شما تینیجر نیستید. اگر می‌خواهید رابطه‌تان را با کسی تمام کنید، شجاعت رویارویی با او را داشته باشید.

پایان دادن به رابطه عاطفی نامناسب

در انتخاب کلماتتان دقت کنید

با پایان دادن به رابطه عاطفی نامناسب، به شریکتان بگویید چه چیزهایی از رابطه به دست آورده و چه چیزهایی از او یاد گرفتید. از گفتن برخی عبارات نظیر تو “آدم خوبی هستی اما…” یا “تو اینطوری نیستی اما من هستم!” خودداری کنید. در عوض، جملاتی را از صمیم قلب بیان کنید که فرد مقابل با یادآوری آن تسلی خاطر یابد.

خودتان را سرزنش نکنید

شما رابطه‌تان را پایان می‌دهید؛ زیرا این بهترین راه برای هردوی شماست. اگر پایان دادن به رابطه نامناسب عاطفی را به درستی مدیریت کنید و بدون سرزنش یا قضاوت شریکتان این کار را به سرانجام برسانید، هیچ دلیلی برای احساس گناه وجود نخواهد داشت.
رابطه بدون صدمه به احساسات فرد مقابل پایان نمی‌بخشد اما مسئول احساسات کسی نخواهید بود. در عوض، با خودتان و شریکتان صادق باشید.

پایان به رابطه را قطعی کنید

احتمالا چند روز، هفته یا حتی ماه‌ها پس از پایان دادن به رابطه عاطفی نامناسب شروع به یادآوری شریک سابقتان کنید. ممکن است به اوقات خوشتان با او فکر کنید و یا از اتفاقاتی که با او رخ داده، تعجب کنید. تمام این احساسات طبیعی هستند اما مهم این است که تحت تاثیر آن‌ها قرار نگیریم.
خودتان را حداقل برای ماه‌ها دور نگه دارید تا آنکه کاملا روی پای خود بایستید. مهم نیست چه اتفاقی می‌افتد، تماس نگیرید و ارتباطتان را با او تازه نکنید!

به خودتان زمان سوگواری بدهید

پایان دادن به رابطه عاطفی نامناسب به معنای از دست دادن فردی می‌باشد که بخش مهمی از زندگی‌تان بوده است. حتی اگر تلاش کرده باشید با کمترین آسیب از هم جدا شوید، احساس می‌کنید بخشی از خودتان را از دست داده‌اید. ، به خودتان اجازه بدهید در چنین روندی سوگوار باشید. این احساسات خجالت‌آور نیستند و نشان از احساسات حقیقی قدیمی شما نسبت به شریکتان دارند.
درک کنید این احساسات به موقع از بین می‌روند. بگذارید احساساتتان به گذشته بازگردند و در عوض، از اشتباهاتتان درس بگیرید. پایان دادن به رابطه عاطفی نامناسب شما را آدم بدی جلوه نمی‌دهد و باعث می‌شود صادقانه و غیرمتعارف متوجه شوید چه کسی هستید و چه می‌خواهید.

آیا از مبارزه کردن می‌ترسید؟

هیچ رابطه‌ای کامل نیست. گاها این موضوع در رابطه با همکار، همسایه و فرد موردعلاقه‌تان نمود می‌کند. اختلاف نظر می‌تواند راهی برای شنیده شدن نظر شما و در نظر گرفتن افکار شخص مقابلتان باشد. اگر مطمئن نیستید مبارزه‌تان با طرف مقابلتان منصفانه نیست، از داوری مشاور کمک بگیرید!

نتیجه‌گیری

در برخی موارد پایان دادن به رابطه عاطفی نامناسب یک لطف و بهترین راهی است که می‌توان به طرز صحیح به زندگی ادامه داد. گاها برخی از روابط به جای بهبود سطح کیفی زندگی باعث اذیت و آزار طرفین می‌شود و طی این روند معنای با هم بودن و با هم ماندن تحلیل می‌رود. از این رو، می‌توان بدون کمترین آسیب رابطه را پایان داد تا شانس خود و شریک مقابل را برای دستیابی به زندگی بهتر بیشتر کرد.

 

تیم کارشناسی سامانه مشاور آنلاین «حال» می‌تواند شما را با یک کلیک به مشاور وصل کند. ما در «حال» باور داریم حق هر کسی‌ست که امکان مشاوره‌ی امن، راحت و با قیمت مناسب را داشته باشد.
اگر شما هم می‌خواهید از شر فکرهای آزاردهنده و مشکلات فکری راحت شوید، همین الان اپلیکیشن موبایل را نصب کنید.یا از نسخه‌ی وب آن استفاده کنید و به یکی از مشاوران آنلاین «حال»‌ وصل شوید.


مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات