جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

درمان تله رهاشدگی 😞/ اثرات مخرب طرحواره رهاشدگی

تاریخ بروزرسانی : ۱۰ اردیبهشت

در دنیای به هم پیوسته امروزی، جایی که فناوری نقش فزاینده‌ای در زندگی روزمره ما بازی می‌کند، ممکن است ایده «رها شدن» قدیمی به نظر برسد. اما اینگونه نیست!.تله رهاشدگی به پدیده‌ای روان‌شناختی اشاره دارد که در آن افراد احساس تنهایی، عدم خوب بودن برای دیگران و ناامنی را تجربه می‌کنند. در ادامه به بررسی علل زمینه‌ای و درمان تله رهاشدگی و پیامدهای منفی آن و همچنین راه های درمان آن می‌پردازیم.


تصویر خدمات اقساطی

تله رهاشدگی چیست و چرا ایجاد می‌شود؟

پدیده رها شدگی، افراد را در شبکه پیچیده ای از احساسات منفی که با مجموعه ای از ترس ها و اضطراب ها مشخص شده است، گرفتار می کند. این احساسات شامل ترس از تنهایی، ترس از جدایی، نگرانی از طرد شدن، و حتی خیانت است. در نتیجه، کسانی که گرفتار طرحواره رها شدگی هستند، اغلب خود را قادر به ایجاد ارتباطات معنادار و عمیق با دیگران نمی‌دانند، زیرا یک جریان پنهانی از بی‌اعتمادی همیشگی ذهن آن‌ها را فرا گرفته است.

فردی که در تله رها شدگی گرفتار شده است، وحشت از دست دادن را به شکل عمیقی تجربه می‌کند. این دام که عمدتاً در سالهای نوجوانی شکل می‌گیرد، به فرد تلقین می‌کند که عزیزان او زیاد دوام ندارند و به زودی یا او را ترک می‌کنند یا از او جدا شده و آن‌ها را از دست می‌دهد.

تله رهاشدگی از دیدگاه روانشناختی به الگوی رفتاری اطلاق می شود که در آن افراد به طور مداوم درگیر فعالیت ها یا عاداتی هستند که به عنوان وسیله ای برای تسکین موقت یا فرار از پریشانی روانی یا دردهای عاطفی هستند. یعنی انواع مختلفی از رفتارهای اعتیادآور، مانند بازی بیش از حد، مصرف مواد، پرخوری یا خرید اجباری که در نتیجه احساس بی ارزش بودن، احساس طردشدن و تنهایی است را نشان می‌دهند. این رفتارها اغلب به‌عنوان مکانیزم مقابله‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند، و به نوعی یک استراحت موقتی به حساب می‌آیند.

تله رهاشدگی چیست

چه رفتارهایی نشان دهنده تله رهاشدگی است؟

افرادی که طرحواره رها شدگی دارند دائماً در مورد جدایی مضطرب هستند و حتی به دوری جزئییا موقت از عزیزان واکنش منفی نشان می‌دهند. چشم انداز ناامیدانه آنها باعث می شود احساس کنند که سرنوشت آنها به تنهاییرقم خواهد خورد.

الگوهای رفتاری خاصیوجود دارند که در اثر درگیر شدن در تله رهاشدگی ایجاد می‌شوند. در اینجا چند رفتار ذکر شده که نشان دهنده وجود تله رها شدگیاست.

ترس از طرد شدن

تجربه ترس شدید از رها شدن یا طرد شدن که در برخی منجر به اعتیاد نیز می‌شود.

مشکل در اعتماد به دیگران

به دلیل تجارب گذشته از رها شدگی، افرادی که در تله رهاشدگی گرفتار می شوند ممکن است برای اعتماد به دیگران دچار مشکل شوند

رفتارهای خود خرابکارانه

افراد با احساس بی لیاقتی یا طرد شدگی، ممکن است رفتارهای خود تخریب کننده ای داشته باشند و سایر افراد را بیشتر از خود دورکنند.

بی اعتباری

احساس بی ارزشی در روابط

اضطراب و خشم

حس اضطراب برای فردی که دوستش دارد

داشتن حس تغییر

داشتن علائم هشدار دهنده برای جدایی قریب الوقوع

ناامید از عشق

این افراد دارای قلبی شکننده دربرابر مسائل عاشقانه دارند.

ترس از رها شدن

شک مداوم در رابطه و ترس از جدایی

بیشتر بدانید: با اختلال اضطراب بیشتر آشنا شوید.

درمان تله رهاشدگی

حسادت به دیگران

معمولا در روابط عاطفی با دیگران حسود هستند

تعبیرهای نادرست

واکنش های بیش از حد و نگرانی از هر حرف و عمل

حواس پرتی در روابط

مشکل در داشتن تمرکز هنگام روابط عاطفی

ریشه تله رهاشدگی در چیست؟

در روانشناسی، ما اغلب تعدادی از عوامل را در نظر می گیریم که می توانند به تله رهاشدگی کمک کنند. بیایید برخی از علل ریشه ای آن را بشناسیم.

مفهوم رهاشدگی دوران کودکی دو خاستگاه اصلی را در بر می گیرد که به دو شکل مجزا از رها شدن منجر می شود. اولین نوع آن رهاشدگی وابسته است و زمانی رخ می‌دهد که والدین و محیط اطراف به اندازه ای فرد را حمایت می‌کنند که همه چیز بدون نیاز به تلاش یا مواجهه با چالش ها در اختیار فرد قرار می گیرد. در چنین مواردی، افراد ممکن است در دام وابستگی بیفتند و برای برآوردن هر نیاز و وظیفه خود در زندگی به دیگران تکیه کنند.

از سوی دیگر، نوع دوم رهاشدگی ناپایدار است و زمانی رخ می‌دهد که ثبات و امنیت عاطفی در محیط زندگی فرد وجود نداشته باشد. اگرچه این افراد ممکن است توانایی انجام مسئولیت های خود و نشان دادن استقلال در کار خود را داشته باشند، اما از نظر احساسی به دیگران متکی هستند و بسیار بیشتر مستعد تجربه احساسات شدید تله رهاشدگی می‌باشند.

درواقع تله رهاشدگی زمانی به وجود می آید که افراد به مراقبت از همه چیز عادت کنند و در نتیجه برای فعالیت های روزانه خود به دیگران اتکا می‌کنند. برعکس، رهاشدگی ناپایدار ناشی از محیط کودکی فاقد ثبات و امنیت عاطفی است که منجر به وابستگی عاطفی به دیگران برای حمایت می شود.

البته پیدایش طرحواره رهاشدگی را می توان به عوامل مختلفی نسبت داد. یکی از دلایل مهم، تمایل بیولوژیکی به اضطراب جدایی و تنهایی است. تحقیقات نشان می‌دهد که برخی از افراد ممکن است واکنش قوی‌تری به جدایی از خود نشان دهند، که نشان‌دهنده استعداد بیولوژیکی برای ایجاد طرح‌واره رها شدگی است. علاوه بر این، جدایی طولانی مدت از مادر در دوران کودکی می تواند منجر به آسیب های عاطفی و روانی قابل توجهی شود که منجر به شکل گیری طرحواره رها شدگی می‌شود.

بیشتر بدانید: روش مواجهه با کودک آزاری

ریشه تله رهاشدگی

علاوه بر این، کوتاهی والدین در حمایت از کودک، حتی به دلیل بی توجهی یا طلاق و همچنین از دست دادن توجه والدین یا مراقبت بیش از حد آنها نیز می‌تواند احساس رها شدگی را تقویت کند و احتمال ایجاد این طرحواره را در آینده بیشتر کند.

با شناخت این اشکال متمایز تله رهاشدگی، بینشی نسبت به پیچیدگی‌های مسائل رهاسازی به دست می‌آورید که می‌تواند در مبارزات با تله رها شدگی به شما کمک کند.

انواع تست های طرحواره تله رهاشدگی

آزمون طرحواره ابزار روانشناختی ارزشمندی است که برای شناسایی طرحواره های ناسازگار اولیه افراد، که در نتیجه تجربیات منفی دوران کودکی شکل می گیرد، استفاده می شود. این طرح‌واره‌ها در پس‌زمینه عمل می‌کنند و دیدگاه‌های ما را در مورد جهان و محیط اطرافمان شکل می‌دهند، دقیقاً مانند یک عینک که از طریق آن به دنیا نگاه می‌کنیم.

تست طرحواره یانگ، که به آن تست تله های زندگی نیز گفته می شود، به طور خاص طراحی شده است تا این طرحواره های ریشه دار را آشکار کند و تأثیری که بر زندگی ما می گذارند را روشن کند. با پاسخ دادن به یک سری سوالات، افراد می توانند اطلاعاتی در مورد طرحواره ها کسب کرده و فرصتی برای رشد و درک شخصی فراهم کنند.

نسخه های متعددی از آزمون طرحواره وجود دارد که جامع ترین گزینه شامل 232 سوال است. با این حال، آزمون طرحواره 90 سوالی به دلیل کارایی و اثربخشی، بیشترین استفاده را دارد. صرف نظر از نسخه انتخاب شده، آزمون طرحواره یانگ در موقعیت‌های مختلف زندگی، مانند انتخاب شریک زندگی، انتخاب شغل، و … نیز موثر است.

تفسیر آزمون یانگ برای سنین 10 تا 19 سال:

این امتیاز نشان می دهد که فرد ممکن است الگوهای فراگیر افکار و رفتارهای منفی را که مانع زندگی روزمره او می شود، تجربه نکند و به نظر می رسد ذهنیت نسبتاً سالمی دارد.

تفسیر آزمون طرحواره یانگ برای سنین 20 تا 29 سال:

این امتیاز نشان دهنده سطح نسبتاً پایینی از فعال سازی طرحواره است. گاهی اوقات، فرد ممکن است با الگوهای خاصی از افکار و رفتارهای منفی روبرو شود که احتمالا در زندگی او چالش هایی ایجاد می‌کند.

تفسیر آزمون طرحواره یانگ برای سنین 30 تا 39:

این امتیاز در محدوده متوسط فعال سازی طرحواره قرار می گیرد. فرد احتمالاً به دلیل الگوهای خاصی از تفکر و رفتار منفی، مشکلات و موانع مکرری را در زندگی خود تجربه می کند.

تفسیر آزمون طرحواره یانگ برای سنین 40 تا 49 سال:

این نمره نشان دهنده سطح بالای فعال سازی طرحواره است. یعنی فرد به دلیل الگوهای فراگیر افکار و رفتارهای منفی، چالش ها و مبارزات قابل توجهی را تجربه می کند.

تفسیر آزمون طرحواره یانگ برای سنین 50 تا 60 سال:

این نمره نشان می دهد که فرد به شدت تحت تأثیر یک یا چند طرحواره اصلی است. این طرح‌واره‌ها عمیقاً در روان او ریشه دوانده و تأثیر قابل‌توجهی بر افکار، عواطف و رفتارهای او می‌گذارند.

بیشتر بدانید: رهایی از تله اطاعت

طرحواره رهاشدگی

تله رهاشدگی و ازدواج

شناخت تله رهاشدگی بسیار مهم است، زیرا می تواند از ایجاد یک ازدواج سالم و رضایت بخش جلوگیری کند. برای غلبه بر این الگو، پرداختن به ترس ها و ناامنی های اساسی یک امر ضروری است که این کار اغلب شامل ایجاد خودآگاهی و درک منشأ این ترس ها می‌شود.

کسانی که در این تله گرفتار شده اند ترس عمیقی از تنها بودن و رها شدن دارند. در یک رابطه ممکن است احساس کنند که شریک زندگیشان قصد دارد آنها را وابسته کند و سپس آنها را تنها بگذارد. برخی از علائم هشداردهنده‌ای که این تله رهاشدگی را فعال می‌کنند عبارتند از: شریکی که به دلیل درگیری عاطفی با شخص دیگری تمایلی به رابطه طولانی با شما ندارد، در دسترس نبودن همسر یا سفرهای مداوم او، تنوع طلبی او، میل به آزادی و غیره.

یکی از الگوهای تکرار شونده در کسانی که در تله رها شدگی گرفتار شده اند، تمایل آنها به انتخاب شرکای عاطفی همراه با رقیب است، مانند جستجوی روابط با افراد متاهل یا کسانی که هنوز با شرکای قبلی خود رابطه دارند. برخی نیز به سوی شرکای عاشقانه با ارتباطات متعدد یا کسانی که به دلیل شغلشان توجه افراد بی شماری را به خود جلب می کنند، مانند بازیگران جذب می شوند.

از موارد دیگر می‌توان به انتخاب شریک زندگی که در دسترس نیست و یا روابط از راه دور اشاره کرد.

کسانی که در تله رها شدگی گرفتار شده‌اند، ممکن است وارد روابط چندگانه شوند، به این امید که اگر یکی از شریک‌ها او را ترک کند، بقیه باقی بمانند .

در نهایت، عملکرد کسانی که از تله رها شدگی در روابط عاطفی رنج می برند، اغلب از یک الگوی قابل پیش بینی پیروی می کنند. به محض اینکه کوچکترین تصوری مبنی بر رها شدن به میان می آید، خودشان ابتکار عمل را برای پایان دادن به رابطه به دست می گیرند و به طور باورپذیر استدلال می کنند که ترک قبل از آسیب دیدن باعث کاهش درد می شود.

درمان تله رهاشدگی

به عنوان مثال، هنگامی که شریک زندگی آنها به یک تماس تلفنی پاسخ نمی دهد، ذهن آنها بلافاصله افکار بی اهمیتی و خیانت را به ذهنش وارد می کند و او را وادار می کند که تعهد شریک به رابطه را زیر سوال ببرد.

در نتیجه، تله رهاشدگی خود را به اشکال مختلف نشان می‌دهد و قبل از ازدواج باید با جلسات بسیار زیاد مشاوره ازدواج آنلاین درمان شود.

با آزمون طرحواره یانگ الگوهای شناختی و عاطفی خود را بشناسید.

راه های درمان تله رهاشدگی

دلسوز بودن نسبت به خودتان کلید برخورد با احساسات منفی مرتبط با رها شدگی است. این یک فرآیند سخت و طاقت فرسا است، بنابراین دائماً خود را سرزنش نکنید. توجه داشته باشید که هر کسی در موقعیت شما با تجربیات زندگی مشابه احتمالاً به روش های مشابهی واکنش نشان می دهد. راه های درمان تله رهاشدگی شامل موارد زیر است.

الگوهای فکری منفی را شناسایی و به چالش بکشید

یکی از جنبه های رایج تله رهایی، تفکر منفی است. برای رفع این مشکل، با شناخت الگوهای منفی و زیر سوال بردن آنها شروع کنید.

تکنیک های تنظیم هیجانی

هنگامی که در تله رهایی گیر می کنیم، احساسات می توانند به راحتی بر ما غلبه کنند. یادگیری تکنیک های تنظیم هیجانی موثر بسیار با ارزشمند است. تمرینات تنفس عمیق و مدیتیشن از استراتژی هایی هستند که به تنظیم احساسات کمک می کنند.

تله رهاشدگی

ایجاد مکانیسم های مقابله ای

یافتن جایگزین های سالم تر برای مقابله با استرس برای شکستن تله رهاشدگی ضروری است. درگیر شدن در فعالیت هایی که باعث آرامش می شود، مانند ورزش، سرگرمی ها، یا گذراندن وقت با افراد حمایت کننده، به کاهش تنش کمک می‌کند.

با شناخت و فاصله گرفتن از محرک‌هایی که شما را از دیگران دور می‌کنند یا ناامنی روانی ایجاد می‌کنند، بسیار کمک کننده می‌باشد.

اگر ویژگی‌ها یا رفتارهای خاصی باعث می شود شما احساس رها شدگی کنید، باید از آنها دوری کنید. علاوه بر این، اجتناب از بدبینی های غیر ضروری و کار بر روی افکار و ایده های خوب، منجر به تغییر طرز فکر شما و کاهش ناامنی در روابط خواهد شد.

نوشتن احساسات

نوشتن احساسات و نیازهای خود به صورت روزانه نیز دریچه‌ای برای بیان احساسات شما است. پاسخگویی به این نیازها و ترکیب جملات تاکیدی انگیزشی و مثبت در درمان تله دهاشدگی بسیار موثر است.

به یاد داشته باشید، این استراتژی ها توصیه های کلی هستند و هرکدام باید توسط یک متخصص واجد شرایط بررسی شده و یک برنامه درمانی جامع ارائه شود. بنابراین از مشاوره آنلاین روانشناسی استفاده کنید و با یک متخصص مناسب درباره این موضوع صحبت کرده و به صورت آنلاین مراحل درمان را طی کنید.

مشکلات ویژه طرحواره رها شدگی در طول درمان

طرح درمان تله رهاشدگی در طول درمان ممکن است چندین چالش منحصربه‌فرد داشته باشد و گاهی اوقات حتی طاقت‌فرسا باشد. با این حال، با به کارگیری علم روانشناسی، می‌توانیم برای رفع مؤثر این مشکلات خاص با یکدیگر همکاری کنیم.

یکی از مسائل کلیدی که بیماران اغلب با آن مواجه می شوند ترس از بازگشت تله است. اما باید بدانید که عقب گردها بخشی طبیعی از هر فرآیند درمانی هستند و پیشرفت‌هایی را که تاکنون انجام داده‌اید نفی نمی‌کنند. علم روانشناسی تأکید می کند که شکست ها می توانند فرصت هایی برای یادگیری و تقویت بیشتر باشد.

چالش دیگری که ممکن است با آن روبرو شوید، آزاد کردن احساسات یا خاطراتی است که در گذشته با آن روبرو بوده‌اید. این روند احتمالا ناراحت کننده است، اما برای بهبودی شما بسیار مهم است.

علاوه بر این، رها کردن برخی باورها یا الگوهای ریشه‌دار در ذهن شما نیز احتمالا بسیار دشوار باشد. روانشناس با شما این الگوها را بررسی کرده و از تکنیک‌های درست برای به چالش کشیدن و جایگزینی افکار غیر مفید با افکار سازگارتر استفاده می‌کند.

بنابراین در حالی که درمان تله رهاشدگی مشکلات خاصی را به همراه دارد اما استفاده از علم روانشناسی به شما این امکان را می‌دهد که این چالش‌ها را با هم به طور موثر برطرف کنید.

درمان تله رهاشدگی

تاثیر جلسات مشاوره آنلاین بر درمان تله رهاشدگی

جلسات مشاوره آنلاین روانشناسی در واقع به بررسی تأثیر عاطفی رهاشدگی و ارائه تکنیک های درمانی می‌پردازد.

قبل از هر چیز، جلسات مشاوره آنلاین فضایی امن و محرمانه ایجاد می‌کند که در آن می‌توانید احساسات، افکار و نگرانی های خود را به راحتی بیان کنید.

علم روانشناسی می گوید که مشاوره‌هایی، مانند درمان شناختی- رفتاری (CBT)، به ویژه در درمان تله رهاشدگی از راه دور مفید است. درمان CBT الگوهای فکری منفی و باورهای مرتبط با رها شدگی، طرد شدگی یا انزوای اجتماعی را شناسایی و به چالش می‌کشد.

یکی دیگر از جنبه‌های مهم مشاوره روان‌شناختی، تقویت روابط اجتماعی سالم و مفید در خارج از دنیای مجازی است. تحقیقات نشان می دهد که پرورش روابط واقعی به مقابله با اثرات منفی رها شدگی کمک کند. یعنی همانن کاری که شما و مشاورتان انجام می‌دهید.

البته مشاوره روانشناسی یک فرآیند مشارکتی است و نیاز به مشارکت فعال شما برای دستیابی به نتایج مثبت دارد.

اگر سؤال یا نگرانی دیگری دارید، لطفاً آنها را به صورت آنلاین از مشاور بپرسید و بهترین پاسخ را دریافت کنید.

تصویر نویسنده
میلاد توکلی

میلاد توکلی

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات